Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het algemeen politiereglement op de gemeentewegen van Kampenhout.
De tijdelijke politieverordening betreft alleen gemeentewegen.
Tijdens de verkeerscel van 15 december 2022 werd de verkeerssituatie in de Bergstraat besproken.
Bewoners van de Pastorijstraat melden dat hun straat, dat uitkomt op de Bergstraat door weinig mensen gekend is. Veel auto's staan tot op de hoek van de Bergstraat en Pastorijstraat geparkeerd. Ook zijn sommige (oudere) woningen tot op de rand van de straat gebouwd. Dit zorgt voor een beperkte zichtbaarheid voor het verkeer komende uit de Pastorijstraat. Het zijn niet alleen de bewoners van de Pastorijstraat maar ook de uitrit van het appartementsgebouw met huisnummer 74-76.
De oude Pastorij werd een paar jaar geleden omgebouwd naar 3 woningen.
Ter hoogte van het kruispunt Bergstraat - Pastorijstraat was er een bushalte 'Berg Pastorijstraat'. Deze is sinds 1 januari 2023 verplaatst naar 'Berg Kerk' omdat daar de voetpaden breder zijn en het veiliger is om op de bus te wachten.
Regelmatig krijgen wij ook meldingen van overdreven snelheid in de Bergstraat. Politie heeft al verschillende tellingen uitgevoerd. Een voorbeeld van tellingen zijn terug te vinden in het verslag van de verkeerscel van 18 september 2020. Advies van de verkeerscel : Wat snelheid betreft was er toen geen probleem, op enige uitzonderingen na natuurlijk. We zien wel dat het aandeel vrachtvervoer hoog ligt (18%), dat kan dan weer leiden tot een onveiligheidsgevoel bij de bewoners.
Dit samen met het heel smalle of bijna ontbreken van het voetpad maakt de hele verkeerssituatie zeker niet veiliger.
Straat |
nr |
maximum snelheid |
Aanvang telling |
Einde telling |
Totaal aantal tellingen |
Aantal vrachtwagens |
%te snel |
tot 10km/u te snel % |
meer dan 10km/u te snel % |
BERGSTRAAT |
143 |
91 |
24/08/2020 |
07/09/2020 |
23274 |
4210 |
12,97% |
11,76% |
1,21% |
Advies van de verkeerscel van 15 december 2022: Op deze plaats is het voetpad heel smal en zorgen de geparkeerde wagens inderdaad voor een mindere zichtbaarheid op sommige plaatsen. Om het voor iedereen wat veiliger te maken zal er een testfase opgesteld worden met 2 wegversmallingen waar ieder om beurt doorgang heeft. Dit ter hoogte van de Bergstraat en kruising met de Pastorijstraat waar het voetpad zeer smal is. Zo is er ook meer plaats voor voetgangers.
Dienst mobiliteit zal een voorstel opmaken.
Verkeerscel 2 maart 2023:
Voorrangsregeling met rijbaanversmalling in de Bergstraat
Bedoeling is om in de Bergstraat een testfase te hebben met een wegversmalling (idem aan de Nieuwe kassei), dit om de snelheid te verlagen en om het voetpad op bepaalde plaatsen op die manier een beetje te verbreden zodat je bijvoorbeeld met een buggy iets veiliger kan wandelen.
Er zullen verplaatsbare separatoren/new jerseys geplaatst worden alsook 2 keer verkeersbord A7b en 2 keer verkeersbord A7c.
Het probleem stelt zich vooral ter hoogte van de Pastorijstraat.
Verkeerscommissie 25 april 2023
Regelmatig krijgt de verkeerscel vragen en opmerking van bezorgde bewoners van de Bergstraat. Het gaat dan vooral over overdreven snelheid en veel te smal voetpad.
Bedoeling is om tijdens een testfase een opstelling uit te proberen. Er kan met een wegversmalling (identiek aan de Nieuwe Kassei) gewerkt worden. Dit om de snelheid te verlagen en om het voetpad op bepaalde plaatsen op die manier een beetje te verbreden zodat je met een buggy iets veiliger kan wandelen. Tijdens deze testfase zal eerst met t verplaatsbare separatoren/new jerseys en gele lijnen gewerkt worden. Achteraf kan er een definitieve opstelling komen.
Deze wegversmalling zou ter hoogte van zou ter hoogte van de Pastorijstraat en tussen Bergstraat 74 en 103 het beste realiseerbaar zijn.
Het eerste voorstel werd zowel in de verkeerscel als in de verkeerscommissie niet goedgekeurd maar kon als vertrekpunt gebruikt worden.
Op vraag van de verkeerscommissie werd op dinsdag 16 januari 2024 een infoavond voor de bewoners van de Bergstraat georganiseerd.
Verkeerscommissie 27 januari 2024
Zie verslag 20240116_verslag_infoavond_Bergstraat als bijlage
De infoavond met de bewoners van de Bergstraat op dinsdag 16 januari 2024 was een geslaagde en constructieve avond.
Verschillende voorstellen, vragen en opmerkingen van de bewoners zijn uitgebreid besproken.
Resultaat
- Parkeerverbod (niet stilstaan) vanaf kruispunt met Kerkhoflaan tot Bergstraat 82/95
- Pastorijstraat geen voorrang van rechts meer / stopbord
- Insnoering met verplaatsbare separatoren/new jerseys en voorrangsregeling aan appartementsgebouw met huisnummer 74/76: komende van Berg voorrang op komende van Nederokkerzeel
- Ter hoogte van huisnummer 88 wegversmalling waarbij voetgangers beetje meer plaats krijgen
- Ter hoogte van huisnummer 69, op de hoek met de Kerkhoflaan extra verkeersbord B17 plaatsen, zodat duidelijk is dat het daar voorrang van rechts is, door het parkeerverbod zal het kruispunt ook overzichtelijker worden
- Er komt nog een 3 de wegversmalling meer richting Nederokkerzeel, ter hoogte van huisnummer 105. Deze wegversmallingen worden gemaakt met verplaatsbare separatoren/new jerseys. Zo kunnen we snel aanpassingen doen als we merken dat de locatie toch niet ideaal staat wat zichtbaarheid betreft.
- Opmerkingen Verkeerscommissie
Is er rekening gehouden met de bussen van De Lijn?
- Gaat er niet over voetpad gereden worden
- Verhoogde instelling : 30 km/uur, niet geweten door veel bestuurders
De Lijn zal ook tijdig van deze maatregel op de hoogte worden gebracht.
Deze evaluatie zal op de volgende verkeerscommissie besproken worden. Indien goed bevonden zal er een aanvullend reglement opgemaakt worden.
Dan kunnen de verplaatsbare separatoren/new jerseys vervangen worden door plooibakens. Deze worden vastgemaakt in de grond maar zijn ook weg neembaar bij bijvoorbeeld wielerwedstrijden.
Het is noodzakelijk deze maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid te waarborgen.
Na de tweede testperiode kan er eventueel overgegaan worden naar een aanvullend reglement. Dit zal voorgelegd worden op de verkeerscommissie.
De kredieten voor deze uitgave is voorzien in het meerjarenplan onder registratiesleutel 2024/GBB/0119-04/60101000/GEMEENTE/LOODS/IP-GEEN.
Art. 1: Alle voorafgaande aanvullende reglementen of gedeelten ervan, die betrekking hebben op de huidige maatregel vervallen op het moment dat onderhavig besluit in werking treedt.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de vaststelling tijdelijke politieverordening: Pastorijstraat opheffing voorrangsregeling. De voorrangsregeling op het kruispunt Bergstraat/Pastorijstraat wordt gewijzigd. Voertuigen komende van de Pastorijstraat dienen voortaan te stoppen op het kruispunt met de Bergstraat. Deze wijziging is er ten behoeve van een veiligere verkeersafwikkeling op dit kruispunt.
Art. 3: De bepalingen van artikel 2 wordt gesignaleerd door het plaatsen van volgende verkeersborden :
Art. 4 : Deze tijdelijke politieverordening is van kracht van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025.
Art. 5: De inbreuken op deze politieverordening te bestraffen met politiestraffen voor zover een wet, een decreet, een algemene, gewestelijke of provinciale verordening in dit vlak geen andere straffen bepalen.
Art. 6: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur.