Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 184, §3 met betrekking tot kabinetspersoneel;
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, art.2, §2 , 2°.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, en art. 44 in het bijzonder.
Het lokaal bestuur wil de werking van kabinetspersoneel op een heldere en conforme manier vastleggen in een afzonderlijk reglement.
Dit reglement voorziet in een duidelijk en juridisch correct kader voor de aanstelling en werking van kabinetspersoneel binnen het lokaal bestuur. Hiermee wordt een bestaande praktijk geformaliseerd en afgestemd op de huidige wetgeving.
Het reglement bepaalt enkele specifieke regels voor kabinetspersoneel. Voor alle andere bepalingen blijft de bestaande rechtspositieregeling van toepassing.
Op 28 april 2025 werd voormelde ontwerptekst toegelicht op het college van burgemeester en schepenen, en deze verklaarde zich hiermee principieel akkoord.
Op 5 mei 2025 vond de onderhandeling met de vakorganisaties plaats. Op het sociaal overleg van 10 juni 2025 werd door een van de sociale partners een probleem aangekaart met betrekking tot compensatie van eventuele onregelmatige prestaties van het kabinetspersoneel. Het Rechtspositieregelingsbesluit sluit kabinetspersoneel namelijk uit van de regeling van onregelmatige prestaties.
Het reglement voor de tewerkstelling van kabinetsmedewerkers werd in lijn gebracht met de vigerende hogere regelgeving en ligt voor ter goedkeuring.
Stemming over de goedkeuring van het reglement op de gemeenteraad van 26 juni 2025 werd verdaagd om een nieuw protocol van akkoord te bekomen van de sociale partners. Een ondertekend protocol werd bezorgd door het ACOD. Van de andere vakorganisaties hebben wij geen ondertekende protocollen ontvangen. Protocol is bijgevoegd terug te vinden.
Dit agendapunt werd besproken op de gemeenteraadscommissie personeel-samenwerking-dienstverlening van 2 september 2025.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het reglement tewerkstelling van kabinetspersoneel vast.
Art. 2: Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 3: Het reglement treedt in werking op 1 oktober 2025.