De voorzitter opent de zitting op 20/10/2022 om 21:09.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 september 2022 goed.
Het decreet lokaal bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 september 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 september 2022 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van het ontslag van mevrouw Leen Michiels als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst.
Decreet lokaal bestuur artikel 95, 96 en 103.
Op 10 oktober 2022 liet Leen Michiels aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn weten dat zij haar ontslag in dient wegens verhuis naar Tremelo.
Op 11 oktober 2022 ontving de voorzitter een nieuwe voordrachtsakte.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van mevrouw Leen Michiels als lid van het bijzonder comité sociale dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de geloofsbrieven van de heer John Vansteenbeeck, kandidaat-lid in het bijzonder comité voor de sociale dienst, goed.
Het decreet lokaal bestuur in bijzonder artikel 95, 96 en 103.
De akte van voordracht op basis waarvan het comitélid van wie het mandaat eindigde verkozen werd, vermeld geen opvolgers. Bijgevolg kunnen de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, van de lijst die het betreffende lid hebben voorgedragen, samen een nieuw kandidaat-lid voordragen. De nieuwe akte moet voldoen aan dezelfde voorwaarden als de akten die ingediend zijn bij het begin van de legislatuur.
De akte werd zoals wettelijk voorgeschreven bezorgd aan de algemeen directeur ten laatste 8 dagen voor de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn met name op 11 oktober 2022. Op de raad voor maatschappelijk welzijn van heden worden vervolgens de geloofsbrieven van het nieuwe comitélid de heer John Vansteenbeeck onderzocht.
De algemeen directeur bezorgde op 11 oktober 2022 een afschrift van de akte aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Wanneer de geloofsbrieven worden goedgekeurd, wordt de kandidaat verkozen verklaard.
Art. 1: De geloofsbrieven van de heer John Vansteenbeeck, kandidaat-lid in het bijzonder voor de sociale dienst, worden goedgekeurd.
Art. 2: De eedaflegging van de heer John Vansteenbeeck gebeurt ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur die hiervan een proces verbaal opmaakt en overhandigt aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de opvolgingsrapportering.
Decreet lokaal bestuur
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
Jaarlijks moeten alle gemeenten en OCMW’s een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het jaar.
De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2). De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.
Zoals de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur bepaalt, is de opvolgingsrapportering NIET zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen. Dat betekent dat het niet de bedoeling is om op een detaillistische manier de stand van de kredieten te rapporteren. Anderzijds kan de opvolgingsrapportering een nuttige aanzet zijn voor de evaluatie van de projecten en voor de verschuiving en bijstelling van de kredieten in de aanloop naar de aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art 20 en art. 38: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van raadslid;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de raadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor raadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de raadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de raadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de (eventuele) raadscommissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
De voorgestelde wijzigingen betreffen hoofdzakelijk de integratie van nieuwe bepalingen over het digitale en hybride vergaderen.
Fysiek vergaderen was altijd het uitgangspunt voor de organen van lokale besturen. De federale coronamaatregelen brachten daar verandering in. Lokale besturen zagen zich genoodzaakt om op digitale of hybride wijze te vergaderen. Het decreet lokaal bestuur, artikel 20 bepaalt dat de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn enkel digitaal of hybride kan vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden vermeld in het huishoudelijk reglement.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester