Terug
Gepubliceerd op 09/02/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 23/12/2021 - 19:30 Raadszaal
Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, raadsleden
Terry Horckmans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 23/12/2021 om 19:27.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Kennisneming besluit van de burgemeester van 14 december 2021 m.b.t. de raadszittingen op 23 december 2021

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van het besluit van de burgemeester d.d. 14 december 2021 m.b.t. de organisatie van de raadszitting van 23 december 2021

        Juridische context

        Artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet.

        Het decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID19 te beperken en latere aanpassingen.

        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de burgemeester d.d. 14 december 2021 m.b.t. de organisatie van de raadszitting van 23 december 2021.

      • Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 goed.

        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur.

        Feiten en beoordeling

        De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens
        Onthouders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Wim Vanhaverbeke
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 goed.

      • Aanstelling van een nieuw lid voor het bijzonder comité van de sociale dienst

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de geloofsbrieven van mevrouw Catharina Vanosmael, kandidaat-lid in het bijzonder comité voor de sociale dienst, goed.

        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur in bijzonder artikel 95, 96 en 103.

        Feiten en beoordeling

        De akte van voordracht, op basis waarvan het comitélid verkozen werd, en van wie het mandaat eindigde, vermeld geen opvolgers. Bijgevolg kunnen de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, van de lijst die het betreffende lid hebben voorgedragen, samen een nieuw kandidaat-lid voordragen. De nieuwe akte moet voldoen aan dezelfde voorwaarden als de akten die ingediend zijn bij het begin van de legislatuur.

        De akte werd zoals wettelijk voorgeschreven bezorgd aan de algemeen directeur ten laatste 8 dagen voor de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn met name op 15 december 2021. Op de raad voor maatschappelijk welzijn van heden worden vervolgens de geloofsbrieven van het nieuwe comitélid mevrouw Catharina Vanosmael onderzocht.

        De algemeen directeur bezorgde op 15 december 2021 een afschrift van de akte aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Wanneer de geloofsbrieven worden goedgekeurd, wordt de kandidaat verkozen verklaard.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens
        Onthouders: Wim Vanhaverbeke
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De geloofsbrieven van mevrouw Catharina Vanosmael, kandidaat-lid in het bijzonder comité voor de sociale dienst, worden goedgekeurd.

        Art. 2: De eedaflegging van mevrouw Catharina Vanosmael gebeurt ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur die hiervan een proces verbaal opmaakt en overhandigt aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    • Financiële zaken

      • Vaststelling aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor het deel OCMW

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelde aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van het OCMW.

        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
        Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

        Feiten en beoordeling

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen.  Als dat nodig is kunnen ze daarbij ook nog de kredieten van 2021 aanpassen.

        Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota en een financiële nota, waarin de doelstellingen voor de periode van de huidige legislatuur zijn beschreven. In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren lokaal beleid op elkaar afgestemd en geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.

        De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 omvat wijzigingen van de kredieten van 2021 en later. 

        De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:

        1. Eventuele wijzigingen van de strategische nota
        2. Aangepaste financiële nota, die bestaat uit: aangepast financieel doelstellingenplan (M1), aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2) en aangepast overzicht van de kredieten (M3)
        3. Toelichting

        Bij de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook de documentatie.  Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn.  De documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het aangepaste meerjarenplan dat aan de raadsleden wordt voorgelegd.  Ze moet ertoe bijdragen dat beter tegemoetgekomen wordt aan de informatiebehoeften van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens
        Tegenstanders: Marleen Fannes
        Onthouders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Wim Vanhaverbeke
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 stem tegen, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: Vaststelling van aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte van het OCMW.

    • Sociale zaken

      • Vaststelling van het reglement 'gratis verstrekking van huisvuilzakken restafval voor incontinentie-, stoma- of peritoneaal dialysepatiënten'

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelde het reglement 'gratis verstrekking van huisvuilzakken restafval voor incontinentie-, stoma- of peritoneaal dialysepatiënten' vast.

        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur

        Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's

        OCMW-raad 16 december 2014: Goedkeuring van de overdracht van het gratis verstrekken van huisvuilzakken aan incontinentie- en stomapatiënten of peritoneaal dialysepatiënten van 1 januari 2015 t.e.m. 31 december 2015, goedkeuring van het gebruik van de bestaande reglementen van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2015 tot en met 31 december 2015, inschrijving van het nodige krediet in het budget van 2015 en evalueren van de werking van het ter beschikking stelling van huisvuilzakken ivf. van de dienstverlening en ivf. het budget 2016.

        OCMW-raad 17 maart 2015: Goedkeuring van het aangepaste reglement vanaf 18 maart 2015 tot en met 31 december 2015.

        OCMW-raad 17 november 2015: Goedkeuring van het aangepaste reglement vanaf 1 januari 2016 tot en met 31 december 2016.

        OCMW-raad 22 november 2016: Goedkeuring van het aangepaste reglement vanaf 1 januari 2017 tot en met 31 december 2018.

        OCMW-raad 20 februari 2018: Goedkeuring van het aangepaste reglement vanaf 21 februari 2018 tot en met 31 december 2018.

        OCMW-raad 30 januari 2019: Goedkeuring van het aangepaste reglement vanaf 1 februari 2019 tot en met 31 december 2021.

        Feiten en beoordeling

        Het reglement 'gratis verstrekking van huisvuilzakken restafval voor incontinentie-, stoma- of peritoneaal dialysepatiënten' geeft weer wie de rechthebbenden zijn, beschrijft de voorwaarden en de aanvraagprocedure. De vereenvoudigde aanvraagprocedure zorgt er voor dat op één formulier alle nodige administratieve handelingen verzameld zijn, waardoor de afgifte van de huisvuilzakken snel en klantvriendelijk afgehandeld kan worden.

        Het huidige reglement loopt af op 31 december 2021, waardoor een verlenging noodzakelijk is.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Personen die lijden aan incontinentie, stomapatiënten en peritoneaal dialysepatiënten kunnen van lokaal bestuur Kampenhout gratis huisvuilzakken bekomen: twee rollen van 10 grote huisvuilzakken of vier rollen van 10 kleine huisvuilzakken per rechthebbende per kalenderjaar.  

        Art. 2: De rechthebbenden zijn inwoners van Kampenhout die lijden aan incontinentie, stomapatiënten en peritoneaal dialysepatiënten. Het reglement is niet van toepassing op inwoners van Kampenhout die in een woonzorgcentrum verblijven.

        Art. 3: De aanvraag gebeurt via een formulier en wordt ingediend bij het onthaal van team sociale zaken van lokaal bestuur Kampenhout. De aanvraag bevat ook een recent doktersattest dat aantoont dat de aanvrager te maken heeft met incontinentie of dat de aanvrager stoma- of peritoneaal dialysepatiënt is.

        Art. 4: Na controle van het formulier en de voorwaarden, levert lokaal bestuur Kampenhout de gratis huisvuilzakken af tegen ontvangstbewijs.

        Art. 5: De aanvraag dient jaarlijks te worden hernieuwd. Een aanvraag kan niet toegekend worden met terugwerkende kracht.

        Art. 6: Dit reglement is geldig vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024.

      • Vaststelling van het reglement 'maatschappelijke participatie voor kwetsbare personen, gezinnen en kinderen'

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelde het reglement 'maatschappelijke participatie voor kwetsbare personen, gezinnen en kinderen' vast.

        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur

        Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's

        OCMW-raad 18 december 2018: goedkeuring van het reglement 'maatschappelijke participatie van kwetsbare personen en gezinnen'.

        Feiten en beoordeling

        Maatschappelijke participatie, ofwel actief meedoen in de samenleving, is hetgeen het lokaal bestuur wil nastreven met dit ondersteunend aanbod. 

        De doelgroep van dit reglement zijn de cliënten/gezinnen die zich in een hulpverleningstraject met de sociale dienst bevinden. Voor deze mensen en hun kinderen wordt de mogelijkheid gecreëerd om hun participatie en sociale integratie te bevorderen en dit op allerlei vlakken. Het reglement bevat een aantal thema's (taal, onderwijs, opvang, zelfredzaamheid, sociaal netwerk, vrijetijdsbesteding, mobiliteit...) waaraan telkens één of meerdere ondersteuningsmaatregelen gekoppeld zijn.  Er is ook een beschrijving van de administratieve procedure (inschrijving, betaling) en ook in geval van annulatie en afwezigheid zijn er regels in verwerkt.

        In het kader van de projectwerking KinderKansen (bestrijding van de kinderarmoede) is er niet alleen een samenwerking met de vrijetijdsdiensten van het lokaal bestuur, maar ook met een aantal andere organisaties die een aanbod hebben op dat vlak. Voor de volwassen cliënten zijn er samenwerkingen met o.a. 'Iedereen verdient vakantie' (het vroegere Steunpunt Vakantieparticipatie) van toerisme Vlaanderen, LIGO (het vroegere Centrum Basiseducatie).

        Deze stimulans tot maatschappelijke participatie wordt aangeboden volgens de methodiek van automatische rechtentoekenning, waardoor de administratieve last (aanvraagprocedure) geen hinderpaal vormt. Dit wil zeggen dat als de cliënt tot de doelgroep behoort, er een recht opent op de ondersteuning zoals omschreven in dit reglement en dit voor de resterende duur van het lopende kalenderjaar. Het Bijzonder Comité Sociale Dienst is het bevoegde orgaan om in het begin van elk kalenderjaar de automatische rechtentoekenning 'te activeren'. 

        Het reglement maakt gebruik van de subsidiëring door de POD MI (Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie) via de toelage voor participatie en sociale activering.

        Om kort op de bal te kunnen spelen is het aangewezen het vast bureau te belasten met de verdere praktische afhandeling voor wat betreft het aangaan van nieuwe en uitbreiding van bestaande samenwerkingsverbanden voor zover deze verband houden met het doel van het reglement.

        Financiële impact

        Er worden jaarlijks middelen voorzien op de budgetsleutel jaartal/GBB/0900-00/64810800/OCMW/BCSD/IP-GEEN.

        Er is ook een jaarlijkse toelage van de POD MI, specifiek voor participatie en sociale activering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke
        Onthouders: Marleen Fannes
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1 Doel
        Het lokaal bestuur wil aan de cliënten/gezinnen van de sociale dienst de mogelijkheid bieden om hun participatie en sociale integratie te bevorderen en dit op allerlei vlakken: sociaal, sportief, cultureel, onderwijs…
        Deze stimulans tot maatschappelijke participatie wordt aangeboden volgens de methodiek van automatische rechtentoekenning, waardoor de administratieve last (aanvraagprocedure) geen hinderpaal vormt. Dit wil zeggen dat als de cliënt tot de doelgroep behoort, er een recht opent op de ondersteuning zoals omschreven in dit reglement en dit voor de resterende duur van het lopende kalenderjaar.

        Art. 2 Doelgroep
        2.1 Actief hulpverleningsdossier
        De cliënten van de sociale dienst zijn personen/gezinnen met een hulpverleningsdossier van het type:
        - recht op maatschappelijke integratie (leefloon) of maatschappelijke dienstverlening (equivalent leefloon, financiële steunverlening);
        - budgetbegeleiding, budgetbeheer of collectieve schuldenregeling;
        - tewerkstelling (TWE-traject, arbeidstrajectbegeleiding);
        - intensieve psychosociale en/of administratieve begeleiding, mits een sociaal onderzoek.

        Deze cliënten kunnen gebruik maken van de mogelijkheden vermeld in artikel 3.

        2.2 Hulpverleningsdossier in afbouw
        De cliënten van de sociale dienst waarvan de hulpverlening in afbouw of stopgezet is, maar waar er nog wel opvolgingscontacten zijn, hebben nog één keer recht op de ondersteuning ‘schoolstart’ en ‘lidgeld’ voor hun kinderen.

        Art. 3 Ondersteuning
        3.1 Onderwijs - taalvaardigheid - zelfredzaamheid
        3.1.1 Schoolstart
        Het begin van het schooljaar is traditioneel een dure maand. Er moeten boeken en materiaal aangekocht worden, een busabonnement, een fluo-hesje, er zijn onkosten voor nazicht van de fiets... In de loop van het schooljaar zijn er ook nog extra onkosten (toneelbezoek, daguitstappen, zwemlessen...).
        Ondersteuningsvorm: forfaitaire schoolstartpremie van 20 euro voor een kleuter, 55 euro voor een leerling lagere school, 80 euro voor een scholier (middelbaar) en 80 euro voor een student (hoger onderwijs en universiteit).

        3.1.2 Cursus CVO (Centrum voor Volwassenenonderwijs)
        Met praktische en cursistgerichte opleidingen begeleiden de CVO’s volwassenen, zodat zij sterker staan in het leven en in de snel veranderende maatschappij. De link met de arbeidsmarkt, de realisatie van persoonlijke en professionele doelen en het leerplezier staan centraal.
        Ondersteuningsvorm: max. 100 euro voor inschrijvingsgeld en opleidingsbenodigdheden.

        3.1.3 Cursus LIGO, centrum voor basiseducatie
        Bij LIGO is er de mogelijkheid om in je eigen tempo kennis op te frissen en de versterken. Door te leren sta je sterker in het leven, in de samenleving, op je werk... Bij LIGO wordt er gewerkt met kleine groepen, zijn er cursussen op verschillende niveaus, met verschillende doelstellingen, voor Nederlandstaligen en anderstaligen.
        Ondersteuningsvorm: max. 100 euro voor inschrijvingsgeld en opleidingsbenodigdheden.

        3.1.4 Taalprikkel
        De Nederlandse taal leren is niet eenvoudig. Met de taalprikkel willen we een stimulans geven om de taaleducatie vol te houden, om je inspanningen om de les te volgen een boost te geven.
        Ondersteuningsvorm: 10 euro voor een afgeronde lessenreeks van 10 lessen met een maximum van 100 euro per kalenderjaar.

        3.1.5 Wablieft krant of Wablieft Start
        De Wablieft krant zorgt voor eenvoudig nieuws, zonder veel moeilijke woorden. Met een abonnement is er elke woensdag een papieren krant en toegang tot alle online artikels.
        Wablieft Start is nog eenvoudiger dan de krant. Met een abonnement is er elke twee weken een papieren krant en toegang tot alle online artikels.
        Ondersteuningsvorm: abonnement op Wablieft krant of Wablieft Start voor 1 jaar.

        3.2 Opvang
        Cliënten die een vorming, taallessen, een opleiding volgen of die deelnemen aan een workshop of info-moment georganiseerd of ondersteund door team sociale zaken van lokaal bestuur Kampenhout, kunnen nood hebben aan kinderopvang gedurende de duur van deze activiteiten.
        Ondersteuningsvorm: opvangkosten (bv. babysitdienst Gezinsbond, kinderdagverblijf, schoolopvang...).

        3.3 Sociaal netwerk en vrije tijd
        3.3.1 Lidmaatschap vereniging (jeugd, sport, cultureel)
        Om sociale contacten te onderhouden, om in groepsverband allerlei activiteiten te doen, om een netwerk op te bouwen... er zijn vele redenen om aan te sluiten bij een vereniging.
        Ondersteuningsvorm: bijdrage van max. 75 euro voor lidgeld / kledij / materiaal.
        Lidmaatschappen inz. persoonlijke overtuiging zijn uitgesloten (bv. vakbonden, politieke partijen, beroepsverenigingen, geloofsgemeenschappen, belangenverenigingen...).

        3.3.2 Vakantiewerking
        Tijdens vakantieperiodes is het niet altijd makkelijk om opvang te vinden. Deelname aan de speelpleinwerking, sport-, cultuur- of kunstkampen kan een oplossing zijn.
        Ondersteuningsvorm: max. 30 dagen en dit volgens de beschikbare plaatsen.

        3.3.3 Vakantiekamp - Rode Kruis Vlaanderen
        Het Rode Kruis-Vlaanderen organiseert vakantiekampen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen tussen 7 en 14 jaar.
        Ondersteuningsvorm: 1 kamp (verblijfskosten en indien noodzakelijk, vervoerskosten).

        3.3.4 Groepsvakantie - Iedereen verdient vakantie
        Via ‘Iedereen verdient vakantie’ is er een aanbod beschikbaar voor georganiseerde vakanties, zowel voor kinderen als voor gezinnen.
        Ondersteuningsvorm: 1 groepsvakantie (verblijfskosten en indien noodzakelijk, vervoerskosten).

        3.3.5 Kinderkamp met een vereniging (jeugd, sport, cultureel)
        De meeste verenigingen organiseren ook een meerdaags verblijf (bv. jeugdkamp, sportstage...).
        Ondersteuningsvorm: 1 kamp (verblijfskosten en indien noodzakelijk, vervoerskosten).

        3.3.6 Daguitstap - Iedereen verdient vakantie
        Via ‘Iedereen verdient vakantie’ is er een aanbod beschikbaar voor daguitstappen.
        Ondersteuningsvorm: forfaitaire bijdrage van 10 euro per deelnemend persoon (voor de gehele/gedeeltelijke betaling van het toegangsticket en de vervoersonkosten).

        3.3.7 Seniorenactiviteiten
        Het lokaal bestuur organiseert ontspannende activiteiten voor senioren (bv. seniorenfeest, dansnamiddagen).
        Ondersteuningsvorm: deelnameprijs voor deze activiteiten.

        3.3.8 Verjaardag – vzw Feestvarken
        Vzw Feestvarken is een onafhankelijke vereniging die strijdt tegen armoede, o.a. door kwetsbare kinderen een fijne verjaardag te bezorgen. Zij maken verjaardagspakketten voor kinderen tussen 1 en 12 jaar. Een pakket bevat: een cadeau, feestartikelen (bekers, bordjes, vlaggenlijn en ballonnen) en een traktatie (cake- of pannenkoekenmix, snoepzak of letterkoekjes).
        Ondersteuningsvorm: 1 verjaardagspakket.

        3.4 Mobiliteit
        Heel wat mensen zijn veel minder mobiel dan ze zouden willen. Ze zijn ‘vervoersarm’. Ze geraken om uiteenlopende redenen niet op de locatie waar ze zouden willen of zouden moeten geraken.
        3.4.1 Gemeentelijk vervoer
        De gemeente Kampenhout organiseert vervoer binnen de gemeente voor senioren en minder mobiele personen.
        Ondersteuningsvorm: 1 rittenkaart.
        3.4.2 Minder Mobielen Centrale
        De Minder Mobielen Centrale (MMC) is er voor personen met een beperkt inkomen, die door ouderdom, ziekte, handicap, gebrek aan een sociaal netwerk, niet in staat zijn om zich te verplaatsen met het openbaar vervoer of taxivervoer.
        Ondersteuningsvorm: lidgeld en 35 euro als kilometervergoeding.

        Art. 4 Inschrijving
        Alle ondersteuningsvormen worden besproken met de maatschappelijk assistent die het dossier beheert. Indien er inschrijvingen noodzakelijk zijn zal de maatschappelijk assistent hier ook een rol in opnemen door hetzij de inschrijving zelf te doen, hetzij de cliënt door te verwijzen naar de betrokken dienst of organisatie.

        Art. 5 Betaling
        De betaling gebeurt, afhankelijk van de ondersteuningsvorm hetzij op forfaitaire basis, hetzij op basis van een factuur, hetzij op basis van een aanwezigheidsattest.
        De uitbetaling kan onder de vorm van een terugbetaling aan de cliënt of een rechtstreekse betaling aan een organisatie, dienst of vereniging.
        De maatschappelijk assistent houdt de bewijsstukken (inschrijvingsdocumenten, aanwezigheidsregistratie, facturen, betaalbewijzen, vervoersbewijzen...) bij in het digitale dossier van de cliënt.

        Art. 6 Tijdige annulatie
        Voor de annulatie worden de regels van de betrokken organisatie, dienst of vereniging gevolgd. Indien het vereist is om een doktersattest voor te leggen om bijkomende onkosten te vermijden of om een terugbetaling te verkrijgen, is dit verplicht door de cliënt uit te voeren.

        Art. 7 Laattijdige annulatie of afwezigheid
        Bij een laattijdige annulatie, bij een niet tijdig bewezen medische reden (doktersattest, art. 6) of bij een afwezigheid tijdens een voorziene, activiteit zullen de gemaakte kosten teruggevorderd worden door de financiële dienst van lokaal bestuur Kampenhout.

        Art. 8 Duur
        Dit reglement is geldig vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024.

      • Bekrachtiging van de beslissing tot het afsluiten van een overeenkomst 'wederzijds akkoord tot beëindiging van een huurovereenkomst' en afsluiten van een nieuwe huurovereenkomst voor het pand gelegen Haachtsesteenweg 276 te Kampenhout

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigde de beslissing van het vast bureau in zitting van 13 december 2021 tot het afsluiten van een minnelijke beëindiging van de huurovereenkomst tussen OCMW Kampenhout en vzw 't Sleutelke vanaf 21 december 2021.

        De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigde de beslissing van het vast bureau in zitting van 13 december 2021 tot het afsluiten van een huurovereenkomst met de Stichting Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen voor een termijn van 1 jaar vanaf 22 december 2021 voor het pand Haachtsesteenweg 276 te 1910 Kampenhout.

        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur.

        Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's.

        De federale huurwet.

        Het Vlaams Woninghuurdecreet voor woninghuurovereenkomsten gesloten vanaf 1 januari 2019.

        OCMW-raad 18-11-2014: Afsluiten van een huurovereenkomst met vzw 't Sleutelke met ingang vanaf 15 december 2014.

        VB 13 december 2021: Afsluiten van een overeenkomst 'wederzijds akkoord tot beëindiging van een huurovereenkomst' en afsluiten van een nieuwe huurovereenkomst voor het pand gelegen Haachtsesteenweg 276 te Kampenhout.

        Feiten en beoordeling

        Sinds 15 december 2014 huurt OCMW Kampenhout het pand gelegen in Kampenhout aan de Haachtsesteenweg 276.  De woning is in erfpacht van vzw 't Sleutelke en wordt al jarenlang gebruikt als noodwoning.  Eerst in het beheer van vzw 't Sleutelke, maar sinds het afsluiten van de huurovereenkomst staat de sociale dienst in voor de 'uitbating'. 

        Vzw 't Sleutelke heeft het gebouw in erfpacht sinds 22 december 1994 voor 27 jaar. Dit betekent dat er op 21 december 2021 een einde komt aan de erfpacht.  Sinds eind juni 2021 werd er overleg gevraagd met de betrokken instanties. Op 21 oktober 2021 kon een eerste samenkomst plaatsvinden met dhr. Peter Goossens (econoom, aartsbisdom Mechelen-Brussel vzw), dhr. Bart Vleesschouwers (deken), Anja Buekenhoudt (jurist) en Greet Willems (bevoegde schepen).

        De huurovereenkomst tussen OCMW Kampenhout en vzw 't Sleutelke blijkt de termijn van de erfpacht te overschrijden. Hierdoor was er een minnelijke beëindiging van de huurovereenkomst per 21 december 2021 nodig. Het college van burgemeester en schepenen nam deze beslissing in zitting van 13 december 2021.

        De heer Peter Goossens heeft per mail op 9 december 2021 een voorstel gedaan wat betreft de huurprijs (1050 euro), de duur (maximum 1 jaar), het type overeenkomst (geen 3-6-9 huurovereenkomst).

        Om de continuïteit van de dienstverlening op vlak van wooncrisissituaties niet in het gedrag te brengen, is het dringend en noodzakelijk om een huurovereenkomst af te sluiten met de Stichting Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen en dit voor een termijn vanaf 22-12-2021 tot en met 21-12-2022. Daartoe gebeurde de beslissing van het vast bureau in zitting van 13 december 2021.

        Financiële impact

        Maandelijkse huur van 1050 euro, 12600 euro op jaarbasis.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Wim Vanhaverbeke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau in zitting van 13 december 2021 tot het afsluiten van een minnelijke beëindiging van de huurovereenkomst tussen OCMW Kampenhout en vzw 't Sleutelke vanaf 21 december 2021.

        Art. 2: De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau in zitting van 13 december 2021 tot het afsluiten van een huurovereenkomst met de Stichting Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen voor een termijn van 1 jaar vanaf 22 december 2021, met een huurprijs van 1050 euro per maand, voor het pand Haachtsesteenweg 276 te 1910 Kampenhout.

De voorzitter sluit de zitting op 11/01/2022 om 13:08.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Terry Horckmans
algemeen directeur

Kris Leaerts
burgemeester