Nieuwe gemeentewet (KB 24 juni 1988)
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december2017
Wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
Wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Motivering van de maatregel
Besluitvorming en overleg
Concrete maatregelen
Signalisatie en uitvoering
Goedkeuring en inwerkingtreding
Financiering en evaluatie
Na de invoering van de maatregel zal de nieuwe situatie worden geëvalueerd. Indien nodig worden aanvullende plaatselijke handhavingsmaatregelen genomen om de naleving van de tonnagebeperking te garanderen.
Historische context – Tonnagezone ten zuiden van de N21
De invoering van een eerdere tonnagezone ten zuiden van de N21 op 1 november 2024 vormt een belangrijke achtergrond bij de huidige beslissing om een nieuwe tonnagebeperking in te voeren ten noorden van de N21. Deze eerste intergemeentelijke samenwerking rond een zone-overschrijdend tonnageverbod heeft waardevolle inzichten opgeleverd over het proces, de noodzakelijke afstemming en de impact op de verkeersstromen.
Tijdlijn van de eerste tonnagezone ten zuiden van de N21:
Evaluatievergadering in mei 2025
Deze zone ten zuiden van de N21 is sinds 1 november 2024 volledig ingevoerd en operationeel. De impact op de verkeersstromen wordt opgevolgd en een eerste evaluatie van de maatregel heeft plaatsgevonden op 13 mei 2025. Tijdens deze evaluatie werd middels een presentatie door PZ HerKo (zie bijlage) bekeken of bijkomende handhaving of aanpassingen nodig zijn. Op basis van nulmetingen voor de invoering van de maatregel en nieuwe verkeersmetingen op 3 locaties in de periode maart-april 2025 werd de evolutie van de verkeersintensiteiten geduid en eventuele uitdagingen benoemd. Zie verslag in bijlage.
Voornaamste bevindingen:
Er werden verkeersmetingen uitgevoerd in vier straten.
Zwaar verkeer is licht gedaald sinds invoering van de maatregel, maar het is niet steeds duidelijk of dit plaatselijk verkeer is.
Handhaving blijft moeilijk; ANPR en controle van vrachtbrieven zijn het meest effectief.
Regelmatige communicatie en controles zijn nodig om bewustzijn en naleving te verhogen.
Extra nameting gepland in november 2025.
Voorlopig geen nieuw overleg gepland; verdere terugkoppeling via e-mail.
Relevantie voor de nieuwe tonnagezone ten noorden van de N21
De ervaring uit deze eerste zone bewijst dat een goed uitgewerkt, grensoverschrijdend tonnageverbod haalbaar is mits goede samenwerking tussen de betrokken besturen en overleg met de politie en hogere overheden. De opgedane kennis rond signalisatie, juridische afstemming en de praktische uitwerking vormt een solide basis voor de uitbreiding van het tonnagebeleid naar het gebied ten noorden van de N21 (Kampenhout, Zemst, Steenokkerzeel, Boortmeerbeek).
Bijlagen:
De kredieten voor de uitgave, geraamd op ca. 4200 euro (incl. 21%btw), zijn voorzien in het meerjarenplan onder registratiesleutel 2024/GBB/0290-00/24000000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art.1: De gemeenteraad keurt een tonnagebeperkingszone goed in het gebied tussen de N21, N26, N267, N227 en Perksesteenweg, waar motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen boven 3,5 ton – behalve plaatselijk verkeer – niet meer toegelaten zijn.
Art.2: Alle bestaande aanvullende reglementen betreffende bestaande toegangsbeperkingen voor zwaar verkeer "+3,5 ton" in de maas N21 - N26 - N267 - N227 - Perksesteenweg worden opgeheven.
Art.3: In de zone begrensd door de maas N21, N26, N267, N227, Perksesteenweg worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C23 met zonale geldigheid
Verkeersbord GVIIa met opschrift '+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer'
Het kruispunt van de N21 met:
Vogelzanglaan
Hubert Tobbackstraat
Rubenslaan
Nieuwegen
Zeypestraat
Roodkloosterlaan
Stationsstraat
Warandestraat
Frederik Wouterslaan
Kerkstraat
Molenveldweg
Het kruispunt van de Perksesteenweg met:
12. Bulsomstraat
13. Sint-Servaesstraat
Art. 5: Op de N21 is het vanuit beide rijrichtingen verboden af te slaan naar de:
Hubert Tobbackstraat
Zeypestraat
Kerkstraat
De maatregel geldt alleen voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C31a
Afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer)
Verkeersbord C31b
Afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer)
Art. 6: Buurgemeenten Boortmeerbeek, Steenokkerzeel en Zemst voeren parallel dezelfde tonnagebeperking in, waardoor langs de gemeentegrens van Kampenhout met deze gemeenten geen bijkomende signalisatie nodig is. Op die manier ontstaat een intergemeentelijke tonnagebeperkingszone.
Art. 7: De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder.
Art. 8: Deze maatregel gaat in werking zodra het laatste aanvullend reglement is goedgekeurd, d.w.z. de goedkeuring van de laatste gemeente voor zover de zone geen gewestwegen bevat en de goedkeuring van het laatste aanvullend reglement door DMOW voor zover de zone één of meerdere gewestwegen bevat.
Art. 9: Onderhavig besluit zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, de politierechtbank, de politie en het provinciebestuur van Vlaams-Brabant.