De voorzitter opent de zitting op 22/05/2025 om 19:29.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 32.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 24 april 2025.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 24 april 2025 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 de artikels 40 en 41.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 432.
De statuten van Creat Services dienstverlenende vereniging (dv).
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 waarbij Kurt Schoevaerts werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en Laura Nevens als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering.
De gemeente Kampenhout is aangesloten bij Creat Services dv.
Op 26 maart 2025 ontving het lokaal bestuur een oproepingsbrief voor de algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025 met volgende agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen l en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda voor de algemene vergadering van 17 juni 2025 van Creat Services goed zijnde:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen l en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2: De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De statuten van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging (Fluvius OV).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 houdende de aanstelling van Stefan Imbrechts als effectief vertegenwoordiger en Rudy Peeters als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius OV gedurende de legislatuur 2024-2030.
De gemeente Kampenhout is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging (Fluvius OV).
De gemeente Kampenhout per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Kampenhout per brief van 3 april 2025 overgemaakt.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV van 4 juni 2025 goed als volgt:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
De gemeente Kampenhout is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op 10 november 2019 en eindigend op 10 november 2035.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder de artikels 40 en 41 dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 432 dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaalt te worden voor elke algemene vergadering.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 waarbij Rudy Peeters werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en Sarah Peeters als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering.
Op 4 april 2025 ontvingen wij een mail met de uitnodiging voor de algemene ledenvergadering van 18 juni 2025 met volgende agenda:
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2025 goed als volgt:
Art. 2: De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordigers om de samenstelling van de raad van bestuur op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025 goed te keuren.
De statuten van Fluvius West.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het besluit van 27 februari 2025 houdende de aanstelling van Laura Nevens als effectief vertegenwoordiger en Thomas Vanderick als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius West gedurende de legislatuur 2024-2030.
De gemeente Kampenhout voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente Kampenhout werd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2025 plaatsheeft in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.
De documentatiestukken werden op digitale wijze ter beschikking gesteld.
De agenda ziet er als volgt uit:
1. a) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.
b) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024.
2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
b) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Statutaire mededelingen.
Raadslid Vandevenne merkt tijdens de gemeenteraadszitting op dat het ondernemingsplan niet is bijgevoegd en stelt daarom voor om de agenda goed te keuren, met uitzondering van het zesde agendapunt: 'Evaluatierapport betreffende de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West in de voorbije zes jaar, en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van Fluvius West van 26 juni 2025 goed, met uitzondering van agendapunt 6, gelet op het feit dat het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030 niet werd bijgevoegd. De goedgekeurde agendapunten luiden als volgt:
a) Kennisneming van de verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.
b) Kennisneming van de verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024.
a) Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
b) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV).
Kwijting te verlenen aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.
Desgevallend aanvaarding van de uitbreiding van activiteiten van gemeenten voor (neven)activiteiten.
(Niet goedgekeurd) Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de voorbije zes jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030.
Statutaire benoemingen.
Benoeming van een commissaris.
Statutaire mededelingen.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
De statuten van Fluvius Zenne-Dijle.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het besluit van 27 februari 2025 houdende de aanstelling van Laura Nevens als effectief vertegenwoordiger en Thomas Vanderick als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle gedurende de legislatuur 2024-2030.
De gemeente Kampenhout voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De gemeente Kampenhout werd per aangetekend schrijven van 7 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 19 juni 2025 doorgaat in Feestzalen Het Posthof, Posthofstraat 20 - 3300 Tienen.
De agenda werd door de raad van bestuur op 24 maart 2025 als volgt samengesteld:
1. a) Kennisneming verslagen van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
b) Kennisneming verslagen van het voormalige PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
b) Goedkeuring van de jaarrekening van het voormalige PBE afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) en het voormalige PBE met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Iverlek en het voormalige PBE tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius Zenne-Dijle 2025- 2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
De documentatiestukken zijn elektronisch geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Zenne-Dijle.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Zenne-Dijle van 19 juni 2025 goed als volgt:
1. a) Kennisneming verslagen van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
b) Kennisneming verslagen van het voormalige PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
b) Goedkeuring van de jaarrekening van het voormalige PBE afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) en het voormalige PBE met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Iverlek en het voormalige PBE tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius Zenne-Dijle 2025- 2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Zenne-Dijle op 19 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De statuten van Poolstok van 25 oktober 2023.
