De voorzitter opent de zitting op 15/09/2022 om 19:29.
Het decreet lokaal bestuur.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 23 juni 2022.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 23 juni 2022 goed.
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid de artikelen 13, 14 en 15.
Het ontslag als gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Gemeenteraadslid Wim Vanhaverbeke bood in augustus 2022 zijn ontslag aan aan de voorzitter van de gemeenteraad. Hij blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Wim Vanhaverbeke als gemeenteraadslid.
Art. 2: Dit ontslag houdt ook van rechtswege het ontslag als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en van de politieraad in.
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 14: Het gemeenteraadslid dat ontslag genomen heeft wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomst artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Wim Vanhaverbeke heeft zijn ontslag aangeboden als gemeenteraadslid. Overeenkomstig het PV van 14 oktober 2018 is Erik Torbeyns de eerstvolgende opvolger. Hij woont niet meer in Kampenhout dus voldoet hij niet meer aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. De volgende opvolger is Margot Vanhecke, zij woont ook niet meer in Kampenhout, dus voldoet zij ook niet meer aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Op 18 augustus 2022 schreef de volgende opvolger Michiel Zwaenepoel een brief waarin hij meedeelde dat hij het ambt van gemeenteraadslid niet zal opnemen. De volgende opvolger Mattelé Simon woont niet meer in Kampenhout dus voldoet hij niet meer aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. De volgende opvolger Heidi Van Der Meiren heeft laten weten dat zij verzaakt om het ambt van gemeenteraadslid op te nemen. De volgende opvolger is Marc Van Ingelgom. Hij heeft laten weten aan de voorzitter van de gemeenteraad dat hij het ambt van gemeenteraadslid wel zal aanvaarden.
De gemeenteraad dient de geloofsbrieven van de opvolger te onderzoeken en goed te keuren. Indien deze worden goedgekeurd kan hij de eed van gemeenteraadslid afleggen in de handen van de voorzitter: Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis dat Erik Torbeyns, Margot Van Hecke en Simon Mattelé niet meer in Kampenhout wonen en dus niet meer aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoen.
Art. 2: De gemeenteraad neemt kennis dat Michiel Zwaenepoel en Heidi Van Der Meiren het ambt van gemeenteraadslid niet aanvaarden.
Art. 3: De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van Marc Van Ingelgom en keurt deze goed.
Art. 4: Nadat Marc Van Ingelgom de eed heeft afgelegd in de handen voor de voorzitter van de gemeenteraad wordt hij als raadslid geïnstalleerd.
Decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 6 §7.
De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden opnieuw vast. Deze rangorde is gebaseerd op de anciënniteit of, indien nodig, op het aantal naamstemmen of lijststemmen.
De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Art. 1:De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:
| Rang | Officiële naam |
| 1 | Gwenny De Vroe |
| 2 | Greta Willems |
| 3 | Kris Leaerts |
| 4 | Stefan Imbrechts |
| 5 | Edith Grauwels |
| 6 | Rudi Van Ingelgom |
| 7 | Marleen Fannes |
| 8 | Gonda Smetsers |
| 9 | Hilaire Vanhove |
| 10 | Marleen Van de Wiele |
| 11 | Stefan Vandevenne |
| 12 | Rudy Peeters |
| 13 | Margo Verbist |
| 14 | Laura Nevens |
| 15 | Bart Crommelinck |
| 16 | Danielle Van Meldert |
| 17 | Cedric Hoste |
| 18 | Nils Stuyckens |
| 19 | Machteld Soetemans |
| 20 | Kelly Fillet |
| 21 | Marc Van Ingelgom |
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 37.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 maart 2019 houdende oprichting van een gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 maart 2019 houdende kennisneming van de samenstelling van de gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019, gewijzigd op 24 september 2020, houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad in het bijzonder artikel 35.
Wim Vanhaverbeke diende zijn ontslag in als gemeenteraadslid. Marc Van Ingelgom werd door de gemeenteraad aangesteld als opvolger.
Wim Vanhaverbeke was lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie voor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
De Groen-fractie stelt Marc Van Ingelgom voor als plaatsvervanger voor Wim Vanhaverbeke.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van de samenstelling van de vaste leden van de gemeenteraadscommissie voor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarbij Wim Vanhaverbeke vervangen wordt door Marc Van Ingelgom.
De bepalingen van artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van Interza.
De gemeente Kampenhout is aangesloten bij de intercommunale Interza.
Op 22 augustus 2022 ontving de gemeente Kampenhout een brief van Interza met de agenda voor de bijkomende algemene vergadering van 28 september 2022.
Agenda:
1. Vaststelling van geldigheid tot vergaderen overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. Goedkeuring van de notulen van 29 juni 2022 (bijlage 1)
3. Goedkeuring beheersovereenkomst verwerking restafval aan IVBO - toetreding tot IVBO als vennoot C (bijlage 2, 3, 4)
4. Goedkeuring verlenging beheersoverdracht verwerking gft aan Ecowerf (bijlage 5)
5. Varia
De gemeenteraad duidde op 21 februari 2019 Edith Grauwels aan als eerste vertegenwoordiger, Bart Crommelinck als tweede vertegenwoordiger en Nils Stuyckens als derde vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Interza voor de ganse legislatuur 2019-2024.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agendapunten van de bijkomende algemene vergadering van Interza d.d. 28 september 2022 goed.
1. Vaststelling van geldigheid tot vergaderen overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. Goedkeuring van de notulen van 29 juni 2022 (bijlage 1)
3. Goedkeuring beheersovereenkomst verwerking restafval aan IVBO - toetreding tot IVBO als vennoot C (bijlage 2, 3, 4)
4. Goedkeuring verlenging beheersoverdracht verwerking gft aan Ecowerf (bijlage 5)
5. Varia
Art. 2: De vertegenwoordigers van de gemeente zijn gemandateerd om de agendapunten op de bijkomende algemene vergadering van Interza d.d. 28 september 2022 goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid de artikelen 13, 14 en 15.
Wim Vanhaverbeke nam ontslag als gemeenteraadslid, wat van rechtswege ook het einde van zijn mandaat als politieraadslid betekent.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Wim Vanhaverbeke als lid van de Politieraad.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.
De Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 januari 2019 houdende de verkiezing van de vertegenwoordigers in de politieraad.
Decreet lokaal bestuur.
Voordrachtsakte van 3 september 2022 van Marc Van Ingelgom waarbij Cedric Hoste en Nils Stuyckens als opvolgers werden aangeduid. (zie bijlage)
Wim Vanhaverbeke bood zijn ontslag aan als gemeenteraadslid, wat van rechtswege ook het einde betekent aan zijn mandaat als politieraadslid.
Cedric Hoste en Nils Stuyckens werden aangeduid als opvolgers in de Politieraad.
Bij brief van 2 september 2022 bracht Cedric Hoste het lokaal bestuur op de hoogte te verzaken aan het mandaat als opvolger in de Politieraad.
Bij brief van 2 september 2022 bracht Nils Stuyckens het lokaal bestuur op de hoogte te verzaken aan het mandaat als opvolger in de Politieraad.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de verzaking van Cedric Hoste en Nils Stuyckens als opvolger van ontslagnemend politieraadslid Wim Vanhaverbeke.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.
De Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 januari 2019 houdende de verkiezing van de vertegenwoordigers in de politieraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere aanvullingen en/of wijzigingen.
Tijdens de gemeenteraad van 21 december 2021 werd Wim Vanhaverbeke verkozen als effectief lid van de politieraad met als opvolger Cedric Hoste en Nils Stuyckens.
Wim Vanhaverbeke bood zijn ontslag aan als gemeenteraadslid, wat betekent dat zijn mandaat als lid van de politieraad eveneens een einde neemt.
Bij brief van 2 september 2022 bracht Cedric Hoste lokaal bestuur Kampenhout op de hoogte te verzaken aan het mandaat als opvolger in de politieraad.
Bij brief van 2 september 2022 bracht Nils Stuyckens lokaal bestuur Kampenhout op de hoogte te verzaken aan het mandaat als opvolger in de politieraad.
Op 5 september 2022 werd aan de plaatsvervangend algemeen directeur en de burgemeester een voordrachtakte overhandigd.
Deze voordrachtsakte draagt de Mark Van Ingelgom voor als effectief lid in de politieraad van de meergemeentezone KaStZe en als opvolgers:
1. Cedric Hoste
2. Nils Stuyckens
Artikel 19 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus stelt dat wanneer een lid van de politieraad
voor het verstrijken van zijn mandaat, ophoudt deel uit te maken van de politieraad en er geen opvolger werd voorzien, dan kunnen alle gemeenteraadsleden die de
oorspronkelijke voordracht hadden ondertekend gezamenlijk een nieuw kandidaat-lid voordragen. Louter door de indiening van een nieuwe voordrachtakte, ondertekend door enkel de gemeenteraadsleden die de oorspronkelijke akte van voordracht ondertekend hebben en die nog steeds hun mandaat uitoefenen, wordt het nieuwe lid automatisch verkozen verklaard. Er hoeft dus geen stemming plaats te vinden.
Alvorens in functie te treden zal het verkozen lid van de Politieraad tot eedaflegging opgeroepen worden door de voorzitter van het politiecollege.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de verkiezing van Marc Van Ingelgom als effectief lid in de politieraad van de meergemeentezone KaStZe.
Art. 2: Een uittreksel van dit agendapunt wordt ter kennis gegeven aan de voorzitter van de politieraad van de meergemeentezone KaStZe.
Art. 3: Een uittreksel van dit agendapunt wordt voor passend gevolg bezorgd aan de deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant.
Decreet lokaal bestuur
Naar aanleiding van een melding over mogelijke onregelmatigheden bij de aanstelling van een deskundige bij de Cluster Ruimte, voerde Audit Vlaanderen een vooronderzoek uit. Er werden gelijktijdig eveneens andere aanstellingen van consultants en interimpersoneel onderzocht.
Er vonden gesprekken plaats die resulteerden in een aantal vaststellingen:
1° Met betrekking tot extern consultants:
a) aanstelling van een deskundige infrastructuur bij cluster ruimte
b) vaststelling met betrekking tot de aanstelling van een programmacoördinator patrimonium en aansluitend projectcoördinator
c) algemene vaststellingen met betrekking tot de aanstelling van externe consultants
2° Vaststelling met betrekking tot de inzet van interim personeel in het woonzorgcentrum
De conclusie luidde als volgt:
Audit Vlaanderen stelde diverse administratieve onregelmatigheden vast in de wijze waarop lokaal bestuur Kampenhout externe consultants en interim personeel aanstelt. Audit Vlaanderen besliste om op basis van de beschikbare informatie en gedane vaststellingen geen forensische audit op te starten en zich te beperken tot het rapporteren van de gedane vaststellingen in deze brief, zodat lokaal bestuur Kampenhout bij het voeren van toekomstige procedures voor het aanstellen van consultants of interim personeel rekening kan houden met de vermelde aandachtspunten. Audit Vlaanderen merkt op dat dit vooronderzoek zich enkel beperkte tot de vermelde opdrachten en geen exhaustieve doorlichting inhoudt van het aankoopbeleid van lokaal bestuur Kampenhout.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad wordt gevraagd om ook de gemeenteraadsleden in kennis te stellen van deze brief.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van Audit Vlaanderen d.d. 14 juni 2022 m.b.t. vooronderzoek naar aanleiding va een melding over de aanstelling van een externe deskundige via een overheidsopdracht.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het burgerlijk wetboek van 21 maart 1804.
12 september 2022 is de volgende fase in de vaccinatiecampagne gestart. Voor het vaccinatiecentrum KaStZe Hierbij zal terug de brede bevolking worden uitgenodigd voor een boostervaccinatie.
Het voornaamste doel van de vaccinatiecentra is ervoor te zorgen dat iedereen veilig, snel en dichtbij het coronavaccin krijgt. Dat komt neer op 1 à 2 vaccinatiecentra per eerstelijnszone. Voor elk vaccinatiecentrum wordt een penhoudende organisatie aangeduid, die instaat voor de organisatie ervan.
In onderhavig geval is de gemeente Kampenhout aangeduid als penhoudend bestuur voor het vaccinatiecentrum ‘Kampenhout-Sas’. Voornoemd vaccinatiecentrum zal worden ingericht in een gedeelte van het veilinggebouw ‘de Witloofveiling’, gelegen te Kampenhout aan de Leuvensesteenweg 22.
Om gebruik te maken van dit deel van het gebouw dient een terbeschikkingsstellingovereenkomst goedgekeurd te worden tussen de gemeente Kampenhout, als penhoudend bestuur, en de eigenaar zijnde NV Veilinghof 'T SAS.
Het gedeelte van het gebouw dat gebruikt zal worden als vaccinatiecentrum wordt ter beschikking gesteld door de Eigenaar van het gebouw voor een maandelijks bedrag van 1.500 euro. De kosten voor de inrichting van het vaccinatiecentrum en de nutsvoorzieningen zijn ten laste van het penhoudend bestuur, en zullen vervolgens door het penhoudend bestuur evenredig worden verdeeld tussen de deelnemende gemeenten.
Het vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas is en behoeve van de inwoners van drie (3) gemeenten, behorende tot de eerstelijnszones Bravio:
Het penhoudend bestuur zal het vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas dan ook kunnen (laten) gebruiken als vaccinatiecentrum door (de inwoners van) voormelde gemeentes.
Het penhoudend bestuur wenst te handelen in conformiteit met het operationeel draaiboek van het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 september 2022 met betrekking tot de goedkeuring van de terbeschikkingsstellingovereenkomst met betrekking tot het gedeelte van het vaccinatiecentrum “Kampenhout-Sas”, gelegen te 1910 Kampenhout, Leuvensesteenweg 22, tussen de gemeente Kampenhout en Nv Veilinghof 'T Sas
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In het kader van de verderzetting van de vaccinatiecampagne, dient er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen ELZ BraViO en Kampenhout als penhouder en de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst als andere betrokken partijen, opgemaakt te worden.
Art. 1: Een samenwerkingsovereenkomst voor het vaccinatiecentrum tussen enerzijds de eerstelijnszone (ELZ) Bravio en de gemeenten Steenokkerzeel, Zemst en Kampenhout, waarbij de laatste de penhouder is en waarvan de tekst als volgt luidt:
Samenwerkingsovereenkomst Vaccinatiecentrum voor 3 gemeenten (VC KaStZe) Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst ism. ELZ BraViO
Tussen de hierna vermelde partijen:
Eerstelijnszone BraViO , gevestigd te Koningin Fabiolalaan 62, 1830 Machelen, vertegenwoordigd door Gis Van Belle voorzitter.
Anderzijds,
- Gemeente Kampenhout, Penhouder voor de lokale besturen gevestigd te 1910 Kampenhout, Gemeentehuisstraat 16, vertegenwoordigd door de heer Kris Leaerts, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Terry Horckmans, algemeen directeur.
- Gemeente Steenokkerzeel Orchideeënlaan 17, 1820, vertegenwoordigd door de heer Bruno Peeters, voorzitter van de gemeenteraad mevrouw Heidi Abeloos, algemeen directeur.
- Gemeente Zemst, gevestigd te Griet 1, 1980, vertegenwoordigd door mijnheer Serge Verhaeghe, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Joke Bruggeman, algemeen directeur.
I. Infrastructuur en logistiek voor het Vaccinatiecentrum 3 gemeenten (VC KaStZe)
Artikel 1.
De Vlaamse overheid bepaalt dat het penhouderschap m.b.t. de infrastructuur wordt toegewezen aan de gemeente op wiens grondgebied het vaccinatiecentrum zich bevindt. Voor de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst wordt het vaccinatiecentrum opgericht op het grondgebied van de gemeente Kampenhout (vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas, Leuvensesteenweg 22 te 1910 Kampenhout).
Het penhouderschap m.b.t. de infrastructuur en logistiek van het Vaccinatiecentrum KaStZe wordt toegewezen aan de gemeente Kampenhout.
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft betrekking op de vaccinatiecampagne Covid-19 voor de periode van 16 september 2022 tot en met 31 december 2022.
Artikel 2.
De gemeente Kampenhout gaat de engagementen en verbintenissen aan inzake de infrastructuur en logistiek van het Vaccinatiecentrum KaStZe.
Artikel 3.
De kosten die hieruit voortvloeien worden betaald door de gemeente Kampenhout en worden trimestrieel doorgerekend aan de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst op basis van een verdeelsleutel. De verdeelsleutel wordt bepaald op basis van de inwonersaantallen van de respectievelijke gemeenten op datum van 1 januari 2022.
Bevolkingscijfer volgens observatiedatum Rijksregister 1 januari 2022:
Kampenhout: 12342 (25.63%)
Steenokkerzeel: 12496 (25.96%)
Zemst: 23304 (48.41%)
De voorziene subsidies volstaan om de kosten voor infrastructuur en logistiek te dekken.
Indien echter de feitelijke kosten voor infrastructuur en logistiek die voortvloeien uit de uitbating van het vaccinatiecentrum, de voorziene subsidies zou overstijgen, is een voorafgaandelijk akkoord van de drie gemeenten vereist.
Artikel 4.
De door de gemeente Kampenhout doorgerekende bedragen die betrekking hebben op de infrastructuur en logistiek van het Vaccinatiecentrum KaStZe, worden door de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst aan de gemeente Kampenhout binnen een termijn van drie maanden terugbetaald.
Artikel 5.
De subsidie die de gemeente Kampenhout ontvangt van de Vlaamse overheid voor de infrastructuur en logistiek voor het Vaccinatiecentrum KaStZe, wordt door de gemeente Kampenhout op basis van de hierboven vermelde verdeelsleutel doorgestort aan de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst binnen een termijn van drie maanden na ontvangst van de subsidie.
II. Werkingsmiddelen en personeelskosten voor het Vaccinatiecentrum KaStZe
Artikel 6.
De ELZ BraViO wordt aangeduid als penhouder voor de kosten verbonden aan de werking en het personeel van het vaccinatiecentrum en ontvangt daarvoor de subsidies.
Artikel 7.
ELZ BraViO zal een addendum aan de bestaande dienstverleningsovereenkomst opstellen voor fase 2 van de vaccinatiecampagne.
Art. 2: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst m.b.t. het vaccinatiecentrum KaStZe, tussen enerzijds de eerstelijnszone (ELZ) Bravio en de anderzijds gemeenten Steenokkerzeel, Zemst en Kampenhout, goed.
Art. 3: De in deze samenwerkingsovereenkomst vermelde partijen worden in kennis gesteld van dit besluit.
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor de vaccinatie tegen het COVID-19-virus tussen 1 mei 2022 en 31 december 2022.
Gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2022 betreffende goedkeuring van de dienstverleningsovereenkomst.
In het kader van de verderzetting van de vaccinatiecampagne diende er snel geschakeld te worden. Omdat er gekozen werd gebruik te maken van de mogelijkheid maximaal 2 vaccinatiecentra op te richten binnen de ELZ BraViO en dit in het belang van bereikbaarheid voor de inwoners, werd Kampenhout penhouder voor het vaccinatiecentrm KaStZe (voor de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst) en richtten Vilvoorde en Machelen samen een ander vaccinatiecentrum in (op een andere locatie). Een dienstverleningsovereenkomst werd opgemaakt.
Voor de aanvang van fase 2 (de eerste vaccinatiedag is voorzien op 16 september 2022) van de vaccinatiecampagne dient er een addendum aan de dienstverleningsovereenkomst worden opgemaakt.
Art 1: De gemeenteraad keurt het addendum aan de dienstverleningsovereenkomst tussen de penhoudende gemeente Kampenhout en eerstelijnszone (ELZ) BraViO goed.
Addendum dienstverleningsovereenkomst penhoudende gemeente Kampenhout – ELZ BraViO
Artikel 1. Voorwerp van het addendum
Dit addendum beschrijft, zoals voorzien in artikel 3 van de eerder afgesloten dienstverleningsovereenkomst dewelke werd goedgekeurd op de gemeenteraad van de penhouder op 23 juni 2022 , welke diensten de penhouder toevertrouwt aan de Eerstelijnszone BraViO ter ondersteuning van de taak van de penhouder in de organisatie van het vaccinatiecentrum KaStZe.
Artikel 2. Duur van het addendum
Dit addendum is van toepassing voor de periode dat het vaccinatiecentrum KaStZe actief is op één centrale locatie voor de drie deelnemende gemeentes, en dit zowel in fase 2 als fase 1, zoals beschreven in het Besluit van de Vlaamse regering d.d. 18 maart 2022.
Het vaccinatiecentrum KaStZe zal zich vestigen op de site Kampenhout-Sas, Leuvensesteenweg 22, 1910 Kampenhout.
Artikel 3. Organigram
Het penhoudend bestuur verklaart zich akkoord met het organogram zoals voorgesteld door de Eerstelijnzone BraViO. Dit organogram streeft de vlotte en efficiënte werking van een vaccinatiecentrum na en doet maximaal beroep op de reeds opgebouwde expertise binnen de eerstelijnszone. Het voorgestelde organogram wordt als bijlage toegevoegd aan dit addendum.
Artikel 4. Af te nemen diensten
§1 Callcenter
De penhouder voorziet een minimale personeelsinzet van 1VTE voor het callcenter binnen de ELZ BraVio. Bij verwachte extra drukte kan deze VTE aangevuld worden door vrijwilligers (zie §2) of personeelsleden van de deelnemende lokale besturen. De kosten hieraan verbonden worden pro rata verrekend op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2022 van de deelnemende lokale besturen. De penhouder voorziet een digitaal telefoonsysteem ter ondersteuning van het callcenter. De kosten hieraan verbonden voor gebruik en verbruik zijn volledig ten laste van de penhouder. De inhoudelijke en praktische aansturing van het callcenter gebeurt door de deskundige volksgezondheid van de ELZ of zijn/haar vervanger, in samenspraak met de algemeen directeur van de penhouder. Er wordt een maandelijks overleg gepland omtrent de werking van het callcenter, met een periodieke terugkoppeling aan de deelnemende besturen, zoals beschreven in artikel 5 van dit addendum.
§2 Vrijwilligerswerking
De aanstelling, opleiding, planning en opvolging van logistieke vrijwilligers kan de ELZ op zich nemen. De uitbetaling van de vrijwilligersvergoedingen zal via het team personeelszaken van de penhouder gebeuren. Bijkomend worden de kosten omtrent planning en opvolging aangerekend aan 50 euro/uur excl btw.
§3 Centrummanager
De penhouder voorziet gedurende de looptijd van dit addendum minimaal 1 VTE centrummanager. Indien de penhouder alsnog wenst beroep te doen op een centrummanager voorzien door de ELZ, kan dit uitsluitend na een formele vraag en in onderling overleg tussen beide partijen. De vergoeding die hiervoor wordt doorgerekend aan het lokaal bestuur wordt als volgt berekend: aantal openingsuren vaccinatiecentrum x 1,5 x 75 euro excl. btw. (112,50 euro per uur btw excl).
§4 Logistieke organisatie
De logistieke organisatie en planning van de openingsdagen van het vaccinatiecentrum KaStZe neemt de penhouder samen met ELZ BraViO op zich. Er wordt zoveel als mogelijk gebruikt gemaakt van reeds aangekochte materialen van het project ‘Vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas’, materialen of diensten ter beschikking gesteld door de penhouder of andere deelnemende lokale besturen of materialen aangeboden door de provinciale uitleendienst. Indien er toch bijkomende materialen aangekocht moeten worden ter ondersteuning van de vaccinatiecampagne gebeurt dit steeds in samenspraak tussen de penhouder en ELZ BraVio.
Artikel 5. Rapportage
Gedurende de looptijd van dit addendum verbindt de ELZ zich ertoe om op een tweewekelijkse basis een rapportage te bezorgen aan de deelnemende gemeentes. Deze bevat minimaal onderstaande informatie:
- Operationele werking van het vaccinatiecentrum.
- Openingsdagen en uren, dewelke gekend zijn voor de lopende periode.
- Aantallen met betrekking tot het aantal geplaatste vaccins, de vaccinatiegraad en andere relevante medische informatie.
- Operationele werking van het callcenter
- Financieel overzicht voor zover gekend voor de lopende periode.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Het lokaal bestuur meldde de publicatie op de webtoepassing van de gemeente van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld op 23 juni 2022. Dit dossier werd bij het agentschap binnenlands bestuur geregistreerd als LF-MJPBBC-22.0230.
Het nazicht heeft geleid tot enkele formele vaststellingen. In bijlage kan u een kopie terugvinden van de brief waarin deze vaststellingen beschreven worden.
Het wegwerken van deze vaststellingen strekt tot de aanbeveling en zal de kwaliteit van uw beleidsrapporten verder verhogen. Deze vaststellingen zullen worden opgevolgd in de volgende beleidsrapporten.
Formele vaststellingen:
In de berekening van de gecorrigeerde autofinancieringsmarge als onderdeel van het PDF-schema M2 is de rubriek II.b. “Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden” in het boekjaar 2020 blanco en in de boekjaren 2021 tot en met 2025 foutief berekend.
Als gevolg hiervan wordt ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge foutief berekend in alle boekjaren van het meerjarenplan.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge zou immers in alle boekjaren van het meerjarenplan aanzienlijk lager moeten zijn.
De berekening van de gecorrigeerde autofinancieringsmarge moet altijd in overeenstemming met artikel 11 van het MB BBC van 26 juni 2018 gebeuren. De autofinancieringsmarge moet vermeerderd worden met de periodieke aflossingen en verminderd worden met de gecorrigeerde aflossingen, namelijk 8% van de totale financiële schuld op 31 december van het vorige boekjaar.
--> oplossing: er zat in de bundel een foutief schema M2. In bijlage is de correcte bundel toegevoegd waarin schema M2 zit.
Het aangepast overzicht van de kredieten (schema M3) bevat zowel de wijziging van de kredieten van het lopende boekjaar (2022) als de kredieten voor het volgende boekjaar (2023). Noch uit het raadsbesluit over het beleidsrapport noch uit het beleidsrapport of de ontvangen verklaring van uw bestuur kan opgemaakt worden of de kredieten voor het volgende boekjaar (2023) effectief werden vastgesteld. Als enkel de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar (2022) werden vastgesteld, mag enkel dat boekjaar worden weergegeven in schema M3. Naast de vaststelling van de kredieten voor het lopende boekjaar (2022) en/of de vaststelling van de kredieten voor het volgend boekjaar (2023), mogen steeds de ramingen voor de toekomstige jaren (2023 tot en met 2025) van het meerjarenplan aangepast worden.
--> oplossing: zowel de kredieten van 2022 als de volgende jaren werden aangepast en vastgesteld door deze aanpassing van het meerjarenplan. Dus het is correct dat zowel 2022 als 2023 worden weergegeven in schema M3.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de vaststellingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan 2020-2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
De jaarrekening van de gemeente wordt jaarlijks gecontroleerd door de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Kampenhout hebben op 23 juni 2022 de jaarrekening 2021 vastgesteld met de volgende saldi:
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de definitieve vaststelling van de jaarrekening 2021.
Art. 2.2.18 VCRO
Aanleiding
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Hellebos wordt opgemaakt in uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) Kampenhout. In het GRS wordt de aanwezigheid van de slipschool in het ecologisch waardevolle Hellebos aanzien als een knelpunt en een bedreiging.
De gemeenteraad van Kampenhout heeft in zitting van 25 april 2019 de beleidsmatig gewenste ontwikkeling (BGO) goedgekeurd voor het voormalig militair domein in het Hellebos, dat in eigendom is van de Regie der Gebouwen en momenteel wordt gebruikt als opleidingscentrum (slipschool) voor de Federale Politie. De BGO stelt een herbestemming voorop van de terreinen zodat de aanwezige en omliggende unieke fauna en flora beschermd wordt en zich opnieuw kan herstellen binnen het complex van het Hellebos, met specifieke aandacht voor het recreatief medegebruik.
Op 18 februari 2021 bezorgde het departement Omgeving, afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en -projecten een afschrift van het ministerieel besluit van 15 februari 2021 houdende de delegatie van de planningsbevoegdheid voor de opmaak van het gemeentelijk RUP Hellebos aan de gemeente Kampenhout.
Procesverloop
De opdracht bestaat uit de opmaak van het RUP Hellebos op het grondgebied van de gemeente Kampenhout, overeenkomstig de VCRO.
Het geïntegreerde planningsproces bestaat uit vijf fasen, waarbij het resultaat telkens geconsolideerd wordt in een van de volgende documenten:
In een eerste fase wordt een startnota opgemaakt die een eerste inzicht geeft in de planologische doorvertaling van de gewenste beleidsopties. Tevens wordt in de startnota nagegaan of het plan aanleiding kan geven tot aanzienlijke milieueffecten en of het plan een invloed heeft op de risico's en mogelijke gevolgen van een zwaar ongeval in een Seveso-inrichting. De startnota dient ter advies te worden voorgelegd aan een aantal instanties en dient te worden onderworpen aan een publieke raadpleging.
Eerst en vooral wordt het ontwerp van de startnota voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter kennisgeving en vervolgens ter goedkeuring na eventuele opmerkingen/ aanpassingen. Nadien kunnen de volgende stappen inzake aankondiging, adviesronde en infomoment genomen worden. De adviezen, verslag van het participatiemoment en opmerkingen tijdens de raadplegingsronde zullen vervolgens verwerkt worden in de scopingnota (fase 2).
De procesnota is een aparte, op zichzelf staande nota die het volledige planningsproces omschrijft, zowel hoe het proces wordt gepland als hoe het effectief werd uitgevoerd. Het is dus een evolutief document: in de startfase zal dit nog zeer beperkt zijn, maar het document groeit aan naarmate het proces vordert.
De relevante stukken, zoals ontwerp van het grafisch plan, de procesnota, de startnota en het stappenplan kunnen in de bijlagen geraadpleegd worden.
Concreet worden volgende stappen vooropgesteld:
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de startnota, de procesnota en het concrete stappenplan inzake de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hellebos goed.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019
Het trage wegenplan is een actieplan conform §7 van het gemeentewegendecreet en is een vertaling van het beleidskader dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 juni 2022.
Het voorlopige trage wegenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 juni 2022 en lag ter inzage van 1 juli 2022 tot en met 21 augustus 2022. Er werden 35 bezwaarschriften ingediend. De bezwaarschriften en de verwerking ervan werden toegevoegd in bijlage.
Op basis van de bezwaarschriften werden volgende wijzigingen uitgevoerd:
1) aanpassingen aan de kompasnota:
Bij het hoofdstuk 'juridisch kader' werden het gemeentewegendecreet toegevoegd alsook het goedgekeurde beleidskader
Bijlage 2 ontbrak, deze werd eveneens toegevoegd.
2) aanpassingen aan specifieke wegen
- De verlegging aan de trage weg ter hoogte van de Lepelstraat zal worden uitgevoerd conform het voorstel ingestuurd tijdens het openbaar onderzoek
- De Timpelweg wordt ter hoogte van de Dode beek niet verlegd naar het huidige verloop, maar opengemaakt op de juridisch correcte locatie
- De opening van de trage wegen in de verkaveling aan de Witloofstraat in Nederokkerzeel wordt één periode versneld
- 21: wordt opengemaakt
- 34: wordt opengemaakt
- 35: wordt opengemaakt
- 36: wordt opengemaakt
- 48: wordt opengemaakt
- 71: wordt opengemaakt
- 76: wordt verlegd naar de perceelsgrens
- 24: wordt opengemaakt
- Na plaatsbezoek bleek de te officialiseren trage weg op grond van de gemeente in Kasteellaan langs de Leibeek aan de verkeerde kant van de beek ingetekend te staan. Dit werd aangepast.
- Na telefonisch contact bleek de weg ter hoogte van de golf niet conform de eerder gemaakte afspraken ingetekend. Dit werd aangepast.
Er werd intern advies gevraagd aan de landbouwraad en GECORO.
De landbouwraad bracht positief advies uit. Tijdens de landbouwraad werd nog gewezen op een fout ingetekende weg ter hoogte van de Frijselstraat. Deze werd aangepast.
Het advies van de GECORO werd toegevoegd in bijlage. Na dit advies werd het plan afgestemd met de plannen voor 'Kampenhoudt van u'. Hierin staat het voorstel om de cartonnagewegel door te trekken. Dit lijkt echter niet wenselijk. In het trage wegenplan blijft deze opgenomen als 'af te schaffen'. De overige voorstellen in dit plan behandelen doorgangen door openbaar domein, deze staan los van het trage wegenplan.
Op basis van het advies wordt voorgesteld om volgende bepalingen mee op te nemen:
- De periodes opgenomen in het plan gelden als leidraad, indien mogelijk wordt sneller gewerkt en worden wegen doorgeschoven naar een eerdere periode.
- Bij de opmaak van een RUP kan, indien dit wenselijk lijkt, een andere actie toegekend worden aan een weg.
Er werden externe adviezen opgevraagd. Enkel de Provincie Vlaams-Brabant bracht advies uit. Dit advies kwam echter na het einde van het openbaar onderzoek (26 augustus 2022) en kan daarom niet worden meegenomen in de beoordeling. Dit advies wordt ter info toegevoegd aan dit punt.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het trage wegenplan goed.
Art. 2: De periodes opgenomen in het plan gelden als leidraad, indien mogelijk wordt sneller gewerkt en worden wegen doorgeschoven naar een eerdere periode.
Art. 3: Bij de opmaak van een RUP kan, indien dit wenselijk lijkt, een andere actie toegekend worden aan een weg.
De provincie Vlaams-Brabant biedt een groepsaankoop aan voor naambordjes langs Trage Wegen. De aankoop en de levering wordt betaald door de provincie, de gemeente zorgt voor de plaatsing en het onderhoud.
De provincie voorziet in een groepsaankoop van gele bordjes:
Het naambordje:
Het bordje kan verder volgende gegevens bevatten:
De gemeente bepaalt welke gegevens er op het bordje staan.
Wanneer de gemeente deelneemt aan deze groepsaankoop, dienen de bordjes binnen een periode van 6 maanden na levering geplaatst te worden.
Om deel te nemen dient het volledige dossier samen met de samenwerkingsovereenkomst ondertekend aan de provincie bezorgd te worden voor 31 september 2022.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
Art. 2.2.21 §6 VCRO
Historiek procesverloop
Het geïntegreerde planningsproces bestaat uit vijf fasen, waarbij het resultaat telkens geconsolideerd wordt in een van de volgende documenten:
Definitieve vaststelling
Het ontwerp RUP, meer specifiek de stedenbouwkundige voorschriften is in beperkte mate aangepast op basis van de behandeling van het advies van de deputatie en de bezwaren uitgebracht tijdens het openbaar onderzoek. De beperkte wijzigingen/ aanvullingen van de stedenbouwkundige voorschriften ten opzichte van het ontwerp RUP zijn slechts mogelijk als ze gebaseerd zijn op of voortvloeien uit het openbaar onderzoek of de uitgebrachte adviezen; hieraan is voldaan.
Deze aangepaste versie van het ontwerp wordt thans ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, zodat de definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Pardon kan plaatsvinden.
Alle documenten van de meest recente versie van het ontwerp van RUP Pardon kunnen in de bijlagen geraadpleegd worden. Het betreft volgende documenten:
Na de definitieve vaststelling van het RUP wordt het gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Veertien dagen na de publicatie treedt het RUP in werking.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Pardon goed.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 30
De statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 6 september 2021, meer bepaald artikel 4, §1 “als verlengstuk van de lokale besturen de deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door kennisbeheer en door informatieverspreiding”.
Lokaal bestuur Kampenhout is als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid is om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging, dus ook van het nieuwe aanbod 'tewerkstellingsloket'.
De toewijzing van een opdracht door lokaal bestuur Kampenhout aan Haviland is niet onderworpen is aan de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in-house-vrijstelling overeenkomstig artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
In het meerjarenplan van de Vlaamse regering wordt gestreefd naar een 80% tewerkstelling. VDAB kreeg in dit kader een duidelijke opdracht. Omdat ook de lokale besturen en de OCMW’s een belangrijke rol spelen in de vooruitgang van de tewerkstelling, is ondersteuning nodig.
Haviland beschikt over een grondige expertise en biedt een dienstverlening ‘tewerkstellingsloket’ aan. Binnen deze dienstverlening zal Haviland instaan voor de integrale invulling van de regierol zoals bedoeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Meer bepaald zal Haviland daarbij instaan voor:
• Het opstellen en invullen van alle documenten welke noodzakelijk zijn teneinde de in onderhavige overeenkomst opgenomen opdrachten uit te voeren;
• Het opstellen van een actieplan, dat er minstens in voorziet dat jaarlijks een of meerdere acties worden gevoerd:
- die de netwerking op het grondgebied bevorderen;
- die bijdragen aan de ontwikkeling van de lokale sociale economie;
- ter bevordering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
• Het voorbereiden, uitwerken en coördineren van deze activiteiten;
• Het uitschrijven van de betreffende beleidsdoelstellingen, acties en actieplannen in het meerjarenplan van (de deelnemende gemeenten van) de opdrachtgever en de jaarlijkse financiële en inhoudelijke rapportering;
• Het opstellen van een gecoördineerd jaarverslag betreffende de werking.
Aan de deelnemende gemeenten wordt jaarlijks een voorschot gevraagd op de kosten welke in totaal indicatief begroot worden op 75.000 euro (loonkost: 50.000 euro, projectkost: 10.000 euro, overhead: 15.000 euro).
Jaarlijks wordt een budget opgemaakt waarbij de nieuwe voorschotten worden berekend rekening houdend met o.a. de projectkosten en de indexering van de lonen.
Dit totale voorschotbedrag wordt verdeeld over alle deelnemende gemeenten op basis van hun aantal aandelen zoals vermeld in bijlage I (register der aandeelhouders) bij de statuten van Haviland. Voor lokaal bestuur Kampenhout betekent dit een jaarlijks voorschot van 5687,42 euro.
De afrekening op basis van de werkelijke kosten (= incl. brutomarge ter dekking van de overheadkosten) zal dan in het 2e kwartaal van het volgende jaar gebeuren.
Haviland zal tevens het nodige doen om voor alle met ingang van 1 januari 2023 deelnemende vennoten samen een aanvraagdossier voor het verkrijgen van subsidies voor het vervullen van de regierol in te dienen. Voor zover de Vlaamse overheid dergelijke subsidies zou toekennen, wordt het aandeel van lokaal bestuur Kampenhout in het toegekende subsidiebedrag in mindering gebracht van de te betalen bijdrage.
Inzake de dienstverlening en de aanpak van Haviland kunnen onder meer volgende voordelen genoemd worden:
De besturen die een principieel akkoord gaven zijn:
Lennik: 9302 inwoners
Kapelle-Op-Den-Bos: 9604 inwoners
Kampenhout: 12.342 inwoners
Steenokkerzeel: 12.496 inwoners
Zemst: 23.304 inwoners
(Cijfers: Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken)
Het college achtte het dan ook aangewezen om in te stappen in het Tewerkstellingsloket onder de genoemde voorwaarden en de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Haviland voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Gunstig visum 2022/16 van Daisy Vannuffelen van 06 september 2022
Art. 1: De gemeenteraad is akkoord met de toetreding tot het tewerkstellingsloket van Haviland.
Art. 2: De gemeenteraad keurt het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst 'tewerkstellingsloket' met Haviland goed en dit voor onbepaalde duur met ingang van 1 januari 2023.
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's gewijzigd door de wetten van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014, 21 april 2016 en 21 maart 2018.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 17 mei 2018 betreffende vaststelling reglement vast camera toezicht.
Volgens de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's (camerawet) die grondig werd gewijzigd door de wet van 21 maart 2018 legt ons, als bezitter van bewakingscamera's, op om:
1. onze bewakingscamera's aan te geven;
2. een register van de beeldverwerkingsactiviteiten bij te houden;
3. Een pictogram aan te brengen aan de ingang van de bewaakte plaats.
Volgende de gemeenteraadsbeslissing dd. 17 mei 2018 betreffende vaststelling reglement vast camera toezicht wordt door artikel 3 bepaald dat de gemeenteraad in kennis wordt gesteld bij toevoeging van nieuwe locaties
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de ingebruikname van de vaste bewakingscamera's op het gemeentehuis - Gemeentehuisstraat 16.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software” werd een selectieleidraad met nr. 2022027 opgesteld door de Informaticadienst
* Perceel 1 (infrastructuur), raming: 6.000.000 euro excl. btw of 7.260.000 euro incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt 12.000.000 euro incl. btw;
* Perceel 2 (netwerk en security), raming: 6.000.000 euro excl. btw of 7.260.000 euro incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt 12.000.000 euro incl. btw;
* Perceel 3 (Software & diensten), raming: 16.000.000 euro excl. btw of 19.360.000 euro incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt 32.000.000 euro incl. btw;
* Perceel 4 (Procesautomatisering), raming: 4.000.000 euro excl. btw of 4.840.000 euro incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt 8.000.000 euro incl. btw.
De totale vermoedelijke uitgave voor deze opdracht voor alle besturen te samen wordt geraamd op 32.000.000 euro excl. btw of 38.720.000 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht voor onze gemeente is voorzien in het budget van 2022 en volgende jaren, op registratiesleutel 0119-02/24100000/BESTUUR/CBS/0/IP-41 (actie GBB) van de investering
Art. 1: Principieel akkoord te gaan met de opdracht en de selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software”, opgesteld door de Informaticadienst worden goedgekeurd. De totale raming voor alle besturen te samen bedraagt 32.000.000 euro euro excl. btw of 38.720.000 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Art. 4: De uitgave voor deze opdracht voor onze gemeente is voorzien in het budget van 2022 en volgende jaren, op registratiesleutel 0119-02/24100000/BESTUUR/CBS/0/IP-41 (actie GBB) van de investering.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Collegebeslissing van 29 augustus 2022 over advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17 december 2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
In de brief d.d. 11 augustus 2022 die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting wordt gevraagd om tegen uiterlijk 30 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting tot en met 30 juni 2023.
Art. 2: De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Art. 3: Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Elke overheid in Vlaanderen, dus ook het lokaal bestuur, is verplicht haar burgers zo goed mogelijk te informeren.
Anderzijds heeft elke burger het recht om bestuursdocumenten in te kijken (inzagerecht), er een kopie van te ontvangen of uitleg te krijgen.
Dit alles wordt 'openbaarheid van bestuur' genoemd.
Dit reglement omvat de voorwaarden rond het opvragen en bekijken van bestuursdocumenten die door het lokaal bestuur op actieve en passieve wijze ter beschikking worden gesteld.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het reglement openbaarheid van bestuur vast. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Het inrichten van diverse picknickplaatsen binnen onze gemeente is een initiatief dat wij kunnen toejuichen. Er wordt ook gretig gebruik van gemaakt. We zijn niet op de hoogte of er overal vuilnisbakjes voorzien zijn maar dat is anders wel een goede zaak. Er zijn echter ook nadelen aan verbonden. Dergelijke initiatieven vragen regelmatige controle en onderhoud. Worden de vuilbakjes niet regelmatig geledigd dan verandert de plaats al snel in een vuilnisbelt. Het is een algemeen gekend fenomeen: vuil trekt vuil aan.
De meeste mensen gaan respectvol om met de aangeboden faciliteit maar niet iedereen en niet overal. Recentelijk ontvingen wij foto’s van de picknickplaats aan het Sas nabij de McDonald’s. Een waar slagveld…vooral met afval van de genoemde fastfoodketen. Hoe spijtig het ook is maar misschien moeten op dergelijke plaatsen met duidelijk overlast camera’s geplaatst worden?
Wij vragen dus regelmatige controle en onderhoud van de gemeentelijke picknickplaatsen.
Schepen De Vroe geeft toelichting.
Art. 1: De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om regelmatige controle en onderhoud van de gemeentelijke picknickplaatsen.
Gezien de huidige uit de pan swingende energieprijzen is de straatverlichting binnen de gemeente een, niet alleen volgens ons, overbodige luxe.
De door sommige gebruikte argumenten dat het om de veiligheid gaat, om inbraken tegen te gaan,… zijn larie. Er wordt tegenwoordig ook overdag ingebroken. Qua verkeersveiligheid, zeker op kleinere baantjes, wordt er trager gereden zonder straatverlichting.
Met dit voorstel vinden we het warm water niet uit: op Parijs na is er geen enkele regio in de wereld die zo overmatig verlicht wordt.
Het gaat niet op dat de binnenkant van je huis de hele nacht verlicht wordt door de straatlantaarns.
Onze vraag is dus concreet: kan het wat minder?
Schepen Imbrechts geeft staande de zitting een toelichting.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting door schepen Imbrechts betreffende de stand van zaken van de straatverlichting.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Feiten en context:
De gemeenteraad ging in zitting van 28 januari 2021 over tot de goedkeuring van een gemeentelijk hemelwaterplan.
Argumentatie:
Het klimaat verandert sneller dan ooit tevoren. Om het hoofd te bieden aan het veranderend klimaat moeten lokale besturen naast maatregelen tegen wateroverlast ook maatregelen nemen tegen watertekort en droogte.
Het huidige hemelwaterplan van de gemeente Kampenhout bevat nauwelijks of geen maatregelen tegen droogte.
Het huidige plan is niet meer up-to-date gelet op het feit dat er verwezen wordt naar een ondertussen stopgezet bouwproject aan Kampenhout-Sas met invloed op de Weisetterbeek.
Art. 1: De gemeenteraad beslist om het hemelwaterplan niet aan te passen in het kader van de klimaatverandering en het bijgevolg niet uit te breiden met een droogteplan.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Feiten en context:
De gemeenteraad heeft in zitting van 19 december 2019 de algemene gemeentebelasting vastgesteld.
Deze algemene gemeentebelasting werd als volgt vastgesteld:
Argumentatie:
Gelet op de torenhoge inflatie en de stijgende energieprijzen is het aangewezen dat de gemeenteraad koopkrachtversterkende maatregelen neemt teneinde de bevolking, zelfstandigen en bedrijven te steunen in deze crisis.
Gelet op het feit dat de gemeentelijke inkomsten uit de onroerende voorheffing en de aanvullende personenbelasting mee evalueren met de indexaties.
Gelet op het feit dat de gemeentelijke dividenden van de distributienetbeheerders op hetzelfde niveau blijven.
Gelet op het feit dat de gemeente Kampenhout onrechtstreeks via de holdings Creadiv en Fineg participeert in verschillende energieproducenten en hierdoor ook profiteert van de stijgende energieprijzen.
Gelet op het feit dat het lokaal bestuur geen maatregelen heeft genomen om tijdens de coronapandemie een financiële tegemoetkoming te doen voor haar inwoners, zelfstandigen en bedrijven.
Gelet op het feit dat het dagelijks leven steeds duurder wordt waardoor mensen in de armoede dreigen te geraken ondanks de indexering van de lonen.
Art. 1: De gemeenteraad gaat niet akkoord met het voorstel om met ingang van het aanslagjaar 2023 geen algemene gemeentebelasting meer te heffen zoals die werd vastgesteld door de gemeenteraad van 19 december 2019.
Namens Gemeenteraad,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester