De voorzitter opent de zitting op 18/01/2024 om 19:28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 32.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2023.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2023 goed.
Grondwet, art. 173.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en latere wijzigingen.
Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform, artikel 21, eerste lid.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, art. 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.
Besluit van de gemeenteraad van 21 november 2019: vaststelling retributie voor administratieve prestaties.
Aanvragers wensen centraal en gebundeld informatie te ontvangen over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten. Gemeenten vinden het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed en zijn daarom op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. In dit kader fungeert het Vastgoedinformatieplatform als een elektronisch informatiesysteem dat bedoeld is om vastgoedinformatie samen te voegen en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd), zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform. Via dit platform kan de gemeente de aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en ontsluiten in de vorm van een product.
Het verzamelen en ontsluiten van vastgoedinformatie in een product via het Vastgoedinformatieplatform brengt voor de gemeente een administratieve last en bijbehorende kost met zich mee. Daarom wenst de gemeente de kosten voor het leveren van deze dienst te verhalen op de aanvrager via een retributiereglement.
Voor de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform na de inwerkingtreding van het gelijknamige decreet op 1 januari 2024, moet deze nieuwe procedure en het bijhorende retributiereglement goedgekeurd worden door de gemeenteraad. Hierbij hoort ook een toetredingsovereenkomst tussen de gemeente en het Vlaams Datanutsbedrijf. Beide documenten zitten als bijlage bij dit agendapunt.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en bijhorend retributiereglement goed. Dit document in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 2: De gemeenteraad keurt de toetredingsovereenkomst voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het Vastgoedinformatieplatform goed. Dit document in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 3: Artikel 1 punt 5 aangaande de retributie voor schriftelijke inlichtingen van stedenbouwkundige aard van het retributiereglement voor administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 november 2019, wordt opgeheven.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.
Na de eerste weken van de vluchtelingencrisis in 2022, werd voorzien in de nodige ondersteuning op vlak van taal. Vanuit CVO Semper werd snel geschakeld en een lesplaats werd gecreëerd in samenspraak met de schepen voor integratie en gelijke kansen.
Sindsdien zijn er bijgevolg taallessen aan de gang die in de eerste plaats vooral door oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne gevolgd werden, maar nu ook meer algemeen een unieke kans bieden om op laagdrempelige wijze een taalaanbod voor anderstaligen verder te zetten. In het kader van het activeringstraject stellen we vast dat het opstarten van een intensieve taalcursus Nederlands wenselijk is zodat sneller het beoogde taalniveau kan worden behaald om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Het intensieve aanbod zou elke weekdag in de ochtend doorgaan met dus een totale frequentie van 5 dagen per week. Hiervoor werd in het najaar van 2023 overleg gepleegd tussen team sociale zaken, CVO Semper, het Agentschap Integratie en Inburgering en de VDAB. De VDAB is als partner vertrouwd met het opstarten van intensieve taalcursussen en kan in deze ook toeleiden naar ons aanbod.
Naar analogie van de tweewekelijkse cursus is het voorstel om ook voor de intensieve taalcursus een leslokaal ter beschikking te stellen vanuit het lokaal bestuur. Hiervoor zou het leslokaal BACH in de Cultuurberg, Bergstraat 15 in aanmerking komen. Deze lessen zouden doorgaan vanaf 19 februari 2024 indien er voldoende inschrijvingen zijn. Het streefcijfer hiervoor is 10 deelnemers. Formeel wordt daarom de principiële goedkeuring van de overeenkomst opgemaakt en voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het verderzetten van taallessen Nederlands aan anderstaligen is een uitwerking van de meerjarenplan actie 26: 'Het lokaal bestuur voorziet in nieuwe samenwerkingsverbanden om blinde vlekken in de hulp- en dienstverlening op te vullen'.
Art. 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de overeenkomst voor tijdelijk gebruik van een leslokaal in de Cultuurberg met het centrum voor volwassenenonderwijs Semper voor het aanbieden van een intensieve taalcursus.
Art. 2: De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De Grondwet, artikel 41, 162 en 170§4.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting, gewijzigd bij de decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013.
Het consulair wetboek van 21 december 2013, artikels van 50 tot en met 67.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 41, tweede lid, 14°.
Omzendbrief Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken van 8 december 2023 tot vastlegging van de tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.
Besluit college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2024 over de vaststelling van de belasting op elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.
Omzendbrief Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken van 8 december 2023 tot vastlegging van de tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar (in bijlage).
Productiekost:
Kaarttype |
Normale procedure |
Spoedprocedure |
A-kaart (beperkt verblijf) |
10,70 |
116,40 |
B-kaart (onbeperkt verblijf) |
10,70 |
116,40 |
K-kaart (gevestigde vreemdeling) |
10,70 |
116,40 |
L-kaart (EU-langdurig ingezetene) |
10,70 |
116,40 |
EU-kaart |
7,70 |
105,00 |
EU+-kaart |
7,70 |
105,00 |
F-kaart |
7,70 |
105,00 |
F+-kaart |
7,70 |
105,00 |
M-kaart (Brexit-duurzaam verblijf) |
7,70 |
105,00 |
Het gemeentebestuur betaalt aan de federale overheid een vergoeding voor de aanmaak en levering van deze documenten maar heeft zelf ook kosten voor de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten. Het gemeentebestuur wenst voor deze kosten een billijke bijdrage te vragen.
Mogelijks worden de vergoedingen die het gemeentebestuur betaalt aan de federale overheid automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex. In dit geval is het wenselijk de gemeentebelasting aan te passen om afgeronde bedragen te bekomen wat duidelijker is en een snellere afhandeling mogelijk maakt.
Aangezien de nieuwe tarieven ingaan op 15 januari 2024, werd het besluit over de gemeentebelasting op de afgifte van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar door het college genomen en nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad. Als uitgangspunt worden dezelfde tarieven gemeentebelasting gehanteerd als voor de verblijfsdocumenten vreemde onderdanen en EID kaarten Belgen.
De belasting is verschuldigd door de persoon of instelling aan wie het administratief stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
De belasting wordt als volgt vastgesteld:
Kaarttype |
Normale procedure |
Belasting normale procedure |
Spoedprocedure |
Belasting spoedprocedure |
A-kaart (beperkt verblijf) |
10,70 |
6,90 |
116,40 |
21,40 |
B-kaart (onbeperkt verblijf) |
10,70 |
6,90 |
116,40 |
21,40 |
K-kaart (gevestigde vreemdeling) |
10,70 |
6,90 |
116,40 |
21,40 |
L-kaart (EU-langdurig ingezetene) |
10,70 |
6,90 |
116,40 |
21,40 |
EU-kaart |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
EU+-kaart |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
F-kaart |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
F+-kaart |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
M-kaart (Brexit-duurzaam verblijf) |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen inzake de vaststelling belasting op elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar. Er wordt voor een termijn van 15 januari 2024 tot en met 31 december 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar door het gemeentebestuur.
Art. 2: De belasting is verschuldigd door de persoon of instelling aan wie het administratief stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
Art. 3: De belasting wordt als volgt vastgesteld:
Kaarttype |
Normale procedure |
Belasting normale procedure |
Spoedprocedure |
Belasting spoedprocedure |
A-kaart (beperkt verblijf) |
10,70 |
6,90 |
116,40 |
21,40 |
B-kaart (onbeperkt verblijf) |
10,70 |
6,90 |
116,40 |
21,40 |
K-kaart (gevestigde vreemdeling) |
10,70 |
6,90 |
116,40 |
21,40 |
L-kaart (EU-langdurig ingezetene) |
10,70 |
6,90 |
116,40 |
21,40 |
EU-kaart |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
EU+-kaart |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
F-kaart |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
F+-kaart |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
M-kaart (Brexit-duurzaam verblijf) |
7,70 |
6,90 |
105,00 |
21,40 |
Art. 4: De formulierkosten van bovenvermelde documenten worden vastgesteld door de FOD Binnenlandse Zaken en zijn geldig op heden en kunnen door hen worden aangepast. Indien de som van prijs FOD en de gemeentebelasting aanleiding geeft tot een bedrag met decimalen zal dit bedrag afgerond worden. De bedragen zullen worden afgerond tot gehele getallen. Indien bij het af te ronden bedrag, het cijfer direct na de komma een 0,1,2,3 of 4 is, wordt er naar beneden afgerond. Indien bij het af te ronden bedrag, het cijfer direct na de komma een 5,6,7,8 of 9 is, wordt er naar boven afgerond.
Art. 5: De belasting wordt contant betaald op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. Het bewijs van betaling blijkt uit de afgifte van een betalingsbewijs (kassaticket). De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting, vermeerderd met de eventuele verzendingskosten, in bewaring geven indien dit document niet op het moment van aanvraag kan uitgereikt worden. Het in bewaring gegeven bedrag zal van ambtswege als een verworden contante betaling worden geboekt op het ogenblik van afgifte van het belastbaar document.
Art. 6: Bij gebreke van contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd en wordt de belasting een kohierbelasting en volgt de regelgeving hieromtrent.
Art. 7: De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Dit kan gebeuren door middel van een aangetekend schrijven, door overhandiging tegen ontvangstbewijs of per e-mail naar bezwaarschrift@kampenhout.be.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Art. 8: Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zij de bepalingen van titel VII (vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot 9bis van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit wetboek van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 217 tot en met 223.
Om de gemeenten te helpen, ontwikkelde Audit Vlaanderen een leidraad voor organisatiebeheersing. Dit instrument wordt tevens door Audit Vlaanderen gehanteerd als standaard voor de organisatieaudits. Bij dergelijke audits onderzoekt Audit Vlaanderen of een bestuur over de sturings- en beheersinstrumenten beschikt om behoorlijk te functioneren. Daarbij is er vooral aandacht voor de management- en ondersteunende processen.
Naast deze brede organisatieaudits voert Audit Vlaanderen steeds meer gerichte thema-audits uit waarbij het een bepaald thema binnen de organisatie onderzoekt. Dit is hier het geval.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het rapport thema-audit 'Handhaving milieuaspecten van de omgevingsvergunning' door Audit Vlaanderen.
Art. 2: Het rapport wordt gepubliceerd op de website van het lokaal bestuur.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 217 tot en met 223.
Om de gemeenten te helpen, ontwikkelde Audit Vlaanderen een leidraad voor organisatiebeheersing. Dit instrument wordt tevens door Audit Vlaanderen gehanteerd als standaard voor de organisatieaudits. Bij dergelijke audits onderzoekt Audit Vlaanderen of een bestuur over de sturings- en beheersinstrumenten beschikt om behoorlijk te functioneren. Daarbij is er vooral aandacht voor de management- en ondersteunende processen.
Naast deze brede organisatieaudits voert Audit Vlaanderen steeds meer gerichte thema-audits uit waarbij het een bepaald thema binnen de organisatie onderzoekt. Dit is hier het geval.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het rapport 'Aanpak organisatiebeheersing' door Audit Vlaanderen.
Art. 2: Het rapport wordt gepubliceerd op de website van het lokaal bestuur.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt al
Verzoekschrift 5 : Transparantie vergoedingen gemeenteraadsleden
Bij het begin van de legislatuur heeft de meerderheid beslist dat men veel transparanter zou werken en transparant zou zijn naar de inwoners van Kampenhout. Opdat Gemeenteraadsleden in tal van verenigen, organisaties en instellingen zitten, ook aan veel vergaderingen deelnemen en men voor deze deelname soms vergoed voor wordt. maar “ inwoners “ niet weten hoeveel gemeenteraadsladen krijgen voor deze vergaderingen:
Verzoek ik Floris Hermans wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout voor te stemmen voor het opmaken van een lijst waarbij alle gemeenteraadsleden die een vergadering bijwonen in functie van de gemeente Kampenhout, en hier een vergoeding voor krijgen, dit bedrag aan de inwoners van Kampenhout kenbaar te maken. Ook dit kan opgenomen worden in een digitale databank die openbaar is voor elke inwoner van Kampenhout.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt:
In het kader van de transparantie omtrent de ontvangen vergoedingen zijn er diverse websites die kunnen geraadpleegd door iedereen en die de gevraagde informatie bevatten:
- website www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/wedde-uitvoerende-mandataris;
- website Cumuleo biedt details van de mandaten, ambten en beroepen van de politieke mandatarissen in België;
- website van het Rekenhof (https://www.ccrek.be/NL/Mandaten/Bezoeker.html) kan iedereen alle mandaten van alle Belgische mandatarissen opzoeken alsook de vergoedingen;
- de mandatendatabank van Vlaanderen biedt zicht op al de mandaten binnen de gemeenten, OCMW’s, districten en provincies.
Ook het eigen huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 januari 2023 bevatten een bepaling over de vergoedingen:
"Artikel 43 § 1. Aan de gemeenteraadsleden, met uitzondering van de burgemeester en de schepenen, wordt presentiegeld verleend voor volgende vergaderingen waarop zij aanwezig zijn: 1° de vergaderingen van de gemeenteraad; 2° de vergaderingen van de gemeenteraadscommissies (incl. deze waarvoor raadsleden overeenkomstig art. 37, §3, vierde lid van het decreet over het lokaal bestuur zijn aangewezen als leden met raadgevende stem) en de afdelingen; 3° de vergadering waarvoor men in principe recht op presentiegeld heeft, maar waarvoor het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt; 4° de vergaderingen die slechts gedeeltelijk werden bijgewoond; 5° de vergaderingen die werden hervat op een andere dag. § 2. Het presentiegeld bedraagt € 124,98 € voor de vergaderingen van de gemeenteraad. Dit bedrag wordt geïndexeerd overeenkomstig artikel 18 van het Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris. De voorzitter van de gemeenteraad ontvangt een dubbel presentiegeld voor de vergaderingen van de gemeenteraad die hij voorzit. Voor de gemeenteraadscommissies en de politieraad bedragen de presentiegelden respectievelijk de helft van het maximumbedrag."
Momenteel bedraagt dit 249.99 euro bruto per bijgewoonde zitting.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt.
Verzoekschrift 7: Betere communicatie.
Men merkt dat belangrijke gemeente berichten, notulen, reglementen, subsidiereglementen, bepaalde dossiers,… veel te laat of niet op de gemeentelijke website worden gepubliceerd. Daarom:
Verzoek ik Floris Hermans wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout voor te laten stemmen voor het oprichten van een databank waarbij alle beslissingen die de afgelopen 12 maanden genomen zijn en de inwoners van Kampenhout aangaan worden opgenomen op de website en gemakkelijk raadpleegbaar zijn. Deze mededelingen moeten op de website binnen een redelijke termijn duidelijk en transparant worden weergegeven.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt:
Alle dossiers die kenbaar moeten gemaakt worden zijn raadpleegbaar op de raadpleegomgeving van de website van het lokaal bestuur.
Alle dossiers die kenbaar moeten gemaakt worden, zijn raadpleegbaar op de website van het lokaal bestuur.
Op de website kan je alle vergaderingen vinden van de verschillende organen waarover verplicht gecommuniceerd moet worden. Wanneer de inwoner daarop doorklikt komt hij terecht bij de besluiten van deze organen. Dit betreft alle organen waarvoor dit wettelijk verplicht is.
'Belangrijke gemeente berichten' worden gepubliceerd op de facebook en de website van het lokaal bestuur alsook in het magazine 'HIER' dat 5 keer per jaar verschijnt.
De notulen, reglementen, subsidiereglementen worden eveneens gepubliceerd op onze website op een wijze die voldoet aan alle vereisten van het agentschap binnenlands bestuur. Deze documenten worden niet te laat maar wel tijdig gepubliceerd door het bestuur.
Behalve in de gevallen die bij wet, decreet of ordonnantie zijn bepaald, kan elk burger inzage krijgen in de bestuursdocumenten die de gemeente bezit en kan hij er tevens een afschrift van en/of toelichting bij krijgen. Hij kan tevens een aanvulling of correctie vragen van onvolledige of onjuiste gegevens die over hem in bestuursdocumenten voorkomen. De aanvraag tot openbaarmaking en tot correctie of aanvulling van bestuursdocumenten moet gebeuren en behandeld worden conform de voorschriften van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Niet alle informatie is openbaar te raadplegen of mag aangeboden worden. De medewerkers van onze diensten zijn steeds bereid - binnen de toegestane wettelijke contouren - informatie aan de burger te verstrekken.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt:
Verzoekschrift 6: belasting op basis van inkomen .
De wetgever heeft met het heffen van belastingen ooit voor ogen gehad dat iemand iets bijdraagt aan de maatschappij op basis van wat men heeft. Ik was blij om te horen dat de gemeente Kampenhout het financieel weer beter doet, dus verzoek ik de gemeenteraad voor het opheffen van de forfaitaire gemeentebelasting te stemmen. Het kan niet dat mensen belastingen betalen wanneer ze geen inkomen of zeer weinig verdienen, en toch een forfaitaire belasting moeten betalen omdat men in de gemeente Kampenhout woont.
Verzoek ik Floris Hermans wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout voor te stemmen voor de afschaffing van de forfaitaire gemeente belasting.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt: De afschaffing van de forfaitaire gemeentebelasting werd in de vorige legislatuur ook al besproken maar niet weerhouden als een uit te voeren actie. Te Kampenhout wordt er al een onderscheid gemaakt in het bedrag van de forfaitaire belasting tussen alleenstaanden (zij betalen 50 euro) en gezinnen (zij betalen 80 euro vanaf het moment dat de gezinssamenstelling meer dan 1 persoon betreft, dus ook alleenstaande ouders bv.). Indien inwoners in de onmogelijkheid zijn - omwille van een structureel financieel tekort - kunnen zij zich wenden tot het OCMW die een sociaal onderzoek verricht en het dossier al dan niet met de vraag tot toekenning extra financiële middelen. In functie van de al dan niet betaling van de belasting wordt de vraag dan voorgelegd aan het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst die kunnen goedkeuren of weigeren. Een belasting gebaseerd op inkomen is niet mogelijk omdat de gemeente niet over de inkomens van de inwoners beschikt.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt:
Verzoekschrift 8: oprichten van een autonoom gemeentebedrijf.
De gemeente Kampenhout laat heel veel financiële voordelen liggen omdat men nooit een A.G.B ( Autonoom gemeentelijk bedrijf heeft opgericht. Indien de gemeente dit wel zou hebben kan men honderdduizenden- miljoenen euro’s besparen.
Daarom verzoek ik Floris Hermans, wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad voor te laten stemmen voor de onmiddellijke oprichting van een Autonoom gemeente bedrijf voor de gemeente Kampenhout.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt: De vorige en huidige legislatuur kwam de oprichting van een AGB al ter sprake maar de oprichting ervan werd niet weerhouden. Een autonoom gemeentebedrijf (AGB) is een extern verzelfstandigd agentschap (EVA) van de gemeente. De dienst moet opgericht worden door de gemeente zelf, beschikken over een eigen rechtspersoonlijkheid met een publiekrechtelijk statuut en welbepaalde taken van gemeentelijk belang uitvoeren. De voordelen van de oprichting van een AGB staan niet in verhouding tot de extra investeringskosten bij oprichting, de werking, de nodige extra medewerkers, de dagelijkse werking. Het is de oprichting van een extra vehikel wat in tegenstelling is tot de samensmelting van OCMW en gemeente. Bovendien zijn er afzonderlijke mandaten nodig. Tenslotte kan een AGB ook weg groeien van de centrale gemeentelijke overheidsdienst wat kan leiden tot een gebrek aan betrokkenheid vanwege de gemeentelijke diensten met het AGB en omgekeerd.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt:
Verzoekschrift 9: aankoop kunst + bouw van kunstencentrum.
De gemeente Kampenhout probeert de laatste jaren kunstenaars een duwtje in de rug te geven. Toch stelt Kampenhout weinig voor als het gaat over cultuur en kunst. Daarom stel ik voor om de gemeente de komende jaren te laten investeren in kunst en cultuur. Om de kunstwerken onder te brengen en bezoekers te kunnen ontvangen die de kunstwerken kunnen bewonderen moeten deze ondergebracht worden in een “kunstencentrum”. Daarom verzoek ik de gemeenteraad te laten stemmen voor een studie waarbij de bouw van een kunstencentrum wordt onderzocht en de gemeente opzoek laat gaan naar een geschikte locatie om de kunstwerken in onder te brengen.
Daarom verzoek ik Floris Hermans, wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout voor te laten stemmen voor de oprichting en de bouw van een kunstencentrum binnen de komende 6 jaar.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt: De gemeente heeft reeds initiatieven gerealiseerd in het kader van het aanbod van kunst en cultuur. De huidige meerderheid is van mening dat het gebruik van De Krop en Villa Lucie reeds tegemoetkomt aan de vraag om meer aandacht te besteden aan kunst en cultuur. De vernieuwing van het kerkenbeleidsplan zal aangepakt worden en toekomstgericht zal er meer aandacht gaan naar het organiseren van culturele activiteiten in deze setting, als nevenactiviteit in onze kerken. Deze beweging is reeds ingezet bijvoorbeeld, het optreden van de fanfare in de kerk en andere culturele optredens. Bovendien mogen wij het laatste jaar van de legislatuur niet beslissen over het toekomstige beleid.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt:
Verzoekschrift 11: schriftelijke antwoorden.
Vroeger werden vragen van gemeenteraadsleden beantwoordt tijdens de gemeenteraad zelf, vandaag worden deze schriftelijk beantwoordt. Helaas kunnen de inwoners van Kampenhout deze schriftelijke antwoorden niet zomaar ergens terug vinden.
Daarom verzoek ik Floris Hermans, wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout voor te laten stemmen voor het transparant naar buiten brengen van de antwoorden die door de schepenen en burgemeester worden gegeven op de vragen tijdens de gemeenteraad en deze op de website te plaatsen van de gemeente Kampenhout binnen de 30 dagen nadat de vraag op de gemeenteraad werd gesteld.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt:
Er zijn verschillende mogelijkheden om te handelen bij het stellen en beantwoorden van vragen.
We verwijzen naar de regels van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad – goedgekeurd op 19 januari 2023 – die worden gevolgd.
Art. 3 bepaalt dat - nadat de agenda van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn verzonden is - raadsleden uiterlijk 5 dagen voor de vergadering punten aan de agenda kunnen toevoegen. Ze dienen een toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur en het secretariaat over te maken per mail. De algemeen directeur bezorgt deze voorstellen aan de voorzitter van de gemeenteraad. Deze punten worden volledig behandeld tijdens de gemeenteraad of raad voor maatschappelijk welzijn.
