Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 302 en 303 bepalen dat de gemeenteraad bij reglement een systeem van klachtenbehandeling organiseert, op het ambtelijke niveau van het lokaal bestuur en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben;
In uitvoering van deze decretale bepalingen, heeft de gemeenteraad van Kampenhout op 19 december 2019 een reglement voor klachtenbehandeling vastgesteld, met de bijhorende klachtenprocedure en klachtenformulier.
Naar aanleiding van o.a. het gemeenschappelijk organogram en de nieuwe huisstijl van het lokaal bestuur, werd het klachtenreglement aangepast naar de nieuwe lay-out en werden de correcte benamingen (functies, teams, clusters,...) toegepast.
Ook zal de klachtenbehandeling opgenomen worden door de algemeen directeur, gezien de functie van kwaliteitscoördinator niet ingevuld en uitdovend is.
Bedoeling is om het klachtenreglement en bijhorende procedure opnieuw kenbaar te maken voor de burgers en medewerkers van het bestuur.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het aangepaste klachtenreglement en de bijhorende procedure vast.