Terug
Gepubliceerd op 23/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 16/11/2023 - 19:30

Vaststelling aanvullend reglement op het wegverkeer: Driesstraat verplicht deels parkeren op de berm tussen de Bogaertstraat en de Waterstraat - besluit

Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
Terry Horckmans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, raadsleden
Juridische context

Nieuwe gemeentewet (KB 24 juni 1988).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968).
Wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008).
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het aanvullend reglement betreft alleen gemeentewegen.

Feiten en beoordeling

De verkeerscel kreeg verschillende meldingen over parkeerhinder in de Driesstraat.
Enkele voorbeelden:

  • bewoner vraagt 2 drempels om snelheid te verlagen;
  • overlast van snelheidsduivels en veldcross brommers;
  • autospiegel stuk gereden;
  • geen doorgang voor voetgangers door geparkeerde voertuigen.

Dit gedeelte van de Driesstraat ligt binnen de bebouwde kom.  Dit betekent dat er niet op de berm mag geparkeerd worden.  In het verleden hebben we al eens een melding ontvangen dat voetgangers op straat moeten wandelen omdat geparkeerde voertuigen het voetpad versperren.  Dit gedeelte van de Driesstraat is een smalle straat.  We moeten rekening houden dat grote voertuigen zoals vrachtwagens en landbouwvoertuigen steeds doorgang moeten behouden.  De dienst mobiliteit had een voorstel uitgewerkt waar er (als er niet op privé terrein kan geparkeerd worden) parkeervakken zouden geschilderd worden.  Deze plaatsen zouden schranken zodat ook de snelheidsduivels geen rechte baan meer hebben.  De bewoners van de Driesstraat kregen dit voorstel via brief in hun bus en hadden de kans om te reageren alvorens deze maatregel uitgevoerd zou worden. Tijdens de verkeerscel van april 2022 is dit voorstel/plan besproken en is er beslist om een infoavond voor de bewoners te organiseren.
Tijdens de infoavond die doorging op 31 mei 2022 in De Krop werd aan de hand van een PowerPoint de situatie aan de bewoners verduidelijkt.
Ook de wegcode werd door de verkeerspolitie nogmaals in detail uitgelegd.  We merkten namelijk dat de bewoners goed bedoeld hun auto’s op de berm parkeren, met geen doorgang voor voetgangers maar wel voor auto’s.  Er werd tijdens de infoavond samen met de bewoners beslist om niet te werken met parkeervakken.  Er zal half - half geparkeerd worden.  Een tijdelijke politieverordening werd opgemaakt op 8 augustus 2022. Er werden 4 verkeersborden E9f geplaatst tijdens deze testfase. 

Nadien kregen alle bewoners van de Driesstraat op 31 augustus 2022 een brief met het resultaat van de infoavond (parkeren half/half) alsook een verduidelijking van de wegcode.
Er werd aan de bewoners gevraagd om tijdens de testperiode hun opmerkingen op te sturen naar mobiliteit@kampenhout.be.
Tijdens de verkeerscommissie van 25 april 2023 werd deze tijdelijke politieverordening geëvalueerd.
Nadien werd deze tijdelijke politieverordening verlengd tot 31 december 2023. Er was een hele periode heel wat minder doorgaand verkeer door de werken van lokaal bestuur Kortenberg aan de Kwerpseweg.  Daarom werd gewacht tot de doorgang terug open was.
Tijdens de tweede testperiode werd nog een brief naar de bewoners gestuurd met de vraag of er nog opmerkingen zijn.  Deze konden tot eind september 2023 ingediend worden.  Zo niet zal er overgegaan worden naar een aanvullend reglement.
Dienst mobiliteit heeft geen opmerkingen ontvangen.

Financiële impact

De kost van de nodige verkeerstekens : de borden werden reeds geplaatst bij de opmaak van de tijdelijke politieverordening van het college van burgemeester en schepenen van 8 augustus 2022.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1: Alle voorafgaande aanvullende reglementen of gedeelten ervan, die betrekking hebben op de huidige maatregel vervallen op het moment dat onderhavig besluit in werking treedt.
Art. 2: De gemeenteraad stelt het aanvullend reglement met betrekking tot de Driesstraat vast : verplicht deels parkeren op de berm tussen de Bogaertstraat en de Waterstraat.
Dit wordt gesignaleerd door het plaatsen van volgende verkeersborden :
-  verkeersbord E9f, op oranje paal;
-  verkeersbord wordt aangevuld met onderbord Type Xa (begin) en Xb (einde).
Art. 3: Dit aanvullend reglement treed in werking op 1 januari 2024.
Art. 4: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur en overgemaakt aan het departement Mobiliteit.