Terug
Gepubliceerd op 09/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 20/10/2022 - 19:30 Raadszaal
Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
Terry Horckmans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 20/10/2022 om 19:25.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 15 september 2022

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur artikel 32.

        Feiten en beoordeling

        Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 15 september 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet
        Tegenstanders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Onthouders: Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 15 september 2022 goed.


    • Financiële zaken

      • Kennisneming opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020-2025

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur artikel 263.
        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 artikel 6 en 29 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.

        Feiten en beoordeling

        Jaarlijks moeten alle gemeenten en OCMW’s een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het jaar.

        De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2). De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.

        Zoals de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur bepaalt, is de opvolgingsrapportering NIET zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.  Dat betekent dat het niet de bedoeling is om op een detaillistische manier de stand van de kredieten te rapporteren.  Anderzijds kan de opvolgingsrapportering een nuttige aanzet zijn voor de evaluatie van de projecten en voor de verschuiving en bijstelling van de kredieten in de aanloop naar de aanpassing van het meerjarenplan. 

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering.

    • Omgeving

      • Goedkeuring kosteloze grondafstand van twee loten om toe te voegen aan het openbaar domein, in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein gelegen te Stationsstraat 49 - referentie OMV_2022028665 _IN_V1088

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur artikel 2 en 41.

        Omgevingsvergunningsdecreet d.d. 25 april 2014 artikel 31.

        Feiten en beoordeling

        Er werd een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein in 4 loten, waarvan 2 loten bestemd zijn voor ééngezinswoningen, lot 3 is bestemd voor een zelfstandige kinesitherapie praktijk en lot 4 uit de verkaveling wordt gesloten. 

        De aanvraag betreft een terrein met adres Stationsstraat 49 en met kadastrale omschrijving afd. 1 sectie B nr. 601D. 

        Op het verkavelingsplan zijn twee loten aangeduid bestemd voor kosteloze grondafstand. Het betreft lot 5 met een oppervlakte van 11ca langs de Voortstraat enerzijds. Anderzijds wordt ook lot 6 met een oppervlakte van 1a45ca langs de Stationsstraat aangeduid voor grondafstand om te voegen bij het openbaar domein. 

        Er zijn geen bezwaren tegen het ontwerp tot kosteloze grondafstand zodat dit goedgekeurd kan worden. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Tegenstanders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het ontwerp tot kosteloze grondafstand in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor verkaveling met intern dossierkenmerk V1088 en referentie omgevingsloket OMV_2022028665 goed. 

      • Goedkeuring kosteloze grondafstand van lot 1A om toe te voegen aan het openbaar domein, in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein gelegen op de hoek Haachtsesteenweg en Kerkstraat - referentie OMV_2022047637 _IN_V1087

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur artikel 2 en 41.

        Omgevingsvergunningsdecreet d.d. 25 april 2014 artikel 31.

        Feiten en beoordeling

        Er is een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning tot het verkavelen van een terrein in 6 loten waarvan 3 loten zijn bestemd voor ééngezinswoningen in open verband en de andere 3 loten uit de verkaveling worden gesloten. 

        Het betreft een aanvraag voor een terrein op de hoek van de Haachtsesteenweg en Kerkstraat, met als kadastrale omschrijving afd. 4, sectie D, nr. 128K.

        Op het ogenblik van de beoordeling van de aanvraag is vastgesteld dat een deel van de bushalte langs de Haachtsesteenweg en fietsenstalling langs de Kerkstraat op privaat domein staan en zich na de verkaveling op lot 1 zouden bevinden. Na deze vaststelling werd gevraagd aan de aanvrager om een beperkte strook aan te duiden als kosteloze grondafstand, zodat de bushalte en de fietsenstalling zich nadien volledig op openbaar domein zouden bevinden. 

        De kosteloze grondafstand is na wijziging van de projectinhoud van de aanvraag aangeduid als lot 1A met een oppervlakte van 37 centiare. Aangezien voor de toekomstige woning op lot 1 nog een bouwvrije strook en minimale afstand van 3m kan gevrijwaard worden, kan de kosteloze grondafstand goedgekeurd worden. 


        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Tegenstanders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het ontwerp tot kosteloze grondafstand in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor verkaveling met intern dossierkenmerk V1087 en referentie omgevingsloket OMV_2022047637 goed. 

      • Goedkeuring grondafstanden gelegen aan de Wildersedreef 3, 5 en 5A

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.

        Gemeenteraadsbeslissing 3 april 2014.

        Proces verbaal van minnelijke schikking opgesteld door Raadkamer vredegerecht kanton Vilvoorde op 29 januari 2020.

        Feiten en beoordeling

        Op 20 juni 2011 werd door het college van burgemeester en schepenen een verkavelingsvergunning afgeleverd aan Buro Van Eyken, Brusselsesteenweg 180, 1980 Zemst voor het creëren van 2 bouwkavels in open bebouwing en 2 bouwkavels in halfopen bebouwing op de hoek van de Dorpelstraat en de Wildersedreef te 1910 Kampenhout.

        De gemeenteraad keurde op 3 april 2014 de kosteloze grondafstand van 45 ca goed voor de kleine Wildersedreef, in gele kleur aangeduid op het proces-verbaal van opmeting van 30 november 2011.

        In hetzelfde proces-verbaal van opmeting van 30 november 2011 werden drie wederafstanden opgenomen, gekend als loten 1a, 2a en 3a.

        In een proces-verbaal van opmeting, opgemaakt op 12 maart 2012, werden de wederafstanden gevoegd bij de loten 1, 2 en 3. Bij de verkoop van de loten van de verkaveling (loten 1, 2 en 3) werden de wederafstanden buiten de rooilijn van de Wildersedreef onrechtmatig mee verkocht aan de kopers van de loten volgens proces-verbaal van opmeting van 12 maart 2012. De verkoper van de loten was een rechtspersoon die nu niet meer bestaat. De kopers van de loten 1, 2 en 3 handelden ter goeder trouw, in de veronderstelling dat de wederafstanden deel uitmaakten van hun aangekochte goed.

        Deze situatie kwam aan het licht toen de eigenaar van woning nr. 5 de elektriciteits- en TV kast door Infrax wou laten verplaatsen om zijn inrit toegankelijk te maken. De kast stond op openbaar domein en voor de verplaatsing moest de eigenaar zelf de kosten betalen, terwijl de eigenaar er van uitging dat de kast op zijn eigendom stond.

        Deze zaak werd ingeleid voor het Vredegerecht te Vilvoorde om een minnelijke schikking te treffen voor de verplaatsing van de electriciteits- en TV-kast en de regularisatie van de eigendomssituatie. De zaak werd ingeleid door de eigenaar van lot 2 waarbij volgende partijen werden opgeroepen:

        • de gemeente Kampenhout
        • the 3 house team bvba
        • Meester Bernard Tuerlinckx, notaris te Haacht
        • Buro Van Eyken bvba

        The 3 house team bvba werd ondertussen ontbonden en kan niet meer verschijnen. Buro Van Eyken bvba maakte een aangepast proces-verbaal op van 12 december 2018 voor de wederafstanden.

        Doordat in de verkavelingsprocedure wel een kosteloze grondafstand werd gerealiseerd ten voordele van de gemeente (kleine Wildersedreef) kan de gemeente akkoord gaan om de wederafstanden ook kosteloos af te staan aan de eigendommen Wildersedreef 3, 5 en 5A.

        Op 29 januari 2020 werd in de zitting van de Raadkamer van het Vredegerecht van het kanton Vilvoorde een proces-verbaal van minnelijke schikking opgesteld, na verscheidene oproepingen en een plaatsbezoek op 24 oktober 2019:

        • de gemeente realiseert de grondafstanden ten voordele van de drie aanpalende eigenaars (Wildersedreef 3, 5 en 5A) en dit omdat de oorspronkelijke projectontwikkelaar niet meer bestaat
        • de grondafstanden zullen gebeuren via de bemiddeling van notaris Bernard Tuerlinckx met standplaats te Haacht en dit op zijn kosten

        Notaris Bernard Tuerlinckx heeft een ontwerp van verbeterende akte opgesteld voor de realisatie van de grondafstanden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Tegenstanders: Rudi Van Ingelgom
        Onthouders: Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de grondafstanden langsheen de Wildersedreef 3, 5 en 5A goed zoals opgenomen in het ontwerp van verbeterende akte.

        Art. 2: De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de akte te ondertekenen voor het ambt van notaris Tuerlinckx te Haacht.

      • Kennisneming verzoekschrift tot nietigverklaring ingediend bij de Raad van State tegen het besluit van de gemeenteraad d.d. 23 juni 2022 betreffende de definitieve goedkeuring van het beleidskader trage wegen

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Het besluit van de gemeenteraad d.d. 23 juni 2022 betreffende de definitieve goedkeuring van het beleidskader trage wegen. 

        Feiten en beoordeling

        Op 26 augustus 2022 werd een e-mail verstuurd door advocaten LDR met een afschrift van het verzoekschrift tot nietigverklaring van het besluit van de gemeenteraad d.d. 23 juni 2022 betreffende de definitieve goedkeuring van het beleidskader trage wegen. 

        Het verzoekschrift tot nietigverklaring werd ingediend bij de Raad van State op 26 augustus 2022 namens twee verzoekende partijen, meer bepaald vzw Natuurpunt beheer enerzijds en anderzijds vzw Trage wegen. 

        Van zodra de gemeente officieel een afschrift ontvangt afkomstig van de Raad van State, met het verzoek tot tussenkomst in de procedure gaat de officiële termijn om te antwoorden van start. Dergelijk verzoek werd ontvangen op 16 september 2022. 

        Het verzoekschrift tot nietigverklaring kan reeds integraal in de bijlage geraadpleegd worden. 

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift tot nietigverklaring van het besluit van de gemeenteraad d.d. 23 juni 2022 betreffende de definitieve goedkeuring van het beleidskader trage wegen, zoals ingediend bij de Raad van State op 26 augustus 2022. 

      • Ondertekening van het Lokaal energie- en klimaatpact (LEKP) 2.0

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur artikel 40.

        Beslissing van de gemeenteraad van 16 september 2021.

        Feiten en beoordeling

        De gemeente Kampenhout ondertekende op 16 september 2021 het Lokaal energie- en klimaatpact. Daarmee engageren we ons om de doelstellingen van het pact te realiseren tegen 2030, in ruil wordt een jaarlijkse 50% subsidie voorzien.

        Voor het LEKP 1.0 wordt een bedrag van 24.870.000 euro verdeeld over de deelnemende gemeenten. Vorig jaar was het toegekende bedrag voor Kampenhout 39.569,58 euro. Het definitieve bedrag zal afhangen van eventueel bijkomende gemeenten.

        Daarnaast werd op 8 juli 2022 het klimaatpact 2.0 goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Binnen het LEKP 2.0 werden een aantal doelstellingen aangescherpt. Hier staat een bijkomend budget van 8.750.000 euro tegenover dat verdeeld wordt over de gemeenten die ook dit tweede pact ondertekenen. Indien alle gemeenten dit LEKP 2.0 ondertekenen betekent dit voor Kampenhout een bijkomend budget van 14.267 euro. Dit is opnieuw een 50% subsidie. Er wordt verwacht dat lang niet alle gemeenten dit pact zullen ondertekenen en dat het uiteindelijke budget dus hoger zal liggen.

        Volgende doelstellingen worden aangescherpt in het klimaatpact 2.0:

        • De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40% naar -55% CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
        • De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023;
        • Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
        • Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
          • Nieuwe uitdaging onder werf 2:
            • 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
            • De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
          • Nieuwe uitdaging onder werf 3
            • 1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.

        De volledige tekst van het klimaatpact 2.0 werd toegevoegd in bijlage evenals het advies van de milieuadvies van 10 oktober 2022.

        Het klimaatpact 1.0 moet niet opnieuw ondertekend worden. De ondertekening blijft geldig tot 2030.

        Voor de ondertekening van het klimaatpact 2.0 is de deadline 5 december 2022.

        Financiële impact

        Voor het LEKP 1.0 wordt een bedrag van 24.870.000 euro verdeeld over de deelnemende gemeenten. Vorig jaar was het toegekende bedrag voor Kampenhout 39.569,58 euro. Het definitieve bedrag zal afhangen van eventueel bijkomende gemeenten.

        Daarnaast werd op 8 juli 2022 het klimaatpact 2.0 goedgekeurd door de Vlaamse regering. Binnen het LEKP 2.0 werden een aantal doelstellingen aangescherpt. Hier staat een bijkomend budget van 8.750.000 euro tegenover dat verdeeld wordt over de gemeenten die ook dit tweede pact ondertekenen. Indien alle gemeenten dit LEKP 2.0 ondertekenen betekent dit voor Kampenhout een bijkomend budget van 14.267 euro. Dit is opnieuw een 50% subsidie. Er wordt verwacht dat lang niet alle gemeenten dit pact zullen ondertekenen en dat het uiteindelijke budget dus hoger zal liggen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel tot ondertekening van het klimaatpact 2.0.

    • Onderwijs

      • Actualisering huishoudelijk reglement reaffectatiecommissie Scholengemeenschap (SG) KASTZE

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Artikel 12 uit het Besluit van de Vlaamse regering, op datum van 29 april 1992 betreffende de verdeling van betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld of - toelage, meer bepaald: De reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap.

        De omzendbrief reaffectatie- en wedertewerkstellingsregeling voor de inrichtende machten en de personeelsleden tewerkgesteld in het niet-tertiair onderwijs met referentie PERS/2003/08 op datum van 28 juli 2003.

        Artikel 4 § 5 uit het hoofdstuk I van het decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelslid en van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding op datum van 27 maart 1991 bepaalt dat in het gesubsidieerd officieel onderwijs ingericht door de gemeenten gelegen in het Vlaamse Gewest het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de aanstelling, vaste benoeming, ontslag en afzetting van personeelsleden evenals voor het toekennen van een afwezigheid, een verlof, een terbeschikkingstelling, een affectatie, een zorgkrediet en een loopbaanonderbreking.

        Feiten en beoordeling

        Tijdens de loopbaan van een vastbenoemd personeelslid, kan het gebeuren dat dit personeelslid zijn/haar opdracht geheel of gedeeltelijk verliest.  Bijvoorbeeld door een daling van het aantal leerlingen in de school.

        Als dit gebeurt en het personeelslid is vastbenoemd, kan dit personeelslid, volledig of gedeeltelijk, ter beschikking gesteld worden wegens ontstentenis van betrekking (TBSOB) voor een gedeelte of alle uren van zijn/haar vaste benoeming.

        Het personeelslid kan voor die uren een reaffectatie of een wedertewerkstelling krijgen.

        Een reaffectatie dient eerst te gebeuren binnen de eigen school. Indien een personeelslid niet kan gereaffecteerd worden binnen de school zelf omdat er geen uren zijn, kan het personeelslid gereaffecteerd worden binnen de scholengemeenschap.

        Dit wordt geregeld door de reaffectatiecommissie.

        Als een school tot een scholengemeenschap behoort dan werden deze in 2005 verplicht om een reaffectatiecommissie op te richten.

        De reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap is de eerst bevoegde commissie voor de scholen van de basisscholen binnen een scholengemeenschap.

        Om de werking in goede banen te leiden stelde de scholengemeenschap een huishoudelijk reglement op.

        Dit reglement werd geactualiseerd en wordt ter goedkeuring doorgestuurd naar de gemeenteraad.

        Het Protocol 2022/2 van het syndicaal Overleg Comité Scholen Gemeenschap op datum van 22 augustus 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het geactualiseerde huishoudelijk reglement van de reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap KASTZE goed. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.


    • Mobiliteit

      • Kennisneming wijziging afvaardiging Fietsersbond in de verkeerscommissie

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur, art.  40.

        Gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2019: goedkeuring samenstelling verkeerscommissie.

        Gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2021: goedkeuring statutenwijziging verkeerscommissie

        Feiten en beoordeling

        Op de gemeenteraad van 30 september 2019 is de samenstelling van de leden (afgevaardigden en vervangers) van de verkeerscommissie goedgekeurd. De samenstelling is nadien op de gemeenteraad van 3 juni 2021 gewijzigd.  De dienst mobiliteit kreeg via mail de melding dat er een wijziging van de afgevaardigde en de plaatsvervanger zal plaatsvinden voor de Fietsersbond in de verkeerscommissie.  Dhr. Johan Vandekeere wordt aangeduid als effectief lid van de verkeerscommissie (ter vervanging van Mark Van Ingelgom).  De plaatsvervanger in de verkeerscommissie voor Dhr. Vandekeere zal op een later moment bekend gemaakt worden.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van het effectief lid voor de Fietsersbond in de verkeerscommissie: mijnheer Johan Vandekeere is aangeduid als effectief lid voor de verkeerscommissie (ter vervanging van Marc Van Ingelgom).

    • Senioren

      • Vaststelling algemeen reglement en retributie van de Minder Mobiele Centrale Kampenhout (MMC Kampenhout)

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        De Grondwet, artikel 173
        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        Gemeenteraad 19 december 2019: vaststelling retributie op het gebruik van de MIMOBUS.
        Gemeenteraad 19 december 2019: vaststelling huishoudelijk reglement gebruik vervoer MIMOBUS.
        Gemeenteraad 25 juni 2020: vaststelling huishoudelijk reglement Minder Mobiele Centrale.
        College van burgemeester en schepenen 24 januari 2019: overeenkomst autodelen ONS TEHUIS BRABANT vzw en gemeente Kampenhout.

        Feiten en beoordeling

        Het lokaal bestuur wenst een 'Minder Mobielen Centrale' (hierna MMC) op te richten om inwoners die minder mobiel zijn en bijgevolg niet in staat om het openbaar vervoer of taxivervoer te gebruiken, een alternatief te bieden. Inwoners met verplaatsingsproblemen (door ziekte, handicap, ouderdom, gebrek aan eigen vervoer, gebrek aan openbaar vervoer, gebrek aan sociaal netwerk), hebben zo de kans om deel te nemen aan het gemeenschapsleven. 

        Het bestaande vervoersinitiatief 'MIMOBUS' kan samengevoegd worden met de Minder Mobielen Centrale.  Er zijn verschillende gemeenteraadsbesluiten betreffende voorgaande vervoersinitiatieven. Het lokaal bestuur wenst de verschillende gemeenteraadsbesluiten in één reglement te gieten. Minder Mobielen Centrale Kampenhout (MMC Kampenhout) wordt de overkoepelende benaming.

        De betalingswijze en vergoeding (retributie) voor ritten wordt aangepast voor ritten binnen en buiten Kampenhout.
        Voor ritten binnen Kampenhout behouden we het systeem met de 10-rittenkaart.
        Voor ritten buiten Kampenhout zal de gebruiker rechtstreeks betalen aan de chauffeur volgens de kilometervergoeding zoals zal worden vastgesteld in het reglement.

        Het lokaal bestuur heeft een overeenkomst met Ons Tehuis Brabant betreffende het ter beschikking stellen van een minibus, maar hiervan zal in de toekomst geen gebruik meer worden gemaakt. Deze overeenkomst kan opgezegd worden.

        Financiële impact

        De ontvangsten worden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, beleidscode 0911-00, algemene rekening 70209999.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Tegenstanders: Stefan Vandevenne
        Onthouders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de opzeg van overeenkomst autodelen met ONS TEHUIS BRABANT vzw met ingang vanaf 1 november 2022 goed.

        Art. 2: De gemeenteraad heft volgende besluiten op met ingang van 1 november 2022

        - het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende  vaststelling retributie op het gebruik van de MIMOBUS;
        - het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende de vaststelling huishoudelijk reglement gebruik vervoer MIMOBUS;
        - Het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2020 betreffende de vaststelling huishoudelijk reglement Minder Mobiele Centrale.

        Art. 3: De gemeenteraad stelt het algemeen reglement en retributie 'Minder Mobielen Centrale Kampenhout' vast. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

    • Wonen

      • Aanduiding plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van Woonwinkel Noord

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 34, 40 en 395.

        Gemeenteraadsbeslissing van 21 maart 2019, aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering van 3Wplus Werk en vertegenwoordiger voor het beheerscomité/stuurgroep Intergemeentelijk Woonbeleid binnen 3Wplus.

        Feiten en beoordeling

        Het beheerscomité formuleert waar nodig adviezen ten behoeve van de beherende gemeente, stelt de rekeningen van de interlokale vereniging vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de raden van de deelnemende gemeenten, waarvan de gewone meerderheid de goedkeuring verleent. 

        Op de gemeenteraad van 21 maart 2019 werd GREET WILLEMS aangeduid als vertegenwoordiger in het beheerscomité van Woonwinkel Noord. 

        Het is aangeraden dat elke gemeente, naast een vertegenwoordiger, ook een plaatsvervangende vertegenwoordiger aanduidt indien de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn. 

        Besluit

        Geheime stemming: met 18 stemmen Kelly Fillet en 1 blanco.

        Art. 1: De gemeenteraad duidt mevrouw Kelly Fillet aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van Woonwinkel Noord.

      • Hernieuwing overeenkomst Energiesnoeiers en goedkeuring verwerkingsovereenkomst

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, art. 41. 

        Feiten en beoordeling

        Sinds een aantal jaren zijn de energiesnoeiers van 3Wplus actief in de gemeente Kampenhout. In het verleden werd een overeenkomst afgesloten tussen 3Wplus en de gemeente. Deze overeenkomst dient vernieuwt te worden aangezien hier nu een Verwerkersovereenkomst aan toegevoegd werd om volgens de GDPR in orde te zijn. 

        De energiesnoeiers voeren een laagdrempelige energiescan uit. Ze gaan langs bij mensen met een beperkt inkomen of die om een andere reden tot de kwetsbare doelgroep behoren en bekijken de woning op energetische vlak, maar ze bevragen ook hoe de bewoner omgaat met energie en geven tips mee om energie te kunnen besparen en laten overal een spaarpakket na ter waarde van ongeveer 25 euro (kan gaan om LED-lampen, spaardouchekop, radiatorfolie, ...). Indien nodig/gewenst volgt er later ook nog een opvolgscan waarbij gekeken wordt of de tips al effect hadden op het verbruik en indien het om eigenaars gaat kunnen zij ook gratis begeleiding krijgen bij het plaatsen van dak- of zoldervloerisolatie, nieuwe ramen, en/of een energiezuinige verwarmingsinstallatie. 

        De energiesnoeiers voerden intussen zo'n 352 energiescans uit bij de doelgroep. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de hernieuwde overeenkomst met energiesnoeiers en de verwerkingsovereenkomst. 

    • Strategisch team

      • Vaststelling wijziging huishoudelijk reglement voor gemeenteraad inzake digitale en hybride vergadering

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 20 en art. 38: De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

        1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;

        2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;

        3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;

        4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;

        5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;

        6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;

        7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de (eventuele) raadscommissies en de fracties;

        8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;

        9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;

        10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.

        De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.

        Feiten en beoordeling

        De voorgestelde wijzigingen betreffen hoofdzakelijk de integratie van nieuwe bepalingen over het digitale en hybride vergaderen.
        Fysiek vergaderen was altijd het uitgangspunt voor de organen van lokale besturen. De federale coronamaatregelen brachten daar verandering in. Lokale besturen zagen zich genoodzaakt om op digitale of hybride wijze te vergaderen.  Het decreet lokaal bestuur (artikel 20) bepaalt dat de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn enkel digitaal of hybride kan vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden vermeld in het huishoudelijk reglement.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Tegenstanders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Onthouders: Marleen Fannes
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

      • Kennisneming van de beslissing van de gouverneur van 15 september 2022 in verband met een klacht met referentie 2022.000580

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Juridische context

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 333, tweede lid.

        Feiten en beoordeling

        Op 15 september 2022 ontving het lokaal bestuur een beslissing van de gouverneur, in verband met een klacht met referentie 2022.000580 ingediend door raadslid Vandevenne, inzake de gemeenteraadsbeslissing van 23 juni 2022 betreffende de definitieve goedkeuring van het beleidskader trage wegen. 

        De beslissing vermeldt:

        "Ik zal het voormeld gemeenteraadsbesluit niet vernietigen. Het verkregen advies werd niet aan de stukken van het dossier gevoegd, maar kwam buiten termijn toe en
        is een positief advies zonder impact op de genomen beslissing. Wat betreft de gemeentelijke projectgroep, is artikel 41 DLB niet van toepassing. Wel vraag ik aan u om in de toekomst de stukken steeds zo snel mogelijk aan het dossier toe te voegen, omdat adviezen essentiële stukken zijn om met kennis van zaken te kunnen beslissen. U kan een kopie van mijn uitgebreid antwoord aan de klager terugvinden als bijlage."

        Het lokaal bestuur wordt verzocht om de beslissing ter kennis te brengen op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad (artikel 333,tweede lid DLB).

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur, in verband met een klacht met referentie 2022.000580 ingediend door raadslid Vandevenne, inzake de gemeenteraadsbeslissing van 23 juni 2022 betreffende de definitieve goedkeuring van het beleidskader trage wegen.

    • Raadsleden

      • Straatbenaming onderzoek gebruik vrouwennamen- agendapunt ingediend door de Groen-fractie

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart Crommelinck, Machteld Soetemans, raadsleden
        Feiten en beoordeling

        Een aantal straten in onze gemeente zijn vernoemd naar een persoon die in het verleden een belangrijke rol heeft gespeeld. Tot vandaag blijkt het alleen om mannelijke figuren te gaan, wat toch vragen oproept.

        Het is natuurlijk niet zo eenvoudig en er speelt enige subjectiviteit in het bepalen wie nu eigenlijk in aanmerking komt om een straatnaam toebedeeld te krijgen. Het feit dat de persoon in kwestie overleden is vormt eigenlijk de enige objectieve factor.

        Mogelijk speelt hier in mee dat de keuze van personen die een straatnaam waardig zijn in het verleden hoofdzakelijk door mannen werd gemaakt vanuit een zeker superioriteitsgevoel. Dat laatste is trouwens volkomen onterecht.

        Om hier enige verandering in te brengen is een positieve discriminatie van vrouwen in de nabije toekomst te verantwoorden.

        De plaatselijke heemkundige kring kan hierin een rol spelen door in beschikbare informatie na te gaan welke vrouwen en welke straten in aanmerking komen.

        Een suggestie kan de Stationsstraat zijn: deze bestaat momenteel uit 3 delen, wat voor verwarring kan zorgen.

        Besluit

        Het agendapunt wordt verdaagd naar de volgende vergadering voor verdere uitdieping.

De voorzitter sluit de zitting op 20/10/2022 om 21:45.

Namens Gemeenteraad,

Terry Horckmans
algemeen directeur

Kris Leaerts
burgemeester