Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16 maart 1968.
Het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel rondschrijven van 30 oktober 1998 betreffende de toepassing van het beperkt eenrichtingsverkeer.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het mobiliteitsplan van de gemeente Kampenhout, conform verklaard op 10 november 2011.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 december 2024 betreffende verlenging tijdelijke politieverordening - stilstaan- en parkeerverbod Bukenstraat, kant oneven huisnummers, tussen de Rijgelstraat en Bukenstraat met huisnummer 13.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 april 2025 betreffende tijdelijke politieverordening - aangepaste parkeerplaats Bukenstraat 58.
Aanpassing: wijziging stilstaan- en parkeerverbod (E3-borden) naar parkeerverbod (E1-borden).
De eerdere TPV goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 30 juni 2025 bevindt zich in bijlage.
In het kader van het gemeentelijke beleid rond verkeersveiligheid en leefkwaliteit werd op 27 oktober 2023 binnen de verkeerscel de vraag besproken van meerdere burgers om het parkeerbeleid in het centrum van Buken te herbekijken, met specifieke aandacht voor de Bukenstraat.
Uit de analyse bleek dat geparkeerde voertuigen aan de zijde van de oneven huisnummers – in het gedeelte tussen de Rijgelstraat en huisnummer 13 van de Bukenstraat – het veilig in- en uitrijden belemmerden van voertuigen die gebruikmaken van de parkeerstrook en haakse parkeerplaatsen aan de overzijde (even nummers). Ook de toegang tot het kerkhof en het OC Tref.punt werd hierdoor gehinderd, wat in het bijzonder een probleem vormde voor dienstvoertuigen. Bovendien was vastgesteld dat dit een negatieve impact had op de algemene verkeersveiligheid en doorstroming in deze dorpskern, waar verschillende kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsende kinderen zich dagelijks begeven.
In eerste instantie werd een stilstaan- en parkeerverbod aan de kant van de oneven huisnummers in dit straatsegment ingevoerd. Specifiek hiervoor werd een tijdelijke politieverordening opgesteld. Deze maatregel werd als positief geëvalueerd, en aanvullend werden extra (haakse) parkeerplaatsen voorzien in de Rijgelstraat en Bukenstraat (ter hoogte van het kruispunt van deze straten) om de parkeerdruk te compenseren.
Tijdens de testperiode werden twee bewonersreacties ontvangen: één persoon vindt de maatregel te ver gaan en een andere niet ver genoeg. De verkeerscel heeft beide reacties inhoudelijk besproken in zitting van resp. 13 mei 2024 en 27 februari 2025 en begrijpt de bezorgdheid.
In antwoord op de melding van de persoon die de maatregel niet ver genoeg vindt gaan, werd toegelicht dat het parkeerverbod voorlopig behouden blijft als testfase. Nadien wordt geëvalueerd of het wenselijk is om het parkeerverbod verder door te trekken voorbij de huidige parkeerstrook. Dit kan echter niet onbeperkt, aangezien het anders ook parkeren ter hoogte van huisnummer 7 zou uitsluiten. Daarnaast werd verduidelijkt dat parkeren in een bocht, waar de zichtbaarheid onvoldoende is, niet toegelaten is volgens de verkeersregels. Tot slot gaf de politie aan dit punt mee op te volgen en te zullen bespreken bij de evaluatie van het bestaande parkeerverbod.
In antwoord op de melding van de persoon die de maatregel te ver vindt gaan, werd toegelicht dat het openbaar domein in een dorpsomgeving gedeeld wordt door alle weggebruikers – van kwetsbare kinderen tot minder mobiele senioren en automobilisten – en dat verkeersmaatregelen steeds het resultaat zijn van een zorgvuldige afweging tussen bereikbaarheid, veiligheid en leefkwaliteit. Het argument dat geparkeerde voertuigen soms een snelheidsremmend effect kunnen hebben, werd erkend. Tegelijk werd aangestipt dat langparkeren of dubbel geparkeerde voertuigen ook risico’s kunnen creëren doordat weggebruikers onverwacht moeten uitwijken, wat de veiligheid voor fietsers en voetgangers bedreigt. Bovendien kan een tekort aan visuele ruimte fietsverkeer ontmoedigen.
Er werd later besloten dat de maatregel onvoldoende proportioneel is. Het stilstaan- en parkeerverbod langs de onpare kant wordt vervangen door een parkeerverbod, waarbij stilstaan wel nog toegelaten is. De maatregelen zijn een compromis binnen een context waarin rekening gehouden wordt met alle gebruikers van de straat. Aangezien geen bijkomende meldingen van onveiligheid of hinder werden ontvangen, en de bestaande bezorgdheden in de verkeerscel uitgebreid besproken en beantwoord werden, werd beslist om een tijdelijke politieverordening op te stellen voor de volledige Bukenstraat, m.i.v. de overige vaste signalisatie. Deze tijdelijke politieverordening vervangt de beperkte tijdelijke politieverordening die werd ingesteld voor het stilstaan- en parkeerverbod.
De tijdelijke politieverordening wordt dus opgemaakt op straatniveau, d.w.z. voor de volledige Bukenstraat tussen huisnummer 193 en de N26 en tussen de Grote Spekstraat en de N26. Het voorziet o.m. in een parkeerverbod (verkeersborden E1) langs de zijde van de onpare huisnummers van de Bukenstraat, in het gedeelte tussen de Rijgelstraat en huisnummer 13, met uitzondering van de bestaande parkeerstrook ter hoogte van huisnummer 7, waar parkeren op de parkeerstrook buiten de rijbaan expliciet blijft toegelaten.
De tijdelijke politieverordening is geldig tot en met 31 december 2025. Bij een positieve evaluatie wordt deze tijdelijke politieverordening aansluitend omgezet in een definitief aanvullend reglement op het wegverkeer (AR).
Art. 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt de tijdelijke politieverordening (TPV) betreffende de Bukenstraat goed.
Art. 2: Deze tijdelijke politieverordening vervangt de tijdelijke politieverordening "Verlenging tijdelijke politieverordening stilstaan- en parkeerverbod Bukenstraat, kant oneven huisnummers, tussen de Rijgelstraat en Bukenstraat met huisnummer 13", goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 9 december 2024.
Art. 3: Het parkeerverbod (verkeersbord E1) wordt ingevoerd langs de zijde van de oneven huisnummers van de Bukenstraat, in het gedeelte tussen de Rijgelstraat en Bukenstraat nr. 13, met uitzondering van de parkeerstrook ter hoogte van huisnummer 7 die zich buiten de rijbaan bevindt.
Art. 4: Volgende signalisatie wordt voorzien:
De voorrangsregeling nabij de aansluiting met de N26 wordt gesignaleerd door het verkeersbord B5, ter hoogte van het kruispunt Bukenstraat x N26 (komende zowel vanuit het zuiden aan huisnummer 60-62 als vanuit het noorden aan huisnummer 83). Dit voorrangsbord kent ter hoogte van Bukenstraat 60 een vooraankondiging middels het verkeersbord B7.
Het verkeersbord C3, voorzien van een blauw onderbord GIV met opschrift 'uitgezonderd plaatselijk verkeer', alsook van het onderbord M12, verbiedt de toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, behalve voor plaatselijk verkeer, fietsers, bromfietsers klasse A en bestuurders van speed pedelecs. De opstelling wordt geplaatst aan het kruispunt van de N26 met de Bukenstraat (segment ten noorden van de N26), in noordelijke richting.
De tonnagebeperkingszone wordt afgebakend met het verkeersbord C23 waaraan een zonaal karakter wordt toegekend (uitgezonderd plaatselijk verkeer), ter hoogte van Bukenstraat 83 (nabij kruispunt met N26), zowel begin als einde reglementering.
Tussen de N26 en Bukenstraat 70 wordt het zonaal verkeersbord C43 met opschrift "50" voorzien, dat het begin van een zone aangeeft waarin 50 km/u de snelheidslimiet is. Aan de overkant wordt het verkeersbord geplaatst dat het einde van deze reglementering aangeeft.
Een parkeerverbod geldt via de verkeersborden E1 langs de onpare zijde van de Bukenstraat tussen de huisnummers 43 en 15.
Ter hoogte van huisnummer 22 is een haakse parkeerplaats voorzien voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord E9a, aangevuld - op het verkeersbord zelf - door het symbool dat het parkeren voorbehoudt voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Ook ter hoogte van huisnummer 58 is een dergelijke aangepaste parkeerplaats voorzien, gesignaleerd met hetzelfde verkeersbord E9a, aangevuld door hetzelfde symbool.
De bebouwde kom wordt afgebakend met de verkeersborden F1a (begin reglementering) en F3a (einde reglementering), ter hoogte van Bukenstraat 83 (nabij kruispunt met N26) en Bukenstraat 1-2 (nabij kruispunt met Schoonstraat).
De zone 30 wordt afgebakend met de verkeersborden F4a (begin reglementering) en F4b (einde reglementering), ter hoogte van Bukenstraat 71 (nabij kruispunt met Bukenhof en incl. Bukenhof) en Bukenstraat 23.
Art. 5: Voorliggende tijdelijke politieverordening is van kracht van 2 september 2025 tot en met 28 februari 2026.
Art. 6: De inbreuken op deze politieverordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover een wet, een decreet, een algemene, gewestelijke of provinciale verordening in dit vlak geen andere straffen bepalen.
Art. 7: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.