De voorzitter opent de zitting op 21/11/2024 om 19:29.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 32.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 24 oktober 2024.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 24 oktober 2024 goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 395 §2.
Artikel 395 §2 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de raden van de deelnemende gemeenten de rekeningen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dienen goed te keuren.
De interlokale vereniging Integrale Veiligheid Kastze is geen eigen rechtspersoon en heeft dus ook geen eigen jaarrekening. De resultaten van de ILV zitten verweven in de rekening van Steenokkerzeel en kunnen dus niet apart gepresenteerd worden. Het overzicht is datgene wat elk jaar overgemaakt wordt aan de deelnemende gemeenten.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de rekeningen van volgende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden goed:
- It-punt
- Kunstacademie
- Veiligheid en noodplanning
- H2KR
- Sportregio
- 3WPlus Woonwinkel - Noord
- Cultuur Noordrand
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432.
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2024 werd Greet Willems aangeduid als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op 18 november 2024.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 november 2024 met betrekking tot de goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Logo Oost-Brabant op 18 november 2024
Op 24 oktober 2024 werd op de gemeenteraad Greet Willems aangeduid als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Logo Oost-Brabant op 18 november 2024.
Op 4 november 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de agenda goed en bepaalde het mandaat voor de buitengewone algemene vergadering van Logo Oost-Brabant op 18 november 2024.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 3 juni.
2. Kennisname, onderzoek en goedkeuring van het gezamenlijk verrichtingsvoorstel opgemaakt door Logo Vlaanderen vzw (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen, 1012.417.803) in de hoedanigheid van overnemende vzw en door Lokaal Gezondheidsoverleg Antwerpen vzw (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen, 0478.639.768), Lokaal Gezondheidsoverleg Brugge – Oostende vzw (RPR Brugge, afdeling Brugge, 0466.898.315), Lokaal Gezondheidsoverleg Dender vzw (RPR Gent, afdeling Dendermonde, 0475.926.441), Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw (RPR Gent, Afdeling Gent, 0817.842.830), Lokaal Gezondheidsoverleg Kempen vzw (RPR Antwerpen, afdeling Turnhout, 0465.214.968), Lokaal Gezondheidsoverleg Limburg vzw (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt, 0465.044.427), Lokaal Gezondheidsoverleg Leieland (RPR Gent, afdeling Kortrijk, 0466.897.820), Lokaal Gezondheidsoverleg Mechelen (RPR Antwerpen, afdeling Mechelen, 0478.689.060), Lokaal Gezondheidsoverleg Midden-West-Vlaanderen (RPR Gent, afdeling Kortrijk, 0466.898.414), Lokaal Gezondheidsoverleg Oost-Brabant (RPR Leuven 0478.422.509), Lokaal Gezondheidsoverleg Waasland (RPR Gent, afdeling Dendermonde, 0469.135.055) en Lokaal Gezondheidsoverleg Zenneland vzw (RPR Brussel Nederlandstalige afdeling 0478.478.234) in de hoedanigheid van overgenomen vzw’s in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, waaraan de volgende documenten gehecht werden : (i) een staat van activa en passiva van zowel de overnemende vzw als de overgenomen vzw’s per 31 augustus 2024, en (ii) de controleverslagen opgemaakt door het revisorenkantoor Boes & Verrue en ‘Callens, Vandelanotte & Theunissen’ op 18 oktober 2024 en 16 oktober 2024 over het verrichtingsvoorstel en de voormelde staten van activa en passiva.
In toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV werd een kopie van voornoemd verrichtingsvoorstel, met bijhorende staten van activa en passiva per 31 augustus 2024 en controleverslagen van het revisorenkantoor Boes & Verrue en ‘Callens, Vandelanotte & Theunissen’, werden samen met de agenda kosteloos overgemaakt aan de leden van de vereniging.
3. Besluit tot ontbinding (zonder vereffening), overeenkomstig het voornoemd verrichtingsvoorstel, teneinde het volledig vermogen van de vereniging in te brengen in Logo Vlaanderen vzw, de overnemende vzw in de zin van artikel 13:1, § 1, WVV, en dit met juridische, fiscale en boekhoudkundige uitwerking vanaf 1 januari 2025 om 0u.
4. Kennisname van het feit dat de leden van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw hun hoedanigheid van lid verliezen en, zoals voorzien in het verrichtingsvoorstel opgemaakt in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, niet van rechtswege lid worden van Logo Vlaanderen vzw in de hoedanigheid van overnemende vzw.
5. Beëindiging van het mandaat van de bestuurders – kwijting.
6. Beding dat de besluiten te nemen over de onderwerpen op de agenda, genomen worden onder de opschortende voorwaarde van het overeenstemmend besluit tot inbreng door de Logo Vlaanderen vzw in de hoedanigheid van overnemende vzw.
7. Bijzondere volmacht met het oog op de vaststelling van de verwezenlijking van de hiervoor vermelde opschortende voorwaarde en tot effectieve inbreng van het volledige vermogen van de vereniging op de buitengewone algemene vergadering van Logo Vlaanderen vzw.
8. Volmacht aan het bestuursorgaan voor de uitvoering van de genomen besluiten.
9. Volmacht voor de formaliteiten.
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 november 2024 houdende de goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Logo Oost-Brabant op 18 november 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
De jaarrekening van het lokaal bestuur wordt jaarlijks gecontroleerd door de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Kampenhout hebben op 20 juni 2024 de jaarrekening 2023 vastgesteld met de volgende saldi:
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Met deze vaststellingen zal rekening worden gehouden bij de opmaak van volgende beleidsrapporten.
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de definitieve vaststelling van de jaarrekening 2023.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De wijzigingen van het meerjarenplan moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was een overleg op 11 juni 2024 tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over deze wijzigingen 2024 van de verschillende kerkfabrieken.
Door de extra uitgaven die gepland staan voor de camerabewaking in de kerken was er een wijziging van het meerjarenplan nodig, omdat deze uitgaven zullen betoelaagd worden via de investeringstoelage.
Er zijn voor 2025 ook extra uitgaven voorzien voor het herstellen van de toren- en dakbedekking, naar aanleiding van het nazicht van het kerkgebouw door monumentenwacht in 2023.
De wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 17 juni 2024.
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
De exploitatietoelage stijgt van 7.904 euro naar 10.962,11 euro.
Er wordt voor 2025 van de gemeente een investeringstoelage gevraagd voor een bedrag van 6.341,61 euro.
Deze wijzigingen worden opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Antonius Buken goed.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De wijzigingen van het meerjarenplan moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was een overleg op 11 juni 2024 tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over deze wijzigingen 2024 van de verschillende kerkfabrieken.
Door de extra uitgaven die gepland staan voor de camerabewaking in de kerken was er een wijziging van het meerjarenplan nodig, omdat deze uitgaven zullen betoelaagd worden via de investeringstoelage.
De meerjarenplanwijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 04 juni 2024.
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Er wordt voor 2025 van de gemeente een investeringstoelage gevraagd voor een bedrag van 6.014,91 euro.
Deze wijziging zal worden opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Kampenhout goed.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De wijzigingen van het meerjarenplan moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was een overleg op 11 juni 2024 tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over deze wijzigingen 2024 van de verschillende kerkfabrieken.
Door de extra uitgaven die gepland staan voor de camerabewaking in de kerken was er een wijziging van het meerjarenplan nodig, omdat deze uitgaven zullen betoelaagd worden via de investeringstoelage.
De meerjarenplanwijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 24 juni 2024.
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Er wordt voor 2025 van de gemeente een investeringstoelage gevraagd voor een bedrag van 6.341,61 euro.
Deze wijziging zal worden opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Jozef Relst goed.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De wijzigingen van het meerjarenplan moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was een overleg op 11 juni 2024 tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over deze wijzigingen 2024 van de verschillende kerkfabrieken.
Door de extra uitgaven die gepland staan voor de camerabewaking in de kerken was er een wijziging van het meerjarenplan nodig, omdat deze uitgaven zullen betoelaagd worden via de investeringstoelage.
De meerjarenplanwijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 25 juni 2024.
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Er wordt voor 2025 van de gemeente een investeringstoelage gevraagd voor een bedrag van 6.341,61 euro.
Deze wijziging zal worden opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Servatius Berg goed.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en latere wijzigingen.
De wijzigingen van het meerjarenplan moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er was een overleg op 11 juni 2024 tussen het Centraal Kerkbestuur van Kampenhout en de gemeente over deze wijzigingen 2024 van de verschillende kerkfabrieken.
Door de extra uitgaven die gepland staan voor de camerabewaking in de kerken was er een wijziging van het meerjarenplan nodig, omdat deze uitgaven zullen betoelaagd worden via de investeringstoelage.
De meerjarenplanwijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 13 juni 2024.
Er werden geen opmerkingen geformuleerd door de financieel directeur.
Er wordt voor 2025 van de gemeente een investeringstoelage gevraagd voor een bedrag van 6.765,11 euro.
De meerjarenplanwijziging zal worden opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Stefaan Nederokkerzeel goed.
Het decreet van de Vlaamse regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van ruimtelijke ordening.
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzigingen.
Aanleiding en context
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd decreet betreffende de omgevingsvergunning en omgevingsbesluit:
“Art. 47. Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
-de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
-de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
-beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
-de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
-de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
Argumentatie
Op 30 november 2023 werd de aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2022173408_IN_1224 in laatste aanleg vergund door de deputatie van Vlaams-Brabant voor het slopen van twee woningen, het bouwen van een meergezinswoning in halfopen verband bestaande uit 8 woongelegenheden met ondergrondse parking en het kappen van 5 bomen + warmtepomp, gelegen Bergstraat 53 en 55, 1910 Kampenhout, kadastraal bekend: Kampenhout: afdeling 4, sectie D, perceelnummers 230 S en T.
Bij de aflevering van de omgevingsvergunning stelde de deputatie volgende omtrent de publieke doorsteek: “Het artikel 31 van het decreet omgevingsvergunning voorziet dat als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad hierover moet beslissen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Het college verbond als voorwaarde aan de vergunning dat de aanvrager kosteloos een stuk van het terrein moet overdragen naar het openbaar domein. Het gaat om het pad dat aan de Bergstraat vertrekt en in noordelijke richting doorloopt tot voetweg nr. 48 en het perceeldeel tussen dit pad en de rechter perceelsgrens waar ook de wadi en een groenzone liggen.
Bijkomend wordt gesteld dat de overdracht nog moet worden goedgekeurd op de gemeenteraad. Dergelijke voorwaarde is in strijd met artikel 74 van het omgevingsvergunningsdecreet, dat stelt dat een voorwaarde moet kunnen ‘worden verwezenlijkt door toedoen van de aanvrager, bouwheer, gebruiker of exploitant’. De vergunning op zich moet immers de uitvoering van de vergunde handelingen mogelijk maken. In voorliggend geval echter wordt de uitvoerbaarheid van de vergunning, afhankelijk gemaakt van een bijkomende beoordeling door de gemeenteraad en kan deze niet meer door enig toedoen van de aanvrager worden uitgevoerd.
Bovendien voorziet de aanvraag niet in dergelijke overdracht en bevatten de ingediende plannen niet de informatie die de wetgever vereist voor een aanpassing van de rooilijn.
Bijkomend zou de door het college opgelegde grondafstand er in het huidige ontwerp toe leiden dat de wadi bij de meergezinswoning op het openbaar domein komt te liggen. Dergelijke configuratie is strijdig met de geldende wetgeving inzake hemelwater en op z’n minst merkwaardig te noemen.
De creatie van een publieke groenzone op het achterliggende stuk van het perceel ter hoogte van de smalle voetweg kan een meerwaarde zijn voor de omgeving. De bestaande voetwegen Verstraetenswegel (voetweg nr. 49) en Bulsomwegel (voetweg nr. 48), die verder in noordelijke richting samenkomen ter hoogte van een woonwijk in de Nieuwelaan, vertrekken beide vanaf de Bergstraat op zo’n 145 m afstand van elkaar.
Een bijkomende tussenliggende publieke doorsteek naar het achterliggende gebied is een meerwaarde voor de zwakke weggebruikers om zich veilig door de kern te verplaatsen. Om deze doorgang te verzekeren is geen opname van het pad in het openbaar domein nodig. De aanvrager moet de doorgang wel vrij houden voor publiek gebruik. De voorziene afsluitingen mogen niet worden geplaatst. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning verbonden. De door het college gewenste overdracht van een deel van het perceel naar het openbaar domein wordt niet weerhouden als weigeringsgrond.“
Bijgevolg werd omtrent de doorsteek bij het afleveren van de vergunning volgende voorwaarde opgelegd: de doorgang over het perceel naar de achterliggende voetweg nummer 48 blijft vrij toegankelijk voor het publiek. De voorziene poortjes worden niet geplaatst.
De aanvrager wenst volgende voorwaarden bij te stellen:
De aanvrager voorziet, ondanks dit in laatste aanleg niet nodig werd geacht, om de publieke doorsteek af te staan aan de gemeente. Hiervoor wordt het pad verbreedt tot 1,65m waarbij het parallel wordt voorzien met de perceelgrens van de aanpalende buur. Naast het pad wordt een haag voorzien waardoor het pad op 2m tot 2,05m van de perceelgrens komt te liggen. Achter het gebouw loopt het pad rechtdoor waarbij het afbuigt naar de achterliggende voetweg. Aansluitend aan de voetweg wordt rond een zone van 341,34m² aan gras met bloemenweide en bomen afgestaan aan het openbaar domein.
Hierdoor grenst de tuinzone van de meergezinswoning niet meer aan de achterliggende voetweg en ontstaat een apart perceel waarop de wadi is voorzien.
Het pad is volgens de plannen voorzien in dolomiet, maar het advies van intern uit voorgaande aanvraag stelde dat de ondergrond van het wandelpad enkel kan op vlak terrein (korrelgrootte 0-5). Dolomiet op hellingen, is dit niet geschikt omdat het uitspoelt. Echter wenst men het pad toch in dolomiet uit te voeren.
Het openbaar onderzoek betrekkende de omgevingsvergunning, inclusief het rooilijnplan, vond plaats van 30 augustus 2024 tot en met 28 september 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Gezien de aanvraag de overdracht vraagt van de voetweg in het publieke domein dient de weg te voldoen aan het verordening toegankelijkheid en kan niet toegestaan worden om het pad aan te leggen in dolomiet maar dient dit te gebeuren met een waterdoorlatende klinker waarvan op het inplantingsplan eveneens een detailtekening van aangeleverd werd.
Wat betreft de aanleg van de groenzone voorziet de aanvrager in de meetstaat het inzaaien met gras en vermeld het plan het behoud van de bestaande bomen.
Gezien door afsplitsing van de voetweg het project wordt opgedeeld in een zone links met meergezinswonen en tuin en rechts een zone voor wadi zal een erfdienstbaarheid van ondergrondse leiding noodzakelijk zijn om de overloop van de regenwaterputten aan te sluiten op deze van de wadi. Gezien op heden door de Provinciale stedenbouwkundige verordening met betrekking tot de afvoer van hemelwater geen afvoer van RWA naar de riolering kan, wordt slechts voor de toevoerleiding een erfdienstbaarheid goedgekeurd en dient een eventuele noodoverloop op eigen terrein ter hoogte van de wadi voorzien te worden.
Na de goedkeuring van het tracé van de wegenis zal de kosteloze grondafstand hieruit voortvloeien. De kosteloze grondafstand zal uitgevoerd worden bij notariële akte, nadat de ontwerpakte door de gemeenteraad is goedgekeurd. De grondafstand is in principe kosteloos voor de gemeente, wat impliceert dat alle kosten die voortvloeien uit de notariële overdracht door de aanvrager van de omgevingsvergunning zullen gedragen worden.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het tracé van de nieuwe voetweg met graszone in het kader van het bijstellen van de voorwaarden bij een omgevingsvergunningaanvraag met dossiernummer OMV_ 2024089109 _IN_1596, goed.
Art. 2: De gemeenteraad beslist hierbij dat de voetweg niet kan uitgevoerd worden in dolomiet maar in kader van de integrale toegankelijkheid aangelegd wordt in waterdoorlatende klinkers. De opbouw van dit type verharding wordt voorzien tussen de 2 boordstenen zoals de detailtekening vermeld in de linkerhoek van het inplantingsplan bij het dossier.
Art. 3: Na de aanleg van de voetweg, de aanplanting van de haag ter hoogte van de voetweg en het inzaaien van de groenzone voorziet de aanvrager bij notariële akte een kosteloze grondafstand aan de gemeente waarin wordt opgenomen dat de gemeenteraad de goedkeuring geeft een erfdienstbaarheid van ondergrondse leiding te voorzien onder het pad voor de afvoer van de regenwaterput naar de wadi. Onder het pad kunnen verder geen leidingen of afvoeren voorzien worden.
Art. 4: In geval van goedkeuring van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het het bijstellen van de voorwaarden bij een omgevingsvergunningaanvraag met dossiernummer OMV_ 2024089109 _IN_1596 de kosteloze grondafstand als last in de vergunningsbeslissing opgelegd worden. De kosten verbonden aan de kosteloze grondafstand zullen dan gedragen moeten worden door de aanvrager van de omgevingsvergunning.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.
De rechtspositieregeling van het personeel lokaal bestuur Kampenhout, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 22 februari 2024, hoofdstuk 6 betreffende de feestdagen.
Het arbeidsreglement van het personeel lokaal bestuur Kampenhout, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 22 februari 2024, hoofdstuk 6 betreffende de feestdagen.
De personeelsleden van het lokaal bestuur Kampenhout, behalve deze behorend tot de cluster Zorg, hebben per kalenderjaar recht op 14 feestdagen. De raad bepaalt jaarlijks op welke wijze feestdagen die samenvallen met een zaterdag, een zondag of een normale inactiviteitsdag gecompenseerd worden.
De raad heeft hierbij volgende mogelijkheden: ofwel vervangende feestdagen vaststellen, ofwel het recht verlenen aan personeelsleden om deze dagen conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantiedagen op te nemen.
Op 26 september 2024 keurde het coördinatieteam het voorstel in bijlage goed waarbij voor 2 feestdagen die in 2025 samenvallen met een zaterdag of zondag een vervangende feestdag wordt vastgesteld, namelijk:
Naast het voorstel voor de compensatie van de feestdagen die in 2025 op een zaterdag of zondag vallen, wordt voorgesteld om voor deze personeelsleden in 2025, met uitzondering van polyvalente medewerkers (vrije tijd), 3 verplichte vakantiedagen in te plannen, die dienen als brugdagen na een feestdag:
Het voorstel werd ter advisering overgemaakt aan de representatieve vakorganisaties op 16 oktober 2024 en een herinnering op 8 november 2024. Bij het versturen van de agenda werd nog geen protocol ontvangen. Dit zal desgevallend voor de zitting van 21 november 2024 worden toegevoegd.
Het advies werd toegevoegd op 15 november 2024.
Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Kampenhout, behalve deze behorend tot de cluster Zorg, 2 feestdagen die in 2025 samenvallen met een zaterdag of een zondag, een vervangende feestdag vast te stellen naargelang het basisuurrooster van de personeelsleden, namelijk:
Art. 2: Gaat akkoord met het voorstel om voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Kampenhout, behalve deze behorend tot de cluster Zorg en met uitzondering van de polyvalente medewerkers, in 2025 3 verplichte vakantiedagen in te plannen, die dienen als brugdagen na een feestdag:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.
Na de eerste weken van de vluchtelingencrisis in 2022, werd voorzien in de nodige ondersteuning op vlak van taal. Vanuit CVO Semper werd snel geschakeld en een lesplaats werd gecreëerd in samenspraak met de schepen van welzijn, tevens bevoegd voor integratie en gelijke kansen.
Sindsdien zijn er taallessen aan de gang die in de eerste plaats vooral door oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne gevolgd werden, maar nu ook meer algemeen een unieke kans bieden om op laagdrempelige wijze een taalaanbod voor anderstaligen verder te zetten. In het kader van het activeringstraject stelden we vast dat het opstarten van een intensieve taalcursus Nederlands wenselijk was zodat sneller het beoogde taalniveau kan worden behaald om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Hiervoor werd in het najaar van 2023 overleg gepleegd tussen team Sociale zaken, CVO Semper, het Agentschap Integratie en Inburgering en de VDAB. De VDAB is als partner vertrouwd met het opstarten van intensieve taalcursussen en kan in deze ook toeleiden naar ons aanbod. Het intensieve aanbod gaat sinds 19 februari 2024 elke weekdag in de ochtend door in de Cultuurberg, Bergstraat 15, met dus een totale frequentie van 5 dagen per week.
Lokaal bestuur Kampenhout sloot hiervoor een overeenkomst af met CVO Semper voor het ter beschikking stellen van het lokaal BACH te Bergstraat 15. Deze overeenkomst loopt af op 31 januari 2025 en dient dus verlengd te worden om het verderzetten van de intensieve taalcursus Nederlands te kunnen verzekeren. De tijdelijke onderwijsbevoegdheid van CVO Semper in Kampenhout loopt af in juni 2025. In afwachting van het besluit omtrent een eventuele permanente onderwijsbevoegdheid, is het voorstel daarom om het leslokaal alvast t.e.m. 30 juni 2025 ter beschikking te stellen aan het CVO voor de intensieve taalcursus.
Het verderzetten van taalcursussen Nederlands aan anderstaligen is een uitwerking van de meerjarenplan actie 26: 'Het lokaal bestuur voorziet in nieuwe samenwerkingsverbanden om blinde vlekken in de hulp- en dienstverlening op te vullen'.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de overeenkomst voor tijdelijk gebruik van een leslokaal met CVO Semper in het kader van het aanbieden van intensieve taalcursussen Nederlands voor anderstaligen goed.
Art. 2: De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.
Na de eerste weken van de vluchtelingencrisis in 2022, werd voorzien in de nodige ondersteuning op vlak van taal. Vanuit CVO Semper werd snel geschakeld en een lesplaats werd gecreëerd in samenspraak met de schepen van welzijn, tevens bevoegd voor integratie en gelijke kansen.
Sindsdien zijn er bijgevolg taallessen Nederlands aan de gang die in de eerste plaats vooral door oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne gevolgd werden, maar nu ook meer algemeen een unieke kans bieden om op laagdrempelige wijze een taalaanbod voor anderstaligen verder te zetten. Sinds februari 2024 wordt er ook een intensieve taalcursus aangeboden.
Lokaal bestuur Kampenhout sloot een overeenkomst af met CVO Semper voor het ter beschikking stellen van de leeszaal in Cultuur- en beleefcentrum De Krop om de reguliere taallessen die 2 maal per week plaatsvinden te kunnen organiseren. Deze overeenkomst loopt af op 31 december 2024 en dient dus verlengd te worden om het verderzetten van de taallessen Nederlands te kunnen verzekeren. De tijdelijke onderwijsbevoegdheid van CVO Semper in Kampenhout loopt af in juni 2025. In afwachting van het besluit omtrent een eventuele permanente onderwijsbevoegdheid, is het voorstel daarom om het leslokaal alvast t.e.m. 30 juni 2025 ter beschikking te stellen aan het CVO voor de taallessen Nederlands, en dit voor 2 avonden in de week.
Het verderzetten van taallessen Nederlands aan anderstaligen is een uitwerking van de meerjarenplan actie 26: 'Het lokaal bestuur voorziet in nieuwe samenwerkingsverbanden om blinde vlekken in de hulp- en dienstverlening op te vullen'.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de overeenkomst voor tijdelijk gebruik van een leslokaal met CVO Semper voor het aanbod van de reguliere taallessen Nederlands goed.
Art. 2: De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder art. 40 en 41.
Besluit van de gemeenteraad van 21 maart 2024 betreft aanpassing reglement Kampenhout Popt-Up.
Meerjarenplan actie 39: aantrekkelijker maken van centrum Kampenhout.
Op 21 maart 2024 werd op de gemeenteraad het aangepast reglement voor het project Kampenhout Popt-Up goedgekeurd.
De vergunningsaanvraag voor de containerunits heeft door omstandigheden langer geduurd dan voorzien was. Hierdoor is het project Kampenhout Popt-Up al bijna een jaar opgeschoven. Dit had invloed op de potentiële kandidaten. Zij hadden geen duidelijk tijdskader meer voor een eventuele opstart. Een groot deel van de kandidaten had ook een beetje drempelvrees om de stap te zetten (hun huidige job, financieel, tijd,..).
Om de bestaande en nieuwe potentiële kandidaten tegemoet te komen en te overhalen om zich in te schrijven voor het project wordt het reglement opnieuw aangepast en deels ook versoepeld.
De voornaamste wijzigingen zijn:
- Verlenging van de datum (opnieuw start looptijd voor 2 jaar).
- Aanpassing minimale bezettingsduur (van minimum 6 maand naar minimum 1 maand).
- Aanpassing tarief (van 600 euro naar 500 euro per maand + mogelijkheid om via CBS-besluit korting/compensaties toe te kennen).
- Aanpassing procedure kandidaatstelling (wegwerken drempels voor ondernemers).
- Nog enkele praktische zaken (opname bezetting ter bede als juridische contractvorm, schrappen omschrijving units, begeleidingstraject niet enkel door Unizo, juryfunctie specifiëren).
Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen aan het reglement van 'Kampenhout Popt-Up, mits nog een bijkomende aanpassing aan: Art. 12b: Om redenen van algemene promotie, compensatie, marketing of gelijkaardige beweegredenen; kan door het college van burgemeester en schepenen van Kampenhout beslist worden om financiële incentives (kortingen, kwijtscheldingen, etc.) toe te kennen aan één of meerdere ondernemers mits kwalitatieve onderbouwing met een maximum van 10 % op het bedrag per maand.
Het reglement zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2024 wordt daarbij opgeheven.
Art. 2: Het reglement in bijlage met aanpassing, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt vastgesteld.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Op 7 oktober 2024 beslist het college van burgemeester en schepenen om het voorstel om voor GAS 123 dossiers het sanctionerend luik in eigen beheer uit te voeren.
Momenteel nemen de sanctionerend ambtenaren van Haviland een beslissing over de sanctie in een GAS-dossier. Dit voor zowel overlast (GAS1-2-3), als voor inbreuken op stilstaan en parkeren (GAS4), als op snelheidsovertredingen (GAS 5). Hierdoor heeft het lokaal bestuur weinig zicht op de afhandeling van de GAS 1-2-3 dossiers en is het moeilijk om het veiligheidsbeleid rond overlast daarop af te stemmen. Ook krijgen de vaststellers van de GAS-dossiers weinig tot geen feedback over het resultaat van hun dossier. Om deze reden is het aangewezen om GAS 1-2-3 in eigen beheer te kunnen behandelen. Het uitvoeren van GAS 1-2-3 in eigen beheer uitvoeren heeft verschillende voordelen voor zowel het beleid, als voor de overtreder, het slachtoffer als voor de vaststellers.
Het gemeentebestuur wenst in dat kader Jitta Loncke, in dienst als coördinator bestuurlijke handhaving bij de ILV integrale veiligheid, aan te stellen als sanctionerend ambtenaar.
De Procureur des Konings verleende d.d. 28 oktober 2024 een gunstig advies omtrent de aanstelling van Jitta Loncke als sanctionerend ambtenaar.
De kandidaat die wordt voorgesteld heeft de opleiding als sanctionerend ambtenaar gevolgd en is hiervoor geslaagd; voor het overige voldoet zij aan de aanstellingsvoorwaarden zoals omschreven in het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De samenwerkingsovereenkomst met Haviland blijft bestaan. De overeenkomst bevat namelijk een exclusiviteitsclausule voor wat de externe dienstverlening betreft. De overeenkomst kan bijgevolg perfect blijven doorlopen wanneer de gemeente zelf instaat voor de verwerking van de GAS dossiers. De sanctionerend ambtenaren van Haviland blijven de GAS 4 en GAS 5 dossiers afhandelen en kunnen indien nodig ook nog steeds GAS 1-2-3 dossiers verwerken.
Bij geheime stemming: met 20 stemmen akkoord.
Art. 1: De gemeenteraad stelt Jitta Loncke aan als sanctionerend ambtenaar van de gemeente Kampenhout voor de sanctionering van de dossiers GAS 1-2-3.
Art. 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone KASTZE, de procureur des konings van Halle-Vilvoorde en de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.
De gemeenteraad gaf eerder dit jaar goedkeuring om de wegenis van verschillende straten te vernieuwen. De Lauterweg kwam niet in die lijst voor.
De Lauterweg is eigenlijk al het ganse jaar door moeilijk berijdbaar tussen de Wippeweide en de Kerkeboswegel. Het regenwater blijft er in één grote plas op de rijbaan staan omdat het niet kan infiltreren of niet afgevoerd wordt.
De Lauterweg is een door de schoolgaande jeugd, buurtbewoners en recreanten veel gebruikte weg die een trage verbinding vormt tussen de Langestraat, Kampelaarstraat en het centrum van Kampenhout.
Ingevolge het gebrek aan waterinfiltratie en waterafvoer blijft het water gedurende de natste maanden van het jaar gewoon op de rijbaan staan waardoor de Lauterweg voor fietsers quasi onberijdbaar wordt tussen de Wippeweide en de Kerkeboswegel.
Sommige fietsers mijden daarom deze trage fietsverbindingsweg.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van de problematiek van de waterafvoer/waterinfiltratie in de Lauterweg (tussen de Wippeweide en de Kerkeboswegel te onderzoeken en de gepaste maatregelen te nemen teneinde de weg terug in een goede staat te brengen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 21 oktober 2024 om de plaatsingsprocedure voor het “Aanstellen van een studiebureau voor sloop en sanering VITUS-sites” stop te zetten. In de beslissing van het college wordt expliciet vermeld dat de procedure later eventueel terug zal opgestart worden.
Na jarenlange gerechtelijke procedures kon de gemeente Kampenhout de gronden van de voormalige VITUS-sites aan de Voortstraat en de Bukenstraat aankopen met het oog op een grondige sanering. Bij het begin van de werken in 2022 werd door het gemeentebestuur gecommuniceerd dat de gronden in 2024 te koop gingen aangeboden worden.
Uit de lezing van de notulen van het college van 21 oktober 2024 lijkt het erop dat de kans bestaat dat het college geen studiebureau voor sloop en sanering van de VITUS-sites zal aanstellen.
Het is van belang dat de gemeenteraad een duidelijk inzicht krijgt in de voortgang van de sanering van de VITUS-sites.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van de sanering van de VITUS-sites aan de Voortstraat en de Bukenstraat.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.
In gemeenteraadszitting van 18 april 2024 keurde de gemeenteraad de opgemaakte handelshuurovereenkomst, plaatsbeschrijving in- en uittrede en de overeenkomst bezetting ter bede voor het project Kampenhout Popt-Up goed.
Tijdens de gemeenteraadszitting werd aan de gemeenteraadsleden gemeld dat er voor het plaatsen van de container-units een omgevingsvergunningsaanvraag ging gebeuren en dat er ook een voorafgaand advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed gevraagd ging worden.
Ondertussen verleende het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 oktober 2024 de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen tot plaatsen van 3 tijdelijke containers met terras aan de Kerkstraat 45.
Voorafgaand aan deze omgevingsvergunning gaf het Agentschap Onroerend Erfgoed een gunstig advies onder voorwaarden.
Er werden de voorbije maanden door het college verschillende beslissingen genomen inzake het project Kampenhout Popt-Up. Naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag werd er advies gevraagd bij het Agentschap Onroerend Erfgoed. In dat advies wordt de voorwaarde opgelegd dat de containers maar 2 jaar op de locatie naast de Onze-Lieve-Vrouwkerk van Kampenhout mogen staan. Omdat de inrichting tijdelijk van aard is zou de impact op de erfgoedwaarde beperkt blijven.
De vraag die zich stelt is wat er na die 2 jaar gaat gebeuren. Werd er al gekeken naar een alternatieve locatie of wordt het project na 2 jaar stopgezet ?
Het is aangewezen dat de gemeenteraadsleden een duidelijke stand van zaken krijgen over het verloop van het project.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van het project Kampenhout POPT-UP.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56.
Krachtens artikel 56 paragraaf 6 van het Decreet Lokaal Bestuur moet het college van burgemeester en schepenen een volledig en geactualiseerd overzicht bijhouden: - van alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt;
- van alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente.
Minstens eenmaal per jaar moet de gemeenteraad op de hoogte worden gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.
Gelet op de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024;
Gelet op het feit dat de huidige gemeenteraad nog niet op de hoogte werd gebracht van het geactualiseerde overzicht van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.
Gelet op de installatievergadering van de nieuw samengestelde gemeenteraad op 2 december 2024.
Rekeninghoudend met het feit dat enkel nog op de gemeenteraadszitting van 21 november 2024 de huidig samengestelde gemeenteraad in kennis kan gesteld worden van het overzicht met toelichting van eventuele wijzigingen.
Gelet dat het college van burgemeester en schepenen geen bijkomende agendapunten kan toevoegen eens de agenda werd overgemaakt aan de gemeenteraadsleden.
Overwegende dat de gemeente geacht wordt de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur na te leven.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het geactualiseerde overzicht van alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente Kampenhout deelneemt.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.
Tijdens de maand april van dit jaar werd op mijn vraag via de schepen van milieu het leveren en/of plaatsen van vallen voor Aziatische hoornaars op de agenda van de dierenwelzijnsraad geplaatst.
Nog diezelfde maand kwam er een positieve reactie van de milieudienst, ondertekend Jan Patfoort, dat er 7 vallen zouden geplaatst worden op enkele gevoelige plaatsen in Kampenhout. Het zou om een test gaan maar het was nog even wachten op de vallen.
Graag hadden wij informatie ontvangen betreffende de evolutie van deze actie. Bijkomend nog de vraag of er ook voor de bevolking gratis vallen zouden kunnen aangeboden worden.
Art. 1: De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen terugkoppeling te geven betreffende de evolutie van de strijd tegen de Aziatische hoornaars en bij positieve testresultaten vallen ter beschikking te stellen voor bewoners die in een gevoelige omgeving wonen, plaatsen waar regelmatig Aziatische hoornaars gesignaleerd worden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 32 laatste lid dat luidt als volgt: Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad staande de vergadering goed en ondertekent deze.
De voorzitter sluit de zitting op 21/11/2024 om 21:28.
Namens Gemeenteraad,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester