Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968).
De wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
De code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Omzendbrief van 14 november 1977 van de minister van Verkeerswezen en de minister van openbare werken betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het algemeen politiereglement op de gemeentewegen van Kampenhout.
De tijdelijke politieverordening betreft alleen gemeentewegen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 december 2024 betreffende verlenging tijdelijke politieverordening op het wegverkeer: Stationsstraat opheffing voorrangsregeling.
Onderstaande tekst behoudt dezelfde inhoudelijke motivatie als de vorige versie van de TPV over de wijziging van de voorrangsregeling aan het kruispunt Stationsstraat x Warandestraat, maar werd korter herschreven in functie van vlotheid, leesbaarheid en structuur. Ook wordt in artikel 3, in navolging van het advies van de verkeerscel van 15 mei 2025 (zie bijlage), de voorrangsregeling in de Warandestraat gevisualiseerd door het verkeersbord B15a in plaats van B15f, gezien de aanwezigheid van twee zijstraten bij het naderen van het kruispunt (Stationsstraat rechts en F. Verstraetenlaan links).
Context en bijeenkomsten
Bewoners van de Stationsstraat, Warandestraat en een deel van de Haachtsesteenweg werden uitgenodigd voor een infoavond over verkeersproblemen.
Eerste bijeenkomst op 17 januari 2024 had lage opkomst door hevige sneeuwval; een tweede avond werd gepland op 27 februari 2024.
Beide avonden werden bijgewoond door leden van de verkeerscel: burgemeester, schepenen, verkeersdeskundige politie, dienst mobiliteit, team uitvoering en infrastructuur.
Verslag infoavonden in bijlage.
Werking verkeerscel en -commissie
Verkeerscel: bespreekt elke ca. 2 maanden mobiliteitsproblemen en -meldingen in Kampenhout.
Verkeerscommissie (sinds 2025: mobiliteitsraad): erkende adviesraad, bestaat uit vertegenwoordigers van politiek, administratie, politie, onderwijs, verenigingen en deskundige burgers; overleg ca. 2x per jaar.
Adviezen van mobiliteitsraad zijn bindend voor voorstellen, maar goedkeuring van nieuwe verkeerssituaties gaat via gemeenteraad.
Meldingen en zorgen bewoners
Problemen: overdreven snelheid, sluipverkeer, verkeerd geparkeerde voertuigen, voorrangsproblemen.
Bewoners geven aan: drukte door schoolgaande jeugd, geparkeerde wagens op zebrapad, gevaarlijke kruispunten.
Voorstellen verkeerssituatie Stationsstraat
Eenrichtingsverkeer richting N21 Haachtsesteenweg: moeilijk voor bewoners tijdens spits (altijd richting N21 rijden); bezoekers diensten (JIMs, Crelan, El'Interieur, Auto Glas) moeten aanrijden via Warandestraat of F. Wouterslaan-F. Verstraetenlaan en wegrijden via Stationsstraat.
Eenrichtingsverkeer richting Warandestraat: verhoogt drukte op kruispunt Warandestraat; bezoekers diensten moeten aanrijden via Stationsstraat en wegrijden via Warandestraat.
Deels eenrichting tot zone Crelan, El'Interieur, Auto Glas, JIMs (ongeveer aan huisnummer 27-29): verkeer in/uit zoals nu; kruispunt Warandestraat/Stationsstraat minder verkeer.
Bewonersvoorstellen en aandachtspunten
Geen voorrang meer vanuit Stationsstraat, verbod zwaar verkeer, geen eenrichtingsverkeer.
Gele paaltjes om parkeren op hoek Warandestraat te voorkomen.
Parkeerplaatsen met vakken, rekening houdend met opritten en fietsveiligheid.
Breed voetpad aan onpare kant (mogelijk deels als fietspad).
Snelheidscontrole en maatregelen tegen sluipverkeer gewenst.
Resultaten en beslissingen
Geen parkeervakken in de straat.
Voorrangsregeling kruispunt Stationsstraat/Warandestraat aanpassen: geen voorrang meer vanuit Stationsstraat, stopbord plaatsen.
Info navragen bij PZ Kastze over plaatselijk verkeer (sluipverkeer beperken).
Adviezen van verkeerscel van 4 maart 2024 goedgekeurd door CBS op 18 maart 2024 (zie bijlage); positieve toets door verkeerspolitie op 26 maart 2024.
Adviezen van verkeerscel van 15 mei 2025, o.a. met advies om in de Warandestraat het voorrangsbord B15a te gebruiken, goedgekeurd door college van burgemeester en schepenen op 26 mei 2025 (zie bijlage).
Eventueel aanvullend reglement na testperiode.
Art. 1: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de aanpassing en verlenging van de tijdelijke politieverordening houdende wijziging voorrangsregeling Stationsstraat aan kruispunt Warandestraat. De voorrangsregeling aan het kruispunt Stationsstraat x Warandestraat wordt gewijzigd. Voertuigen komende van de Stationsstraat (uit zuidelijke richting) dienen voortaan te stoppen aan het kruispunt met de Warandestraat. Deze wijziging is er ten behoeve van een veiligere verkeersafwikkeling op dit kruispunt.
Art. 2: De bepalingen van artikel 1 worden gesignaleerd door het plaatsen van volgende verkeersborden:
Art. 3: Deze tijdelijke politieverordening wordt aangepast en verlengd tot en met 28 februari 2026.
Art. 4: De inbreuken op deze politieverordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover een wet, een decreet, een algemene, gewestelijke of provinciale verordening in dit vlak geen andere straffen bepalen.
Art. 5: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bstuur.