De voorzitter opent de zitting op 16/10/2025 om 19:30.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 32.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 18 september 2025.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 18 september 2025 goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op 21 augustus 2025 ontving het lokaal bestuur via het digitaal loket voor lokale besturen de beslissing van het agentschap binnenlands bestuur, afdeling Lokale Organisatie, Werking en Personeel, in verband met een klacht (zie bijlage) met referentie KLACHT2025.000687' ingediend door raadslid Thierry Rom tegen het gemeentebestuur van Kampenhout wegens het niet naleven van de taalwetgeving aan het ontvangstloket in het gemeentehuis.
Het lokaal bestuur werd verzocht om toelichting en ons standpunt over het voorwerp van de klacht (artikel 331 van het decreet over het lokaal bestuur) te bezorgen.
Als bijlage kan u de beslissingsbrief aan het bestuur vinden.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het agentschap binnenlands bestuur, afdeling Lokale Organisatie, Werking en Personeel, van 6 oktober 2025 in verband met een klacht (zie bijlage) met referentie KLACHT2025.000687 ingediend door raadslid Thierry Rom tegen het gemeentebestuur van Kampenhout wegens het niet naleven van de taalwetgeving aan het ontvangstloket in het gemeentehuis.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
De jaarrekening van het lokaal bestuur wordt jaarlijks gecontroleerd door de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Kampenhout hebben op 26 juni 2025 de jaarrekening 2024 vastgesteld met de volgende saldi:
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Met deze vaststellingen zal rekening worden gehouden bij de opmaak van volgende beleidsrapporten.
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de definitieve vaststelling van de jaarrekening 2024.
Artikel 41, 23° van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen wil aan de gemeenteraad voorleggen om de jaarlijkse bijeenkomst van gepensioneerde personeelsleden, niet alleen nu, maar ook in de toekomst te willen ondersteunen.
Deze activiteit wordt steeds positief onthaald door de deelnemende gepensioneerde personeelsleden. Hoewel de subsidieaanvraag niet vooraf formeel werd ingediend bij het bevoegde beslissingsorgaan (zijnde de gemeenteraad), werd de gemeente tijdig in kennis gesteld over de activiteit. Gezien de sociale meerwaarde en het feit dat de kosten gedragen werden door een individuele burger, wordt voorgesteld om alsnog een nominatieve subsidie toe te kennen voor de afgelopen bijeenkomst.
Om het initiatief waarbij de gepensioneerde personeelsleden betrokken zijn ook in de toekomst te bestendigen, wil het lokaal bestuur als voormalige werkgever van deze personen ook voorzien in:
- administratieve ondersteuning om, rekening houdend met de GDPR-wetgeving, er voor te zorgen dat alle gepensioneerde personeelsleden van beide rechtspersonen (gemeente en OCMW) de kans krijgen om elkaar te ontmoeten;
- het opvragen van een administratief controlestuk alvorens de uitbetaling te doen: de uitnodiging en de deelnemerslijst.
200 euro
Art. 1: De gemeenteraad keurt de toekenning van een nominatieve subsidie goed ten bedrage van 200 euro aan dhr. Willy Sevenants, met betrekking tot de organisatie van de de bijeenkomst van gepensioneerd personeel voor het jaar 2025 en vraagt hierbij de uitnodiging en de deelnemerslijst te bezorgen aan de financiële dienst.
Artikelen 40, 56, 262 §2 en 272 §1 en § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur
In het kader van de betalingsopdracht met referentie 'factuur 20254179' (factuurdatum 3 juli 2025, ten bedrage van 30.697,22 euro, begunstigde GD&A advocatenkantoor), heeft de waarnemend algemeen directeur geweigerd deze opdracht te ondertekenen, waardoor de betaling niet werd uitgevoerd.
Als motivering voor de weigering geeft de waarnemend algemeen directeur aan:
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 6 oktober 2025:
- kennis genomen van de weigering van de waarnemend algemeen directeur, zoals gemotiveerd in de nota van 2 oktober 2025, om de betaling van factuur 20254179 (factuurdatum 3 juli 2025, ten bedrage van 30 697,22 euro, begunstigde GD&A advocatenkantoor) uit te voeren;
- kennis genomen van het schrijven (mail d.d. 2 oktober 2025) vanuit het kabinet van de provinciegouverneur;
- beslist om op eigen verantwoordelijkheid over te gaan tot betaling van 'factuur 20254179' (factuurdatum 3 juli 2025, ten bedrage van 30.697,22 euro, begunstigde GD&A advocatenkantoor) en volgt hierbij de procedure zoals voorzien in artikel 272 §2 van het decreet lokaal bestuur, door de gemeenteraad voorafgaandelijk te informeren over het voornemen om de betaling te laten uitvoeren.
Gefactureerd bedrag van 30.697,22 euro.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 oktober 2025, om op eigen verantwoordelijkheid over te gaan tot betaling van 'factuur 20254179' (factuurdatum 3 juli 2025, ten bedrage van 30.697,22 euro, begunstigde GD&A advocatenkantoor), vermits de betalingsopdracht door de waarnemend algemeen directeur geweigerd was op basis van artikel 272 §1 van het decreet lokaal bestuur.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017: art. 40-41.
De Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek tussen Cultuurconnect en de bibliotheken loopt af eind 2025, vandaar dit addendum met het oog op een verlenging van deze overeenkomst voor één jaar. Na deze periode kan de overeenkomst nog twee jaar stilzwijgend verlengd worden, tot uiterlijk eind 2028. Op die manier streeft Cultuurconnect een continuering na van de basisinfrastructuur en voorzien ze voldoende tijd om de toekomst van de basisinfrastructuur vorm te geven.
Verder voegt dit addendum een artikel inzake Interbibliothecair leenverkeer (IBL) toe aan de Overeenkomst. Het addendum is reeds besproken op en goedgekeurd door de stuurgroep digitale bibliotheek.
De nodige kredieten zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025: 2025/GBB/0703-00/61500060/GEMEENTE/VRIJETIJD/IP-GEEN - Lidmaatschappen (Cultuurconnect)
Art. 1: De gemeenteraad keurt het 'Addendum bij de Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek tussen vzw Cultuurconnect en het Gemeentebestuur Kampenhout' goed.
Art. 2: Het 'Addendum bij de Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek tussen vzw Cultuurconnect en het Gemeentebestuur Kampenhout' in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017: art. 40,41
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen besluit van de Vlaamse Regering van 5 oktober 2007 houdende vaststelling van de regels die de behoefte aan nieuwbouw of uitbreiding bepalen en van de fysische en financiële normen voor de schoolgebouwen, internaten en centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 7 mei 2004 tot omvorming van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs" naar een
publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap "Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs"
Decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 16 november 2012 houdende regeling van de werkingsmodaliteiten van Agion, agentschap belast met het beheer van de dossiers betreffende de infrastructuren van de Nederlandstalige scholen
Gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2024: Aankoop grond Kruisstraat
Op de gemeenteraadszitting van ‘29 september 2024 ’ werd de aankoop grond Kruisstraat goedgekeurd, met intentie om de gemeenteschool 'Het Klimtouw' (Biststraat 13 te 1910 Nederokkerzeel) te vernieuwen.
Hiertoe kan via Agion een subsidie van ‘70% voor basisonderwijsinstellingen aangevraagd worden voor de uitvoering van dit plan, voor elementen die betrekking hebben op de basisschool ‘Het Klimtouw'.
Aangezien de subsidieaanvragen bij AGION een lange doorlooptijd kennen (gemiddeld 10 jaar), is het aangewezen tijdig zulke subsidieaanvraag in te dienen. Hiertoe werd een aanvraagformulier
opgemaakt, dat bij Agion ingediend zal worden. Het aanvraagformulier werd opgemaakt op basis van de huidige gegevens qua leerlingenaantallen en bestaande oppervlakten.
De aanvraag is conform de fysische en financiële normen, gehanteerd door Agion en werd integraal besproken met Geert Gabriëls en Dries Naulaers (stafmedewerkers schoolgebouwen OVSG) op 19 september 2025.
Op basis van het aanvraagformulier krijgt het dossier een volgnummer en wordt het op de wachtlijst van Agion geplaatst.
De nodige kredieten dienen voorzien te worden in meerjarenplan van de volgende legislatuur.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het aanvraagformulier voor een subsidie bij Agion betreffende de nieuwbouw gemeenteschool 'Het Klimtouw' goed.
Art. 2: Het aanvraagformulier wordt bezorgd aan Agion voor het verkrijgen van een dossiernummer en opname op de wachtlijst.
Art. 3: Het aanvraagformulier in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het besluit van Vlaamse regering op datum van 29 mei 2009 betreffende vervangingen van korte afwezigheden. De omzendbrief "Vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs" op datum van 16 november 2005 met als referentie Pers/2005 /23.
De convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs moet elk schooljaar vernieuwd worden. De convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2025-2026 werd besproken op het OCSG van 1 juli 2025.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2025-2026 van de scholengemeenschap KASTZE goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art.41.
Besluit gemeenteraad van 27 februari 2025 over het inspraak- en participatiereglement voor bestuursperiode 2024 - 2030.
Bij aanvang van deze bestuursperiode werd door de gemeenteraad een nieuw inspraak- en participatiereglement vastgesteld. De statuten van alle adviesraden dienen aangepast te worden aan dit nieuwe reglement, zo ook de statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang. Het college van burgemeester en schepenen legde een model vast waarbinnen elke raad nieuwe statuten kon opstellen.
Tijdens de algemene vergadering van september 2025 stelden de leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang nieuwe statuten op. Hierover werd door de leden consensus bereikt.
Deze statuten (in bijlage te vinden) worden ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Art. 1: De gemeenteraad stelt de statuten voor het Lokaal Overleg Kinderopvang vast.
Art. 2: De statuten in bijlage maken integraal deel uit van dit besluit.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder art. 40, 41.
In december 2025 lanceert de provincie Vlaams-Brabant opnieuw een eindejaarsactie in samenwerking met de lokale besturen. Met deze eindejaarsactie willen we de lokale handelaars steunen en mensen aantrekken om lokaal te gaan kopen. Voor deze eindejaarsactie werd een reglement opgemaakt.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het reglement van de eindejaarsactie ‘Liever Lokaal’ vast.
Art. 2: Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Begin juli 2025 organiseerde het gemeentebestuur een grote boskap in het Votvinkenbos. Dit bos maakt deel uit van het Europees habitatrichtlijngebied “Valleigebied tussen Melsbroek, Kampenhout, Kortenberg en Veltem” beter gekend als “SBZ Valleigebied Kampenhout”.
De in juli 2025 uitgevoerde boskap van de gemeentelijke bossen blijft nog steeds vragen oproepen. Van een gemeentebestuur wordt verwacht dat ze ook op dit vlak
open en transparant is.
Vandaar volgende vragen:
- Welke firma heeft de boskap uitgevoerd en door wie werd deze aangesteld ?
- Werden er voor deze werken een overheidsopdracht gevoerd ?
- Voor wie was het hout bestemd ?
- Wie is de aankoper van het hout ?
- Wat is de bestemming van het hout ?
- Werd het hout verchipt voor de energie-industrie ?
- Werd het hout uitgevoerd naar het buitenland ?
- Wat heeft de kapping van het bos financieel opgeleverd of gekost aan de gemeente?
- Waarom worden de inwoners en in het bijzonder de Kampenhoutse jeugd niet betrokken bij de herplant van het bos ?
- Waarom is het bos niet toegankelijk voor het publiek ?
Art. 1: De gemeenteraad krijgt toelichting over de gestelde vragen met betrekking tot de in juli 2025 uitgevoerde boskap in het Votvinkenbos .
Art. 2: De gemeenteraad verwerpt het voorstel om de heraanplant van het bos samen met de inwoners uit te voeren en in het bijzonder de Kampenhoutse jeugd en scholen hierbij te betrekken en het bos nadien permanent open te stellen voor de burger.
Art. 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Op Vrijdag 22 augustus 2025 stelde Korneel Lenaerts de vraag per mail aan de Algemeen Directeur:
Graag hadden wij geweten of het bal van de burgemeester in regie van de gemeente wordt georganiseerd of door een politieke partij.
Indien dit door de gemeente wordt georganiseerd, had ik hierover volgende vragen:
Deze vragen stel ik in het kader van mijn mandaat als gemeenteraadslid en de openbaarheid van bestuur inachtnemend. Gelieve een sluitend antwoord te verschaffen binnen een termijn van 14 dagen, dd. Ten laatste op vrijdag 5 september 2025.
Op 8 september 2025 reageerde de Algemeen Directeur de goede ontvangst van het verzoek. Gelet op de vakantieperiode en de waarnemende functie van Algemeen Directeur volgde het antwoord iets later dan de vooropgestelde termijn.
Op 12 september 2025 verzond de Algemeen Directeur het antwoord:
Beste Korneel, De organisatie van het bal van de burgemeester is geen organisatie van het lokaal bestuur, maar wordt georganiseerd door een feitelijke vereniging nl. sociale werken van de burgemeester. In die hoedanigheid is er geen boekhouding en/of betalingen binnen onze werking en kunnen inhoudelijke vragen mbt boekhouding aan deze vereniging gesteld worden. Er is wel een inzet van personeelsleden ter voorbereiding van dit evenement.
Op 16 september 2025 werd door Korneel Lenaerts de vraag gesteld hier meer verduidelijking over te ontvangen.
Verwijzend naar het vermeld artikel 11 van het HHR werd deze vraag ter kennisname op het CBS geplaatst.
Het college van 6 oktober 2025 oordeelde om dit punt op de Gemeenteraad van 16 oktober 2025 te plaatsen als kennisgeving en verduidelijking en in alle transparantie naar alle gemeenteraadsleden.
Betreft: Vraag Korneel Lenaerts dd 16 september 2020
Mondelinge vraag mbt het bal van de burgemeester door Korneel Lenaerts-NVA - bespreking
Juridische context
Verwijzen naar artikel 11 van het HHR werd een schriftelijke vraag ontvangen die ter kennisname op het CBS geplaatst wordt
Feiten en beoordeling
Raadslid Korneel Lenaerts heeft op 16/09/2025 een vraag tot inzage gesteld mbt de praktische organisatie van het bal van de burgemeester in navolging van een eerdere vraag tot meer inhoud. Er werd aan de heer Lenaerts alvast aangegeven dat zijn vraag niet onder het inzagerecht behandeld kan worden, maar dat dit onder opvolging mondelinge vraagstelling hoort waarbij dit ter kennisname aan het CBS meegegeven wordt waarbij er binnen de termijn van een maand een schriftelijk antwoord voorzien wordt vanuit algemeen directeur.
Vraagstelling mbt prestaties medewerkers ter voorbereiding van het bal van de burgemeester:
Reactie en antwoord aan de gemeenteraad op de vraag van Korneel Lenaerts:
Het burgemeestersbal is een jarenlange traditie van bijna 50 jaar waar de huidige en voorgaande burgemeesters het nieuwe jaar inzetten met een gezellige avond voor de inwoners van Kampenhout.
De opbrengst van het bal gaat steeds naar een sociaal doel binnen de gemeente Kampenhout gaande van Ons Tehuis Brabant, het sociaal huis van het OCMW, de 3 scoutsverenigingen, de Chiro, de verschillende parochiezalen, de ouderraden van al de Kampenhoutse scholen en jeugdhuis Tonzent. Er wordt elk jaar om en bij de 10.000,00 EUR geschonken door de sociale werken van de burgemeester aan bovenvermelde sociale doelen.
De feitelijke vereniging ‘sociale werken van de burgemeester’ doet voor de logistieke opbouw in hoofdzaak beroep op de vele vrijwilligers en deels beroep op de arbeiders van de gemeente van de dienst uitvoering (loods). Tijdens het evenement en de afbraak zijn het louter vrijwilligers die zich inzetten voor dit event. Een deel van het materiaal wordt nadien opgehaald door arbeiders van de dienst uitvoering-loods. Hiernaast is er ook transport door bouwerij Haacht alsook de verhuurfirma’s die zorgen voor de aankleding van de zaal.
Naast het burgemeestersbal worden er voor vele evenementen prestaties geleverd door de gemeente, in samenwerking met verschillende organisaties, zoals: Kampenhout Swingt, Okkezeel bruist, Molenstee viert, 11.11.11, Kom Op Tegen Kanker, de Kerstmarkt, de Tractorstoet, doorgang wielerwedstrijd Primus Classic, de grote prijs Roger De Coninck, Kamp en Hout en andere organisaties, …
Voor het burgemeestersbal kan er een inschatting van gemeentelijke prestaties gemaakt worden van een drietal werkdagen vóór en één dag nadien.
Er zijn geen prestaties buiten de vaste stamtijden.
Voor deze prestaties wordt er verwezen naar:
- Het uitleenreglement voor het gemeentelijk materiaal art. 7 waarin wordt aangegeven dat podiumelementen en nadars gratis geleverd worden. (bijlage)
- Het retributiereglement van de sporthal geeft in art. 6.4. aan dat de sporthal gratis kan verhuurd worden voor sociale doelen (bijlage)
- Het plaatsen van verkeersborden in uitvoering van de Tijdelijke Politieverordening wordt voor geen enkel evenement aangerekend
- het proper maken van de omgeving rond de sporthal behoort tot de reguliere werking en wordt ook bij andere evenementen niet verrekend
- voor de andere prestaties is er geen reglement.
De gemeente Kampenhout geeft in zijn visie aan mensen te willen samenbrengen en verenigingen te ondersteunen.
In vele gemeenten en steden wordt er door de gemeente een ‘Nieuwjaarsdrink’ of variante hierop georganiseerd.
In Kampenhout is dit, tot op heden, niet het geval.
In reactie op deze vraag geeft de organisatie van de sociale werken van de burgemeester aan dat het lokaal bestuur dit evenement mag overnemen en omvormen tot een ‘Nieuwjaarsontmoeting – Nieuwjaarsdrink of volksbal’.
Hiervoor bieden de vrijwilligers van de ‘sociale werken van de burgemeester’ hun hulp aan.
De GR neemt kennis van:
Art. 1. In functie van de opmaak van de meerjarenplanning en de daarbij horende reglementen; kan er een reglement opgemaakt worden voor ‘het bal van de burgemeester’ en soortgelijke evenementen waarin duidelijke afspraken worden gemaakt over gemeentelijke prestaties. Er wordt een duidelijk en transparant reglement voorzien dat nu niet voor handen is.
Art. 2. Te overwegen en op te nemen in het meerjarenplan dat in december 2025 op de GR komt, om een soortgelijk evenement als het ‘bal van de burgemeester’ door het lokaal bestuur te organiseren onder de vorm van een ‘Nieuwjaarsontmoeting – Nieuwjaarsdrink of volksbal’. Hiervoor dienen de nodige budgetten te worden voorzien.
De voorzitter sluit de zitting op 16/10/2025 om 20:50.
Namens Gemeenteraad,
Isabelle Van Passel
waarnemend algemeen directeur
Kris Leaerts
voorzitter