Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het algemeen politiereglement op de gemeentewegen van Kampenhout.
De gemeenteraadsbeslissing van 10 november 2011 betreffende de definitieve aanvaarding van het nieuwe beleidsplan mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft zowel gemeentewegen als gewestwegen.
Het aanvullend reglement betreffende het invoeren van bijzonder overrijdbare bedding (BOB) en busstroken op de Haachtsesteenweg te Kampenhout is een maatregel om de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid te waarborgen.
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vraagt om de bijzonder overrijdbare bedding (BOB) en busstroken op de Haachtsesteenweg te Kampenhout aan te passen door de busstroken zoveel mogelijk om te vormen naar BOB.
Besproken in de provinciale commissie verkeersveiligheid (PCV) van 31 januari 2023 : dossier VB-394 N21 KAM krp Bulsomstraat (15,980).
Nadien besproken in het overleg op 13 maart 2023 dat twee keer per jaar doorgaat met tussen het college van lokaal bestuur Kampenhout en AWV.
AWV heeft een voorstel gedaan om op verschillende plaatsen de busstrook om te vormen naar een BOB. Dit om het visueel duidelijker, eenvormiger en veiliger te maken voor het verkeer. Zo zullen er hopelijk minder (bijna) ongevallen gebeuren.
Zie bijlage met plannetjes : KAM N21 busstrook naar BOB
Locaties :
Positief advies van de verkeerscommissie op 25 april 2023.
Collegebesluit van 15 mei 2023 : Verslag verkeerscommissie van 25 april 2023 - Kennisname
Collegebesluit van 5 juni 2023 : Verslag overleg AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) - lokaal bestuur Kampenhout 13 maart 2023 : aanvullingen en bemerkingen AWV- kennisneming
Gemeente moet voor AWV het aanvullend reglement (AR) opmaken en voor goedkeuring aanmelden in het digitaal loket voor lokale besturen.
Sinds 1 april 2023 is de wegcode aangepast.
Aanpassingen verhoogde inrichting
Het gaat onder meer over een aanpassing van art.22ter.1. om de handhaving van het inhaal-, stilstaan- en parkeerverbod op de verhoogde inrichtingen te garanderen in alle gewesten. Het inhaalverbod en het stilstaan- en parkeerverbod (federale bevoegdheid) worden nu respectievelijk in artikel 17 en 24 van de wegcode opgenomen. Alleen de bepaling met betrekking tot de snelheid (gewestelijke bevoegdheid) op de verhoogde inrichting blijft behouden in art.22ter.1.
Het besluit introduceert ook een definitie van een verhoogde inrichting.
Duidelijkere bepalingen voor de busstrook en de bijzondere overrijdbare bedding
Het besluit past de artikelen 72.5. en 72.6. aan over de busstrook en de bijzondere overrijdbare bedding (BOB). Als basisregel zijn alleen geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer toegestaan. De wegbeheerder kan andere voertuigen toelaten mits signalisatie. Taxi’s en voertuigen gebruikt voor het schoolvervoer zijn dus niet langer algemeen toegelaten op de busstrook. Om deze voertuigen toe te laten zal de wegbeheerder de nodige verkeerstekens moeten aanbrengen. Voor deze aanpassing voorziet het besluit een overgangsperiode tot 1 januari 2027.
Voertuigen gebruikt voor het schoolvervoer van personen met een handicap zijn niet langer algemeen toegelaten op de BOB. Ook hiervoor kan de wegbeheerder – waar het kan en opportuun is om de voertuigen toe te laten – de nodige verkeerstekens aanbrengen, rekening houdende met onder meer de bijzondere verkeerslichtenregeling voor het openbaar vervoer, de aanwezigheid van tramverkeer, etc.. Hiervoor is geen overgangsperiode voorzien. De definitie van de bijzondere overrijdbare bedding wordt opgeheven omdat deze overbodig is geworden door de aanpassingen van artikel 72.6.
Het concept van een busstrook en van een bijzondere overrijdbare bedding worden nu op een paar uitzonderingen na identiek. Zowel de busstrook als de bijzondere overrijdbare bedding maken nu immers geen deel uit van de rijbaan. Dat betekent dat vanaf 1 april 2023, zowel op bijzondere overrijdbare beddingen als op busstroken niet alleen het parkeren verboden is, maar ook het stilstaan. Aangezien de busstrook nu ook geen deel meer uitmaakt van de rijbaan heeft de bus die vanuit de busstrook de rijbaan oprijdt geen voorrang meer omdat de bus nu een manoeuvre uitvoert, en dit naar analogie van de bijzondere overrijdbare bedding. De wegbeheerders zullen hiermee rekening moeten houden bij het aanleggen van busstroken en dus flankerende maatregelen moeten nemen. Alleen voertuigen van de geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer mogen nog gebruik maken van de busstrook en de bijzondere overrijdbare beddingen. Zowel op de busstroken als op de bijzondere overrijdbare beddingen is het voor de andere bestuurders verboden te rijden, behalve:
• om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden;
• om de busstrook of bijzondere overrijdbare bedding te dwarsen op een kruispunt;
• om de busstrook of een bijzondere overrijdbare bedding te dwarsen om een eigendom of een parkeerplaats gelegen langsheen de busstrook in te nemen of te verlaten.
Het enige verschil tussen een busstrook en de bijzondere overrijdbare bedding is dat de bestuurders de busstrook mogen volgen om van richting te veranderen in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt. Een bijzondere overrijdbare bedding mag dus niet gevolgd worden in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt om van richting te veranderen.
Tot slot, een dambordmarkering mag nu ook een busstrook aanduiden.
De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door AWV de wegbeheerder.
Art. 1: Alle voorafgaande aanvullende reglementen of gedeelten ervan, die betrekking hebben op de huidige maatregel vervallen op het moment dat onderhavig besluit in werking treedt.
Art. 2: De gemeenteraad stelt het aanvullend reglement vast met betrekking tot de bijzonder overrijdbare bedding (BOB) en busstroken op de Haachtsesteenweg te Kampenhout.
Op de Haachtsesteenweg (N21) geldt de bijzonder overrijdbare bedding (BOB) :
Rijrichting Brussel
Rijrichting Haacht
Dit wordt gesignaleerd door :
Op de Haachtsesteenweg (N21) geldt de busstrook :
Rijrichting Brussel
Rijrichting Haacht
Dit wordt gesignaleerd door :
Art. 4: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur en overgemaakt aan het Departement Mobiliteit.
Art. 5: Agentschap Wegen en verkeer wordt door de dienst mobiliteit in kennis gesteld van de beslissing.