Terug
Gepubliceerd op 18/12/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 09/12/2024 - 14:00

Verlenging tijdelijke politieverordening: parkeerplaatsen voorbehouden voor laden van elektrische voertuigen- besluit

Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Helena Molineaux, Marthe Debels, Anne Van Assche, schepenen
Terry Horckmans, algemeen directeur
Juridische context

Het decreet lokaal bestuur.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

De omzendbrief van 14 november 1977 van de minister van Verkeerswezen en de minister van openbare werken betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het algemeen politiereglement op de gemeentewegen van Kampenhout.

De tijdelijke politieverordening betreft alleen gemeentewegen.

Feiten en beoordeling

Om de doelstelling van Vlaanderen te halen tegen 2023 moeten er 20x zoveel laadpalen komen als er nu al zijn. Ook in de gemeente Kampenhout werden er bijkomende laadpalen geplaatst.

Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) is verantwoordelijk voor de uitrol van laadinfrastructuur op openbaar domein door middel van een concessie. De Vlaamse regering heeft hier voor op 1 september 2022 voor de vervoersregio Leuven en Vlaamse Rand de concessie gegund aan Total Energies.

Team milieu/duurzaamheid diende 7 locatie voorstellen in voor de strategische uitrol van laadpalen binnen de gemeente Kampenhout, deze zeven werden voorgelegd aan de dienst mobiliteit en infrastructuur van het lokaal bestuur Kampenhout.

Van de zeven ingediende locaties werd er voor 5 locaties een gunstig advies gegeven door bovengenoemde diensten. Het advies is gebaseerd op de toegankelijkheid van de locatie, de bereikbaarheid enz.

Die geschikte locaties zijn:

  • Bergstraat 62
  • Kerkstraat 1 :Hier staan momenteel cambio wagens. 
  • Sint-Stefaanstraat 3 (Hier is nog geen 400V voorzien)
  • Bukenstraat 22
  • Installatie Gemeenteplein
  • Hutstraat 24A
Bij jaarlijkse festiviteiten zoals de kermis of carnaval zullen de laadpalen tijdelijk moeilijk(er) bereikbaar zijn. Total Energies wordt hiervan op de hoogte gebracht.
De locaties aan de Leuvensesteenweg 15 werd weerhouden aangezien er een groot laadstation van STORM zal komen. De locatie aan Hutstraat 24A werden afgekeurd wegens geen openbaar domein, maar eigendom van de Kerkfabriek.
Op vraag van team uitvoering zal team mobiliteit TPV (tijdelijke politieverordening) opmaken zodat de nodige verkeersborden kunnen geplaatst worden.
Het is niet de bedoeling dat wagens met verbrandingsmotor de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van laadpalen innemen.
Voor het algemeen draagvlak van elektrische mobiliteit is het belangrijk om te handhaven. Hiertoe moet de nodige verkeersignalisatie worden geplaatst.
Voor de herkenbaarheid worden de parkeervakken nadien in een groene kleur gemarkeerd, aangevuld met logo.  Dit zal door de dienst infrastructuur op de lijst van de wegmarkeringen gezet worden en uitgevoerd worden zodra de laadpalen op de juiste plaats staan.
Momenteel staan er nog verschillende laadpalen op de verkeerde plaats.  Deze zullen door Total Energies terug moeten verplaatst worden.

Na de tweede testperiode kan er eventueel overgegaan worden naar een aanvullend reglement.  Dit zal voorgelegd worden op de verkeerscommissie.

Financiële impact

De kost van de nodige verkeerstekens, voorzien in het budget 2024 op registratiesleutel 2024/GBB/0119-04/60101000/GEMEENTE/LOODS/IP-GEEN

Besluit

Art. 1: Alle voorafgaande aanvullende reglementen of gedeelten ervan, die betrekking hebben op de huidige maatregel vervallen op het moment dat onderhavig besluit in werking treedt.

Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de vaststelling van de verlenging van de tijdelijke politieverordening op het wegverkeer houdende dat op volgende locaties parkeervakken worden voorbehouden voor het laden van elektrische voertuigen :

  • Perceel 23038_C_0408_E_000_00: eerste 2 parkeerplaatsen rechts bij het oprijden van parking van de sporthal in de Zeypestraat;
  • Perceel 23038_E_0280_A_000_00: 3de en 4de parkeerplaats rechts bij het oprijden van de parking van de bibliotheek in de Tritsstraat;
  • Gemeenteplein Kampenhout centrum : aan de achterzijde van Villa Lucie, perceel 23038_E_0339_B_000_02, links de twee eerste parkeerplaatsen, als men via de Dorpsstraat het Gemeenteplein op rijdt;
  • Parking in centrum Nederokkerzeel op de hoek met de Bogaertstraat en de Sint Stefaanstraat, 2de en 3de parkeerplaats links alvorens de parking te verlaten;
  • Hoppinpunt Kerkstraat parkeerplaats 2 en 3 op de parking aan de noordzijde (kant Kampenhout centrum).
Art. 3: De bepalingen van artikel 2 wordt gesignaleerd door het plaatsen van volgende verkeersborden : E9a, aangevuld met onderbord Type GVIId (pictogram laden van elektrische voertuigen).

Art. 4 : Deze tijdelijke politieverordening is van kracht van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025.

Art. 5: De inbreuken op deze politieverordening te bestraffen met politiestraffen voor zover een wet, een decreet, een algemene, gewestelijke of provinciale verordening in dit vlak geen andere straffen bepalen.

Art. 6: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur.