Terug
Gepubliceerd op 18/12/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 09/12/2024 - 14:00

Verlenging tijdelijke politieverordening op het wegverkeer: Stationsstraat opheffing voorrangsregeling - besluit

Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Helena Molineaux, Marthe Debels, Anne Van Assche, schepenen
Terry Horckmans, algemeen directeur
Juridische context

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het algemeen politiereglement op de gemeentewegen van Kampenhout.
De tijdelijke politieverordening betreft alleen gemeentewegen.

Feiten en beoordeling

De bewoners van de Stationsstraat, Warandestraat en een deel van de Haachtsesteenweg werden uitgenodigd op de bewonersvergadering/infoavond om de verkeerssituatie in de Stationsstraat te bespreken.
Door de hevige sneeuwval op woensdagavond 17 januari 2024 waren er niet veel aanwezigen.  Toch hebben we deze eerste avond laten doorgaan, maar met de aanwezigen was afgesproken om een tweede sessie te organiseren zodat de andere betrokkenen ook de kans hebben om deel te nemen. 
Er werd een nieuwe uitnodiging verstuurd voor de tweede infoavond op 27 februari 2024.

Uit het verslag :

Korte info over werking dienst mobiliteit:

Om de 2 maanden komt de verkeerscel bestaande uit:
-       burgemeester;
-       schepenen;
-       verkeersdeskundige politie;
-       dienst mobiliteit;
-       team uitvoering;
-       team infrastructuur
samen om de mobiliteitsproblemen in Kampenhout te bespreken. Hier worden vooral vragen, opmerkingen en bezorgdheden rond verkeersveiligheid en mobiliteit van onze burgers besproken.

De verkeerscommissie is een door het lokaal bestuur erkende adviesraad die onafhankelijk advies uitbrengt en bestaat uit:
-       afgevaardigden van de politieke fracties en adviesraden;
-       de gemeentelijke administratie;
-       de politie;
-       het onderwijs;
-       lokale verenigingen;
-       maximaal zes leden als deskundige of als geïnteresseerde burger.
Er is 2 keer per jaar overleg.
De commissie geeft advies over initiatieven en voorstellen die te maken hebben met verkeer en mobiliteit in het algemeen en de verkeersveiligheid in het bijzonder.
De goedkeuring van nieuwe verkeerssituaties gaat altijd via de gemeenteraad.

Meldingen:

Regelmatig krijgen we vragen en opmerkingen van bezorgde bewoners van de Stationsstraat (gedeelte tussen de Haachtsesteenweg en de Warandestraat).
Het gaat dan over o.a. overdreven snelheid, sluipverkeer en (verkeerd) geparkeerde voertuigen.
Deze problematiek werd ook al tijdens de verkeerscommissie besproken.
Op vraag van de verkeerscommissie werd een bewonersavond georganiseerd.

Voorstellen en aandachtspunten

Voorstellen:
-       eenrichting;
-       rijrichting Haachtsesteenweg;
-       rijrichting Kampenhout centrum;
-       deels eenrichting;
-       niets veranderen.

Aandachtspunten:

-       middenberm;
-       snelheid;
-       geparkeerde voertuigen;
-       niet via privé parking Auto Glas Center.

Voorstel 1: Stationsstraat eenrichtingsverkeer richting Haachtsesteenweg 
-       Alle bezoekers van fitness, EL , Crelan, en Auto Glas moeten bij heenrit door Warandestraat en Stationsstraat.
-       Alle bewoners moeten altijd steenweg oprijden (tijdens spits niet eenvoudig).
-       Middenberm = terugdraaien als je naar Kampenhout Sas moet.
Voorstel 2: Stationsstraat eenrichtingsverkeer richting Warandestraat 
-       Sluipverkeer, geparkeerde wagens, snelheid, …
-       Alle bezoekers van fitness, EL , Crelan, en Auto Glas moeten via Stationsstraat en Warandestraat wegrijden, gevolg = drukker op kruispunt met Warandestraat (voorrang van rechts).
-       Middenberm, komende van Brussel geraak je Stationsstraat niet meer in.
Voorstel 3: Deels eenrichting tot Crelan 
-       Alle bezoekers van fitness , EL , Crelan, en Auto Glas rijden in en uit zoals nu.
-       Door de middenberm, komende van Brussel geraak je Stationsstraat niet meer in.
-       Op het kruispunt Warandestraat/Stationsstraat is er geen verkeer meer dat uit Stationsstraat komt.

Opmerkingen, bezorgdheden en voorstellen van de bewoners van vorige infoavond op 17 januari 2024 + voorlopig resultaat overlopen:

-       Voorstellen :

  • geen voorrang meer komende uit de Stationsstraat;
  • verbod zwaar verkeer;
  • geen eenrichtingsverkeer (teveel hinder voor bewoners);
  • gele paaltjes bijplaatsen zodat ze niet kunnen parkeren op hoek met Warandestraat;
  • parkeerplaatsen aanbrengen met vakken:
    • aan de kant met even huisnummers om snelheid en sluipen te ontmoedigen (opletten veel opritten/garages);
    • aan de kant met de oneven huisnummers, zoals ze nu meestal geparkeerd staan;
    • kruisen van parkeervakken, maar moet goed nagekeken worden voor de op- en afritten alsook zorgen dat het niet nog gevaarlijker wordt voor de fietsers.

-       Vragen :

  • Voetpad aan straatkant met oneven huisnummers is zeer breed (2,70), kan er niet deels een fietspad van gemaakt worden.

-       Opmerkingen :

  • Voorrang van rechts op kruispunt met Warandestraat en Stationsstraat is gevaarlijk.
  • Geparkeerde auto’s staan tot op zebrapad ondanks de gele lijnen.
  • Druk gebruikte straat door schoolgaande jeugd dat met fiets naar bushalte/fietsenstallingen rijdt.

Voorlopig resultaat (voorlopig)
-       Voorrangsregeling kruispunt Stationsstraat / Warandestraat aanpassen; geen voorrang meer komende uit de Stationsstraat / stopbord.
-       Parkeervakken : ter plaatse bekijken welke regeling de beste is.
-       Verbod voor 3,5 ton, uitzonderlijk plaatselijk verkeer.

Vragen en opmerkingen tijdens de tweede infoavond:

-       Personeel van kapsalon, Crelan en Car Glass parkeren zich ook in de straat alhoewel sommige voldoende parkeerplaats op privé domein hebben.
-       Bewoners van appartementsgebouw aan overkant Haachtsesteenweg parkeren zich ook in dit stuk Stationsstraat.
-       Ook mensen dat met vliegtuig op vakantie gaan, parkeren zich hier om aan bushalte bus naar luchthaven Zaventem te nemen.
-       Vraag naar snelheidscontrole.
-       Is het mogelijk plaatselijk verkeer in deze straat toe te passen?  Om deels het sluipverkeer tegen te houden?
-       Als er veel auto’s geparkeerd staan, rijden mensen (goedbedoeld) op voetpad.
-       We wensen geen parkeervakken.

Beslissing na de twee info avonden

-       Er zullen geen parkeervakken aangebracht worden.
-       Voorrangsregeling kruispunt Stationsstraat / Warandestraat aanpassen; geen voorrang meer komende uit de Stationsstraat / stopbord.
-       Info navragen bij Kastze i.v.m. plaatselijk verkeer.
Bij beide infoavonden waren verschillende leden van de verkeerscel (team mobiliteit, schepen mobiliteit, burgemeester, verkeerspolitie, politie wijkkantoor) aanwezig.

Beide verslagen met uiteindelijke beslissing : Stationsstraat: tijdelijke politieverordening (TPV) : voorrangsregeling hoek Warandestraat en Stationsstraat aanpassen, geen voorrang van rechts meer werden toegevoegd aan verslag van verkeerscel 4 maart 2024.
Adviezen van verkeerscel werden op 18 maart 2024 goedgekeurd door het college.
Kladversie TPV werd opgemaakt en gecontroleerd door verkeerspolitie Kastze: positief advies op dinsdag 26 maart 2024.

Na de tweede testperiode kan er eventueel overgegaan worden naar een aanvullend reglement.  Dit zal voorgelegd worden op de verkeerscommissie.

Financiële impact

De kredieten voor deze uitgave is voorzien in het meerjarenplan onder registratiesleutel 2024/GBB/0119-04/60101000/GEMEENTE/LOODS/IP-GEEN.

Besluit

Art. 1: Alle voorafgaande aanvullende reglementen of gedeelten ervan, die betrekking hebben op de huidige maatregel vervallen op het moment dat onderhavig besluit in werking treedt.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de vaststelling van de verlenging van de tijdelijke politieverordening op het wegverkeer houdende Stationsstraat opheffing voorrangsregeling. De voorrangsregeling op het kruispunt Stationsstraat / Warandestraat wordt gewijzigd. Voertuigen komende van de Stationsstraat dienen voortaan te stoppen op het kruispunt met de Warandestraat.  Deze wijziging is er ten behoeve van een veiligere verkeersafwikkeling op dit kruispunt.

Art. 3: De bepalingen van artikel 2 wordt gesignaleerd door het plaatsen van volgende verkeersborden :

  • in de Stationsstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Warandestraat : een stopbord B5 (stoppen en voorrang verlenen) aangevuld met een wegmarkering door middel van een dwarsstreep
  • in de Warandestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat : 
    • komende van Haachtsesteenweg: een verkeersbord B15f (voorrangsweg)

Art. 4 : Deze tijdelijke politieverordening is van kracht van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025.

Art. 5: De inbreuken op deze politieverordening te bestraffen met politiestraffen voor zover een wet, een decreet, een algemene, gewestelijke of provinciale verordening in dit vlak geen andere straffen bepalen.

Art. 6: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur.