De voorzitter opent de zitting op 29/04/2022 om 20:00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 maart 2022 goed.
Het decreet lokaal bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 maart 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 maart 2022 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de agenda goed en bepaalde het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Haviland op 22 juni 2022.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
Artikelen 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de OCMW-raad bepaalt.
Het OCMW van Kampenhout is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Wij ontvingen een oproeping op 29 maart 2022 tot de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 met volgende agendapunten:
1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2021 aan de deelnemers bezorgd.)
2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2021;
3. Jaarrekening 2021 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2021, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021: goedkeuring (art. 41)
5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021: goedkeuring (art. 41);
6. Bestuur: kwijting aan bestuurders, kwijting aan commissaris (art. 34);
7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
8. Vervanging lid raad van bestuur (art. 19): goedkeuring
9. Vervanging deskundige (art. 19): goedkeuring
10. Toekenning dubbel presentiegeld aan de voorzitter (art. 29)
11. Bepaling vergoeding deskundigen (art. 29)
12. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
13. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (art. 31): goedkeuring
14. Varia.
Besluit van de OCMW-raad van 21 februari 2019 waarbij de heer Stefan Imbrechts werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Cedric Hoste aangeduid als plaatsvervanger om het OCMW te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
Dit agendapunt werd besproken op de gemeenteraadscommissie voor intergemeentelijke samenwerking van 26 april 2022.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 22 juni 2022 goed zijnde:
1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2021 aan de deelnemers bezorgd.)
2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2021;
3. Jaarrekening 2021 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2021, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021: goedkeuring (art. 41)
5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021: goedkeuring (art. 41);
6. Bestuur: kwijting aan bestuurders, kwijting aan commissaris (art. 34);
7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
8. Vervanging lid raad van bestuur (art. 19): goedkeuring
9. Vervanging deskundige (art. 19): goedkeuring
10. Toekenning dubbel presentiegeld aan de voorzitter (art. 29)
11. Bepaling vergoeding deskundigen (art. 29)
12. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
13. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (art. 31): goedkeuring
14. Varia.
Art. 2: De vertegenwoordiger van het OCMW is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 8 december 2021 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de initiatieven door het lokaal bestuur genomen in het kader van de vluchtelingenstroom vanuit Oekraïne.
1. Opgevangen personen in privé-opvang (familie, vrienden, kennissen)1. Opgevangen personen – 07-04-2022
1.1 Privé-opvang (familie, vrienden, kennissen)
1.2 Opvang via lokaal bestuur
1.3 Opvang via particulieren (PlekVrij): administratie met de kandidaat-opvanggezinnen i(document voor HousingTool, document ‘toelating politionele screening, uittreksel strafregister, woningkwaliteitsonderzoek ‘light’ door 3WPlus)
1.4 Duurzame huisvesting (tool)
2. Kledij - schoolgerief
2.1 Kledij kinderen
2.2 Schoolmateriaal
2.3 Kledij volwassenen (vooral vrouwen)
3. Goederen (meubilair, huisraad)
3.1 Actie van ondernemers van Kampenhout
3.2 Inrichting van opvangwoningen (privé – lokaal bestuur – PlekVrij)
4. Onderwijs en maatschappelijke participatie (vrije tijd)
4.1 Onderwijs
4.2 Vrije tijd / maatschappelijke participatie
5. Gezondheid
6. Buddywerking
6.1 Kandidaten ia aanmeldformulier
6.2 Voorbereiding buddywerking (informatie verzamelen, ‘wegwijzer’ voor buddy, vrijwilligersovereenkomst)
6.3 Ontmoetingsmoment
7. Beschikbare informatiekanalen
8. Informatie op www.kampenhout.be
9. Vragen en meldingen van burgers aan het onthaal
10. Noodplanning
11. Mailbox oekraine@kampenhout.be
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de initiatieven door het lokaal bestuur genomen in het kader van de vluchtelingenstroom vanuit Oekraïne.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de aanpassing van het arbeidsreglement voor het personeel van het lokaal bestuur Kampenhout m.b.t. de elektronische loondocumenten goed. De bijlage i.v.m. de elektronische loondocumenten wordt toegevoegd als bijlage aan het arbeidsreglement voor het personeel van het lokaal bestuur Kampenhout.
Het arbeidsreglement voor personeelsleden van het lokaal bestuur Kampenhout goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juni 2021.
Artikel 16 van de wet van 3 juni 2007 houdende diverse arbeidsbepalingen en artikel 3ter van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
De weddecentrale "Cipal-Schaubroeck" biedt in samenwerking met "Unified post"de service aan om de loonstroken digitaal aan te leveren aan de personeelsleden die hiermee instemmen. Dit voorstel werd op het overleg met algemeen directeur, financieel directeur en teamverantwoordelijke besproken. De digitale loonbrieven hebben heel wat voordelen o.a.:
- Tijdsbesparing door wegvallen van de papieren distributie
- Loonbrieven komen steeds bij de juiste persoon terecht en gaan zeker niet verloren tijdens de verspreiding
- Digitaal archief van de loonstroken
- Milieuvriendelijk
- Het personeelslid kan zijn loonbrief raadplegen wanneer hij/zij dit wil
Overschakelen naar digitale loonstroken heeft pas een meerwaarde als de meerderheid van de personeelsleden kiest voor de digitale loonstrook. De kostprijs van de digitale loonstroken is dezelfde als papieren loonstroken.
Op 18 januari 2022 hebben de personeelsleden een mail ontvangen met de vraag om hun keuze kenbaar te maken (papier of digitaal). Er zijn 170 personeelsleden die gekozen hebben voor de digitale loonstrook. Als startdatum werd 1 maart 2022 vooropgesteld.
Aan de juridische dienst van Cipal-Schaubroeck werd er advies gevraagd i.v.m. de aanpassing van het arbeidsreglement in kader van de digitale loonbrieven. In een bijlage aan het arbeidsreglement worden de regels inzake het ontvangen, raadplegen en archiveren van de elektronische loondocumenten zoals opgesomd in artikel 16 van de wet van 3 juni 2007 vastgelegd.
Dit voorstel m.b.t. de elektronische loondocumenten, werd voorgelegd op het sociaal overleg van 17 maart 2022 en aan het vast bureau en college van burgemeester en schepenen op 28 februari 2022.
Art.1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van het arbeidsreglement voor het personeel van het lokaal bestuur Kampenhout m.b.t. de elektronische loondocumenten goed. De bijlage i.v.m. de elektronische loondocumenten wordt toegevoegd als bijlage aan het arbeidsreglement voor het personeel van het lokaal bestuur Kampenhout.
De raad voor maatschappelijk welzijn ging akkoord om toe te treden tot OFP Prolocus
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte werden opgemaakt.
Het protocol van het onderhandelingscomité C1.
Het lokaal bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen; bijgevolg voorziet het lokaal bestuur een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds opgericht waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP) is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering kan het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigen en naast controlebevoegdheid heeft het bestuur ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering zal een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreven.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, waardoor een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht mits aan de voorwaarden van een in-house opdracht te voldoen. Het bestuur kan via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefenen op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Er is geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en OFP PROLOCUS is zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen.
Er bestaat de mogelijkheid van een zogeheten “steprate” bijdrage; zo is het mogelijk om op het gedeelte van het loon, dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); de voorgestelde formule is een vastebijdragenplan; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen; in elk geval zal voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moeten behaald worden.
Het bestuur zal als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen die nodig zijn voor de pensioentoezegging, een extra prefinanciering voorzien van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid, binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 zal forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal er een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Het voorstel is om vanaf 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROCOLUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioenzegging te bepalen.
De intentie werd geuit om met gemeenten en OCMW een Multi-inrichterspensioenstelsel (MIPS) groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De intentie en voormelde documenten werden aan het bijzonder onderhandelingscomité voorgelegd.
Er dient een vertegenwoordiger aangeduid te worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, moet de vertegenwoordiger aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning
Art.1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis en stemt in met:
Art. 2: Om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art. 3: Instemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art. 4: De pensioentoezegging bedraagt 3 % van het pensioengevend loon. Het bestuur vormt samen met gemeente Kampenhout en met OCMW Kampenhout een zogenaamde MIPS-groep. Het bestuur zal geen gebruik maken van de "steprate" bijdrage.
Art. 5: Mevrouw Daisy Vannuffelen wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Annik Berghmans wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.
Art. 6: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft het huishoudelijk reglement voor de begeleidingscommissie en interne beroepscommissie m.b.t. de IFIC vastgesteld.
Protocol IFIC Vlaamse publieke sectoren – deel 1: toewijzingsprocedures van de sectorale IFIC-functies, ondertekend in Comité C op 24 november 2021.
Op 24 november 2021 werden er protocolakkoorden gesloten in Comité C1 betreffende de implementatie van de sectorale functieclassificatie “IFIC” in de Vlaams publieke gezondheidssectoren en meer bepaald de ouderenzorg.
De IFIC-functieclassificatie is een indeling en weging van functies volgens de methodologie uitgewerkt door de vzw IFIC (Instituut voor Functieclassificatie – Institut de classification de fonctions) specifiek ontwikkeld voor de gezondheidssectoren in België. Iedere sectorale functie wordt beschreven en gewogen aan de hand van 6 identieke criteria (kennis en kunde, leidinggeven, communicatie, probleemoplossing, verantwoordelijkheid en omgevingsfactoren) voor alle functies, en op basis van het resultaat van die weging in een categorie geplaatst. Deze functieclassificatie wordt gekoppeld aan een nieuw loonmodel: het barema van toepassing op iedere functie wordt bepaald door de categorie waarin de functie geplaatst wordt.
Er zijn al een aantal stappen doorlopen: er werd een procesverantwoordelijke aangesteld, een begeleidingscommissie en een beroepscommissie.
Een huishoudelijk reglement van de begeleidingscommissie wordt opgesteld op lokaal niveau om de modaliteiten te bepalen waarop de commissie wordt samengeroepen, hoe documenten worden bezorgd, het aantal vergaderingen enz.
Het huishoudelijk reglement van de interne beroepscommissie bepaalt de werking van de interne beroepscommissie. Deze werd opgesteld conform het protocol IFIC Vlaamse publieke sectoren, en beslist over de beroepen die worden ingediend door individuele werknemers tegen:
-de toegewezen sectorale referentiefunctie(s);
-de vaststelling van een ontbrekende functie;
-in het geval van een ontbrekende functie, de toegewezen categorie;
-in het geval van een hybride functie, de verdeling van de arbeidstijd.
Deze huishoudelijke reglementen m.b.t. de begeleidingscommissie en interne beroepscommissie, werden reeds voorgelegd aan de begeleidingscommissie en interne beroepscommissie.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement voor de begeleidingscommissie en interne beroepscommissie m.b.t. IFIC vast.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester