Terug
Gepubliceerd op 04/07/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 26/06/2025 - 19:30

Aanvullend reglement m.b.t. gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone 3.5t - maas N21 - N26 - N2 - N227 - besluit

Aanwezig: Kris Leaerts, voorzitter
Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Helena Molineaux, Marthe Debels, Anne Van Assche, schepenen
Rudi Van Ingelgom, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Korneel Lenaerts, Bart Crommelinck, Rudy Peeters, Laura Nevens, Nick Mannaerts, Denise Vander Weyden, William Hanssens, Huguette Kemps, Thomas Vanderick, Sarah Peeters, Els Corbeels, Kurt Schoevaerts, Sonia De Wandeler, Thierry Rom, raadsleden
Veerle Verwulgen, waarnemend algemeen directeur
Feiten en beoordeling

Motivering van de maatregel

  • Deze tonnagebeperking is noodzakelijk om de verkeersveiligheid van kwetsbare weggebruikers te verbeteren. Daarnaast heeft de maatregel tot doel het doorgaand zwaar verkeer te weren van wegen die niet geschikt zijn voor dergelijke verkeersstromen. Op die manier wordt de leefbaarheid in de betrokken woonkernen verhoogd en worden sluiproutes door woonstraten ontmoedigd. 

Besluitvorming en overleg

  • De maatregel is het resultaat van een grondig overlegtraject met de buurgemeenten en de betrokken partners. Tijdens overlegmomenten op 27 juni 2024, 20 september 2024, 6 februari 2025 en 12 mei 2025 werden de plannen besproken en op elkaar afgestemd. Bij het opstellen van dit besluit is rekening gehouden met de lokale verkeerssituatie en de adviezen van de lokale politiezones en de buurgemeenten.

Concrete maatregelen

  • Binnen dit besluit wordt een gebiedsdekkende tonnagebeperking ingevoerd voor motorvoertuigen en slepen die ontworpen en gebouwd zijn voor het vervoer van goederen, met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton. Uitzondering wordt gemaakt voor plaatselijk verkeer. Specifieke uitzonderingen en de concrete implicaties van deze maatregel worden verder in het besluit toegelicht.
  • Er wordt een vergelijkbaar aanvullend reglement opgesteld met de gemeenten Zemst, Steenokkerzeel en Boortmeerbeek, zodat binnen de afgebakende zone N26 - N267 - N227 - N21 dezelfde regels gelden. Dit reglement is van toepassing op zowel gemeentewegen als gewestwegen.
  • Aangezien het gaat om een gemeentegrensoverschrijdende maatregel, is deze tot stand gekomen na overleg en overeenstemming tussen de betrokken gemeenten. Conform het advies van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW) moet elke gemeente een afzonderlijke verordening opstellen die de maatregel op het eigen grondgebied regelt. Dit besluit beperkt zich dan ook tot de beschrijving van de maatregelen binnen Kampenhout.

Signalisatie en uitvoering

  • Alle betrokken gemeenten kiezen voor verkeersbord C23 om een uniforme en duidelijke signalisatie te garanderen. Dit sluit aan bij het advies van DMOW en bij de signalisatie die werd gebruikt bij het afbakenen van de tonnagebeperkingszone in de maas ten zuiden van de N21 (Kampenhout, Zaventem, Steenokkerzeel, Herent, Kortenberg).
  • De voorsignalisatie van deze maatregel zal gebeuren via verkeersbord C31, voorzien van een onderbord dat duidelijk aangeeft dat het verbod geldt voor vrachtwagens met een massa van meer dan 3,5 ton, met uitzondering van plaatselijk verkeer. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) adviseert bovendien om voorsignalisatie enkel te plaatsen bij zijstraten die frequent worden gebruikt door zwaar verkeer, om zo een wildgroei aan borden te vermijden. Voor smallere straten volstaat het zonebord zelf.
  • Aan de grenzen van de betrokken zone wordt rechtsgeldige en adequate signalisatie voorzien. Zo is voor iedere weggebruiker duidelijk dat binnen deze zone het tonnageverbod van kracht is. Een overzicht van het volledige gebied wordt als bijlage bij dit besluit toegevoegd.

Goedkeuring en inwerkingtreding

  • De gemeenteraad van Kampenhout keurt de voorgestelde maatregelen goed zoals beschreven en aangeduid op het bijgevoegde signalisatieplan. De maatregel treedt pas in werking nadat het laatste aanvullende reglement door de betrokken gemeenten is goedgekeurd, en nadat het gemeentegrensoverschrijdend aanvullend reglement voor de vier gemeenten door de Vlaamse Overheid is goedgekeurd.

Financiering en evaluatie

  • De uitgave voor de uitvoering van deze maatregel wordt geraamd op ca. 4200 euro (incl. 21% btw). De 2 voorlopig ontvangen offertes (op resp. 28 en 29 april 2025) vermelden voor de benodigde signalisatie bedragen van resp. 4076,05 euro en 4.165,30 euro (beide incl. btw). De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan onder budgetsleutel 2024/GBB/0290-00/24000000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

Na de invoering van de maatregel zal de nieuwe situatie worden geëvalueerd. Indien nodig worden aanvullende plaatselijke handhavingsmaatregelen genomen om de naleving van de tonnagebeperking te garanderen.

Historische context – Tonnagezone ten zuiden van de N21
De invoering van een eerdere tonnagezone ten zuiden van de N21 op 1 november 2024 vormt een belangrijke achtergrond bij de huidige beslissing om een nieuwe tonnagebeperking in te voeren ten noorden van de N21. Deze eerste intergemeentelijke samenwerking rond een zone-overschrijdend tonnageverbod heeft waardevolle inzichten opgeleverd over het proces, de noodzakelijke afstemming en de impact op de verkeersstromen.

Tijdlijn van de eerste tonnagezone ten zuiden van de N21:

  • 29 februari 2024: Op initiatief van het lokaal bestuur van Kortenberg startte een intergemeentelijk overleg met DMOW en de gemeenten Kampenhout, Herent, Steenokkerzeel, Bertem, Zaventem en Tervuren. Afspraak werd gemaakt om de routes voor zwaar verkeer in de regio op elkaar af te stemmen, met als eerste stap een pilootproject in de maas tussen N21, N227, N2 en N26.
  • 16 april 2024: Consensus tussen de betrokken gemeenten om het volledige binnengebied van deze maas te weren voor vrachtverkeer boven 3,5 ton, met uitzondering van plaatselijk verkeer. Er werd gekozen voor het zonebord C23, met uitzonderingen voor o.m. De Lijn-bussen en landbouwverkeer.
  • 23 april 2024: AWV adviseerde om voorsignalisatie (C31) enkel te voorzien in zijstraten waar effectief veel zwaar verkeer passeert, om een wildgroei aan borden te vermijden.
  • 13 mei 2024: DMOW verduidelijkte dat elke gemeente een afzonderlijk aanvullend reglement moest opstellen voor het eigen grondgebied, met expliciete vermelding van het grensoverschrijdende karakter en een kaart als bijlage.
  • 17 mei 2024: Positief advies van de verkeerspolitie Kastze. Aangegeven werd dat in een latere fase de handhaving verder uitgewerkt moet worden, eventueel in overleg met het parket.
  • 21 mei 2024: DMOW bevestigde dat de maatregel pas van kracht gaat na goedkeuring door alle betrokken gemeenten.
  • 20 juni 2024: De gemeenteraad van Kampenhout keurde het aanvullend reglement goed, waarmee de tonnagebeperking in deze eerste zone formeel werd ingevoerd.
  • 1 november 2024: Concrete uitrol van de tonnagebeperkingszone op het terrein, met de correcte verkeerssignalisatie.

Evaluatievergadering in mei 2025
Deze zone ten zuiden van de N21 is sinds 1 november 2024 volledig ingevoerd en operationeel. De impact op de verkeersstromen wordt opgevolgd en een eerste evaluatie van de maatregel heeft plaatsgevonden op 13 mei 2025. Tijdens deze evaluatie werd middels een presentatie door PZ HerKo (zie bijlage) bekeken of bijkomende handhaving of aanpassingen nodig zijn. Op basis van nulmetingen voor de invoering van de maatregel en nieuwe verkeersmetingen op 3 locaties in de periode maart-april 2025 werd de evolutie van de verkeersintensiteiten geduid en eventuele uitdagingen benoemd. Zie verslag in bijlage.

Voornaamste bevindingen:
Er werden verkeersmetingen uitgevoerd in vier straten.
Zwaar verkeer is licht gedaald sinds invoering van de maatregel, maar het is niet steeds duidelijk of dit plaatselijk verkeer is.
Handhaving blijft moeilijk; ANPR en controle van vrachtbrieven zijn het meest effectief.
Regelmatige communicatie en controles zijn nodig om bewustzijn en naleving te verhogen.
Extra nameting gepland in november 2025.
Voorlopig geen nieuw overleg gepland; verdere terugkoppeling via e-mail.

Relevantie voor de nieuwe tonnagezone ten noorden van de N21
De ervaring uit deze eerste zone bewijst dat een goed uitgewerkt, grensoverschrijdend tonnageverbod haalbaar is mits goede samenwerking tussen de betrokken besturen en overleg met de politie en hogere overheden. De opgedane kennis rond signalisatie, juridische afstemming en de praktische uitwerking vormt een solide basis voor de uitbreiding van het tonnagebeleid naar het gebied ten noorden van de N21 (Kampenhout, Zemst, Steenokkerzeel, Boortmeerbeek).

Bijlagen:

  • Verslag 27 juni 2024 - overleg met Zemst, Steenokkerzeel en Boortmeerbeek
  • Verslag 20 september 2024 - overleg met Zemst, Steenokkerzeel en Boortmeerbeek
  • Verslag 6 februari 2025 - overleg met Zemst, Steenokkerzeel en Boortmeerbeek
  • Verslag 13 mei 2025 - evaluatievergadering voor de ingevoerde tonnagebeperkingszone in MAAS N21-ZUID (Kampenhout, Kortenberg, Herent, Steenokkerzeel, Zaventem)
  • Evaluatievergadering 13 mei 2025 - presentatie door PZ HerKo
  • MAAS NOORD: situeringsplan gebiedsdekkende tonnagebeperkingszone N21-noord
  • Concept zonaal verkeersbord C23 met bijschrift: zonebord_c23_uitgezonderd_plaatselijk_verkeer
  • Concept verkeersbord C31 met bijschrift: verkeersbord_voorsignalisatie
  • KAMPENHOUT LOCATIES NOORD: locaties met C23-borden
  • KAMPENHOUT LOCATIES VOORSIGN NOORD: locaties met C31-borden
  • Aanvullend reglement op het wegverkeer_KAMPENHOUT_tonnagebeperkingszone N21-N26-Perksesteenweg-gemeentegrens _C23, +3,5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer_.html
Financiële impact

De kredieten voor de uitgave, geraamd op ca. 4200 euro (incl. 21%btw), zijn voorzien in het meerjarenplan onder registratiesleutel 2024/GBB/0290-00/24000000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Leaerts, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Helena Molineaux, Marthe Debels, Anne Van Assche, Rudi Van Ingelgom, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Korneel Lenaerts, Bart Crommelinck, Rudy Peeters, Laura Nevens, Nick Mannaerts, Denise Vander Weyden, William Hanssens, Huguette Kemps, Thomas Vanderick, Sarah Peeters, Els Corbeels, Kurt Schoevaerts, Sonia De Wandeler, Thierry Rom, Veerle Verwulgen
Voorstanders: Kris Leaerts, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Helena Molineaux, Marthe Debels, Anne Van Assche, Rudi Van Ingelgom, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Korneel Lenaerts, Bart Crommelinck, Rudy Peeters, Laura Nevens, Nick Mannaerts, Denise Vander Weyden, William Hanssens, Huguette Kemps, Thomas Vanderick, Sarah Peeters, Els Corbeels, Kurt Schoevaerts, Sonia De Wandeler, Thierry Rom
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art.1: De gemeenteraad keurt een tonnagebeperkingszone goed in het gebied tussen de N21, N26, N267, N227 en Perksesteenweg, waar motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen boven 3,5 ton – behalve plaatselijk verkeer – niet meer toegelaten zijn.

Art.2: Alle bestaande aanvullende reglementen betreffende bestaande toegangsbeperkingen voor zwaar verkeer "+3,5 ton" in de maas N21 - N26 - N267 - N227 - Perksesteenweg worden opgeheven.

Art.3: In de zone begrensd door de maas N21, N26, N267, N227, Perksesteenweg worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord C23 met zonale geldigheid

  • Verkeersbord GVIIa met opschrift '+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer'

Art.4: De zone op grondgebied Kampenhout wordt begrensd op:
  • Het kruispunt van de N21 met:

    1. Vogelzanglaan

    2. Hubert Tobbackstraat

    3. Rubenslaan

    4. Nieuwegen

    5. Zeypestraat

    6. Roodkloosterlaan

    7. Stationsstraat

    8. Warandestraat

    9. Frederik Wouterslaan

    10. Kerkstraat

    11. Molenveldweg

  • Het kruispunt van de Perksesteenweg met:

    12. Bulsomstraat
    13. Sint-Servaesstraat

Art. 5: Op de N21 is het vanuit beide rijrichtingen verboden af te slaan naar de:

  1. Hubert Tobbackstraat

  2. Zeypestraat

  3. Kerkstraat

De maatregel geldt alleen voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord C31a

    • Afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer)

  • Verkeersbord C31b

    • Afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer)

Art. 6: Buurgemeenten Boortmeerbeek, Steenokkerzeel en Zemst voeren parallel dezelfde tonnagebeperking in, waardoor langs de gemeentegrens van Kampenhout met deze gemeenten geen bijkomende signalisatie nodig is. Op die manier ontstaat een intergemeentelijke tonnagebeperkingszone.

Art. 7: De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder.

Art. 8: Deze maatregel gaat in werking zodra het laatste aanvullend reglement is goedgekeurd, d.w.z. de goedkeuring van de laatste gemeente voor zover de zone geen gewestwegen bevat en de goedkeuring van het laatste aanvullend reglement door DMOW voor zover de zone één of meerdere gewestwegen bevat.

Art. 9: Onderhavig besluit zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, de politierechtbank, de politie en het provinciebestuur van Vlaams-Brabant.