De voorzitter opent de zitting op 17/03/2022 om 19:26.
Het decreet lokaal bestuur.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 17 februari 2022.
Art. 1: De gemeenteraad keurt van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 17 februari 2022 goed.
Decreet lokaal bestuur.
Provincie Antwerpen, Provincie Limburg, Provincie Oost-Vlaanderen, Provincie Vlaams-Brabant en Provincie West-Vlaanderen organiseren in 2022, in samenwerking, OC West en de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel, hierna de organisatoren genoemd, en de steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen, een promotieactie voor de Vlaamse wekelijkse markten, waarvan de procedures in een reglement worden uiteengezet.
De actie ‘Maand van de Markt’ begint op 1 april 2022 en eindigt op 30 april 2022 voor de gemeente Kampenhout is dit op volgende dinsdagen 5 april, 12 april , 19 april en 26 april 2022.
Het college van burgemeester en schepenen keurde de deelname aan de actie 'maand van de markt' in april 2022 reeds goed op 17 januari 2022.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het reglement met betrekking tot de promotieactie "maand van de markt" als volgt vast:
Art. 1: Provincie Antwerpen, Provincie Limburg, Provincie Oost-Vlaanderen, Provincie Vlaams-Brabant en Provincie West-Vlaanderen organiseren in 2022, in samenwerking, OC West en de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel, hierna de organisatoren genoemd, en de steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen, een promotieactie voor de Vlaamse wekelijkse markten, waarvan de procedures in dit reglement worden uiteengezet.
Art. 2: De actie ‘Maand van de Markt’ begint op 1 april 2022 en eindigt op 30 april 2022.
Art. 3: Op volgende dinsdagen zal deze actie plaatsvinden in Kampenhout: 5 april, 12 april, 19 april en 26 april 2022. Op deze data zal de gemeente een inzamelpunt inclusief wedstrijdbox voor de invulkaarten voorzien alsook permanentie op deze stand om eventueel hulp te verlenen aan de marktbezoekers met betrekking tot het invullen van de wedstrijdkaarten.
Art. 4: De gemeente heeft zich geëngageerd om 10 Kampenhoutbons van 20 euro en 4 Kampenhoutbons van 50 euro ter beschikking te stellen voor deze actie.
Art. 5: Indien de marktkramers dit wensen kunnen zij eveneens prijzen ter beschikking stellen voor deze actie.
Art. 6: De marktbezoekers kunnen op twee manieren deelnemen:
- Via de digitale app (gratis te downloaden door marktbezoekers): Elke marktkramer krijgt hiervoor een unieke QR-code. Per aankoop en per marktkramer kan de deelnemer 1 maal een QR-code scannen. De deelnemers worden opgeslagen in een Excel-bestand waaruit de winnaar kan geselecteerd worden.
- Via invulkaart: Per aankoop ontvangt de klant een invulkaart van de marktkramer. De volledig ingevulde kaarten worden in de wedstrijdbox in het inzamelpunt op de wekelijkse marktdag.
Art. 7: De prijstrekking en prijsuitreiking zal plaatsvinden op dinsdag 26 april 2022 om 18 uur op het Gemeenteplein en wordt vermeld op de infostand en op de gemeentelijke website.
Art. 8: Er is maximum 1 prijs per adres te winnen.
Art. 9: Elke deelnemer aan de actie verleent automatisch toestemming voor het gebruik van zijn gegevens met het oog op publicitaire doeleinden die betrekking hebben op de promotieactie Maand van de Markt 1-30 april 2022.
Art. 10:Als in geval van overmacht de wedstrijd ingekort, gewijzigd, geannuleerd of uitgesteld dient te worden of de prijzen moeten gewijzigd worden, kunnen de organisatoren noch het gemeentebestuur, hiervoor in geen geval verantwoordelijk worden gesteld.
Bij verdwijning van de ingezamelde invulkaarten (bv. bij brand/diefstal) of een defect aan de applicatie zijn de organisatoren noch het gemeentebestuur evenmin verantwoordelijk.
Art. 11: De organisatoren noch het gemeentebestuur kunnen aansprakelijk worden gesteld wanneer er geen invulkaarten meer voorhanden zijn bij de deelnemende marktkramers.
Art. 12: De organisatoren noch het gemeentebestuur kunnen aansprakelijk worden gesteld bij een foutmelding bij het gebruik van de app.
Art. 13:In geval van misbruiken, misleiding of bedrog behouden de organisatoren en het gemeentebestuur zich uitdrukkelijk het recht voor, de betrokken deelnemer(s) zonder meer van deelname aan deze actie uit te sluiten.
Art. 14: Deze actie gaat niet door als kansspel.
Art. 15:Over de actie worden geen briefwisseling noch telefoongesprekken gevoerd. Alle bijkomende mededelingen en/of publicaties in verband met deze promotieactie gelden als punt van het reglement.
Art. 16: Leden van de organisatie en hun inwonende gezinsleden zijn uitgesloten van deelname aan de promotieactie. Dit geldt eveneens voor de aangesloten handelaars bij de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel.
Art. 17: Deelname aan de promotieactie houdt de aanvaarding in zonder voorbehoud van onderhavig reglement.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “vernieuwing en consolidatie serverinfrastructuur” werd een bestek met nr. 2022005 opgesteld door de hoofddeskundige ICT. De huidige serverinfrastructuur is inmiddels 7 jaar oud en aan vervanging toe. De garantie is bovendien afgelopen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 136.776,85 euro excl. btw of 165.500,00 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan binnen het budget van 2022, op registratiesleutel 0119-02/24100000/BESTUUR/CBS/0/IP-41 (actie GBB) van de investering.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022005 en de raming voor de opdracht “vernieuwing en consolidatie serverinfrastructuur”, opgesteld door de hoofddeskundige ICT goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 136.776,85 euro excl. btw of 165.500,00 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan binnen het budget van 2022, op registratiesleutel 0119-02/24100000/BESTUUR/CBS/0/IP-41 (actie GBB) van de investering.
TER KENNISNAME:
De start van het openbaar onderzoek over de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Pardon zal plaatsvinden op 23 februari 2022 en eindigen op 23 april 2022.
Volgend bericht werd in het Belgisch Staatsblad op 26 januari 2022 gepubliceerd:
Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Kampenhout organiseert een openbaar onderzoek naar aanleiding van de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Pardon’. Het RUP heeft tot doel bestemmingen en voorschriften vast te leggen voor de site ‘Pardon’ te Kampenhout.
Er zal een openbaar onderzoek worden georganiseerd van 23 februari 2022 tot en met 23 april 2022.
Tijdens het openbaar onderzoek is de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het RUP voor iedereen ter inzage zowel op de gemeentelijke website, als op de dienst omgeving in het gemeentehuis, Gemeentehuisstraat 16, 1910 Kampenhout (tijdens de openingsuren en uitsluitend op afspraak). Een afspraak voor inzage kan gemaakt worden per e-mail naar stedenbouw@kampenhout.be of telefonisch elke werkdag tijdens de voormiddag (9-12 uur) op het nummer 016-65 99 08.
Bezwaren of opmerkingen kunnen ingediend worden op 3 manieren uiterlijk op 23 april 2022 :
1) per aangetekend schrijven gericht aan de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (afgekort als GECORO) met adres te Gemeentehuisstraat 16, 1910 Kampenhout, of
2) per e-mail naar omgeving@kampenhout.be, of
3) afgeven op de dienst omgeving van de gemeente tegen ontvangstbewijs.
Tot slot zal ook een infomarkt worden georganiseerd op 08 maart 2022 waarvan de start wordt voorzien omstreeks 19u30.
(zie bijlage)
Intussen zal in de gemeenteberichten ook worden gepubliceerd dat de infomarkt zal plaatsvinden op 08 maart 2022 vanaf 19u30 in CC De Krop.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de start van het openbaar onderzoek van de voorlopige vaststelling van RUP Pardon.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 1 september 2009 en wijzigingen.
Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Handhavingsbesluit Ruimtelijke Ordening van 9 februari 2018.
Handhavingsprogramma Ruimtelijke Ordening.
Decreet algemene bepalingen milieubeleid van 5 april 1995, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Vlaams Reglement betreffende de milieuvergunning van 5 april 1995, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan vastgesteld door de gemeenteraad op 13 april 2006.
Gemeentelijke bouwverordening met betrekking tot de beplanting vastgesteld door de gemeenteraad op 9 november 1995.
De gewestelijke en provinciale bouwverordeningen.
Aanleiding
Het lokaal bestuur Kampenhout wenst een actief handhavingsbeleid te voeren inzake ruimtelijke ordening en milieu. Om dit beleid te concretiseren heeft de gemeente reeds een gemachtigd milieutoezichthouder, enkele verbalisanten ruimtelijke ordening en een intergemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur aangesteld. Ten gevolge van het Handhavingsdecreet beschikt ook de burgemeester over de bevoegdheid van gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur.
Onderstaand prioriteitenkader richt zich voornamelijk op schendingen met betrekking tot ruimtelijke ordening, dit voor de werking van de gemeentelijke verbalisanten ruimtelijke ordening en voor de mogelijke bestuurlijke beboeting door de gewestelijke entiteit. Het prioriteitenkader is een weerspiegeling van de lokale accenten die de gemeente wenst te stellen op vlak van ruimtelijke ordening, afgestemd op de beschikbare middelen.
Visie
Het lokaal bestuur Kampenhout wenst een efficiënt, effectief en doelmatig handhavingsbeleid voorop te stellen. Er wordt getracht volgende doelstellingen te beogen:
• Het bewaren en creëren van een goede ruimtelijke ordening.
• Zorg dragen voor het landelijk karakter van de gemeente.
• Het verbeteren van de algemene leefkwaliteit.
• Het tegengaan van misdrijven en inbreuken in de toekomst.
• Het realiseren van de klimaatdoelstellingen.
Met haar beleid wil het lokaal bestuur Kampenhout inzetten op de preventie van misdrijven en inbreuken aan de hand van sensibilisering, communicatie, informatie delen en zo verder. Vanuit dit oogpunt wordt in eerste instantie gebruik gemaakt van zachte handhavingsinstrumenten zoals raadgevingen en aanmaningen.
Dit gewenst beleid geeft vorm aan onderstaande methode, het samenwerkingsprotocol met Intercommunale Haviland en de gestelde gemeentelijke prioriteiten.
Prioriteiten
Het prioriteitenkader omvat zowel de schendingen die als misdrijf gecategoriseerd worden als deze die als inbreuk aanzien worden. Naast het algemeen kaderen van de gemeentelijke prioriteiten is dit document ook van belang bij het opleggen van een bestuurlijke boete door het Gewest. Dit voornamelijk voor de inbreuken maar ook voor de misdrijven die worden overgemaakt aan de beboetingsentiteit met het oog op bestuurlijke beboeting.
Onderstaande prioriteiten kunnen aangepast worden naar gelang de evolutie van het beleid binnen de gemeente. Wijzigingen dienen te gebeuren in samenspraak met de verbalisanten RO van Intercommunale Haviland indien aangesteld en worden steeds overgemaakt aan de gewestelijke beboetingsentiteit en het openbaar ministerie.
Er worden geen misdrijven aangeduid waarvoor de strafrechtelijke vervolging wordt vervangen door bestuurlijke beboeting.
Er dient bij dit prioriteitenkader gesteld te worden dat niet prioritair handhaven niet wil zeggen dat er niet zal worden gehandhaafd op deze misdrijven en inbreuken, deze misdrijven en inbreuken zullen enkel niet prioritair behandeld worden, maar worden opgenomen in functie van de beschikbare tijd en middelen binnen een zo kort mogelijke tijdspanne.
Artikel 1 – Het lokaal bestuur Kampenhout handhaaft prioritair volgende misdrijven:
• Werken in uitvoering en herhaaldelijk plegen van misdrijven.
• Overtredingen in ruimtelijke kwetsbaar gebied.
• Het kappen van hoogstammige bomen zonder vergunning en/of het niet naleven van de opgelegde heraanplant bij een omgevingsvergunning voor het kappen van hoogstammige bomen en/of het niet uitvoeren van een opgelegd groenscherm als voorwaarde bij een omgevingsvergunning.
• Zonder vergunning opdelen van een woning of bijkomende woongelegenheden creëren.
• Het aanleggen van niet-waterdoorlatende voortuinverharding zonder vergunning of het niet naleven van voorwaarden m.b.t. voortuinverhardingen opgelegd in omgevingsvergunningen.
• Het aanleggen van niet-waterdoorlatende verharding in zij- en achtertuin in overstromingsgevoelig gebied.
• Bestemmingen strijdig met de planologische voorschriften, niet toelaatbare functies en schendingen strijdig met de basisrechten van zonevreemde constructies.
• Het wijzigen van het reliëf in ruimtelijk kwetsbare gebieden, reliëfwijzigingen in strijd met het Vrijstellingsbesluit in overstromingsgevoelige gebieden en reliëfwijzigingen die voor overlast zorgen voor aanpalende eigenaars of voor het openbaar domein.
• Het stallen van voertuigen en allerhande materiaal die het straatbeeld nefast beïnvloeden en schendingen betreffende het gewoonlijk gebruik van grond.
• Misdrijven met groot vermogensvoordeel.
• Gecombineerde schendingen RO / Milieu.• niet-toelaatbare en verboden functies en -stedenbouwkundige handelingen in agrarisch gebied en woonparkgebied.
Artikel 2 – Het lokaal bestuur Kampenhout handhaaft prioritair volgende inbreuken:
• Werken in uitvoering en herhaaldelijk plegen van inbreuken.
• Uitvoeren van handelingen zonder controle van architect.
• Het schenden van de informatieplicht zoals bepaald in artikel 5.2.1 tot en met 5.2.6 van de VCRO in alle onderhandse en authentieke akten van verkoop of van verhuring voor meer dan negen jaar van een onroerend goed, van een inbreng van een onroerend goed in een vennootschap, en ook in alle akten van vestiging van erfpacht of opstal en in elke andere akte van een eigendomsoverdracht of bij het maken van publiciteit voor dergelijke overdrachten of verhuring.
Artikel 3 – Het lokaal bestuur Kampenhout zet proactief in op controles betreffende:
• Naleving van het uitvoeren van de opgelegde heraanplant bij het kappen van hoogstammige bomen en realiseren van groenschermen.
• Naleving van voorwaarden m.b.t. verhardingen in voortuinen opgelegd in omgevingsvergunningen of uitgevoerd zonder omgevingsvergunning.
• Naleving van de voorschriften van de RUP’s.
Artikel 4 – Het lokaal bestuur Kampenhout sensibiliseert betreffende:
• Vergunningsplicht voor het kappen van hoogstammige bomen.
• Het verschil tussen een omgevingsvergunning voor het kappen van bomen, kapmachtigingen en ontbossing.
• Vergunningsplicht voor het aanleggen van verhardingen in de voortuin.
Het volledige prioriteitenkader kan in de bijlage geraadpleegd worden.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het prioriteitenkader handhaving ruimtelijke ordening goed.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne - VLAREM II.
Vlaamse codex voor ruimtelijke ordening d.d. 15 mei 2009 (hierna afgekort als 'VCRO').
Op 4 augustus 2021 stelde de Federale Politie, Kroonlaan 145 bus A te 1050 Elsene (aanvrager), een administratief beroep in tegen de weigering van de Deputatie Vlaams-Brabant d.d. 10 juni 2021 inzake de regularisatie van een bijscholingscentrum van de Federale Politie voor het verbeteren van de rijvaardigheid, gelegen Hellebosstraat 57 te 1910 Kampenhout - OMV_2020169018 - (Intnr. 678).
Op 9 november 2021 kwam de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie (GOVC) samen, waarna alle partijen werden gehoord en de uitgebrachte adviezen met betrekking tot de omgevingsaanvraag werden geëvalueerd. Vervolgens maakte de GOVC haar advies over aan de Minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme - mevr. Zuhal DEMIR.
Op 26 februari 2022 nam Minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme - mevr. Zuhal DEMIR een gemotiveerde beslissing inzake het beroepsdossier van de Federale Politie, Kroonlaan 145 bus A te 1050 Elsene, tegen de weigering van de Deputatie Vlaams-Brabant d.d. 10 juni 2021 inzake de regularisatie van een bijscholingscentrum van de Federale Politie voor het verbeteren van de rijvaardigheid, gelegen Hellebosstraat 57 te 1910 Kampenhout - OMV_2020169018 - (Intnr. 678).
De beslissing omvatte:
- het ontvankelijk bevonden beroep werd ongegrond verklaard;
- de vergunning werd integraal (zowel voor de stedenbouwkundige als de milieukundige aspecten) GEWEIGERD;
Tegen de beslissing van Minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme - mevr. Zuhal DEMIR kan alsnog een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging ingediend worden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, conform de bepalingen van het Omgevingsdecreet van 25 april 2014.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing - WEIGERING - van Minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme - mevr. Zuhal DEMIR inzake het administratief beroep van de Federale Politie, Kroonlaan 145 bus A te 1050 Elsene, tegen de weigering van de Deputatie Vlaams-Brabant d.d. 10 juni 2021 betreffende de omgevingsaanvraag tot het regulariseren van een bijscholingscentrum van de federale politie voor het verbeteren van de rijvaardigheid, gelegen Hellebosstraat 57 te 1910 Kampenhout - OMV_2020169018 - (Intnr. 678).
Het decreet lokaal bestuur.
Op de gemeenteraad van 30 september 2019 is de samenstelling van de leden (afgevaardigden en vervangers) van de verkeerscommissie goedgekeurd. De statuten zijn nadien op gemeenteraad van 3 juni 2021 aangepast. Op 18 februari 2022 ontving de dienst mobiliteit een mail van Machteld Soetemans met de melding dat er een wijziging van de afgevaardigde en de plaatsvervanger zal plaatsvinden in de Groen fractie van de verkeerscommissie. Dhr. Ronald Peeters is aangeduid als effectief lid ter vervanging van Erik Torbeyns en Machteld Soetemans als plaatsvervanger voor de verkeerscommissie.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van de plaatsvervanger van de Groen fractie, Dhr. Ronald Peeters is aangeduid als effectief lid ter vervanging van Erik Torbeyns en Machteld Soetemans als plaatsvervanger voor de verkeerscommissie.
Het decreet lokaal bestuur.
Op 7 maart 2022 ontving de dienst milieu een mail van Machteld Soetemans met de melding dat er een wijziging van de afgevaardigde en de plaatsvervanger zal plaatsvinden in de Groen-fractie van de milieuadviesraad.
Dhr. Ronald Peeters is aangeduid als effectief lid ter vervanging van Erik Torbeyns en Mark Van Ingelgom als plaatsvervanger voor de milieuadviesraad.
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van de plaatsvervanger van de Groen-fractie, dhr. Ronald Peeters is aangeduid als effectief lid ter vervanging van Erik Torbeyns en Mark Van Ingelgom als plaatsvervanger voor de milieuadviesraad.
Decreet lokaal bestuur.
gemeenteraad d.d. 19 december 2019: Goedkeuring statuten van de gemeentelijke adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking (GROS)
Op 7 maart 2022 ontving de dienst secretariaat een mail van Machteld Soetemans, Groen fractie, met de melding dat er een wijziging van effectief lid in de GROS zal plaatsvinden. Mevrouw Heidi Van der Meiren is aangeduid als effectief lid ter vervanging van Kristien Hubrechts in de GROS.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van effectief lid van de Groen fractie, mevrouw Heidi Van der Meiren is aangeduid als effectief lid ter vervanging van Kristien Hubrechts in de GROS.
Gemeenteraad d.d. 24 oktober 2019: vaststelling tarieven voor de openbare bibliotheek
Gemeenteraad d.d. 24 oktober 2019: goedkeuring 'Huishoudelijk reglement openbare bibliotheek'
Cultuurraad d.d. 31 januari 2022: positief advies op voorstel
Cultuurraad d.d. 31 januari 2022: positief advies op voorstel wijziging tarieven voor de openbare bibliotheek (mits opmerkingen)
Cultuurraad d.d. 21 februari 2022: bibliotheekreglement Kampenhout
Decreet lokaal bestuur.
Omwille van de overschakeling naar WISE en het instappen in het EBS (eengemaakt bibsysteem), na overleg met de betrokken bibliotheken van de IGS Cultuur Noordrand en Cultuurconnect, met positief advies van de cultuurraad, wordt voorgesteld om zowel het huishoudelijk reglement en het tariefreglement aan te passen.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het blibliotheekreglement als volgt vast:
DEEL 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Samenwerkingsverband
Art. 1 – Noordrand
De openbare bibliotheken van Noordrand hanteren een gezamenlijk gebruikersreglement. De algemene bepalingen van dit reglement zijn van toepassing op alle bibliotheken van dit samenwerkingsverband, hun filialen/uitleenposten en de dienstverlening buiten de muren van de bibliotheek. De algemene bepalingen worden aangevuld met bepalingen die voor iedere bibliotheek specifiek zijn.
Art. 2 – Slim Netwerk
Alle bibliotheken van Noordrand maken deel uit van het Slim Netwerk. Leners met een geldig lidmaatschap in één van de aangesloten bibliotheken kunnen gebruik maken van de diensten van alle bibliotheken uit het netwerk.
Inschrijven en verantwoordelijkheden
Art. 3 – Akkoord
Door de bibliotheek te bezoeken of door zich in te schrijven, verklaart de betrokkene zich akkoord met dit reglement. Het reglement is raadpleegbaar ter plekke of op de website van de bibliotheek.
Art. 4 – Inschrijving
Lid worden van de bibliotheek gebeurt met een geldige identiteitskaart of een geldig persoons- en Belgisch adresbewijs. Kinderen tot en met 11 jaar kunnen zich enkel inschrijven wanneer ze vergezeld zijn door een ouder of voogd met een geldige identiteitskaart of een geldig persoons- en Belgisch adresbewijs. Kinderen en personen die niet over een elektronische identiteitskaart beschikken, ontvangen bij de inschrijving een lidkaart.
Art. 5 – Lidmaatschap en tarieven
Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar zijn gratis lid.
Vanaf 18 jaar betaal je eenmaal per jaar 5 euro voor 12 maanden.
In een aantal bibliotheken van Noordrand wordt hiervan afgeweken voor een of meer lenerscategorieën. Zie verder bij ‘Specifiek voor jouw bibliotheek’.
Vervanging van de lidkaart door verlies of beschadiging kost 3 euro.
Je mag je elektronische identiteitskaart of lidkaart niet door iemand anders laten gebruiken.
Art. 6 – Verantwoordelijkheid
De lener is verantwoordelijk voor de op zijn naam geleende materialen. Hij mag deze materialen niet aan anderen doorgeven. Bij minderjarige gebruikers is de ouder of voogd verantwoordelijk.
Voor je materialen leent, dien je ze na te kijken op beschadiging en volledigheid. Bij een probleem verwittig je de bibliotheekmedewerker om te vermijden dat je zelf aansprakelijk wordt gesteld.
Zonder voorafgaande opmerkingen word je geacht de materialen in goede staat te hebben ontvangen. Bij verlies of beschadiging van materialen betaal je kosten volgens de specifieke bepalingen van de bibliotheek waar je het materiaal leende. Zie verder bij ‘Specifiek voor jouw bibliotheek’.
De bibliotheek is niet aansprakelijk voor defecten of beschadigingen aan apparatuur, veroorzaakt door het afspelen van geleende materialen.
Art. 7 – Privacy
De bibliotheekgebruiker gaat akkoord met het gebruik van de door hem ter beschikking gestelde persoonlijke gegevens, in zoverre dit nodig is voor de werking van de bibliotheek. Persoonlijke gegevens en uitleengegevens van de gebruiker worden zonder zijn toestemming niet meegedeeld aan derden. Je kan de volledige privacyverklaring raadplegen in de bibliotheek of downloaden op https://bibliotheek.be/privacyverklaring-bibliotheeksysteem).
De bibliotheek houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, namelijk de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) (ook bekend als General Data Protection Regulation of GDPR).
Art. 8 – Auteursrechten
De bibliotheek houdt zich aan de regels inzake intellectuele eigendom, zoals bepaald in Boek XI van het Wetboek van Economisch Recht. Je mag materialen uitsluitend voor eigen gebruik kopiëren. De volledige verantwoordelijkheid in verband met het gebruik van de bibliotheekmaterialen berust bij de gebruiker.
Lenen, reserveren en verlengen
Art. 9 – Maximaal aantal materialen
Je kan per keer maximaal 20 materialen lenen.
Art. 10 – Leentermijn en verlengen
Lenen en verlengen kan enkel mits het voorleggen van een geldig lidmaatschapsbewijs.
De leentermijn is 4 weken.
De leentermijn kan eenmaal met 4 weken verlengd worden.
Verlengen is online mogelijk via ‘Mijn bibliotheek’ en in de bibliotheek.
Wanneer iemand anders een materiaal reserveerde, kan je de leentermijn niet verlengen.
Voor bijzondere en/of tijdelijke collecties en tijdens vakantieperiodes kunnen er in sommige bibliotheken afwijkende leentermijnen of -leenvoorwaarden gelden.
Art. 11 – Leengeld
Voor het lenen van materialen wordt geen leengeld aangerekend.
Art. 12 – Terugbrengen
Materialen breng je terug naar de bibliotheek waar je ze leende. Buiten de openingsuren kan je gebruik maken van de inleverbus.
Opvolging leentermijn
Art. 13 – Boetes
Als je de leentermijn overschrijdt, betaal je een boete van 0,10 euro per openingsdag per materiaal en de eventuele kosten voor herinneringsbrieven. Het aanrekenen van de boete start op de dag na het verstrijken van de leentermijn en wordt per openingsdag gerekend. De maximale boete is 5 euro per materiaal.
Art. 14 – Herinneringsmail
Indien je een mailadres opgaf, ontvang je een herinneringsmail voordat de leentermijn afloopt. Deze mail is louter informatief. Het niet ontvangen van deze mail kan je niet inroepen als reden om geen boete te moeten betalen. Hou daarom steeds de inleverdatum op je uitleenticket of via ‘Mijn Bibliotheek’ in de gaten. Breng de bibliotheek steeds op de hoogte bij een wijziging van je contactgegevens.
Art. 15 – Overschrijden leentermijn
Als de leentermijn één week overschreden is, krijg je een mail of brief met een eerste herinnering. Als je hierop niet reageert, krijg je een week later een tweede herinnering per brief. Vier weken na de inleverdatum wordt de derde herinnering verstuurd. Hierbij worden de vervangingskosten van de uitgeleende materialen vermeld. Deze brief is de laatste kans om te vermijden dat je de vermelde vervangingskosten moet betalen. Lever de materialen zo snel mogelijk in of neem contact op met de bibliotheek.
Art. 16 – Financieel dossier
Wanneer je niet reageert op de drie herinneringen vanuit de bibliotheek, wordt je lidmaatschap geblokkeerd en moet je alle materialen vergoeden. Terugbrengen kan dan niet meer. Eventuele teruggave van materialen kan er in geen geval toe leiden dat het bedrag van de vordering aangepast wordt. Dit wordt verder opgevolgd door de financiële dienst van de gemeente. Hierbij kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht.
Art. 17 – Blokkering lidmaatschap
Je lidmaatschap wordt geblokkeerd indien je 5 euro openstaande kosten hebt (lidgeld niet meegerekend). In dat geval kan je niets meer lenen of verlengen tot je kosten betaald zijn.
Reserveren
Art. 18 – Reserveren
Je kan gelijktijdig maximaal 5 materialen reserveren. Hiervoor betaal je een reservatiekost van 1 euro per materiaal. Van zodra de gereserveerde materialen beschikbaar zijn, ontvang je een mail, brief of telefoon. Je hebt dan 14 dagen tijd om je gereserveerde materialen af te halen. Deze kosten worden ook aangerekend wanneer je het materiaal niet komt afhalen.
Art. 19 – Aanvragen uit andere bibliotheken
Je kan gelijktijdig maximaal 5 materialen aanvragen bij andere openbare bibliotheken. Hiervoor betaal je een kost van 2,50 euro per geslaagde aanvraag. De leentermijn voor materialen van een andere bibliotheek is maximaal 4 weken. Deze materialen kunnen niet verlengd worden. Deze kosten worden ook aangerekend wanneer je het materiaal niet komt afhalen.
Art. 20 – Onvoorziene omstandigheden
Alle onvoorziene omstandigheden worden geregeld door de verantwoordelijke van de bibliotheek en indien nodig door respectievelijk het college van burgemeester en schepenen van de gemeente.
DEEL 2: SPECIFIEK VOOR BIBLIOTHEEK KAMPENHOUT
Art. 21 – Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing voor alle bezoekers en gebruikers van de bibliotheek van Kampenhout
Art. 22 – Lidgeld
Vanaf 60 jaar is het lidmaatschap van de bibliotheek gratis. Leners die via de sociale dienst een attest ontvangen kunnen ook genieten van gratis lidmaatschap.
Art. 23 – Toegankelijkheid
De bibliotheek is tijdens de openingsuren vrij toegankelijk voor iedereen die zich aan dit reglement en aan de gedragsregels houdt. De aanwezige documenten en informatiebronnen, inclusief internet, zijn gratis raadpleegbaar.
Een bibliotheekmedewerker kan alle bezoekers op elk moment verzoeken om hun gedrag in overeenstemming te brengen met de gedragsregels. Wanneer hier geen gevolg aan gegeven wordt, of wanneer inbreuken herhaaldelijk worden vastgesteld, dan wordt de individuele bezoeker of de groep met aandrang verzocht om onmiddellijk het gebouw te verlaten.
Een lidkaart geeft tevens het recht om gebruik te maken van bepaalde andere diensten van de bibliotheek mits - in voorkomend geval - betaling van een bijkomende vergoeding.
Wie geen bewijs van domicilie in België heeft wordt ingeschreven a.d.h.v. een geldige persoonslegitimatie en betaalt een waarborg van 50 euro. Dit bedrag wordt terugbetaald bij het beëindigen van het lidmaatschap, na inlevering van alle ontleende materialen en na vereffening van mogelijke boetes en vervangingskosten.
Wijziging van contact– of adresgegevens deel je zo vlug mogelijk mee.
De houder meldt onmiddellijk aan de bibliotheek het verlies van zijn lidkaart. Van dan af is hij niet langer aansprakelijk voor het gebruik van zijn lidkaart door derden.
Art. 24 – Gebruik van de zelfuitleenbalie
De bibliotheekgebruiker is zelf verantwoordelijk voor het correct registreren van uitleningen, teruggebrachte materialen en het verlengen van uitleentermijnen aan de zelfuitleenbalie. Hij controleert steeds welke titels op zijn lidkaart geregistreerd staan, evenals de inleverdata van al deze materialen. Bij twijfel, onzekerheid, onduidelijkheid of technische problemen vraagt hij onmiddellijk hulp aan de infobalie.
Art. 25 - Inleverbus
Buiten de openingsuren kan je gebruik maken van de inleverbus om materialen terug te brengen. Eventuele boete moet je betalen bij een volgend bibliotheekbezoek. Spellen, voorleesrugzakjes, vertelplaten en e-readers mag je niet inleveren via de inleverbus. Tegen onze vaststelling van beschadigingen of onvolledigheid is geen verhaal mogelijk.
Art. 26 – Vergoeden van bibliotheekmaterialen
Bij verlies of beschadiging van materialen betaal je de oorspronkelijke aankoopprijs incl. btw bij aankoop van het materiaal door de bibliotheek en een bijkomende verwerkingskost van 2 euro per materiaal.
Art. 27 – E-readers
Je kan een e-reader lenen voor het lezen van e-boeken die door de bibliotheek op het toestel werden geplaatst. Je mag e-boeken niet zelf kopiëren, verwijderen en/of toevoegen. Het terugbrengen van de e-reader kan enkel aan de balie. Om schade te voorkomen blijven e-readers de ganse leenperiode in hun hoes en mag je ze niet in de inleverbus steken.
Art. 28 – Klaskaarten
Leerkrachten kunnen gratis een klaskaart laten aanmaken. Op deze kaart kunnen meer materialen uitgeleend worden, hetzij tijdens een klasbezoek op afspraak hetzij door de leerkracht apart tijdens de openingsuren van de bibliotheek.
De leentermijn bedraagt voor een klaskaart 6 weken
Materialen uitgeleend met een klaskaart zijn boetevrij.
Bij verlies geldt het gebruikersreglement van de bib. De school zal in dit geval gecontacteerd worden voor de vergoeding van de materialen.
De geldigheid van de klaskaart moet elk schooljaar opnieuw bevestigd te worden.
De klaskaart kan enkel gebruikt worden voor het ontlenen van materialen in klasverband, niet voor persoonlijk gebruik.
Art. 29- Computers met internetverbinding
Een computer met internetverbinding is beschikbaar tijdens de openingsuren van de bibliotheek voor iedereen met een geldige lidkaart. Kinderen jonger dan 10 jaar mogen enkel onder begeleiding het internet raadplegen.
Het gebruik van internet is niet toegelaten voor:
• onwettige doeleinden
• het bekijken van aanstootgevende sites
• het plegen van een inbreuk op de regelgeving inzake intellectuele eigendom
• het schenden van het beveiligingssysteem
• het vernietigen, wijzigen of aanpassen van informatie op de computer
• het vernietigen of beschadigen van hardware, software of gegevens van de bibliotheek of van andere gebruikers
• het gebruik van eigen software
Art. 30 – Bijzondere bepalingen
Geluidsoverlast, roken, eten en drinken zijn niet toegestaan in de bib.
Dieren worden niet toegelaten tenzij als begeleiding van personen met een beperking.
Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor diefstal, beschadiging of verlies van persoonlijke voorwerpen.
Art. 31 – Sancties
Het negeren van dit bibliotheekreglement kan leiden tot sancties, aangepast aan de aard van de inbreuk.
• Tijdelijk geen toegang om het internet te gebruiken
• Het vergoeden van de veroorzaakte schade
• Een tijdelijke of definitieve uitsluiting uit de bibliotheek
• Juridische vervolging bij ernstige vergrijpen
Art. 32 – Onvoorziene omstandigheden
Alle onvoorziene gevallen worden door de bibliothecaris geregeld en indien nodig door het gemeentebestuur van Kampenhout.
Art. 33 – Opheffing besluiten
Het voorgaande besluit van de gemeenteraad met hetzelfde onderwerp, namelijk 'Goedkeuring huishoudelijk reglement openbare bibliotheek'- d.d. 24 oktober 2019 en ‘Vaststelling tarieven voor de openbare bibliotheek’ d.d. 24 oktober 2019 worden opgeheven op 31 mei 2022.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juni 2022 tot en met 31 december 2025.'
Art. 34 - Overzichtslijst
Dit besluit wordt overgemaakt voor goedkeuring aan de toezichthoudende overheid.
- Artikel 9 van het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid 1ste beleidsprioriteit: inspelen op maatschappelijke uitdagingen zoals de digitalisering van de samenleving
- Verordening van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
- Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
- Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
Bibliotheekgebruikers maken kosten: lidmaatschap, boetes, reserveringen, kopieën ... Vandaag zijn voor de normale bibliotheekwerking (quasi) enkel betalingen met de bankkaart mogelijk via de zelfscantoestellen in de bib.
Enerzijds krijgen we van het publiek regelmatig de vraag naar alternatieve betaalmogelijkheden, anderzijds past deze vernieuwing binnen het concept van een laagdrempelige en hedendaagse dienstverlening. Online betalen maakt het voor de leners inderdaad makkelijker: betalingen kunnen locatie- en tijdsongebonden uitgevoerd worden.
Ook aan de kant van het lokaal bestuur zijn er voordelen:
Om online betalen te kunnen aanbieden, dient het lokaal bestuur akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden/gebruiksovereenkomst
De vaste kostprijs per transactie via Bancontact/Payconiq bedraagt 0,12 euro excl. btw.
Er zijn geen andere kosten om dit te implementeren.
Deze dienst loopt via een raamcontract van de federale overheid met betaalprovider Worldline. De gemeente sluit langs die weg rechtstreeks een contract af met Worldline. Cultuurconnect is geen contractpartij en staat enkel in voor de technische koppeling met je bibliotheekwebsite en -systeem.
Worldline factureert 0,12 euro (excl. btw) per betaaltransactie via Bancontact/Payconiq
De nodige kredieten zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025: 2022/GBB/0030-00/65999999/OCMW/FIN/IP-GEEN van het meerjarenplan.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de licentie 'Online betalen via de website van de bibliotheek' goed.
Vaststellende dat, een groeiend aantal, postbodes die in Kampenhout de post bedelen amper de Nederlandse taal machtig zijn;
Vaststellende dat op 18 januari jongstleden er zich in het Kampenhouts postkantoor tussen een klant en de loketbediende het zoveelste dispuut voordeed aangaande het gebruik van de Franse taal;
Vaststellende dat de betrokken klant de burgemeester hiervan op de hoogte bracht, doch nooit een reactie van hem mocht ontvangen;
Vaststellende dat Bpost ter verdediging drogredenen (“wij zijn een internationale speler”) aanhaalt om de taalwetten te omzeilen;
Vaststellende dat Bpost herhaaldelijk de taalwetgeving naast zich neerlegt en hierdoor het Nederlandstalig karakter van Kampenhout schendt;
Overwegende dat Bpost voor meer dan 50% in handen is van de Belgische overheid en derhalve een overheidsbedrijf is;
Overwegende dat overheidsbedrijven zich aan de taalwetgeving dienen te houden;
Overwegende dat op voorkomende manier de verfransing van onze gemeente niet tegengegaan wordt, wel integendeel;
Overwegende dat Vlaamse toegeeflijkheid door Franstaligen doorgaans niet als een gunst maar als een verworven recht beschouwd wordt;
Overwegende dat de feiten zich voordeden op Kampenhouts grondgebied;
Overwegende dat Kampenhout een Vlaamse gemeente is;
Overwegende dat aan klachten van individuele Bost-klanten door Bpost nooit inhoudelijk gevolg wordt gegeven;
Art. 1: De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen zowel bij Bpost als bij de verantwoordelijke minister deze inbreuk op de taalwetten in het Kampenhouts postkantoor aan te kaarten.
Het decreet lokaal bestuur
De verslagen van de gemeentelijke adviesraden worden niet of veel te laat doorgezonden naar de leden van deze adviesraden.
Onze vraag is om ten laatste bij de uitnodiging van de volgende vergadering van de gemeentelijke adviesraden het verslag van de vorige zitting toe te voegen. Normaal is het eerste agendapunt op een zitting de goedkeuring van het verslag van de vorige zitting.
Art. 1: De gemeenteraad geeft de algemeen directeur de opdracht te zorgen voor de bewaking van de doorstroming van de verslagen van elke gemeentelijke adviesraad.
Art. 2: Ten laatste bij de uitnodiging van de volgende vergadering dient het verslag van de vorige vergadering toegevoegd te worden.
Art. 3: Alle goedgekeurde verslagen van de adviesraden worden eveneens doorgezonden naar alle gemeenteraadsleden.
Namens Gemeenteraad,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester