Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 20 en art. 38: De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de (eventuele) raadscommissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
De voorgestelde wijzigingen betreffen hoofdzakelijk de integratie van nieuwe bepalingen over het digitale en hybride vergaderen.
Fysiek vergaderen was altijd het uitgangspunt voor de organen van lokale besturen. De federale coronamaatregelen brachten daar verandering in. Lokale besturen zagen zich genoodzaakt om op digitale of hybride wijze te vergaderen. Het decreet lokaal bestuur (artikel 20) bepaalt dat de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn enkel digitaal of hybride kan vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden vermeld in het huishoudelijk reglement.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.