Terug
Gepubliceerd op 23/10/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 13/10/2025 - 14:00

Tijdelijke politieverordening (TPV): Opheffing ruiterverbod Beekkant - besluit

Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Helena Molineaux, Marthe Debels, Anne Van Assche, schepenen
Isabelle Van Passel, waarnemend algemeen directeur
Juridische context

Nieuwe gemeentewet (KB 24 juni 1988)

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

De wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)

De wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008).

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Feiten en beoordeling

Achtergrond 
Tijdens de verkeerscel van 3 september 2025 werd de verkeerssituatie aangaande weggebruik door fietsers, ruiters en wandelaars in de Beekkant besproken. 

De voornaamste aanleiding is:

Het pad Beekkant (tussen Aarschotsebaan en Balkestraat) is officieel verboden terrein voor paarden maar wordt desondanks regelmatig gebruikt door ruiters, wat soms tot gevaarlijke situaties leidt voor fietsers en wandelaars. De politie ontving meerdere meldingen van bijna-ongevallen in deze buurt - maar het is niet aangetoond dat ruiters de oorzaak zouden zijn - en van loslopende honden, zonder structurele oplossingen.
Eigendomsrechten en verantwoordelijkheden zijn onduidelijk. In de Streekweg bevindt zich tevens een manege.

Beschrijving 

Verkeerskundig is de signalisatie onvolledig: enkel aan de Balkestraat en Aarschotsebaan staan verbodsborden C15, maar niet aan de toegangen via de Streekweg, Kalkhovenstraat en Terloonstvoetweg (zie kaart in bijlage). Enkel bijkomende verbodsborden plaatsen aan de Streekweg, zodat paarden de Beekkant kunnen oversteken richting hun veld, is geen optie aangezien de verbodszone nog als niet sluitend blijft bestaan (cf. aansluitingen via Kalkhovenstraat en Terloonstvoetweg). 

Anderzijds zijn ruiters net als wandelaars en fietsers legitieme gebruikers van het buitengebied. Er moet immers op gelet worden dat er geen disproportionele beperking van de bewegingsvrijheid van enige gebruikersgroep ten opzichte van een ander ontstaat. Het is niet aangetoond dat paarden, mits goed geleid, meer schade zouden aanrichten aan paden of andere weggebruikers, dan mountainbikes, speedpedelecs of gemotoriseerd verkeer. In plaats van uitsluiting kunnen gedeelde wegen met het correct toepassen van de wegcode zorgen voor harmonie tussen ruiters, wandelaars en fietsers. Bovendien is paardensport een belangrijk onderdeel van het Vlaamse platteland, mede door haar recreatieve en economische activiteit (maneges, toerisme, evenementen).

Afspraken en evaluatie:

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 22 september 2025 voor het agendapunt van de verkeerscel beslist als volgt:

  • Testfase door het verwijderen van de huidige C15 borden

  • Evaluatie door de verkeerscel (februari 2026) , indien het CBS oordeelt dat het nodig is ook door de mobiliteitsraad (maart 2026)

  • Bij positief resultaat: aanvullend reglement opmaken; bij negatief resultaat: huidige C15 borden terugplaatsen + 4 extra C15 verbodsborden aan weerskanten van Streekweg en Terloonstvoetweg

Doelstelling
Met deze maatregelen wil het bestuur het evenwicht in de Beekkant voor alle weggebruikers stimuleren, met bijzondere aandacht en nadruk op het correct toepassen van de wegcode door alle weggebruikers.

Besluit

Art. 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist dat volgende verkeersmaatregelen van kracht zijn van 1 november 2025 tot en met 30 april 2026:

Opheffing ruiterverbod

Er geldt momenteel een ruiterverbod in de Beekkant. Bij de analyse om dit volledig sluitend te maken, werd aan het college van burgemeester en schepenen geadviseerd om ofwel 4 extra borden te plaatsen ofwel om het ruiterverbod op te heffen. Het college heeft geoordeeld dat dit verbod mag opgeheven worden.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht door het verwijderen van de verkeersborden C15.

Art. 2: Na de vermelde periode, wordt de situatie geëvalueerd en bij positief resultaat omgezet in een aanvullend reglement.