Het lokaal bestuur is aandeelhouder van Poolstok.
Poolstok is een coöperatieve vennootschap en dus niet onderworpen aan de decreet lokaal bestuur, toch wenst het college van burgemeester en schepenen de agenda ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 april 2025 met betrekking tot de aanduiding van Terry Horckmans als effectief vertegenwoordiger en Isabelle De Coninck als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Poolstok gedurende de ganse legislatuur 2024-2030.
Op 14 april 2025 ontving het lokaal bestuur een uitnodiging van Poolstok met de agenda en bijhorende stukken voor de algemene vergadering op 6 juni 2025 om 11u in de Machinezaal van De Hoorn, Sluisstraat 79 - 3000 Leuven.
De agenda ziet eruit als volgt:
A. Algemeen
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
2. Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024
3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024
4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024
5. Bestemming van het resultaat
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024
7. Ontslagen en benoemingen
8. Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen
9. Desgevallend: varia
B. Strategie Poolstok 2025-2030
C. Toelichting beheersreglement
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda voor de algemene vergadering van Poolstok op 6 juni 2025 goed als volgt:
A. Algemeen
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
2. Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024
3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024
4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024
5. Bestemming van het resultaat
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024
7. Ontslagen en benoemingen
8. Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen
9. Desgevallend: varia
B. Strategie Poolstok 2025-2030
C. Toelichting beheersreglement
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Poolstok op 6 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder de artikels 40, 41 en 445.
De gecoördineerde versie van de statuten van De Lijn.
De Lijn is en publiekrechtelijk vormgegevens extern verzelfstandigd agentschap en is dus iet onderworpen aan het decreet lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur Kampenhout is aandeelhouder van De Lijn.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2025 houdende de aanduiding van Helena Molineaux aan als effectief vertegenwoordiger en Stefan Imbrechts als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van De Lijn gedurende de legislatuur 2024-2030.
Op 2 mei 2025 ontving het lokaal bestuur een mail met de uitnodiging voor de algemene vergadering aandeelhouders op 27 mei 2025 met volgende agenda:
1. Verwelkoming en inleiding
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
4. Goedkeuring jaarrekening 2024
5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2024
6. Aanduiding commissaris-bedrijfsrevisor 2025-2027 - raamovereenkomst voor drie jaar, éénmaal verlengbaar met drie jaar
7. Varia - rondvraag
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda voor de algemene vergadering van De Lijn op 27 mei 2025 goed als volgt:
1. Verwelkoming en inleiding
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
4. Goedkeuring jaarrekening 2024
5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2024
6. Aanduiding commissaris-bedrijfsrevisor 2025-2027 - raamovereenkomst voor drie jaar, éénmaal verlengbaar met drie jaar
7. Varia - rondvraag
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van De Lijn op 27 mei 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
EthiasCo cvba is als coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid niet onderworpen aan het decreet lokaal bestuur.
Toch wenst het college van burgemeester en schepenen de agenda van de algemene vergadering te laten goedkeuren door de gemeenteraad alsook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De statuten van EthiasCo.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 maart 2025 met betrekking tot de aanduiding van William Hanssens als effectief vertegenwoordiger en Kurt Schoevaerts als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van EthiasCo gedurende de ganse legislatuur 2024 - 2030.
De gemeente Kampenhout is aangesloten bij EthiasCo cvba.
Op 6 mei 2025 ontving de gemeente Kampenhout een brief van EthiasCo met de agenda van de algemene vergadering van 12 juni 2025.
De agenda van de algemene vergadering ziet er als volgt uit:
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda voor de algemene vergadering van EthiasCo op 12 juni 2025 goed als volgt:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van EthiasCo op 12 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeente is aangesloten bij De Watergroep.
De Watergroep is niet onderworpen aan het decreet lokaal bestuur.
Toch wenst het college van burgemeester en schepenen de agenda van de algemene vergadering te laten goedkeuren door de gemeenteraad alsook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2024 met betrekking tot de aanduiding van Sarah Peeters als effectief vertegenwoordiger en Helena Molineaux als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van De Watergroep gedurende de ganse legislatuur 2024-2030.
Op 13 mei 2025 ontvingen wij een mail met de uitnodiging voor de algemene vergadering van De Watergroep op vrijdag 13 juni 2025 om 10 uur in De Montil, Moortelstraat 8 - 1790 Affligem met volgende agenda:
De gemeenteraad duidde op 19 december 2024 Sarah Peeters als effectief vertegenwoordiger en Helena Molineaux als plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de legislatuur 2024-2030.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de Watergroep op 13 juni 2025 goed zijnde:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van De Watergroep op 13 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
De gemeente Kampenhout is aangesloten bij Interza.
De statuten van Interza.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 432 dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaalt te worden voor elke algemene vergadering.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 waarbij Helena Molineaux werd aangesteld als 1ste vertegenwoordiger, Anne Van Assche als 2de vertegenwoordiger en Kurt Schoevaerts als 3de vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Interza voor de legislatuur 2024-2030.
Op 14 mei 2025 ontvingen wij een brief m.b.t. de uitnodiging voor de jaarvergadering van Interza op 25 juni 2025 die zal plaatsvinden om 19 uur op de hoofdzetel van Interza met volgende agendapunten:
Raadslid Vandevenne merkt tijdens de gemeenteraadszitting op dat artikel 459 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat aan de aandeelhouders, zijnde de gemeenteraden, een beleidsrapport en ondernemingsplan voor de komende zes jaar moet worden voorgelegd. Hij wijst erop dat dit stuk momenteel ontbreekt en bovendien niet als afzonderlijk agendapunt is opgenomen op de jaarvergadering van Interza.
De voorzitter stelt voor dat de vertegenwoordigers van de gemeente Kampenhout dit tijdens de jaarvergadering onder de aandacht brengen en uitdrukkelijk vragen om het beleidsrapport en ondernemingsplan voor te leggen aan de gemeenteraad van Kampenhout in september 2025.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de jaarvergadering van woensdag 25 juni 2025 goed zijnde:
Agenda:
Art. 2: De gemeenteraad vraagt aan Interza om het beleidsrapport en ondernemingsplan voor de komende zes jaar (decreet lokaal bestuur, artikel 459) voor te leggen aan de gemeenteraad van Kampenhout in september 2025.
Art. 3: De vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan de jaarvergadering van Interza op 25 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 445.
Het lokaal bestuur Kampenhout is lid van Regionaal Landschap Dijleland (RLD) vzw.
De statuten van Regionaal Landschap Dijleland (RLD) vzw.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2025 houdende aanstelling van Filip Van de Maele als 1ste effectief vertegenwoordiger, Els Corbeels als 2de effectief vertegenwoordiger, Helena Bischop als 1ste plaatsvervangend vertegenwoordiger en Ward Vanhecke als 2de plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Regionaal Landschap Dijleland voor de legislatuur 2024-2030.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2025 houdende aanstelling van Filip Van de Maele als kandidaat bestuurder van Regionaal Landschap Dijleland voor de legislatuur 2024 - 2030.
Dit besluit werd bekrachtigd door de gemeenteraad van 27 maart 2025.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2025 houdende goedkeuring agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de bijzondere algemene vergadering van Regionaal Landschap Dijleland op 21 mei 2025.
Op 5 mei 2025 ontving het lokaal bestuur per e-mail de uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering van woensdag 21 mei 2025: verkiezing bestuursorgaan met volgende agendapunten:
20 uur: Verwelkoming
20.05 uur: Bespreking en goedkeuring ontwerpverslag AV 26 maart 2025
20.10 uur: Voorstelling van en stemming over kandidaturen bestuursleden
20.30 uur: Toelichting bij de Blue Deal-werking van RLD vzw en in het bijzonder de nieuwe projecten die in dit kader in 2025 worden opgestart (door Marjolijn Bloemmen en Stijn Diels):
21.10 uur: Mededeling verkozen bestuursleden
21.15 uur: Rondvraag
21.30 uur: Receptie
Aangezien deze bijzondere algemene vergadering plaatsvindt op 21 mei 2025, één dag vóór de gemeenteraad van 22 mei 2025, werd het agendapunt op 12 mei 2025 voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. De gemeenteraad wordt gevraagd dit te bekrachtigen tijdens de raadszitting van 22 mei 2025.
Dit agendapunt werd eveneens besproken op de gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van 7 mei 2025.
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2025 houdende goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2025 van Regionaal Landschap Dijleland.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder de artikels 40, 41 en 445.
De statuten van Het Vlaamse Woonanker.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 houdende aanduiding van Kobe Claessens als effectief vertegenwoordiger en Sarah Peeters als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Het Vlaamse Woonanker.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2025 houdende goedkeuring agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van het Vlaamse Woonanker op 13 mei 2025.
Op 29 april 2025 ontving onze vertegenwoordiger per e-mail de uitnodiging voor de algemene vergadering van dinsdag 13 mei 2025 met volgende agendapunten:
1. Bekrachtiging goedkeuring verslag vorige vergadering 14 mei 2024
2. Toelichting bij de jaarrekening per 31 december 2024 door de commissaris-revisor
3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2024
4. Goedkeuring aanwending van het resultaat
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor het boekjaar 2024
6. Hernieuwing mandaat commissaris-revisor vanaf het controlejaar 2025
7. Activiteitenverslag 2024 van het bestuursorgaan ter informatie
8. Statutaire benoemingen bestuurders
9. Stand van zaken aandelen ter informatie
10. Goedgekeurd intern reglement van de vennootschap ter informatie
11. Rondvraag
Aangezien deze vergadering plaatsvindt op 13 mei 2025 en de gemeenteraad pas op 22 mei 2025 gepland is, werd dit agendapunt op 12 mei 2025 voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. De gemeenteraad wordt gevraagd dit te bekrachtigen tijdens de raadszitting van 22 mei 2025.
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2025 houdende goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van 13 mei 2025 van het Vlaamse Woonanker.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.
Op 24 april 2025 ontving het lokaal bestuur een beslissing van het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale Samenwerking, Verzelfstandiging en Personeel, in verband met een klacht met referentie KLACHT2025.000132 tegen het toevertrouwen van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan een advocatenkantoor.
De gouverneur nam da beslissing om artikel 3 van de beslissing van 7 februari 2025 van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Kampenhout tot "aktename verzoek tot formele psychosociale interventie met hoofdzakelijk collectief karakter" te vernietigen.
Als bijlage wordt een kopie van de beslissingsbrief aan het bestuur en het vernietigingsbesluit bijgevoegd.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing die de gouverneur heeft genomen in verband met een klacht met referentie KLACHT2025.000132 tegen het toevertrouwen van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan een advocatenkantoor.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.
Het Onroerenderfgoedbesluit van 12 juli 2013.
Het Decreet houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst van 12 juli 2013.
Een kerkenbeleidsplan legt de toekomstvisie vast van elke parochiekerk binnen de gemeente. Een sterk onderbouwd en gedragen kerkenbeleidsplan vormt de vertrekbasis voor de zoektocht naar een goede invulling.
Het kerkenbeleidsplan moet klaar zijn vóór het indienen van de meerjarenplannen van de kerkfabrieken. De meerjarenplannen van de kerkfabrieken moeten ingediend worden 6 maanden na de installatie van de gemeenteraad. Concreet betekent dit dat de kerkenbeleidsplannen goedgekeurd moeten zijn tegen 1 juni 2025.
Een recent en geactualiseerd kerkenbeleidsplan moet aan de volgende criteria voldoen:
Kampenhout telt 5 kerken en de kerkfabrieken worden vertegenwoordigd door één centraal kerkbestuur.
Dit kerkenbeleidsplan omvat volgende gebouwen op het grondgebied van de gemeente Kampenhout:
Er zijn geen financiële gevolgen.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Art. 2: Het kerkenbeleidsplan zal na 3 jaar worden geëvalueerd en desgevallend bijgestuurd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16 maart 1968;
Het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel rondschrijven van 30 oktober 1998 betreffende de toepassing van het beperkt eenrichtingsverkeer;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Het mobiliteitsplan van de gemeente Kampenhout, conform verklaard op 10 november 2011.
Als gemeentebestuur willen we een toegankelijke en inclusieve omgeving creëren voor al onze inwoners en bezoekers. Een gereserveerde parkeerplaats voor personen met een handicap biedt mensen met een beperking de mogelijkheid veilig en dichtbij hun bestemming te parkeren. Dit vergroot hun zelfstandigheid en deelname aan het maatschappelijk leven. Bovendien voldoen we hiermee aan onze wettelijke verplichtingen rond toegankelijkheid en gelijke behandeling.
Op dinsdag 2 juli 2024 kreeg lokaal bestuur Kampenhout de vraag van huisartsenpraktijk Lamanterveld om een parkeerplaats voor personen met een handicap te voorzien voor de ingang. De parkeerplaats wordt ingericht als deel van de bestaande schuine parkeerplaatsen ter hoogte van het gebouw met adres Rusthuisstraat 30, 1910 Kampenhout, aan de kant van de parking.
Het gaat om de eerste parkeerplaats op het plein; de reeds voorziene parkeerplaatsen voor personen met een handicap (op de parking in de Henkeltassestraat) zijn voor sommige patiënten alsnog te ver stappen. De aanvrager is op de hoogte van het feit dat dit geen 'private' parkeerplaats is, en dat elke persoon met de correcte parkeerkaart van deze parkeerplaats gebruik kan maken, ongeacht of de bestuurder of passagier een afspraak bij de huisartsenprakrijk heeft op dat moment.
De tijdelijke politieverordening (TPV) werd opgemaakt en de nodige verkeerssignalisatie werd aangebracht.
PZ Kastze en de dienst mobiliteit verlenen positief advies voor het omzetten van dit TPV in een definitief aanvullend reglement op het wegverkeer.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 9.
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 143 en 146.
Artikel 9 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 bepaalt dat iedere gemeente bij gemeenteraadsbeslissing minimaal één gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijst waarbij de gemeente daarvoor een beroep kan doen op eigen personeel of op personeel van een intergemeentelijk samenwerkingsverband of op personeel van een intercommunale.
De gemeente dient er voor te zorgen dat de aangestelde ambtenaar of ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen waarbij de Vlaamse regering de kwaliteitseisen kan vastleggen waaruit deze kennis blijkt.
Artikel 143. §1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt de aanwijzingsvoorwaarden om te kunnen worden aangewezen worden als gemeentelijke omgevingsambtenaar:
Artikel 146 van voormeld besluit bepaalt de kwaliteitseisen waaraan de aangestelde omgevingsambtenaar of omgevingsambtenaren gezamenlijk moeten beschikken met betrekking tot de kennis van de ruimtelijke ordening en het milieu.
De kwaliteitseisen voor ruimtelijke ordening houden in:
De kwaliteitseisen voor milieu houden in:
De gemeenteraad heeft op 25 april 2019 Paul Van Opstal, Wim Van Essche en Jan Blockmans aangewezen als omgevingsambtenaar.
Dorien Dilles is sinds 4 november 2024 in dienst bij het lokaal bestuur bij het team omgeving, stedenbouw, en komt in aanmerking om door de gemeenteraad als omgevingsambtenaar aangewezen te worden. Dorien Dilles beschikt over een diploma dat toegang geeft tot niveau A en over een relevante beroepservaring van meer dan twee jaar inzake ruimtelijke ordening.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar vervult de taken, vermeld in het decreet betreffende omgevingsvergunning, onafhankelijk en neutraal uit.
Bij geheime stemming met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad wijst Dorien Dilles aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO).
Het besluit van de Vlaamse regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad dient te worden overgegaan tot de benoeming van een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO). De leden van de GECORO worden benoemd voor zes jaar. Hun benoeming is hernieuwbaar. Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie. De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn, vermeld in artikel 332 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, is verstreken. De oude commissie blijft zolang aan.
Naast de opdrachten die de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening heeft ingevolge de VCRO, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad. De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen. De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd.
Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. Een deskundige is een natuurlijke persoon (geen rechtspersoon) welke deskundig is inzake ruimtelijke ordening. Deze deskundigheid wordt bepaald aan de hand van de opleiding, de ervaring en de praktijkkennis betreffende ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bestaat uit minimum 9 en maximum 13 leden voor een gemeente met meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners. In een gemeente met meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners, dienen minstens vier maatschappelijke geledingen opgeroepen te worden om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Volgens het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening worden volgende maatschappelijke geledingen als onderling verschillend beschouwd worden:
Onder verenigingen worden zowel verenigingen met rechtspersoonlijkheid als feitelijke verenigingen verstaan.
De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.
De maatschappelijke geledingen vormen een representatieve vertegenwoordiging van verenigingen of instellingen die via de GECORO advies kunnen uitbrengen over ruimtelijk beleid van de gemeente.
Om een representatieve vertegenwoordiging en een weerspiegeling van de maatschappelijk relevante actoren in de GECORO te realiseren, is het wenselijk dat volgende geledingen vertegenwoordigd zijn, met telkens één vertegenwoordiger:
De GECORO telt bijgevolg 13 leden en bestaat uit 8 vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen en 5 deskundigen, de voorzitter inbegrepen.
Leden van de GECORO hoeven geen inwoner van Kampenhout te zijn. De regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen, vermeld in artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur, zijn van overeenkomstige toepassing op de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Ten hoogste twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Art. 1: Het totaal aantal leden van de GECORO wordt vastgesteld op 13. Voor alle effectieve leden, behalve de voorzitter, zal er een plaatsvervanger worden aangeduid. Het aantal deskundige leden van de GECORO wordt vastgesteld op 5, waaronder de voorzitter.
Art. 2: Een deskundige is een natuurlijke persoon (geen rechtspersoon) welke deskundig is inzake ruimtelijke ordening. Deze deskundigheid wordt bepaald aan de hand van de opleiding, de ervaring en de praktijkkennis betreffende ruimtelijke ordening.
Artikel 3: Volgende maatschappelijke geledingen worden vastgesteld om deel uit te maken van de GECORO met telkens één vertegenwoordiger:
de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer milieu- en natuurverenigingen;
de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werkgevers en/of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers;
de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van handelaars;
de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van landbouwers;
de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van gepensioneerden/senioren;
de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen uit de socio-culturele sector of sportverenigingen;
de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van jeugd;
de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen uit het onderwijs.
De vertegenwoordigers kunnen door de maatschappelijke geledingen worden voorgedragen. De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.
Art. 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast om oproepen te organiseren naar voldoende kandidaten om als deskundige te zetelen in de GECORO en de diverse maatschappelijke geledingen op te roepen om een lid en plaatsvervanger aan te duiden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40-41.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 161.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 171.
Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2024 over de vaststellingen van het organogram.
Op 19 december 2024 werd het gezamenlijk organogram voor gemeente- en OCMW-personeel van het lokaal bestuur Kampenhout vastgesteld door de gemeenteraad. Dit nieuwe organogram trad in werking op 1 januari 2025.
De algemeen directeur, in samenwerking met het managementteam en de clustercoördinatoren, maakte na evaluatie van het huidige organogram een voorstel tot beperkt wijzigen van het organogram op. In bijlage is een overzicht en motivatie van de wijzigingen terug te vinden.
Op 5 mei 2025 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. De adviezen van de vakorganisaties werden niet tijdig ontvangen waardoor ze niet voorlagen bij de beraadslaging. De gemeenteraad stemt over de verdaging van het agendapunt naar de zitting van juni 2025.
De jaarlijkse loonkosten gelinkt aan de wijzigingen werden voorzien in het meerjarenplan.
Art. 1: Met eenparigheid van stemmen wordt het agendapunt verdaagd naar de gemeenteraadszitting van juni 2025 wegens het ontbreken van de adviezen van de vakbondsorganisaties.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 40 en 41, art. 171, §4, 2°, art. 186, art. 194/1 en 194/2 en art. 195.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2024 tot goedkeuring van de rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout.
Rechtspositieregeling goedgekeurd op 22 februari 2024, van kracht op 1 maart 2024, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout.
Op 27 februari 2024 keurde de gemeenteraad de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van lokaal bestuur Kampenhout goed. Deze nieuwe rechtspositieregeling trad in werking op 1 maart 2024.
In het licht van de voorziene aanstelling van een kabinetsmedewerker (via interne dienstaanwijzing) wordt onderstaande kabinetspersoneel toegevoegd aan het toepassingsgebied van deze rechtspositieregeling.
De door het eigen bestuur via interne dienstaanwijzing tewerkgestelde personeelsleden, en desbetreffend de contractueel geworven kabinetsmedewerker, zijn onderworpen aan de gemeentelijke personeelsreglementering voor wat niet uitdrukkelijk is geregeld in het reglement ‘tewerkstelling van kabinetspersoneel’.
Overigens worden in hetzelfde artikel (titel 1, artikel 1: toepassingsgebied) de benamingen van de clusters binnen de organisatie geüpdatet, in lijn met het geldende organogram.
In bijlage wordt het gewijzigde artikel, met markering en toelichting van de wijziging toegevoegd. Ook in bijlage wordt de geconsolideerde versie van de rechtspositieregeling toegevoegd, eenmaal met markering van de wijziging, eenmaal zonder markeringen.
Op 28 april 2025 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van voormelde ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling en verklaarde zich hiermee principieel akkoord.
Op 5 mei 2025 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. De adviezen van de vakorganisaties werden niet tijdig ontvangen waardoor ze niet voorlagen bij de beraadslaging. De gemeenteraad stemt over de verdaging van het agendapunt naar de zitting van juni 2025.
Art. 1: Met eenparigheid van stemmen wordt het agendapunt verdaagd naar de gemeenteraadszitting van juni 2025 wegens het ontbreken van de adviezen van de vakbondsorganisaties.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 184, §3;
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, artikel 2, §2 , 2°.
Het lokaal bestuur wil de werking van kabinetspersoneel op een heldere en conforme manier vastleggen in een afzonderlijk reglement.
Dit reglement voorziet in een duidelijk en juridisch correct kader voor de aanstelling en werking van kabinetspersoneel binnen het lokaal bestuur. Hiermee wordt een bestaande praktijk geformaliseerd en afgestemd op de huidige wetgeving.
Het reglement bepaalt enkele specifieke regels voor kabinetspersoneel. Voor alle andere bepalingen blijft de bestaande rechtspositieregeling van toepassing.
Op 28 april 2025 werd voormelde ontwerptekst toegelicht op het college van burgemeester en schepenen, en deze verklaarde zich hiermee principieel akkoord.
Op 5 mei 2025 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. De adviezen van de vakorganisaties werden niet tijdig ontvangen waardoor ze niet voorlagen bij de beraadslaging. De gemeenteraad stemt over de verdaging van het agendapunt naar de zitting van juni 2025.
Art. 1: Met eenparigheid van stemmen wordt het agendapunt verdaagd naar de gemeenteraadszitting van juni 2025 wegens het ontbreken van de adviezen van de vakbondsorganisaties.
In 2025 wordt er een nieuw wetboek van noodplanning gepubliceerd. De commissie die dit wetboek voorbereidt, heeft meermaals het belang van vrijwilligers tijdens noodsituaties onderstreept.
In de zomer van 2022 werd in Lubbeek een vrijwilligerskorps opgericht, wat navolging kreeg in andere gemeenten. De Vlaamse overheid heeft dit initiatief in 2023 verder uitgewerkt met een draaiboek, waardoor het voor alle Vlaamse gemeenten mogelijk is om een vrijwilligerskorps op te starten. Daarnaast voorzien vele steden en gemeenten budgetten in hun meerjarenplan 2025-2030 om een dergelijk korps structureel te verankeren.
Argumentatie
Hoewel er reeds vele vrijwilligers actief zijn in Kampenhout (bv. WZC Molenstee, het buurtrestaurant, seniorenwerking, huiswerkbegeleiding, Mooimakers, en veel meer), kan een gestructureerd en opgeleid vrijwilligerskorps een extra ondersteuning bieden in crisisomstandigheden.
N-VA Kampenhout stelt voor om een vrijwilligerskorps op te richten dat kan worden ingezet ter ondersteuning van de gemeentelijke diensten bij noodsituaties zoals een gezondheidscrisis, bij vermiste personen, evacuaties, grote verkeersproblemen of noodweer. Dit korps zou, indien nodig, hulp kunnen bieden aan politie, brandweer, Rode Kruis en noodcoördinatoren.
Vanuit de meerderheid werden in dit kader adviezen gevraagd bij de politie en noodplanambtenaar. Beide instanties adviseren op dit moment negatief omwille van het ontbreken van een hoger regelgevend kader met betrekking tot de inzet van vrijwilligers.
Art. 1: De gemeenteraad gaat niet akkoord met het voorstel om een vrijwilligerskorps op te richten tegen 2030.
De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2025 om 20:54.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Verwulgen
plaatsvervangend algemeen directeur
Kris Leaerts
voorzitter