Terug
Gepubliceerd op 30/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 22/06/2023 - 19:30

Vaststelling aanvullend reglement op het wegverkeer: permanent afsluiten zuidelijk deel van de Bulsomstraat (verbinding met Tiendeschuurstraat)

Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
Terry Horckmans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, Laura Nevens, Machteld Soetemans, raadsleden
Juridische context

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het algemeen politiereglement op de gemeentewegen van Kampenhout.

De gemeenteraadsbeslissing van 10 november 2011 betreffende de definitieve aanvaarding van het nieuwe beleidsplan mobiliteit.

Het aanvullend reglement betreft zowel gemeentewegen als gewestwegen.

Feiten en beoordeling

Het aanvullend reglement betreffende het invoeren van het permanent afsluiten van het zuidelijk deel van de Bulsomstraat (verbinding met Tiendeschuurstraat) is een maatregel om de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid te waarborgen.

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vraagt om het zuidelijk deel van de Bulsomstraat (verbinding met Tiendeschuurstraat) permanent af te sluiten zoals is beslist in de provinciale commissie verkeersveiligheid (PCV) van 31 januari 2023 : dossier VB-394 N21 KAM krp Bulsomstraat (15,980).

Het kruispunt van de Haachtsesteenweg (N21) met de Bulsomstraat staat op de lijst van AWV met de gevaarlijke kruispunten. 

Politie Kastze heeft een lijst gemaakt van de verkeersongevallen tussen 2015 en 2020.  Deze kan je terugvinden in bijlag VT-PCV-KAM-N21-VB 394.

V85 (snelheid van 85% van de bestuurders) wordt niet overtreden, de opgelegde snelheid wordt gerespecteerd, met uitzondering van de NO zijde in de rijrichting van Brussel.

Er valt geen eenduidige oorzaak te bepalen uit de uitgebreide ongevalsgegevens.

Aan beide zijden wordt een voetgangersoversteek voorzien met naastliggende fietsoversteek.

Deze oversteken zijn niet voorzien van aandachtsportieken, maar komen hiervoor in de toekomst wel in aanmerking. 

Deze maatregel zou de bestuurders al attenderen op actieve weggebruikers die de gewestweg dwarsen.

Een bijkomende maatregel kan erin bestaan om dit viertakskruispunt terug te brengen tot een drietakskruispunt.

Het verkeer (beperkt in aantal) dat nu ontsluit via de zuidelijke tak van de Bulsomstraat kan nagenoeg zonder omrijden ontsluiten aan de westelijke Bergstraat of de oostelijke Molenveldweg.

Zowel de kruising met de N21 en de Bergstraat of de Molenveldweg zijn drietakskruispunten.

Deze ingreep zal het kruispunt overzichtelijker maken, minder afslaande bewegingen teweeg brengen en een conflictpunt minder betekenen met fietsers die al dan niet tegen de rijrichting fietsen.

AWV zal de oversteekplaatsen aan de Bergstraat in de toekomst eveneens uitrusten met aandachtsportieken.

Tijdens de PCV werden volgende opmerkingen gemaakt:

  • Gemeente:
    • sinds we op de Haachtsesteenweg een 30-tal borden hebben geplaatst om de verboden rijrichting voor fietsers, wordt er veel minder in de tegenrichting gefietst;
    • doordat de haag ter hoogte van de Bulsomstraat werd verwijderd, is het zicht vanuit deze straat al veel verbeterd;
    • de plannen van de gemeente voor deze omgeving, waaronder een afbuiging van de Bulsomstraat en het invoeren van een lichtenregeling op het kruispunt met de Bergstraat, zijn in de lijn met het huidig voorstel van AWV;
    • bij het opheffen van bepaalde busstroken moet er op toegezien worden dat het sluipverkeer door het centrum niet toeneemt.
  • Politie:
    • oorzaak van de gevaarlijke situaties is de verkeersdrukte op de spitsuren (oversteken tussen stilstaande voertuigen);
    • door de voorziene ingrepen aan de zuidkant zullen er minder conflicten zijn, maar ze nemen de oorzaak van de ongevallen - de slechte zichtbaarheid aan de noordelijke kant - niet weg
    • veel weggebruikers kennen het verschil niet tussen een BOB (bijzonder overrijdbare bedding) en een busbaan, kan over de hele lengte niet dezelfde inrichting toegepast worden?
  • AWV:
    • BOB niet opheffen is niet mogelijk aan lichten geregelde kruispunten, omdat we de linksaf ook conflictvrij willen regelen.  Ter hoogte van de Bulsomstraat zou dit wel kunnen;
    • AWV zal buiten de PCV nakijken op welke wegvakken de BOB kan behouden blijven, en dit in afzonderlijk overleg voorleggen.

Positief advies van de verkeerscommissie op 25 april 2023.  

Collegebesluit van 15 mei 2023 : Verslag verkeerscommissie van 25 april 2023 - Kennisname

Gemeente moet voor AWV het aanvullend reglement (AR) opmaken en voor goedkeuring aanmelden in het digitaal loket voor lokale besturen.

Dienst mobiliteit gaat met een brief buurtbewoners en handelszaken verwittigen.  Er zijn namelijk enkele handelszaken dat deze route noteren als weg naar hun parking, zij moeten zeker op de hoogte gebracht worden.

Financiële impact

De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door AWV de wegbeheerder.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1: Alle voorafgaande aanvullende reglementen of gedeelten ervan, die betrekking hebben op de huidige maatregel vervallen op het moment dat onderhavig besluit in werking treedt.

Art. 2: De gemeenteraad stelt het aanvullend reglement vast met betrekking tot permanent afsluiten zuidelijk deel van de Bulsomstraat (verbinding met Tiendeschuurstraat).

Art. 3:  De bepalingen van artikel 2 wordt gesignaleerd door het plaatsen van volgende verkeersborden :

  • C3 met onderbord M3 op kruispunt Bulsomstraat (zuidelijk) met Haachtsesteenweg;
  • F45b doodlopende weg uitgezonderd voor voetgangers en fietsers op het kruispunt Bulsomstraat met de Tiendeschuurstraat.

en door het plaatsen van verkeersborden als voorsignalisatie op de N21:

  • C31 (a en b) met onderbord M3.

Art. 4: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur en overgemaakt aan het Departement Mobiliteit.

Art. 5: Agentschap Wegen en verkeer wordt door de dienst mobiliteit in kennis gesteld van de beslissing.