De voorzitter opent de zitting op 20/01/2022 om 19:29.
Artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Het decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID19 te beperken en latere aanpassingen.
Omwille van de huidige Covid-maatregelen besliste de burgemeester om de raadszitting van 20 januari 2022 digitaal te laten doorgaan.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester d.d. 11 januari 2022 m.b.t. de organisatie van de raadszitting van 20 januari 2022.
Het decreet lokaal bestuur.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 23 december 2021.
Art. 1: De gemeenteraad keurt van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 23 december 2021 goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41 betreffende bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De concessieovereenkomst van de gemeente Kampenhout en de NV Aquafin voor het onderhoud van de riolering.
Op dit ogenblik ligt er nog geen rioleringsstelsel in de Weisetterstraat, alle woningen zorgen voor hun eigen afwatering via lozing in sterfputten en/of in de beek.
Het ontwerpdossier voor de aanleg van de riolering in de Weisetterstraat werd door de gemeenteraad in zitting van 22 april 2021 goedgekeurd.
Voor de realisatie van de installatie van het pompstation in de Weisetterstraat dienen er grondinnemingen te gebeuren, volgens het grondinnemingsplan B218173-KAM3027 opgemaakt door Studiebureau MESO.
De onderhandelingen voor de grondverwerving werden gevoerd door de NV Aquafin, dit op basis van het schattingsverslag dd. 1 oktober 2020, opgemaakt door Landmeter-Expert bv Willems-Petitjean.
Deze onderhandelingen resulteerden in volgende verkoopbeloften :
Inneming 001 : kadastraal perceel Kampenhout, 1ste afdeling, sectie A nr. 292 L
oppervlakte : 44 m²
prijs : 350 euro
Inneming 002 : kadastraal perceel Kampenhout, 1ste afdeling, sectie A nr. 292 P
oppervlakte : 52 m²
prijs : 258,96 euro
Afstand van pacht 002 : 43,16 euro.
De verkoopbeloftes en overeenkomsten werden opgemaakt door NV Aquafin op basis van hun modelcontracten.
Uitgave werd gebudgetteerd in het meerjarenplan 2020-2025 onder registratiesleutel 2022/GBB/0200-00/22020000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de grondverwervingen volgens het plan B218173-KAM3027, opgemaakt door Studiebureau MESO, goed.
Art. 2: De gemeenteraad neemt kennis van de terreinbeschrijvingen en de bijhorende schaderegelingen.
Art. 3: De gemeenteraad verleent volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om de grondverwervingen te regelen.
Art. 4: Burgemeester Kris Leaerts en algemeen directeur Terry Horckmans te machtigen tot het ondertekenen van de notariële aktes.
Art. 5: Deze verwerving door het gemeentebestuur geschiedt voor openbaar nut.
Art. 6: De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van deze akte.
Art. 7: De grondverwervingen zullen als volgt worden gefinancierd : budget werd voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op registratiesleutel 2022/GBB/220-00/22020000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 7 december 2021 om 13.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 180 kalenderdagen eindigt op 5 juni 2022.
Er werden 3 offertes ontvangen:
- IVV Technieken, Henry Fordlaan 53 te 3600 Genk (798.380,47 euro excl. btw);
- KLIMATECHNICS, Muizenvenstraat 3 te 2300 Turnhout (635.679,93 euro excl. btw);
- SPIE BELGIUM NV, Tweestationsstraat 150 te 1070 Brussel (831.214,28 euro excl. btw);
De ontwerper, ARCHITECTUUR ATELIER, MULTIPROFESSIONELE ARCHITECTENVENNOOTSCHAP BVBA, Fraikinstraat 71A te 2200 Herentals, stelde op 14 december 2021 het verslag van nazicht van de offertes op.
Het ramingsbedrag wordt met 16,97 % overschreden.
De offerte van de laagste aanbieder bedraagt 84,09 % van het gemiddelde van alle offertes, op basis hiervan kan geconcludeerd worden dat de offerte niet abnormaal is.
De ontwerper stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde KLIMATECHNICS, Muizenvenstraat 3 te 2300 Turnhout tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 634.908,33 euro excl. btw mits het verkrijgen van een visum.
De veiligheidscoördinator stelde een verslag op waaruit blijkt dat deze offerte eveneens voldoet aan het koninklijk besluit van 25 januari 2001 en latere wijzigingen.
Omwille van
- de dringendheid: de algemene werken 'afwerking en uitbreiding van de pastorij' werden reeds aangevat half december 2021;
- de samenhang met sanitair- en elektriciteitswerken waarbij de te volgen tracés van álle leidingen perfect op mekaar afgestemd zijn en ook de plaatsingsvolgorde dient gerespecteerd te worden;
- de problemen en schadeclaims die kunnen ontstaan wanneer de werf stilvalt omdat, in afwachting van deze Fluïda-werken, ook de andere aannemers niet kunnen verder werken;
- het feit dat de markt momenteel wel "oververhit" is, doch het twijfelachtig is dat deze situatie zich op korte termijn zal regulariseren,
is het NIET aangewezen om de procedure stop te zetten en opnieuw aan te besteden.
Wanneer we het globale plaatje bekijken, zien we dat, hoewel de post Fluïda duurder uitvalt, het geheel van de verbouwingswerken binnen het voorziene globale ramingsbedrag blijft. Zie tabel in bijlage.
Het geheel van binneninrichting (en uitbreiding met tuinkamer) + Fluïda + elektriciteit werd geraamd op 1.917.912,76 euro (excl. btw).
De toegewezen aanbestedingen (incl voorliggende Fluïda offerte) komen samen op 1.873.516,23 euro (excl. btw).
Gezien het voorziene ramingsbudget wel met ongeveer 17% overschreden wordt, zal in eerste instantie aan de gemeenteraad het fiat gevraagd worden om, rekening houdend met bovenstaande, het aangepaste ramingsbedrag (zijnde dit offertebedrag) goed te keuren zodat de huidige procedure van aanbesteding kan verdergezet worden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op registratiesleutel 0119-04/22101007/BESTUUR/JANB/0/IP-7 (ACT-6) van de investering.
Bij de aanpassing van het meerjarenplan werd het voorziene krediet verhoogd.
Art. 1: De gemeenteraad keurde het aanbestedingsverslag en aangepaste ramingsbedrag voor het dossier "Grote pastorij Kampenhout - uitvoering technieken: Fluida" goed.
Art. 2 : De gemeenteraad gaat ermee akkoord om de huidige procedure van aanbesteding verder te zetten.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Wet van 28 mei 1956 betreffende ontplofbare en voor de deflagratie vatbare stoffen en mengsels en de daarmede geladen tuigen.
Wet van 7 december 1998 houdende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
MB van 28 november 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
In de gemeente Kampenhout gold op 1 januari 2022 een vuurwerkverbod. Toch werd er enorm veel vuurwerk afgestoken. Met heel veel dierenleed voor gevolg. De politiezone Kastze staat in voor de handhaving van het vuurwerkverbod. N-VA Kampenhout heeft geen vertegenwoordigers in de politieraad en wil daarom via een extra punt op de gemeenteraad te weten komen of de politiezone voldoende handhavend heeft opgetreden. De voorbije jaren heerste er rond het vuurwerkverbod een zeker gedoogbeleid. Recent zien we dat meer en meer politiezones zoals onder meer PZ KLM (Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise) en PZ Regio Turnhout een prioriteit willen maken van de handhaving van het vuurwerkverbod door gerichte acties te ondernemen.
In de vooravond van 31 december 2021 en tijdens oudejaarsnacht werd er in de gemeente Kampenhout enorm veel vuurwerk afgestoken. Dit is niet alleen illegaal, het zorgt ook voor veel dierenleed en is heel gevaarlijk. Heel veel paardenhouders kijken met een bang hart naar de overgang van oud naar nieuwjaar. Heel veel dierenliefhebbers nemen de moeite om heel die tijd dat er vuurwerk wordt afgestoken bij hun dieren te zijn. Dat is voor veel mensen niet evident omdat sommige weidestallen niet onmiddellijk aan de woning gelegen zijn. Toch blijkt het samenzijn met de dieren niet altijd voldoende om de schrik voor het vuurwerk weg te nemen.
Niet alleen paarden en honden hebben het moeilijk in die periode. Op de radarbeelden van het KMI is te zien dat er een enorme massa vogels wordt opgeschrikt door het vuurwerk.
Wanneer er geen effectieve handhaving gebeurt van het vuurwerkverbod zal de problematiek enkel maar toenemen wat tot zeer gevaarlijke toestanden kan leiden.
Art. 1: De gemeenteraad gaat niet akkoord gezien de politiezone reeds op de hoogte was, het vuurwerkverbod handhaafde, adequaat optrad en verbaliseerde waar nodig.
Onze partij staat volledig achter de investeringssubsidies aan erkende jeugdverenigingen, culturele verenigingen, sportverenigingen of parochiecomités. Nu dat deze legislatuur halfweg is hadden we graag vernomen hoe het staat met deze subsidies. Wordt er beroep op gedaan? Hoeveel dossiers zijn er lopende? Over welke bedragen spreken we? Wordt het doel van deze subsidie bereikt?
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken over de investeringssubsidies aan erkende jeugdverenigingen, culturele verenigingen, sportverenigingen of parochiecomités.
Namens Gemeenteraad,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester