Nieuwe gemeentewet (KB 24 juni 1988).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968).
Wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008).
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het aanvullend reglement betreft alleen gemeentewegen.
De verkeerscel kreeg regelmatig meldingen van overdreven snelheid in het centrum van Nederokkerzeel.
Ook de avondopvang van de 2 lagere scholen in Nederokkerzeel gaat door in het Klimtouw. Dit betekent dat er telkens een rij kleuters door het centrum wandelt van ’t Okkerzeeltje naar het Klimtouw. Zij wandelen langs het wegje naast de kerk, Peperstraat, Mussenhoek. De vraag is nogmaals gekomen of de Peperstraat, het stuk dat eenrichtingsstraat is 30 km/u of een fietsstraat zou kunnen worden.
Dit voorstel werd eerst besproken op de verkeerscel van 29 april 2022 en kwam nadien op de verkeerscommissie van 21 november 2022 uitvoerig aan bod.
Oorspronkelijk was de bedoeling om de opstelling eerst te bespreken en dan tijdens de volgende verkeerscommissie van maart 2023 een beslissing te nemen maar de aanwezige leden kwamen heel snel tot een akkoord zodat we onmiddellijk van start kunnen gaan.
Er werd een tijdelijke politieverordening (TPV) opgemaakt : CBS 20 februari 2023: Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer: uitbreiding zone 30 Peperstraat en Korte Straat Nederokkerzeel
De bewoners van de betrokken straten kregen een infobrief over deze tijdelijke maatregel. Zij konden hun bevindingen, opmerkingen en bezorgdheden bezorgen aan de dienst mobiliteit. Deze worden meegenomen naar de evaluatie alvorens er een definitieve maatregel van te maken. Ook werd er een communicatie naar alle burgers via de nieuwsbrief, HIER! en digitaal verspreid. De Lijn werd ook tijdig van deze maatregel op de hoogte worden gebracht.
Tijdens de verkeerscommissie van 25 april 2023 werd deze testfase geëvalueerd.
Er kwamen verschillende opmerkingen van bestuurders en buurtbewoners over het begin van de zone 30 in de Peperstraat.
Enkele voorbeelden :
In de verkeerscel van 11 mei 2023 is er na de evaluatie volgend advies gegeven :
23.1 Peperstraat : zone 30
Het begin en einde van de zone 30 in de Peperstraat in de bocht is visueel niet duidelijk. We kregen verschillende vragen van buurtbewoners om de snelheidsverlaging al in te voeren vanaf de kassei.
Er werd een aangepaste tijdelijke politieverordening (TPV) opgemaakt geldig tot 31 december 2023 : CBS 26 juni 2023 : Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer: zone 30 centrum Nederokkerzeel
Deze TPV wordt omgezet naar een aanvullend reglement dat van start gaat op 1 januari 2024.
Ook wordt een deel van de Peperstraat tussen kruispunt met Bogaertstraat en kruispunt met Korte Straat fietsstraat.
Ook hier werd eerst een TPV opgemaakt. Deze wordt gelijktijdig omgezet naar een aanvullend reglement (AR).
De kost van de nodige verkeerstekens : de borden werden reeds geplaats bij de opmaak van de tijdelijke politieverordening van het college van burgemeester en schepenen van 20 februari 2023.
Art. 1: Alle voorafgaande aanvullende reglementen of gedeelten ervan, die betrekking hebben op de huidige maatregel vervallen op het moment dat onderhavig besluit in werking treedt.
Art. 2: De gemeenteraad stelt het aanvullend reglement met betrekking tot het invoeren van zone 30 in het centrum van Nederokkerzeel vast.
Dit wordt gesignaleerd door het plaatsen van verkeersborden verkeersbord F4a en F4B op volgende locaties:
Art. 3: Dit aanvullend reglement treed in werking op 1 januari 2024.
Art. 4: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur en overgemaakt aan het departement Mobiliteit.