Art. 11 §1 bepaalt dat raadsleden het recht hebben aan het college van burgemeester en schepenen schriftelijke vragen te stellen. Ze doen dit via e-mail gericht aan secretariaat@kampenhout.be en algemeendirecteur@kampenhout.be. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig. De vraag wordt geagendeerd op de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en schepenen. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Art. 12 § 2. bepaalt dat raadsleden het recht hebben aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge vragen te stellen. Dit gebeurt tijdens de zitting van de gemeenteraad. Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord en dit wordt niet opgenomen in de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad
Zoals gezegd in art. 12 §2 wordt het antwoord op de gestelde mondelinge vragen niet opgenomen in de notulen of in het zittingsverslag (in casu de audio-visuele opname). Ten laatste tijdens de volgende zitting moet er geantwoord worden. Er is niet bepaald of dit een mondeling of schriftelijk antwoord is. De huidige werkwijze is dat het college van burgemeester en schepenen deze mondelinge vragen tot dusver schriftelijk beantwoordt. Voor elke volgende gemeenteraadszitting ontvangen de gemeenteraadsleden een schriftelijk antwoord op alle mondeling gestelde vragen. Bij een volgende aanpassing van het huishoudelijk reglement zou kunnen opgenomen worden dat antwoorden op mondelinge vragen gesteld door gemeenteraadsleden tijdens de zitting, op de website van het lokaal bestuur gepost worden voor de volgende gemeenteraad of raad voor maatschappelijk welzijn plaatsvindt.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt:
Verzoekschrift 12: oplaadpunten voor elektrische wagens .
De komende jaren zullen er meer en meer elektrische wagens op de weg komen, daarom zouden er op het gemeenteplein en aan het gemeentehuis ook enkele oplaadpunten moeten komen. De Europese unie geeft hier subsidies voor.
Daarom verzoek ik Floris Hermans, wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout voor te laten stemmen voor het zetten van minimum 20 laadpalen op bepaalde specifieke plaatsten in Kampenhout. In het jaar 2024-2025.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt: De gemeente zet al in op het voorzien van elektrische laadpalen en zal dit gradueel ook verder blijven uitrollen. Installaties zijn gepland: Sint-Stefaanstraat 3 (plein kerk) Gemeenteplein (dorp) Bukenstraat 22 (aan de kerk) Lopend dossier: Hutstraat 43 (aan de kerk) In dienst gesteld: Bergstraat 62 (kerkplein) Kerkstraat 1 (Cambio) Tritsstraat (bibliotheek) Zeypestraat (sporthal). Ook AWV plant aan Kampenhout Sas (hoppinpunt) meerdere elektrische laadpalen.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt:
Verzoekschrift 13: betaalbaar wonen .
De huizenprijzen zijn de laatste jaren geëxplodeerd, waardoor het onmogelijk is om de eigen jonge inwoners ( jonge gezinnen) een huis te laten kunnen kopen in Kampenhout.
Daarom verzoek ik Floris Hermans, wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout voor elke jongere die de leeftijd van 40 jaar niet bereikt heeft voor 31-12-2030 en tegen die datum minimum in de afgelopen 40 jaar 25 jaar lang in Kampenhout heeft gewoond een korting van 10% moet krijgen van de gemeente Kampenhout op de aankoopprijs van het aangekochte huis in de gemeente Kampenhout.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt: Op deze vraag kan het gemeentebestuur niet ingaan, er kan geen korting gegeven worden op de aankoopprijs van een huis te Kampenhout. Het gemeentebestuur kijkt er daarentegen wel op toe dat er toekomstgericht voldoende kleinere wooneenheden worden toegestaan/gerealiseerd op haar grondgebied.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt:
Verzoekschrift 14: de gemeentelijke loods .
De gemeentelijke loods ( Haachtsesteenweg ) werd enkele jaren geleden verkocht aan een projectontwikkelaar die er een aantal appartementen heeft op gebouwd, maar dit is nooit ter sprake gekomen op de gemeenteraad. Is de procedure voor de verkoop van de gemeentelijke loods correct verlopen? De inwoners van Kampenhout weten niet aan wie dit verkocht is, en hebben zelf nooit de kans gekregen om de gemeentelijke loods te kunnen kopen.
Daarom verzoek ik Floris Hermans, wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout om voor de oprichting van een digitale databank te stemmen waarbij alle inwoners openbaar kunnen zien wat de gemeente te koop heeft staan.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt: Het college van burgemeester van schepenen besliste op de zitting van 22 juni 2004 de technische dienst opdracht te gegeven om een dossier voor de verkoop van de loods en grond op te maken dat kon voorgelegd worden aan de gemeenteraad (samen met het schattingsverslag, bodemattest,…). Het college van burgemeester van schepenen besliste op de zitting van 26 oktober 2004 het dossier ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 18 november 2004. De gemeenteraad besliste op de zitting van 18 november 2004 in principe akkoord te gaan om de voormalige gemeenteloods gelegen Haachtsesteeweg 391 openbaar te verkopen. De verkoop van de loods Haachtsesteenweg werd behandeld door het college van burgemeester en schepenen in zitting bijeen op 27 februari 2012. De opdracht werd gegeven een zitdag te organiseren op dinsdag 24 april 2012 om 14 uur in zal Ter Elst. Oprichting van een digitale databank. Wanneer de gemeente eigendommen verkoopt, wordt dit gepost op onze (sociale) media (website lokaal bestuur, Facebook, Instagram, HIER!). Op deze manier zorgt het bestuur ervoor dat elke inwoner via verschillende kanalen (digitaal en niet digitaal) op de hoogte zal gebracht worden van elke verkoop van eigendom van de gemeente. Het doel in de vraag – alle inwoners openbaar laten zien wat de gemeente te koop staan heeft – wordt op deze manier bereikt, daarvoor is geen digitale databank nodig (die mogelijks een hogere drempel vormt om aan de informatie te raken).
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 28.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 304.
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 met betrekking tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met in het bijzonder 1.13 Verzoekschriften.
Op 2 november 2023 werd een verzoekschrift door Floris Hermans ingediend dat luidt als volgt:
Verzoekschrift 15: schijn van belangenvermenging.
Belangenvermenging en de schijn van belangenvermenging zijn bij wet verboden, ook deontologisch kan het niet zijn dat men de belangen van de gemeente en de persoonlijke belangen laat samen gaan.
Daarom verzoek ik Floris Hermans, wonende te Langestraat 45, 1910 Kampenhout de gemeenteraad van Kampenhout om voor te stemmen voor het opmaken van een charter waarbij er nog eens uitdrukkelijk wordt vermeld dat een schepen geen persoonlijk belang mag hebben bij het beleid dat hij/zij uitvoert. Een schepen of burgemeester moet onafhankelijk zijn werk doen ten dienste van het algemeen belang.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het antwoord dat het college van burgemeester formuleerde en luidt als volgt:
Op de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 maart 2023 werden respectievelijk de deontologische codes voor mandatarissen van de gemeente en voor mandatarissen van de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd. Deze code bevat algemene plichten, doelstellingen en uitgangspunten in verband met deontologisch handelen.
Onder titel 5 in deze deontologische code werden reeds gedragsregels opgenomen met betrekking tot ‘belangenvermenging en de schijn ervan’. Gezien er reeds uitdrukkelijk wordt vermeld dat een schepen geen persoonlijk belang mag hebben bij het beleid dat hij/zij uitvoert en ook onafhankelijk zijn werk moet doen ten dienste van het algemeen belang, is een charter overbodig.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht dit antwoord te bezorgen aan de indiener van dit verzoekschrift.
De voorzitter sluit de zitting op 18/01/2024 om 20:23.
Namens Gemeenteraad,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester