De voorzitter opent de zitting op 23/06/2022 om 19:58.
Het decreet lokaal bestuur.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 12 mei 2022.
Art. 1: De gemeenteraad keurt van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 12 mei 2022 goed.
De bepalingen van artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van Interza.
De gemeente Kampenhout is aangesloten bij de intercommunale Interza.
Op 12 mei 2022 ontving de gemeente Kampenhout een brief van Interza met de agenda van de jaarvergadering van 29 juni 2022.
1. Vaststelling van geldigheid tot vergaderen overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. Goedkeuring van de notulen van 16 december 2021
3. Verslag van de raad van bestuur
4. Verslag van de commissaris
5. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2021
6. Bestemming van de resultaten
7. Kwijting aan de bestuurders en de revisor
8. Varia
De gemeenteraad duidde op 21 februari 2019 Edith Grauwels aan als eerste vertegenwoordiger, Bart Crommelinck als tweede vertegenwoordiger en Nils Stuyckens als derde vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Interza voor de ganse legislatuur 2019-2024.
Art. 1: De agendapunten van de jaarvergadering van Interza d.d. 29 juni 2022 worden goedgekeurd.
1. Vaststelling van geldigheid tot vergaderen overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. Goedkeuring van de notulen van 16 december 2021
3. Verslag van de raad van bestuur
4. Verslag van de commissaris
5. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2021
6. Bestemming van de resultaten
7. Kwijting aan de bestuurders en de revisor
8. Varia
Art. 2: De vertegenwoordigers van de gemeente zijn gemandateerd om de agendapunten op de jaarvergadering van Interza d.d. 29 juni 2022 goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur.
De statuten van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De gemeente Kampenhout is aandeelhouder bij de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De Gemeentelijk Holding nv in vereffening is als naamloze vennootschap niet onderworpen aan het decreet lokaal bestuur.
Toch wenst het college van burgemeester en schepenen de agenda van de algemene vergadering te laten goedkeuren door de gemeenteraad alsook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2019 waarbij Stefan Imbrechts als effectief vertegenwoordiger en Cedric Hoste als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de algemene vergaderingen van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
Op 30 mei 2022 ontvingen wij een brief van de Gemeentelijke Holding nv met de agenda voor de algemene vergadering op 29 juni 2022.
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2021
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2021
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2021 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2021
5. Voorstel van de vereffenaars tot benoeming van een commissaris
6. Stemming over de benoeming van de commissaris
7. Vraagstelling
Art. 1: De agendapunten voor de algemene vergadering van 29 juni 2022 van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening worden goedgekeurd:
Agenda :
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2021
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2021
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2021 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2021
S. Voorstel van de vereffenaars tot benoeming van een commissaris
6. Stemming over de benoeming van de commissaris
7. Vraagstelling
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van 29 juni 2022 van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “AANKOOP GIS-systeem” werd een bestek met nr. 2022015 opgesteld door de Informaticadienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 120.000,00 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen dd. 13 juni 2022.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2022 en volgende jaren, op registratiesleutel 0119-02/61428000/BESTUUR/ICT/0/IP-GEEN (actie GBB) van de gewone dienst.
Art. 1: Het bestek met nr. 2022015 en de raming voor de opdracht "aankoop GIS-systeem”, opgesteld door de Informaticadienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 120.000,00 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2022 en volgende jaren, op registratiesleutel 0119-02/61428000/BESTUUR/ICT/0/IP-GEEN (actie GBB) van de gewone dienst.
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor de vaccinatie tegen het COVID-19-virus tussen 1 mei 2022 en 31 december 2022.
In het kader van de verderzetting van de vaccinatiecampagne diende er snel geschakeld te worden. Omdat er gekozen werd gebruik te maken van de mogelijkheid maximaal 2 vaccinatiecentra op te richten binnen de ELZ BraViO en dit in het belang van bereikbaarheid voor de inwoners, werd Kampenhout penhouder voor onze politiezone KaStZe en richtten Vilvoorde en Machelen samen een ander vaccinatiecentrum in (op een andere locatie). Een dienstverleningsovereenkomst diende opgemaakt te worden.
Art 1: De gemeenteraad keurt de dienstverleningsovereenkomst tussen de penhoudende gemeente Kampenhout en eerstelijnszone (ELZ) BraViO goed.
Dienstverleningsovereenkomst Vaccinatiecentrum KaStZe en eerstelijnszone BraViO
Tussen ONDERGETEKENDE
Het gemeentebestuur van Kampenhout, gelegen te Gemeentehuisstraat 16, 1910 Kampenhout, met ondernemingsnummer BE 0207.533.280, vertegenwoordigd door de heer Kris Leaerts, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Terry Horckmans, algemeen directeur.
Hierna genoemd ‘penhouder’
EN
Eerstelijnszone BraViO, gelegen te Koningin Fabiolalaan 62, 1830 Machelen, met ondernemingsnummer BE 0739.601.343, vertegenwoordigd door de heer Ghis Van Belle, voorzitter, aangesteld op de algemene vergadering d.d. 3 mei 2022.
Hierna genoemd ‘ELZ BraViO’
Artikel 1. Voorwerp van de overeenkomst
De deelnemers van deze dienstverleningsovereenkomst willen de nodige afspraken maken aangaande het vaccinatiecentrum inzake de optimale benutting van middelen.
Gelet op de reeds opgebouwde kennis die reeds aanwezig is binnen ELZ BraViO is het aangewezen dat de deskundige aangesteld door de ELZ BraViO de praktische organisatie van het vaccinatiecentrum KaStZe op zich neemt.
De penhouder, in samenspraak met de gemeentes Zemst en Steenokkerzeel, samen met ELZ BraVio, wilt instaan voor de optimale werking van het vaccinatiecentrum ‘KaStZe’. Hiervoor dienen er praktische, organisatorische en financiële afspraken gemaakt te worden tussen de betrokken partijen.
Artikel 2. Duur van de overeenkomst
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de periode van 1 mei 2022 tem. 31 december 2022.
Artikel 3. Aangeboden diensten
ELZ BraViO is bereid om een aantal taken, zoals beschreven in het Besluit van de Vlaamse regering van 18 maart 2022, in opdracht van de penhouder uit te voeren gedurende de waakvlamfase en fase 1. Indien de Vlaamse regering beslist om fase 2 te activeren dient er aan addendum aan deze overeenkomst toegevoegd te worden dewelke de werking en te leveren diensten en taken in fase 2 beschrijft. De taken die dienen opgenomen te worden, worden hieronder beschreven maar zijn echter niet limitatief tot onderstaande lijst.
§1 Callcenter
De penhouder voorziet een minimale personeelsinzet van 1VTE voor het callcenter binnen de ELZ BraVio. Bij verwachte extra drukte kan deze VTE aangevuld worden door vrijwilligers (zie §2) of personeelsleden van de deelnemende lokale besturen. De kosten hieraan verbonden worden pro rata verrekend op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2022 van de deelnemende lokale besturen.
De penhouder voorziet een digitaal telefoonsysteem ter ondersteuning van het callcenter. De kosten hieraan verbonden voor gebruik en verbruik zijn volledig ten laste van de penhouder.
De inhoudelijke en praktische aansturing van het callcenter gebeurt door de deskundige volksgezondheid van de ELZ of zijn/haar vervanger, in samenspraak met de algemeen directeur van de penhouder.
Er wordt een maandelijks overleg gepland omtrent de werking van het callcenter, met een periodieke terugkoppeling aan de deelnemende besturen.
§2 Vrijwilligerswerking
De aanstelling, opleiding, planning en opvolging van logistieke vrijwilligers kan de ELZ op zich nemen.
De hieraan verbonden kost van vrijwilligersvergoedingen en uitbetalingskosten worden integraal verrekend aan de penhouder. Bijkomend worden de kosten omtrent planning en opvolging aangerekend aan 50 euro/uur excl btw.
§3 Logistieke organisatie
De logistieke organisatie en planning van de lokale vaccinatiemomenten binnen het vaccinatiecentrum KaStZe neemt de penhouder samen met ELZ BraViO op zich.
Er wordt zoveel als mogelijk gebruikt gemaakt van reeds aangekochte materialen van het project ‘Vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas’, materialen of diensten ter beschikking gesteld door de penhouder of andere deelnemende lokale besturen of materialen aangeboden door de provinciale uitleendienst.
Indien er toch bijkomende materialen aangekocht moeten worden ter ondersteuning van de vaccinatiecampagne gebeurt dit steeds in samenspraak tussen de penhouder en ELZ BraVio.
De penhouder draagt de taak van centrummanager over aan de deskundige volksgezondheid en zijn/haar plaatsvervanger. De vergoeding die hier voorzien doorgerekend wordt aan het lokaal bestuur is als volgt: aantal openingsuren vaccinatiecentrum x 1,5 x 75 euro excl. btw. (112,50 euro per uur btw excl).
De penhouder stelt aan de deskundige volksgezondheid een prepaid kredietkaart ter beschikking om kleine uitgaven ter ondersteuning van het logistieke aspect van de vaccinatiecampagne te financieren. Bewijsstukken worden digitaal bezorgd aan de financieel directeur van de penhouder.
Voor de aankoop van kantoormateriaal wordt er beroep gedaan op handelaars waarbij de penhouder een lopend contract heeft. Deze uitgaven worden steeds digitaal gecommuniceerd aan de financieel directeur van de penhouder.
Art. 2: De in deze dienstverleningsovereenkomst vermelde partijen worden in kennis gesteld van dit besluit.
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en penvoerende organisaties voor de vaccinatie tegen het COVID-19-virus tussen 1 mei 2022 en 31 december 2022.
In het kader van de organisatie van een callcenter voor het vaccinatiecentrum dient er een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt te worden tussen enerzijds de gemeente Kampenhout en anderzijds de gemeenten Steenokkerzeel, Zemst, Machelen en Vilvoorde en de ELZ BraViO zijnde de contractspartijen.
Er mogen binnen de ELZ maximum twee vaccinatiecentra opgericht worden. In concreto werd er gekozen om een vaccinatiecentrum voor de gemeenten Vilvoorde-Machelen een vaccinatiecentrum voor de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst op te richten. Elk vaccinatiecentrum dient administratief een aanspreekpunt te hebben. Gezien Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst elk apart vaccinatiepunten inrichten, dient één van deze gemeenten als penhouder op te treden. Op de gemeenteraad van 12 mei 222 werd Kampenhout aangesteld als penhouder voor het vaccinatiecentrum KaStZe (waaraan een callcenter verbonden is).
Een van de verplichte taken van een vaccinatiecentrum is het uitbaten van een callcenter. Zowel KaStZe als Vilvoorde-Machelen dienen een callcenter op te richten. Vanuit ELZ BraViO werd ons - mede namens de gemeente Machelen en stad Vilvoorde - de vraag gesteld om een callcentrum te organiseren waarop de 5 gemeenten van onze ELZ (naast de Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst ook Vilvoorde en Machelen) een beroep kunnen doen. Op die manier kunnen de krachten gebundeld worden én de kosten, volgens inwonersaantallen, gespreid worden. 1 voltijdse administratieve medewerkster (die de spil was van het voormalig vaccinatiecentrum te Kampenhout Sas) zorgt dan voor de telefonische permanentie, mailverkeer en organisatie van de vaccinatiecampagne voor de 5 gemeenten (einde van deze campagne wordt momenteel door de overheid ingeschat op 31 december 2022). Bij extra drukte kan het callcenter en deze VTE administratief medewerker aangevuld worden met vrijwilligers of personeelsleden van de lokale besturen.
Gezien de vaccinatiecampagne vanuit Vlaanderen een nieuwe start nam en gesubsidieerd werd vanaf 1 mei 2022 diende er snel geschakeld te worden. Afspraken met andere gemeenten, met de ELZ en de betrokken administratief medewerker diende gemaakt te worden.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor het callcenter van de eerstelijnszone (ELZ) BraViO als volgt goed:
Samenwerkingsovereenkomst kostenverdeling ‘callcenter vaccinatiecentrum BraViO‘
Tussen ONDERGETEKENDE
Het gemeentebestuur Kampenhout, Gemeentehuisstraat 16, 1910 Kampenhout, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreedt Kris Leaerts, voorzitter en Terry Horckmans, algemeen directeur. Hierna genoemd penhouder.
EN
Het stadsbestuur Vilvoorde, Grote Markt z/n, 1800 Vilvoorde, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreedt Johan Serkeyn, voorzitter en Vera Boudry, algemeen directeur
Het gemeentebestuur Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17, 1820 Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreedt Bruno Peeters, voorzitter en Heidi Abeloos, algemeen directeur
Het gemeentebestuur Machelen, Woluwestraat 1,1830 Machelen, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreedt Benny Blanckaert, voorzitter en Daniel Schell, algemeen directeur
Het gemeentebestuur Zemst, De Griet 1, 1980 Zemst, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreedt Serge Verhaeghe, voorzitter en Joke Bruggeman, algemeen directeur
Eerstelijnszone BraViO , gevestigd te Koningin Fabiolalaan 62, 1830 Machelen, vertegenwoordigd door Gis Van Belle voorzitter.
Samen genoemd de ‘contractspartijen’,
wordt een overeenkomst gesloten met volgende bepalingen:
Artikel 1: Het overkoepeld inrichten, uitbaten alsook de infrastructuur en logistiek van het callcenter BraViO wordt toegewezen aan de gemeente Kampenhout voor de periode van 1 mei 2022 t.e.m. 31 december 2022.
Artikel 2: De gemeente Kampenhout gaat de engagementen en verbintenissen aan inzake de infrastructuur (telefoon, pc,…) en logistiek (personeelskosten en vrijwilligersvergoedingen) van het callcenter BraViO. Voor de loonkost wordt het brutoloon van een personeelslid tewerkgesteld in een C-functie genomen.
Artikel 3: Alle kosten die hieruit voortvloeien (kosten gemaakt door het callcentrum voor technische of administratieve ondersteuning, zogenaamde uitbatingskosten zoals huur van ICT-materiaal – telefoon, laptops, printers) worden betaald door de gemeente Kampenhout en worden trimestrieel doorgerekend aan de gemeenten Steenokkerzeel, Zemst, Vilvoorde en Machelen en dit op basis van een verdeelsleutel. De verdeelsleutel wordt bepaald op basis van de inwonersaantallen van de respectievelijke gemeenten op datum van 1 januari 2022.
Bevolkingscijfer volgens observatiedatum Rijksregister 1 januari 2022:
Kampenhout: 12342 (11,17%)
Steenokkerzeel: 12496 (11,31%)
Zemst: 23304 (21,09%)
Vilvoorde: 46.239 (41,84%)
Machelen: 16.120 (14,59%)
Artikel 4: De door de gemeente Kampenhout doorgerekende bedragen die betrekking hebben op de inrichting, uitbating, infrastructuur en logistiek van het callcenter BraViO, worden door de gemeenten Steenokkerzeel, Zemst, Machelen en Vilvoorde aan de gemeente Kampenhout binnen een termijn van drie maanden terugbetaald.
Artikel 5: Indien de gemeente Kampenhout van de Vlaamse overheid desgevallend een subsidie ontvangt voor de infrastructuur en logistiek voor het callcenter BraViO, wordt deze door de gemeente Kampenhout op basis van de hierboven vermelde verdeelsleutel doorgestort aan de gemeenten Steenokkerzeel, Zemst, Machelen en Vilvoorde binnen een termijn van drie maanden na ontvangst van de subsidie.
Art. 2: De in deze samenwerkingsovereenkomst vermelde partijen worden in kennis gesteld van dit besluit.
Het decreet lokaal bestuur.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Bespreking van de resultaten van deze jaarrekening in de gemeenteraadscommissie financiën van 2 juni 2022.
De jaarrekening 2021 van lokaal bestuur Kampenhout is opgemaakt volgens de vormelijke vereisten omschreven in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De jaarrekening 2021 bestaat uit volgende delen:
Deze beleidsrapporten bevatten de realisaties en de financiële gevolgen van de beleidskeuzes van de gemeenteraad, zoals bepaald in het meerjarenplan 2020-2025.
Art. 1: De gemeenteraad stelt de geconsolideerde jaarrekening 2021 van lokaal bestuur Kampenhout vast.
Art. 2: De gemeenteraad keurt het deel van de geconsolideerde jaarrekening 2021 van lokaal bestuur Kampenhout, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed en stelt hiermee de geconsolideerde jaarrekening 2021 van lokaal bestuur Kampenhout in zijn geheel definitief vast.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Als dat nodig is kunnen ze daarbij ook nog de kredieten van 2022 aanpassen.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota en een financiële nota, waarin de doelstellingen voor de periode van de huidige legislatuur zijn beschreven. In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren lokaal beleid op elkaar afgestemd en geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 omvat wijzigingen van de kredieten van 2022 en later.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:
Bij de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook de documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn. De documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het aangepaste meerjarenplan dat aan de raadsleden wordt voorgelegd. Ze moet ertoe bijdragen dat beter tegemoetgekomen wordt aan de informatiebehoeften van de raadsleden.
Art. 1: De gemeenteraad stelt aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte van de gemeente vast.
Art. 2: De gemeenteraad keurt aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 voor het deel van het OCMW goed, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De concessieovereenkomst tussen de NV Aquafin en de gemeente Kampenhout voor het onderhoud van de riolering.
Op dit ogenblik wordt er riolering in de Weisetterstraat aangelegd, dit conform de voorwaarden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 april 2021.
Voor de realisatie van de installatie van het pompstation in de Weisetterstraat dienen er grondinnemingen te gebeuren, volgens het grondinnemingsplan B218173-KAM3027 opgemaakt door Studiebureau MESO.
De onderhandelingen voor de grondverwerving werden gevoerd door de NV Aquafin, dit op basis van het schattingsverslag dd. 1 oktober 2020, opgemaakt door Landmeter-Expert bv Willems-Petitjean.
Deze onderhandelingen resulteerden in volgende verkoopbeloften :
Inneming 001 : kadastraal perceel Kampenhout, 1ste afdeling, sectie A nr. 292 L
oppervlakte : 44 m²
prijs : 350 euro
Inneming 002 : kadastraal perceel Kampenhout, 1ste afdeling, sectie A nr. 292 P
oppervlakte : 52 m²
prijs : 258,96 euro
Afstand van pacht 002 : 43,16 euro.
Notaris Katrien Devijver werd aangesteld voor de opmaak van de akte, een ontwerp van deze akte wordt bijgevoegd.
Uitgave werd gebudgetteerd in het meerjarenplan 2020-2025 onder registratiesleutel 2022/GBB/0200-00/22020000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum 2022/10 van Daisy Vannuffelen van 13 juni 2022
Art. 1 : De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Katrien Devijver, F. Wouterslaan 21 te 1910 Kampenhout, goed.
Art. 2 : De aankoop zal als volgt worden gefinancierd : de nodige kredieten zijn voorzien het meerjarenplan 2020-2025, op registratiesleutel 2022/GBB/0200-00/22020000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 3 : Deze verwerving door het gemeentebestuur geschiedt voor openbaar nut.
Art. 4 : De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen om namens het gemeentebestuur de aankoopakte te ondertekenen.
Art. 5 : De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van deze akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 6°, waarbij de gemeenteraad delegatie van bevoegdheden kan verlenen aan het college van burgemeester en schepenen inzake vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als de opdracht nominatief door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen is toevertrouwd.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Aanstellen ontwerper renovatie en buitenaanleg Godshuis” werd een bestek met nr. 2022016 opgesteld door Team Infrastructuur.
Deze opdracht bestaat uit volgende fases :
* Fase 1 : "Opmaken van een totaalontwerp voor fases 2, 3 en 4 (Geraamd op : 61.000 euro excl. btw)
* Fase 2 : "Renovatie Godshuis voor dienst Sociale Zaken, dienst Vrije Tijd, dienst Patrimonium, visueel openmaken doorgang van oost naar west door Godshuis (Geraamd op : 44.000 euro excl. btw)
* Fase 3 : "Aanleg plein Perksesteenweg/Gemeenteplein/Rusthuisstraat/Buitenaanleg tussen De Krop & Godshuis (Geraamd op : 47.000 euro excl. btw)
* Fase 4 : "Aanleg binnentuin inclusief het openmaken of slopen van de passerelle en het bouwen van een nieuw verbindingsgebouw tussen vergaderzaal, WZC en binnentuin (Geraamd op : 19.000 euro excl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Op 13 juni 2022 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van voorliggend dossier en verwees het voor goedkeuring door naar de gemeenteraad.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, op registratiesleutels 2022/ACT-6/0190-00/22400007/GEMEENTE/JANB/IP-50 en 2022/ACT-32/0900-00/22101000/OCMW/WELZIJN/IP-3.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022016 en de raming voor de opdracht “Aanstellen ontwerper renovatie en buitenaanleg Godshuis”, opgesteld door team infrastructuur goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 171.000 euro excl. btw voor alle deelopdrachten.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op registratiesleutels 2022/ACT-6/0190-00/22400007/GEMEENTE/JANB/IP-50 en 2022/ACT-32/0900-00/22101000/OCMW/WELZIJN/IP-3.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken moeten ter advies worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was er geen overleg tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over de jaarrekeningen van 2021 van de verschillende kerkfabrieken.
De jaarrekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Servatius Berg, vastgesteld door de kerkraad op 6 januari 2022 met een exploitatieoverschot van 32.510,12 euro en met een investeringsoverschot van 0,00 euro.
Het ontwerp jaarrekening 2021:
| Exploitatie |
|
| Ontvangsten |
+ 36.367,41 |
| Uitgaven |
- 20.286,32 |
| Financiering |
0,00 |
| Overschot vorig boekjaar |
+ 1.743,03 |
| Exploitatie voor toelage |
= 17.824,12 |
| Gemeentelijke toelage |
14.686,00 |
| Overschot exploitatie |
= 32.510,12 |
| Investeringen |
|
| Ontvangsten |
0,00 |
| Uitgaven |
0,00 |
| Overschot vorig boekjaar |
0,00 |
| Overschot investeringen |
= 0,00 |
| Globaal resultaat jaarrekening 2021 |
32.510,12 |
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Art. 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Servatius Berg.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken moeten ter advies worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was er geen overleg tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over de jaarrekeningen van 2021 van de verschillende kerkfabrieken.
De jaarrekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Antonius Buken, vastgesteld door de kerkraad op 14 februari 2022 met een exploitatieoverschot van 7.132,31 euro en met een investeringsoverschot van 1.500,00 euro.
Het ontwerp jaarrekening 2021:
| Exploitatie |
|
| Ontvangsten |
+ 5.363,07 |
| Uitgaven |
- 23.199,47 |
| Financiering |
- 18,97 |
| Overschot vorig boekjaar |
+ 8.354,88 |
| Exploitatie voor toelage |
= - 9.481,52 |
| Gemeentelijke toelage |
16.613,83 |
| Overschot exploitatie |
= 7.132,31 |
| Investeringen |
|
| Ontvangsten |
1.500,00 |
| Uitgaven |
0,00 |
| Overschot vorig boekjaar |
0,00 |
| Overschot investeringen |
= 1.500,00 |
| Globaal resultaat jaarrekening 2021 |
8.632,31 |
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Art. 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Antonius Buken.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken moeten ter advies worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was er geen overleg tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over de jaarrekeningen van 2021 van de verschillende kerkfabrieken.
De jaarrekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Kampenhout, vastgesteld door de kerkraad op 3 februari 2022 met een exploitatieoverschot van 32.361,79 euro en met een investeringsoverschot van 0,00 euro.
Het ontwerp jaarrekening 2021:
| Exploitatie |
|
| Ontvangsten |
+ 46.094,08 |
| Uitgaven |
- 44.937,11 |
| Overboekingen |
-4.000,00 |
| Overschot vorig boekjaar |
+ 35.204,82 |
| Exploitatie voor toelage |
= 32.361,79 |
| Gemeentelijke toelage |
0,00 |
| Overschot exploitatie |
= 32.361,79 |
| Investeringen |
|
| Ontvangsten |
0,00 |
| Uitgaven |
- 4.000,00 |
| Overboekingen |
4.000,00 |
| Overschot investeringen |
= 0,00 |
| Globaal resultaat jaarrekening 2021 |
32.361,79 |
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Art. 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Kampenhout.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken moeten ter advies worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was er geen overleg tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over de jaarrekeningen van 2021 van de verschillende kerkfabrieken.
De jaarrekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Stefaan Nederokkerzeel, vastgesteld door de kerkraad op 10 februari 2022 met een exploitatieoverschot van 30.796,25 euro en met een investeringsoverschot van 0,00 euro.
Het ontwerp jaarrekening 2021:
| Exploitatie |
|
| Ontvangsten |
+ 30.914,68 |
| Uitgaven |
- 34.326,53 |
| Financiering |
0,00 |
| Overschot vorig boekjaar |
+ 34.208,10 |
| Exploitatie voor toelage |
= 30.796,25 |
| Gemeentelijke toelage |
0,00 |
| Overschot exploitatie |
= 30.796,25 |
| Investeringen |
|
| Ontvangsten |
0,00 |
| Uitgaven |
0,00 |
| Overschot vorig boekjaar |
0,00 |
| Overschot investeringen |
= 0,00 |
| Globaal resultaat jaarrekening 2021 |
30.796,25 |
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Art. 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Stefaan Nederokkerzeel.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken moeten ter advies worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was er geen overleg tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over de jaarrekeningen van 2021 van de verschillende kerkfabrieken.
De jaarrekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Jozef Relst, vastgesteld door de kerkraad op 21 maart 2022 met een exploitatieoverschot van 7.143,86 euro en met een investeringstekort van 1.231,72 euro.
Het ontwerp jaarrekening 2021:
| Exploitatie |
|
| Ontvangsten |
+ 12.022,58 |
| Uitgaven |
- 25.387,40 |
| Financiering |
0,00 |
| Overschot vorig boekjaar |
+ 12.117,54 |
| Exploitatie voor toelage |
= - 1.247,28 |
| Gemeentelijke toelage |
8.391,14 |
| Overschot exploitatie |
= 7.143,86 |
| Investeringen |
|
| Ontvangsten |
5.000,00 |
| Uitgaven |
6.231,72 |
| Overschot vorig boekjaar |
0,00 |
| Tekort investeringen |
= - 1.231,72 |
| Globaal resultaat jaarrekening 2021 |
5.912,14 |
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Art. 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Jozef Relst.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De budgetwijzigingen moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was er geen overleg tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over de budgetwijzigingen 2022 van de verschillende kerkfabrieken.
Omdat de patrimoniumbelegging van 1500,00 euro in december 2021 vervallen was, was de Z-waarde hierdoor + 1500,00 euro (dit is zichtbaar in de jaarrekening 2021).
Dit wordt rechtgezet in de budgetwijziging van 2022. Er is dus geen wijziging van de toelage.
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Art. 1: De gemeenteraad keurt budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Antonius Buken goed.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De budgetwijzigingen moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was er geen overleg tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over de budgetwijzigingen 2022 van de verschillende kerkfabrieken.
Er zijn extra onderhoudskosten gemaakt die niet werden opgenomen in het budget 2022, met name herstel vochtschade binnenmuur sacristie, herstel en herschildering toegangspoort kerk en vernieuwing regenafvoerpijp voor een totaal bedrag van 5332,80 euro.
Er i ook nog een stijging van de premie van de brandverzekering. En de kerkfabriek vraagt ook een tussenkomst voor inspanningen die in 2021 zijn geleverd i.v.m. de brandveiligheid. Deze factuur bedroeg 1231,72 euro.
De totale bijkomende kosten bedragen 6914,52 euro.
Er wordt een extra toelage van de gemeente gevraagd voor een bedrag van 6914,52 euro.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef Relst goed.
Artikel 56 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 170, §4 van de Grondwet.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De gemeenteraadsbeslissing Vaststelling belasting op de verwaarloosde gebouwen en woningen van 21 november 2019 aanslagjaren 2020 -2025.
De gemeenteraadsbeslissing van 20 juni 2019 waarbij de deelname aan de interlokale vereniging ‘Woonwinkel Noord’, goedkeuring subsidiedossier 2020-2025 en kennisname verwachte subsidies vanuit de Vlaamse overheid en de provincie Vlaams-Brabant, werd goedgekeurd.
De collegebeslissing van 20 december 2021 over evaluatie reglement verwaarlozing.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 stelt de gemeente aan als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid. De gemeente houdt op basis van Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 2.15 tot en met 2.20, een register van verwaarloosde woningen en gebouwen bij.
Verwaarlozing is de voorbode van verkrotting: een toestand waarin woningen en gebouwen waardeloos zijn of zelfs gevaarlijk, wat niet enkel voor de eigenaar, maar ook voor de gemeente een verarming betekent. Verwaarloosde woningen en gebouwen vormen makkelijker het mikpunt van vandalisme en vervuiling, omdat een goed waarvoor geen zorg gedragen wordt, weinig respect wekt bij passanten en buurtbewoners.
De gemeenteraad keurde op 21 november 2019 het reglement Vaststelling belasting op de verwaarloosde gebouwen en woningen goed voor de aanslagjaren 2020-2025.
In de evaluatienota Agentschap Wonen-Vlaanderen over werkingsjaar 2020 stond een aandachtpunt bij AA2_6: verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken. In Kampenhout gebeurt de heffing op verwaarlozing pas na 4 jaar. Deze aanpak kan dan ook best het komende jaar in deze gemeente geëvalueerd worden.
In overleg met het intergemeentelijke samenwerkingsverband Woonwinkel Noord werd het gemeentelijke reglement onderzocht en geëvalueerd en besproken op het lokaal woonoverleg van 7 mei 2021 en op het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021.
Er zijn drie dingen gewijzigd:
Dit nieuwe reglement geldt als een aangepaste versie van het huidige reglement.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het reglement 'Registratie en belasting van verwaarloosde woningen en gebouwen - aanslagjaren 2022 - 2025' vast als volgt:
Reglement registratie en belasting van verwaarloosde woningen en gebouwen - aanslagjaren 2022 – 2025
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° administratie: de administratieve eenheid van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Woonwinkel Noord, belast met de opmaak, de opbouw en het beheer van het register van verwaarloosde woningen en gebouwen;
2° beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
a) een aangetekend schrijven,
b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;
c) elke andere door de Vlaamse Regering toegelaten betekeningswijze waarbij de datum van kennisgeving met zekerheid kan worden vastgesteld.
3° gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitsluiting van bedrijfsruimten, vermeld in artikel 2, 1° van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, zoals vermeld artikel 1.3, §1, 14° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
4° houder van het zakelijk recht: de houder van één van de volgende zakelijke rechten:
a) de volle eigendom,
b) het recht van opstal of van erfpacht,
c) het vruchtgebruik;
5° opnamedatum: de datum waarop de woning of het gebouw opgenomen wordt in het verwaarlozingsregister;
6° verjaardag: het ogenblik waarop een nieuwe periode van twaalf maanden verstreken is sinds de opnamedatum, zolang de woning of het gebouw niet uit het verwaarlozingsregister is geschrapt;
7° verwaarlozingsregister: het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen, vermeld in artikel 2 van dit reglement;
8° woning: elk onroerend goed of deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande, zoals vermeld in artikel 1.3, §1, 66° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Hoofdstuk 1: Registratie
Artikel 2: Verwaarlozingsregister
§1. De administratie houdt een register bij van verwaarloosde woningen en gebouwen.
§2. In het verwaarlozingsregister worden de volgende gegevens opgenomen:
1° het adres van de verwaarloosde woning of het verwaarloosde gebouw,
2° het nummer en de datum van het opnameattest.
Artikel 3: Registratie van verwaarlozing
§1. Het college van burgemeester en schepenen stelt de personeelsleden aan voor de opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen. De onderzoeks-, controle- en vaststellingsbevoegdheden worden omschreven in het artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
§2. Een gebouw, ongeacht of het dienst doet als woning, wordt beschouwd als verwaarloosd, als er minimaal 5 indicaties aanwezig zijn, zoals vermeld in de volgende niet-limitatieve opsomming:
- losliggende elementen aan de dakbedekking
- sterk verweerde elementen aan de dakbedekking
- doorbuiging of verzakking van het dakgebinte
- vereiste aansluitingen die ontbreken aan de dakranden
- loszittende of sterk verweerde delen aan de dakranden
- afwezigheid, niettegenstaand vereist, van goten
- afhangende/ gebroken elementen aan de goten
- meerdere lekkages met zichtbare schade aan de goten
- afwezigheid, niettegenstaand vereist, van regenafvoerbuizen
- ernstige beschadigingen/ lekkages aan regenafvoerbuizen
- gevaarlijk overhellend/ onstabiele gemetselde elementen van schoorstenen
- loszittende delen van gemetselde schoorstenen
- gevaarlijk overhellend/ onstabiele zelfdragende pijpsysteem van schoorstenen
- grote heterogeniteit van materialen ingevolge onverantwoorde verbouwingen aan gevelvlak
- uitgevallen voegwerk (1-2 cm)
- loskomende stukken steen
- structurele breuken, barsten/ verzakkingen
- afbladderend schilderwerk aan gevel
- afvallend pleisterwerk
- loszittende gevelbekleding
- sterk verweerde gevelbekleding
- storende affichering en/ of betimmering
- dichtgemaakte gevelopeningen
- niet afgewerkt gebouw - verval omgevingsvergunning
- corrosie aan gevelelementen
- verwering van balkons
- verwering van inliggende loggia’s
- ernstige verwering van erker(s)
- verweerde ramen en deuren
- afbladderende verf aan ramen en deuren
- glasbreuk aan ramen en deuren
- vervallen bijgebouw
- vuil of afvalstorting op grond
- aanwezigheid onkruid/ verwildering van aangeplant groen op grond
- uitpuilende brievenbussen
- aanwezigheid van verwilderd groen op gebouw
§3. Een verwaarloosde woning of gebouw wordt opgenomen in het verwaarlozingsregister aan de hand van een genummerd opnameattest waaraan minstens één foto wordt toegevoegd. Het opnameattest bevat een technisch verslag (model in bijlage) met een opsomming van alle gebreken die aanleiding geven tot de opname in het verwaarlozingsregister. De datum van de vaststelling is de datum van het opnameattest en geldt eveneens als opnamedatum in het verwaarlozingsregister.
§4. Een woning die opgenomen is in de gewestelijke inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen kan eveneens opgenomen worden in het verwaarlozingsregister, en omgekeerd.
§5. Een woning die of een gebouw dat opgenomen is in het gemeentelijke leegstandsregister, kan eveneens opgenomen worden in het verwaarlozingsregister, en omgekeerd.
Artikel 4: Kennisgeving van de registratie
Alle houders van het zakelijk recht, zoals bekend bij de administratie van het Kadaster, de Registratie en de Domeinen, worden met een beveiligde zending in kennis gesteld van de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister.
De beveiligde zending wordt gericht aan de woonplaats van de houder van het zakelijk recht. Is de woonplaats van een houder van het zakelijk recht niet bekend, dan wordt de beveiligde zending gericht aan zijn verblijfplaats. Is de verblijfplaats van een houder van het zakelijk recht niet bekend, dan wordt de beveiligde zending gericht aan het adres van de woning of het gebouw waarop het opnameattest betrekking heeft.
Artikel 5: Beroep tegen registratie
§1. Binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag na de datum van de beveiligde zending vermeld in artikel 4, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister. Het beroep wordt per beveiligde zending betekend. Het beroepschrift moet ondertekend zijn en moet minimaal volgende gegevens bevatten:
1° de identiteit en het adres van de indiener,
2° de vermelding van het nummer van het opnameattest en het adres van de woning of het gebouw waarop het beroepschrift betrekking heeft,
3° de bewijsstukken die aantonen dat de opname van de woning of het gebouw in het verwaarlozingsregister ten onrechte is gebeurd. De registratie kan betwist worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, uitgezonderd de eed.
Als datum van het beroepschrift geldt de datum van de beveiligde zending.
Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de houder van het zakelijk recht, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
§2. Het beroepschrift is onontvankelijk als het niet is ingediend overeenkomstig de bepalingen in paragraaf 1.
§3. Als het beroepschrift onontvankelijk is, deelt het college van burgemeester en schepenen dit onverwijld mee aan de indiener. Het indienen van een aangepast of nieuw beroep is mogelijk zolang de beroepstermijn van §1 niet verstreken is.
§4. Het college van burgemeester en schepenen onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften. Het onderzoek gebeurt op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling. Als een onderzoek op stukken niet volstaat, wordt een feitenonderzoek uitgevoerd door de met de opsporing van verwaarloosde gebouwen en woningen belaste personeelsleden.
§5. Het college van burgemeester en schepenen doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat op de dag na de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend.
§6. Als de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond verklaard wordt, blijft de woning of het gebouw opgenomen in het verwaarlozingsregister.
Artikel 6: Schrapping uit het verwaarlozingsregister
§1. Een woning of gebouw wordt uit het verwaarlozingsregister geschrapt als de zakelijk gerechtigde bewijst dat de woning of het gebouw minder dan 5 indicaties van verwaarlozing vertoont die bij quotering in het model van technisch verslag, vermeld in artikel 2, tot verwaarlozing zou leiden. In geval van sloop moet alle puin geruimd zijn.
De beëindiging van de staat van verwaarlozing kan aangetoond worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, uitgezonderd de eed. Als een onderzoek op stukken niet volstaat, wordt een feitenonderzoek uitgevoerd door de met de opsporing van verwaarloosde gebouwen en woningen belaste personeelsleden.
§2. Voor de schrapping uit het verwaarlozingsregister richt de houder van het zakelijk recht een ondertekend en gemotiveerd verzoek aan de administratie via beveiligde zending. Dit verzoek bevat:
1° de identiteit en het adres van de indiener,
2° de vermelding van het nummer van het opnameattest en het adres van de woning of het gebouw waarop de vraag tot schrapping betrekking heeft,
3° de bewijsstukken overeenkomstig paragraaf 1 die aantonen dat de woning of het gebouw geschrapt mag worden uit het verwaarlozingsregister.
Als datum van het schrappingsverzoek geldt de datum van de beveiligde zending.
Als het verzoek ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de houder van het zakelijk recht, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het verwaarlozingsregister en neemt een beslissing binnen een termijn van 90 dagen na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending. Als de kennisgeving niet is gebeurd binnen de voorziene termijn, wordt het schrappingsverzoek geacht te zijn ingewilligd.
Wordt het verzoek ingewilligd, dan wordt de woning of het gebouw geschrapt uit het verwaarlozingsregister. De indieningsdatum van het schrappingsverzoek geldt als datum waarop de woning of het gebouw uit het verwaarlozingsregister wordt geschrapt.
Tegen de beslissing over het verzoek tot schrapping kan de houder van het zakelijk recht beroep aantekenen volgens de procedure, vermeld in artikel 5.
Artikel 7: Trajectbegeleiding
§1. De zakelijk gerechtigde kan bij de administratie ondersteuning vragen om de verwaarlozing weg te werken. Dit kan bestaan uit:
- Technisch advies;
- Informeren en begeleiding bij de aanvraag van een renovatielening;
- Informeren en begeleiding bij de aanvraag van renovatiepremies;
- Begeleiding en informatie op maat.
§2. De administratie stuurt jaarlijks een herinneringsbrief naar de zakelijk gerechtigden.
Hoofdstuk 2: Belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen
Artikel 8: Belastbaar voorwerp en belastingtermijn
§1. Er wordt voor de jaren 2022 tot en met 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de woningen en gebouwen die gedurende minstens zesendertig opeenvolgende maanden opgenomen zijn in het verwaarlozingsregister.
§2. De belasting is voor het eerst verschuldigd vanaf het ogenblik dat de woning of het gebouw gedurende zesendertig opeenvolgende maanden opgenomen is in het verwaarlozingsregister.
Zolang de woning of het gebouw niet is geschrapt uit het verwaarlozingsregister, blijft de belasting jaarlijks verschuldigd bij elke verjaardag van de opname.
Artikel 9: Belastingplichtige
§1. De belasting is verschuldigd door de houder van het zakelijk recht op de verwaarloosde woning of het verwaarloosd gebouw op de verjaardag van de opname.
§2. Indien er meerdere houders van het zakelijk recht zijn, zijn zij allen hoofdelijk gehouden tot betaling van de totale belastingschuld.
§3. In geval van overdracht van het zakelijk recht stelt de verkoper de verkrijger van het zakelijk recht er voorafgaandelijk van in kennis dat het goed is opgenomen in het verwarlozingsregister. De verkoper stelt de administratie binnen twee maanden na het verlijden van de authentieke overdrachtsakte in kennis van de overdracht. Bij ontstentenis van deze kennisgeving wordt de overdrager van een zakelijk recht, in afwijking van §1 als belastingplichtige beschouwd voor de volgende belasting die na de overdracht van het zakelijk recht wordt gevestigd.
Artikel 10: Tarief van de belasting
§1. De belasting bedraagt:
- 1300 euro voor een woning;
- 1300 euro voor een gebouw.
§2. De belasting wordt vermeerderd met 130 euro per bijkomende termijn van twaalf maanden dat de woning of het gebouw is opgenomen in het verwaarlozingsregister.
Artikel 11: Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 12: Bezwaarprocedure
§1. De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
§2. De indiening en de behandeling van het bezwaar gebeurt volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Artikel 13: Inwerkingtreding
§1. Met ingang van 1 juli 2022, voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op woningen en gebouwen die gedurende minstens zesendertig opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk verwaarlozingsregister.
Het gemeentelijk reglement van 21 november 2019 houdende gemeentebelastingen op verwaarlozing van gebouwen en woningen wordt opgeheven van zodra onderhavig reglement in werking is getreden.
§2. Doordat de criteria voor opname in dit reglement werden aangepast, zullen de zakelijk gerechtigde van elke woning of gebouw opgenomen in het gemeentelijke verwaarlozingsregister op de hoogte gebracht worden van het nieuwe reglement via aangetekende zending.
Artikel 14: Overgangsbepaling
Woningen en gebouwen die werden geregistreerd in het verwaarlozingsregister overeenkomstig alle voorgaande reglementen en die nog niet geschrapt zijn blijven opgenomen, met behoud van de oorspronkelijke opnamedatum.
Het decreet lokaal bestuur.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het algemeen politiereglement op de gemeentewegen van Kampenhout.
De gemeenteraadsbeslissing van 10 november 2011 betreffende de definitieve aanvaarding van het nieuwe beleidsplan mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft alleen gemeentewegen.
De dienst mobiliteit kreeg de vraag van de sociale dienst om een extra parkeerplaats voor andersvaliden te voorzien in het Loverdal.
Momenteel is er 1 parkeerplaats voor personen met een handicap maar deze is meestal bezet.
De aanvrager heeft een parkeerkaart voor parkeerplaatsen voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Aan de aanvrager werd volgende info gegeven : Een andersvalidenparkeerplaats kan nooit privé zijn, dus deze plaats mag door iedereen met een kaart gebruikt worden.
Het advies van de verkeerscel van 29 april 2022 :
De dienst uitvoering zal ervoor zorgen dat de nodige verkeersborden en aanpassingen gebeuren zodat deze verkeersmaatregel uitgevoerd wordt en de dienst openbare werken zal zorgen voor de nodige wegmarkeringen.
De kost van de nodige verkeerstekens, voorzien in het budget 2022 op registratiesleutel 2022/ACT-17/0290-00/61599999/GEMEENTE/JANB/IP-GEEN.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het aanvullend reglement vast met betrekking tot 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door andersvaliden ter hoogte van Loverdal 7-9.
Art. 2: De bepalingen van artikel 1 wordt gesignaleerd door het plaatsen van volgende verkeersborden :
- verkeersbord E9a met rolstoel, op oranje paal
- verkeersbord wordt aangevuld met onderbord Type VIId met de melding 12 meter
Art. 3 : De aanvullende reglementen of gedeelten eraan die in strijd zijn met het huidige reglement worden opgeheven.
Art. 4 : Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur en overgemaakt aan het Departement Mobiliteit.
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid.
- Het besluit van de gemeenteraad van 20 juni 2019 betreffende de verderzetting van de deelname aan de Interlokale Vereniging "Woonwinkel Noord" voor een periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
- Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021.
- De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2022 over aanduiding aanvullende activiteiten subsidiedossier 2023-2025.
- De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2022 over aanduiding aanvullende activiteiten subsidiedossier 2023-2025.
De Vlaamse beleidsprioriteiten werden vertaald in een aantal verplichte activiteiten en een aantal aanvullende activiteiten die de gemeente zelf mag kiezen. Artikelen 13 t.e.m. 15 uit het BVR geven een opsomming van deze activiteiten.
Volgens het besluit van 16 november 2018 loopt het huidige project tot en met 31 december 2025.
Vanaf 2023 kunnen er nieuwe aanvullende activiteiten gekozen worden.
Op 25 februari 2022 is er samengezeten met 3Wplus, teamverantwoordelijke sociale zaken en de schepen van wonen. Hier zijn alle mogelijke aanvullende activiteiten besproken. Hieruit is er een selectie gemaakt op basis van een verderzetting van de huidige activiteiten en beleid. Nadien werd op het college van burgemeester e schepenen van 9 mei 2022 één aanvullende en twee eigen voorstellen goedgekeurd om verder uit te werken. Na deze beslissing ontving Woonwinkel Noord feedback van Wonen Vlaanderen over de eigen voorstellen. Deze feedback werd teruggekoppeld naar de bevoegde schepen en er werd gekozen om deze twee activiteiten te laten vallen omdat deze niet subsidiabel zijn op de manier dat de gemeente zich voor deze activiteiten wil en kan inzetten.
De bepaling betreffende de subsidiëring van het intergemeentelijk project worden omschreven in artikel 18 van het BVR. Het subsidiebedrag voor de verplichte activiteiten wordt berekend op basis van een puntensysteem.
Het project Woonwinkel Noord kon rekenen op 11 subsidiepunten ofwel 132.000 euro. Vanaf 2023 gaat er 1 subsidiepunt af omdat Drogenbos enkel voor de eerste 3 jaar als nieuw bijkomende gemeente een extra punt kreeg.
De aanvullende subsidie wordt berekend op basis van de goedgekeurde aanvullende activiteiten: elke aanvullende activiteit is goed voor 5% van het basissubsidiebedrag. Indien een gekozen activiteit niet vervuld wordt, wordt de subsidie ingetrokken.
De budgettering van 2023-2025 wordt als bijlage bijgevoegd. De gemeenteraad van 20 juni 2019 keurde de budgettering tot en met 31 december 2025 reeds goed.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het projectvoorstel voor de periode 2023-2025 goed. Kampenhout zal de huidige aanvullende activiteiten verderzetten en de activiteit ‘Affichering van ongeschiktheid en onbewoonbaarheid van woningen’, toevoegen vanaf 2023.
Art. 2: Uiterlijk op 30 juni 2022 dient Woonwinkel Noord het projectvoorstel voor de periode 2023-2025 en de gemeenteraadsbeslissingen over de goedkeuring van de wijziging van het subsidiedossier van elke deelnemende gemeente in.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
Het voorlopige beleidskader trage wegen dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van april 2022 lag ter inzage van het publiek van 3 mei 2022 tot en met 2 juni 2022. Ook de noodzakelijke adviezen werden opgevraagd.
Er werden 40 inspraakreacties ingediend. Deze werden toegevoegd in bijlage. Ook de behandeling van deze inspraakreacties werd in bijlage toegevoegd. Op basis van deze inspraakreacties werden nog enkele verduidelijkingen toegevoegd aan de beleidsvisie:
- toevoeging noden en bezorgdheden natuurpunt.
- toevoeging verduidelijking beleidsvisie:
- verduidelijking beleidskader:
Het beleidskader werd opgemaakt op basis van bevraging noden bezorgdheden. Het beleidskader heeft een beperkend karakter: enkel wegen die hieraan voldoen kunnen worden overwogen om af te schaffen/verleggen/verharden andere wegen moeten steeds open blijven/opengemaakt worden op hun officiële ligging. Individuele beslissingen kunnen nooit in strijd zijn met artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Het definitieve beleidskader werd toegevoegd in bijlage.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek i.v.m. het beleidskader trage wegen.
Art. 2: De gemeenteraad keurt het definitieve beleidskader trage wegen goed.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019
Conform het gemeentewegendecreet kan een gemeente een actieplan opmaken voor (een deel van) de gemeentewegen.
Het plan in bijlage behandelt specifiek de trage wegen en werd opgemaakt conform de werkwijze van de provincie, waarbij de inwoners twee keer bevraagd werden en er een stakeholdersvergadering plaatsvond waarbij inwoners hun mening konden geven over specifieke wegen.
In het plan is voor alle trage wegen die de gemeente telt opgenomen wat er mee moet gebeuren en wanneer. De einddatum van het plan is 2048. Hoe belangrijker een weg bevonden werd hoe eerder de bijhorende acties zullen worden uitgevoerd. Het einddoel is een fijnmazig trage wegennet over de hele gemeente waarbij de werkelijke en de juridische situatie met elkaar overeenkomen.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van het plan. Na de voorlopige goedkeuring door de gemeenteraad moet het plan in openbaar onderzoek en voor advies naar de gecoro. In de loop van juli zal ook een inspraakmoment georganiseerd worden.
In bijlage de kaarten van het plan en de kompasnota die het hele proces om tot het trage wegenplan te komen beschrijft.
Bijlage 14 geeft het volledige overzicht van alle wegsegmenten en wat er mee moet gebeuren.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het voorlopige trage wegenplan goed.
Art. 2: Een openbaar onderzoek wordt georganiseerd van 1 juli 2022 tot en met 21 augustus 2022.
Het decreet betreffende de kwaliteit van onderwijs van 8 mei 2009.
Het onderwijzend personeel heeft tijdens de personeelsvergadering de grote lijnen van het professionaliseringsbeleid uitgetekend.
Positief advies van de schoolraad op 16 mei 2022.
Positief advies op het vakbondsoverleg van 23 mei 2022.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het professionaliseringsbeleid voor het schooljaar 2022-2023 goed.
Actualiseren van het arbeidsreglement dat op 24 juni 2021 werd goedgekeurd door de gemeenteraad naar aanleiding van nieuwe wetgeving.
Positief advies tijdens het vakbondsoverleg van 23 mei 2022.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het aangepaste arbeidsreglement van de gemeenteschool in bijlage vast.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs van 17 juni 1997.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de procedure en de modaliteiten inzake de lokale autonomie en inspraakregeling in de door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijsinstellingen van 31 juli 1990, artikel 2
De dienstbrief van maart 2022 waarbij er 128 lestijden zijn voor de kleuterschool en 315 lestijden voor de lagere school.
Met het lestijdenpakket kunnen we 5 kleuterklassen, 6 lagere klassen in Berg en 4,5 klassen in Nederokkerzeel organiseren.
De resturen worden gebruikt voor turnen, zorg en extra hulp in grote klassen.
Positief advies van de schoolraad op 16 mei 2022.
Positief advies op vakbondsoverleg van 23 mei 2022.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2022-2023 vast.
Het besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap van 17 april 1991.
Het onderwijzend personeel legde de verlofdagen vast tijdens de personeelsvergadering.
Positief advies van de schoolraad op 16 mei 2022.
Positief advies op het vakbondsoverleg van 23 mei 2022.
Art. 1: De gemeenteraad stelt de verlofdagen voor het schooljaar 2022-2023 vast: maandag 3 oktober 2022 en vrijdag 17 maart 2023.
Het besluit van Vlaamse regering op datum van 29 mei 2009 betreffende vervangingen van korte afwezigheden.
De omzendbrief "Vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs" op datum van 16 november 2005 met als referentie Pers/2005 /23.
De convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs moet elk schooljaar vernieuwd worden.
Vakbondsoverleg van 23 mei 2022 in verband met de goedkeuring convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2022-2023.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2022-2023 van de scholengemeenschap KASTZE goed.
Gemeenteraad d.d. 21 juni 2007: Goedkeuring aanpassing principebeslissing “gemeentelijke fruitactie”.
College van burgemeester en schepenen d.d. 13 juni 2022: Kennisneming reglement schoolfruitactie voor de Kampenhoutse scholen.
Het lokaal bestuur van Kampenhout zet in op gezondheidsbevordering en ziektepreventie.
Fruit staat op een belangrijke plaats in de voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Ze bevatten essentiële voedingsstoffen en hebben een gunstig effect op onze gezondheid. Door ze regelmatig te eten, leren kinderen een belangrijke gezonde gewoonte aan waarvan ze levenslang de vruchten plukken.
Het project schoolfruitactie richt zich naar alle kleuter en leerlingen van de Kampenhoutse scholen. De kleuters en kinderen van de lagere school krijgen elke week op woensdag een stuk fruit aangeboden. De fruitactie duurt 32 weken. De onkosten voor het fruit voor de kleuters en lagere schoolkinderen wordt betaald door de ouders.
Tot op heden werd er voor de kleuters voorzien dat de prijs van 10 fruitbedelingen op jaarbasis gedragen werd door het lokaal bestuur. De kostprijs van de overige 22 fruitporties zijn betalend voor de ouders.
Aangezien het belangrijk is om te investeren in gezonde voedingsgewoonten en zo te bouwen aan een gezonder eetgedrag, is het wenselijk om dit uit te breiden naar de leerlingen van de lagere school door ook voor hen een tussenkomst van 10 fruitbedelingen op jaarbasis te voorzien.
Gunstig advies van de welzijnsraad – vergadering d.d. 7 juni 2022.
De nodige kredieten zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025: 2022/GBB/0985-00/60001000/GEMEENTE/WELZIJN
Art. 1: Vaststelling van het reglement 'schoolfruitactie' ter bevordering van de fruitconsumptie als volgt:
Art. 2: Dit besluit treedt in werking vanaf 1 september 2022 en is geldig tot en met 31 augustus 2025.
Art. 3: Het besluit van de gemeenteraad van 21 juni 2007 betreffende de goedkeuring aanpassing “gemeentelijke fruitactie” wordt opgeheven vanaf 31 augustus 2022.
Actualiseren van het schoolreglement dat op 24 juni 2021 werd goedgekeurd door de gemeenteraad.
Aanpassen van een aantal artikels aan de nieuwe wetgeving naar analogie met het schoolreglement dat OVSG ter beschikking stelt.
Aanpassen van de prijzen van de opvang zoals afgesproken met de scholen van Kampenhout.
Positief advies van de schoolraad van 21 februari 2022 en 16 mei 2022.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het schoolreglement van Gemeenteschool De Toverberg & Het Klimtouw goed.
Het decreet van 27 april 2018 betreffende het uitzendarbeid van het lokaal bestuur in de Vlaamse Overheidsdiensten en de lokale besturen.
Het lokaal bestuur heeft momenteel een paar vacatures die niet ingevuld geraken ondanks het feit dat deze reeds een paar keer gepubliceerd zijn (verpleegkundigen, zorgkundigen). Soms dienen deze functies ook dringend ingevuld te worden (bv. door ziekte van een werknemer) en verliest men heel wat tijd met de procedure op te starten. In deze gevallen kan er dan een beroep gedaan worden op uitzendkrachten.
Door de zesde staatshervorming hebben de gemeenschappen en gewesten de bevoegdheid gekregen om de procedures, voorwaarden en regels vast te leggen volgens dewelke er een beroep kan worden gedaan op uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen. Vlaanderen heeft met het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen uitwerking gegeven aan deze bevoegdheid.
Bij uitzendarbeid wordt een uitzendkracht in dienst genomen door een uitzendbureau om tewerkgesteld te worden bij een bestuur dat een tijdelijke werkkracht nodig heeft.
Er zijn bij uitzendarbeid twee werkgevers:
Uitzendarbeid is mogelijk bij deze lokale besturen:
Uitzendarbeid is maar mogelijk als de gemeenteraad eerst beslist heeft in welke van de hierna volgende gevallen men een beroep wil doen op uitzendarbeid, en dit binnen de krijtlijnen van het decreet. De gemeenteraad stelt ook de nadere regels vast. Het uitvoerend orgaan van het bestuur is bevoegd om binnen die regels uitzendkrachten in dienst te nemen. Voorafgaand moet het bestuur de representatieve vakorganisaties op de hoogte brengen van de geplande aanneming van uitzendkrachten.
De gemeenteraad kan kiezen uit de volgende mogelijkheden:
De kostprijs voor uitzendarbeid wordt grotendeels bepaald door de coëfficiënt die het uitzendkantoor aanrekent. Deze coëfficiënt is een percentage van het brutoloon van de functie die het bestuur met uitzendarbeid invult. Zo kan een tijdelijke bediende bijvoorbeeld 1,60 (dit is de coëfficiënt) keer het brutoloon kosten. Deze coëfficiënt wordt grotendeels bepaald door het profiel dat het bestuur zoekt. Een uitzendkantoor zal meestal een hogere coëfficiënt vragen voor een moeilijker te vinden profiel.
Voor elke vorm van arbeid is uitzendarbeid toegelaten voor een maximale periode van 12 maanden, met inbegrip van de eventuele verlengingen.
Opeenvolgende dagcontracten zijn niet mogelijk.
Het decreet bevat ook een artikel over de verplichte rapportering aan het plaatselijke Hoog Overlegcomité. Het lokaal bestuur moet namelijk jaarlijks de globale informatie over de uitzendkrachten bezorgen aan het plaatselijk Hoog Overlegcomité. Onder globale informatie over de uitzendkrachten moet het volgende worden verstaan:
Art. 1: De gemeenteraad verklaart zich akkoord dat er een beroep kan gedaan worden op uitzendarbeid overeenkomstig de voorwaarden opgenomen vervat in dit besluit met het oog op:
Art. 2: Er kan slechts een beroep gedaan worden op uitzendarbeid indien voldaan is aan onderstaande voorwaarden:
Indien duidelijk is dat er gedurende langere tijd een tijdelijk personeelslid nodig is, zal tijdens de looptijd van de uitzendarbeid een aanwervingsprocedure opgestart worden. De uitzendarbeid wordt voor een termijn van maximaal 6 maanden gebruikt. Deze termijn kan maximaal 2 maal verlengd worden met een periode van 3 maanden, op voorwaarde dat het motief nog steeds bestaat en er redelijkerwijze geen aanwervingsprocedure kon gevoerd worden of deze geen resultaat opleverde.
Art. 3: De gemeenteraad stelt de vakorganisaties in kennis van het feit dat een uitzendkracht zijn werk binnen het bestuur zal aanvatten, uiterlijk op de eerste dag van tewerkstelling van de uitzendkracht, evenals bij aanvang van elke verlenging via e-mail, met vermelding van het motief, de functie, de verwachte duur van tewerkstelling en het uitzendkantoor dat zal optreden als werkgever. Dit betreft een informatieplicht en dient geen goedkeuring van de vakorganisaties te dragen.
Art. 4: In het eerste hoog overlegcomité van het kalenderjaar zal de globale informatie over de inzet van uitzendkrachten in het voorafgaande kalenderjaar doorgegeven worden. Deze informatie bevat minstens:
Art. 5: De aanstelling van het uitzendbureau/de uitzendbureaus met wie de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid in uitvoering van onderhavig besluit wordt gesloten, wordt toevertrouwd aan Poolstok.
De lokale hulp die de FOD Financiën aan de steden en gemeenten biedt, is bestemd voor de belastingplichtigen die hulp nodig hebben bij het invullen van hun belastingaangifte.
Sinds corona is er heel wat veranderd in de werking van de FOD Financiën op vlak van bijstand bij het invullen. Uit enquêtes van de vorige 2 jaren blijkt dat heel wat burgers erg tevreden waren over de telefonische bijstand van de FOD, en deze werkwijze gaan zij dan ook dit jaar behouden.
Uiteraard is er begrip voor de nood aan fysieke zitdagen, vandaar dat deze dienstverlening opnieuw aangeboden werd. Het zal echter niet in dezelfde frequentie zijn als voordien en beperkt blijven voor burgers die telefonisch moeilijk te bereiken zijn. De FOD Financiën engageerde zich in principe voor één zitdag en wegens organisatorische redenen kon de zitdag pas in de maand juni kunnen plaatsvinden.
De eerste stap, nl. de interesse voor een zitdag kenbaar maken werd tijdig in orde gebracht. Vervolgens heeft de FOD Financiën een datum toegewezen (donderdag 16 juni 2022).
De FOD Financiën vroeg om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren voor de organisatie van de zitdag en voor informatie-uitwisseling (GDPR). De zaken waarvoor het lokaal bestuur moest instaan (afsprakensysteem, ICT, inrichting locatie, communicatie...) werden tijdig voorbereid.
Omwille van de hoogdringendheid werd de overeenkomst ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van 23 mei 2022.
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2022 met betrekking tot het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met de FOD Financiën voor lokale hulp bij het invullen van belastingaangiften (zitdag en informatie-uitwisseling).
Na de eerste weken van de vluchtelingencrisis, werd snel voorzien in de nodige ondersteuning op vlak van taal. Vanuit CVO Semper werd snel geschakeld en een lesplaats werd gecreëerd in samenspraak met de schepen van welzijn, tevens bevoegd voor integratie en gelijke kansen.
Momenteel zijn er dus taallessen aan de gang die vooral door oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne gevolgd worden. Deze cursus loopt tot half augustus. In september kan deze cursus een vervolg krijgen en zou er gestart kunnen worden met een nieuwe cursus voor beginners.
Het feit dat het lokaal bestuur samen met CVO Semper dit aanbod kan realiseren, is een unieke kans om op laagdrempelige wijze een taalaanbod uit te rollen voor anderstaligen. Het is een invulling van actie 26 van het huidige meerjarenplan: 'Het lokaal bestuur voorziet in nieuwe samenwerkingsverbanden om blinde vlekken in de hulp- en dienstverlening op te vullen.'
Art. 1: De gemeenteraad keurt de overeenkomst goed voor tijdelijk gebruik met CVO Semper vzw, maatschappelijke zetel te Pleinlaan 2, 1050 Elsene, vertegenwoordigd door directeur Ria Cauchie in het kader van het aanbieden van taallessen voor anderstaligen.
College van burgemeester en schepenen d.d. 30 mei 2022: Goedkeuring aanvraag zomerbar Kampenhout - Tuin Villa Lucie (van 29 juli tot en met 30 september 2022)
College van burgemeester en schepenen d.d. 13 juni 2022: Kennisneming 'Bruikleenovereenkomst van een onroerend goed - tuin Villa Lucie'
Bar a Bruce heeft toelating gekregen om een zomerbar uit te baten in de tuin van Villa Lucie (Cfr. College van burgemeester en schepenen d.d. 30 mei 2022: Goedkeuring aanvraag zomerbar Kampenhout - Tuin Villa Lucie (van 29 juli tot en met 30 september 2022).
Hiervoor dient een bruikleenovereenkomst van een onroerend goed opgemaakt te worden tussen het lokaal bestuur Kampenhout en Bar a Bruce.
Art. 1: De gemeenteraad stelt de bruikleenovereenkomst van een onroerend goed - tuin Villa Lucie vast.
Samenwerkingsovereenkomst archiefbeheerder d.d. 7 juni 2016 (en latere aanvullingen).
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56, paragraaf 6.
Nathalie Martens, archivaris Welzijnskoepel, informeert jaarlijks de gemeenteraad over de archiefwerking.
2O22 GBB /0113-00/61505500/OCMW/SEC/lP-GEEN - Toelage welzijnskoepel
2O22/GBB/01I3-00/64990000/GEMEENTE/CBS/lP-GEEN-samenwerkingsovereenkomsten-Welzijnskoepel
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag archivaris 2021, opgesteld door mevr. Nathalie Martens, archivaris Welzijnskoepel.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Op 25 mei 2022 ontving het lokaal bestuur een beslissing van de gouverneur, in verband met een klacht met referentie 2022.000293 ingediend door raadslid Vandevenne, inzake de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2022 tot aanstelling deskundige/expert voor de ondersteuning van het team infrastructuur.
Het lokaal bestuur wordt verzocht om de beslissing ter kennis te brengen op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad (artikel 333,tweede lid DLB).
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur, in verband met een klacht met referentie 2022.000293 ingediend door raadslid Vandevenne, inzake de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2022 tot aanstelling deskundige/expert voor de ondersteuning van het team infrastructuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Op 2 juni 2022 ontving het lokaal bestuur een beslissing van de gouverneur, in verband met een klacht met referentie 2022.000298 ingediend door raadslid Vandevenne, inzake de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022 tot aanstelling GD&A.
Het lokaal bestuur wordt verzocht om de beslissing ter kennis te brengen op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad (artikel 333,tweede lid DLB).
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur, in verband met een klacht met referentie 2022.000298 ingediend door raadslid Vandevenne, inzake de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022 tot aanstelling GD&A.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 302 en 303 bepalen dat de gemeenteraad bij reglement een systeem van klachtenbehandeling organiseert, op het ambtelijke niveau van het lokaal bestuur en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben;
In uitvoering van deze decretale bepalingen, heeft de gemeenteraad van Kampenhout op 19 december 2019 een reglement voor klachtenbehandeling vastgesteld, met de bijhorende klachtenprocedure en klachtenformulier.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen het lokaal bestuur.
Door uitzonderlijke omstandigheden (onbetaald verlof klachtencoördinator, organisatie Vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas, personeelstekort,...) betreft dit agendapunt de jaarverslagen van de klachtenbehandeling van 2019, 2020 en 2021 (zie bijlage).
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de jaarverslagen van de klachtenbehandeling van 2019, 2020 en 2021.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 302 en 303 bepalen dat de gemeenteraad bij reglement een systeem van klachtenbehandeling organiseert, op het ambtelijke niveau van het lokaal bestuur en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben;
In uitvoering van deze decretale bepalingen, heeft de gemeenteraad van Kampenhout op 19 december 2019 een reglement voor klachtenbehandeling vastgesteld, met de bijhorende klachtenprocedure en klachtenformulier.
Naar aanleiding van o.a. het gemeenschappelijk organogram en de nieuwe huisstijl van het lokaal bestuur, werd het klachtenreglement aangepast naar de nieuwe lay-out en werden de correcte benamingen (functies, teams, clusters,...) toegepast.
Ook zal de klachtenbehandeling opgenomen worden door de algemeen directeur, gezien de functie van kwaliteitscoördinator niet ingevuld en uitdovend is.
Bedoeling is om het klachtenreglement en bijhorende procedure opnieuw kenbaar te maken voor de burgers en medewerkers van het bestuur.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het aangepaste klachtenreglement en de bijhorende procedure vast.
Informatiebeveiliging is niet alleen van belang om te voldoen aan de eisen van de geldende wetgeving, maar bovendien is het een belangrijke randvoorwaarde voor het functioneren van lokale overheden. Het kunnen beschikken over juiste en actuele informatie is een belangrijke voorwaarde voor de goede uitvoering van doelstellingen en taken. Om informatieveiligheid op orde te brengen, zijn er normen (ISO27k) ontwikkeld waaraan moet worden voldaan om de basisprincipes (beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit) te implementeren.
In het verslag als bijlage beschrijven we voor elk onderdeel welke acties werden ondernomen, resultaten werden behaald… zoals ook opgenomen in de door de overheid (Gegevensbeschermingsautoriteit, Vlaamse Toezichtcommissie, Kruispuntbank Sociale Zekerheid, …) gepubliceerde richtsnoeren/minimale normen. Op 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht gegaan en zijn de verplichtingen ook opgenomen binnen dezelfde opdracht. Het nieuw decreet van 8 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens, bepaalt dat de verplichtingen opgevolgd worden door de functionaris voor gegevensbescherming. De functie veiligheidsconsulent werd vervangen door DPO / Functionaris Gegevensbescherming en deze vervult nu zowel de verplichtingen qua informatieveiligheid als privacy van de burger voor het lokale bestuur.
Lokaal bestuur Kampenhout is verplicht om jaarlijks een schriftelijk verslag van alle uitgevoerde en nog uit te voeren zaken, adviezen en analyses betreffende informatieveiligheid ter goedkeuring voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen en ter kennisname aan de gemeenteraad van 23 juni 2022. Dit jaarverslag kadert binnen de wettelijke opdracht van de functionaris voor gegevensbescherming (FG of DPO) en betreft de actuele stand van zaken m.b.t. de informatieveiligheid.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 betreffende informatieveiligheid voor lokaal bestuur Kampenhout.
Een aantal keer per jaar komt de informatieveiligheidscel (Kurt Jans, Inge Koekoekx en DPO, Dimitri Ceyssens) samen om de prioriteiten en taken omtrent informatieveiligheid te bespreken en op te volgen.
Voor de periode van 2022 tot 2024 werden de prioriteiten besproken en ingepland a.d.h.v. volgende categorieën:
1. Risico's (risico- en adviesanalyses)
2. Beleid (veiligheidsplan, jaarverslag, policies,...)
3. Organisatie (aanstelling DPO,...)
4. Personeel (deontologische code, sensibilisering GDPR,...)
5. Bedrijfsmiddelen (inventaris hardware, verwerkingsregister GDPR,...)
6. Logische toegangsbeveiliging (inventaris applicaties en beheerders,...)
7. Cryptografie (encrypteren van externe media zoals USB-sticks,...)
8. Fysieke beveiliging (toegangscontrole gebouwen, camerabewaking,...)
9. Operationele beveiliging (bescherming tegen malware, back-up,...)
10. Communicatiebeveiliging (netwerkbeveiliging, informatietransport,...)
11. Software aankopen, ontwikkelen en onderhouden (platform thuiswerken, standaardisatie gemeenschappelijke pakketten,...)
12. Leveranciersrelaties (verwerkersovereenkomsten, tijdelijke contracten,...)
13. Incidenten (Datalekprocedure, meldings- en rapporteringsprocedure,...)
14. Continuïteit (Cloudback-up, BCM-plan,...)
15. Naleving (controles bevolkingsregister, KSZ,...)
Een uitgebreid overzicht van alle prioriteiten voor de komende 3 jaren (2022-2024) kunt u als bijlage in het veiligheidsplan lezen.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het veiligheidsplan van lokaal bestuur Kampenhout voor de periode van 2022-2024.
Decreet lokaal bestuur, artikels 217 tot en met 219.
Decreet lokaal bestuur, artikel 219, tweede lid.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad over de organisatiebeheersing.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing van 2021.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het lokaal bestuur ontving een beslissing van de gouverneur van 17 mei 2022 in verband met een klacht met referentie 2022.000278 ingediend door gemeenteraadslid Stefan Vandevenne, inzake de gemeenteraadsbeslissing van 17 februari 2022 over het voorstel tot afwijking van artikel 4 §7 van het gemeentelijk retributiereglement “Afkoppeling van regen- en afvalwater, berging en buffering op privédomein” van 20 november 2008.
Voor een correcte werking van het gemeentebestuur is het van essentieel belang dat de gemeenteraad in kennis wordt gesteld van het besluit van de gouverneur van 17
mei 2022 waarin gesteld wordt dat het gemeenteraadsbesluit van 17 februari 2022 met als doel af te wijken van artikel 4 §7 van het gemeentelijk retributiereglement van
20 november 2008 feitelijk en juridisch zonder voorwerp en niet uitvoerbaar is. De reden hiervoor ligt in het feit dat het gemeentelijk retributiereglement voor
rioolaansluitingen van 20 november 2008 reeds werd opgeheven bij beslissing van de gemeenteraad van 23 april 2020. Dit gebeurde op basis van artikel 9 van de
gemeenteraadsbeslissing van 23 april 2020 houdende vaststelling retributie op aansluitingen op de openbare riolering. Het was bijgevolg niet meer mogelijk voor de
gemeenteraad om bij beslissing van 17 februari 2022 een afwijking goed te keuren van het retributiereglement van 20 november 2008. Een besluit dat niet meer geldt
kan immers niet meer worden gewijzigd. De Gouverneur geeft eveneens mee dat het enkel de financieel directeur is die in beginsel in volle onafhankelijkheid moet kunnen
instaan voor de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en dus bevoegd is voor het verlenen van kwijting, conform artikel 177 Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van 17 mei 2022, in verband met een klacht met referentie 2022.000278 ingediend door
gemeenteraadslid Stefan Vandevenne, inzake de gemeenteraadsbeslissing van 17 februari 2022 met betrekking tot agendapunt 6 Voorstel tot afwijking van artikel 4 §7 van het gemeentelijk retributiereglement “Afkoppeling van regen- en afvalwater, berging en buffering op privédomein” van 20 november 2008.
Namens Gemeenteraad,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester