Terug
Gepubliceerd op 04/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 16/02/2023 - 19:30 Glazen zaal
Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
Terry Horckmans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 16/02/2023 om 19:29.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de gemeenteraad van 19 januari 2023

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur.

        Feiten en beoordeling

        Goedkeuring van de notulen van de gemeenteraad van 19 januari 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Tegenstanders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van 19 januari 2023 goed.


    • Financiële zaken

      • Technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.

        Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.

        Feiten en beoordeling

        Het lokaal bestuur meldde de publicatie op de webtoepassing van de gemeente van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld op 15 december 2022. Dit dossier werd bij het agentschap binnenlands bestuur geregistreerd als LF-MJPBBC-22.0512.

        Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen.  Er zijn enkel technische opmerkingen.   In bijlage kan u een kopie terugvinden van de brief waarin deze opmerkingen beschreven worden.

        Het wegwerken van deze vaststellingen strekt tot de aanbeveling en zal de kwaliteit van de beleidsrapporten verder verhogen. Deze vaststellingen zullen worden opgevolgd in de volgende beleidsrapporten.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

    • Facilitaire zaken

      • Wegen - buitengewoon onderhoud bitumineuze verhardingen: uitvoeren van periodiek structureel onderhoud van de gemeentewegen - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2022033

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten en beoordeling

        In het kader van de opdracht “Wegen - buitengewoon onderhoud bitumineuze verhardingen: uitvoeren van periodiek structureel onderhoud van de gemeentewegen” werd een bestek met nr. 2022033 opgesteld door team infrastructuur.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 247.777,60 euro excl. btw of 299.810,90 euro incl. 21% btw (52.033,30 euro btw medecontractant).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Ter zitting wordt voorgesteld om de opgegeven leidend ambtenaar in het dossier, Dhr Dries Laureys te vervangen door de teamverantwoordelijk infrastructuur, mevr. Marina Van Grunderbeek.

        Financiële impact

        De kredieten voor de uitgave voor deze opdracht, geraamd 299.810,90 euro incl. 21% btw zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op registratiesleutel 2023/ACT-18/0200-00/22400500/GEMEENTE/JANB/IP-9.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022033 en de raming voor de opdracht “Wegen - buitengewoon onderhoud bitumineuze verhardingen : uitvoeren van periodiek structureel onderhoud van de gemeentewegen”, opgesteld door team infrastructuur goed, mits aanpassing van de leidend ambtenaar in het dossier. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 247.777,60 euro excl. btw of 299.810,90 euro incl. 21% btw (52.033,30 euro btw medecontractant).

        Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Art. 4: De kredieten voor de uitgave voor deze opdracht zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op registratiesleutel 2023/ACT-18/0200-00/22400500/GEMEENTE/JANB/IP-9.

      • Renovatie en herbestemming van het Kasteel van Bellinghen tot nieuw administratief centrum voor diensten van het lokaal bestuur en de politie - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2022035

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41.

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36.

        Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten en beoordeling

        In het kader van de opdracht “Renovatie en herbestemming van het Kasteel van Bellinghen tot nieuw administratief centrum voor diensten van het lokaal bestuur en de politie” werd een bestek met nr. 2022035 opgesteld door de ontwerper, ARAT Architecten, Fraikinstraat 71A te 2200 Herentals;

        Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
        - Perceel 1 (Renovatie) raming: 1.091.264,48
         euro excl. btw of 1.320.430,02 euro incl. 21% btw
        -
        Perceel 2 (Technieken : elektriciteit ), raming: 452.899,42 euro excl. btw of 548.008,30 euro incl. 21% btw;
        - Perceel 3 (Technieken : fluida), raming: 347.028,30
         euro excl. btw of 419.904,24 euro incl. 21% btw;

        Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.891.192,20 euro excl. btw of 2.288.342,56 euro incl. 21% btw (397.150,36 euro btw medecontractant);

        Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Financiële impact

        De kredieten voor de uitgave voor deze opdracht, geraamd 2.288.342,56 euro incl. 21% btw, zijn voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 onder registratiesleutel 2023/ACT-6/0190-00/22101000/GEMEENTE/JANB/IP-1.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Kelly Fillet
        Tegenstanders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Onthouders: Machteld Soetemans, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022035 en de raming voor de opdracht “Renovatie en herbestemming van het Kasteel van Bellinghen tot nieuw administratief centrum voor diensten van het lokaal bestuur en de politie”, opgesteld door de ontwerper, ARAT Architecten, Fraikinstraat 71A te 2200 Herentals goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 1.891.192,20 euro excl. btw of 2.288.342,56 euro incl. 21% btw (397 150,36 euro btw medecontractant).

        Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Art. 4 : De kredieten voor uitgave voor deze opdracht zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder registratiesleutel 2023/ACT-6/0190-00/22101000/GEMEENTE/JANB/IP-1.

    • Omgeving

      • Goedkeuring klimaatactieplan

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.

        Feiten en beoordeling

        Kampenhout ondertekende het burgemeestersconvenant 2030. In het kader hiervan werd in samenwerking met de provincie Vlaams Brabant en de gemeente Steenokkerzeel een klimaatactieplan opgemaakt. Het participatietraject in het kader van dit klimaatactieplan werd uitgevoerd door Haviland.

        Op basis van het participatietraject en workshops met de gemeente stelde de provincie het klimaatactieplan op. 

        De uiteindelijke tekst werd op 22 november 2022 in een Open milieuadviesraad voorgesteld. Raden en geïnteresseerden konden vervolgens uitgenodigd om advies en opmerkingen te formuleren.

        In de milieuadviesraad van 28 november 2022 werd gevraagd om bij de acties rond mobiliteit ook het oprichten van een fietsenbibliotheek op te nemen en werd gewezen op de bezorgdheid rond de betaalbaarheid van het plan voor de inwoners. De actie i.v.m. een fietsenbibliotheek werd toegevoegd aan het plan.

        Ook de landbouwraad diende een advies in. Ze verlenen een gunstig advies, mits enkele opmerkingen. In de verdere uitwerking van het traject zal er rekening gehouden worden met deze opmerkingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Marleen Fannes
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het klimaatactieplan goed.

      • Goedkeuring ontwerp van de notariële akte tot kosteloze grondafstand van loten 5 en 6 ingevolge het verlenen van de omgevingsvergunning tot verkavelen ter hoogte van Stationsstraat 49 - referentie OMV_2022028665 _IN_V1088

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 2 en 41, 9° en 11°

        Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 , art. 31

        Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015, art. 47

        Feiten en beoordeling

        Op 28 november 2022 werd een omgevingsvergunning verleend voor het verkavelen van een terrein, gesitueerd te Stationsstraat 49 met kadastrale omschrijving afd. 1 sectie B nr. 601D. 

        Het betreft een verkaveling van het terrein in 6 loten, waarvan 2 loten bestemd zijn voor ééngezinswoningen, lot 3 bestemd is voor een zelfstandige kinesitherapie praktijk, lot 4 uit de verkaveling wordt gesloten wegens ligging in landschappelijk waardevol agrarisch gebied en loten 5 en 6 bestemd zijn tot kosteloze grondafstand om bij het openbaar domein te voegen. De goedkeuring van het tracé en de nieuwe rooilijn van die verkaveling werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 november 2022.

        Intussen werd reeds gestart met de sloop van de constructies op het terrein bestaande uit een woning in open verband en bijgebouwen (schuur e.a.). 

        Op het verkavelingsplan zijn twee loten aangeduid bestemd voor kosteloze grondafstand. Het betreft lot 5 met een oppervlakte van 11ca langs de Voortstraat enerzijds. Anderzijds wordt ook lot 6 met een oppervlakte van 1a45ca langs de Stationsstraat aangeduid voor grondafstand om te voegen bij het openbaar domein.  

        In bijlage kan het ontwerp van de notariële akte inzake die kosteloze grondafstand geraadpleegd worden. De grondafstand moet kosteloos zijn, in die zin dat de notariële overdracht geen kosten mag teweegbrengen voor de gemeente. 

        De kosteloze grondafstand is opgelegd als last in de verkaveling, zonder dewelke de loten niet verkocht of overgedragen kunnen worden. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad  verdaagt het agendapunt m.b.t. ontwerp van de notariële akte tot kosteloze grondafstand van loten 5 en 6 , inzake het dossier van de omgevingsvergunning tot verkavelen met intern dossierkenmerk V1088 en referentie omgevingsloket OMV_2022028665.

      • Voortgangsrapport van het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0) en 2.0 (LEKP 2.0) - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 2.

        Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.

        Feiten en beoordeling

        Kampenhout ondertekende het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0) en 2.0 (LEKP 2.0), de voortgang moet jaarlijks voor 1 maart gerapporteerd worden aan de gemeenteraad. Hiervoor wordt voor elke gemeente een rapport opgemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur. Het rapport bevindt zich in bijlage. De algemene doelstellingen staan in het grijs aangeduid in de tabellen. De belangrijkste lijnen voor de gemeente Kampenhout zijn wit.

        In bijlage ook een analyse van de voortgang met focus op de doelstellingen van LEKP 2.0.

        Groen: punten waarvoor de doelstelling bereikt is (Klimaatactieplan ondertekend)

        Oranje: punten waar al enige voortgang is geboekt, maar waar de voortgang niet op schema ligt om de doelstelling te kunnen bereiken (bomen, hagen en geveltuinbeplanting, laadpunten, ontharding, hemelwateropvang en verLEdlichting). Daarvoor dienen extra inspanningen geleverd te worden.

        Rood zijn punten waar nog niets rond is gebeurd: natuurgroenperken, collectieve renovaties, klimaattafels, coöperatieve hernieuwbare projecten, autodeelsystemen, opmaak warmtebeleidsplan en opmaak sloopbeleidplan.

        Voor de witte punten zijn nog geen gegevens opgenomen in het rapport.(fietspaden - werd nagevraagd bij de dienst infrastructuur, energiebesparing lokaal patrimonium, reductie CO2-uitstoot lokaal patrimonium, geen heffing op hernieuwbare energie, lokaal warmte- en sloopbeleid.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het rapport i.v.m. de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact.

    • Onderwijs

      • Aansluiting van het gemeentelijk onderwijs bij het leersteuncentrum (LSC) Gemeentelijk en Stedelijk onderwijs Vilvoorde (VONC) vanaf het schooljaar 2023-2024

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

        Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.

        De conceptnota rond het decreet leersteun.

        Feiten en beoordeling

        De conceptnota rond het decreet leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).

        Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

        - een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),

        - IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of

        - OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).

        Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs: GBS De Toverberg & Het Klimtouw.

        Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.

        Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.

        Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

        Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk VONC.

        Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

        - Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.

        - Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.

        - Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

        Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI.

        Het LSC Gemeentelijk en Stedelijk onderwijs Vilvoorde VONC is voortgekomen uit het ondersteuningsnetwerk waar de gemeenteschool nu mee samen werkt.

        Op 13 februari 2023 heeft de schoolraad een positief advies gegeven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Marleen Fannes
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad beslist om op 1 september 2023 met de gemeenteschool De Toverberg & Het Klimtouw aan te sluiten bij het leersteuncentrum Gemeentelijk en Stedelijk onderwijs Vilvoorde VONC.

    • ILV Kastze

      • Goedkeuring nood- en interventieplan gemeente Kampenhout

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 43 en 196.
        De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
        De nieuwe gemeentewet en in het bijzonder art. 135 §2.
        Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau.

        College van burgemeester en schepenen d.d. 23 januari 2023: Algemeen nood- en interventieplan

        Feiten en beoordeling

        Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen vraagt de burgemeester een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) op te stellen en ter goedkeuring over te maken aan de gouverneur. 
        Het ANIP werd door de noodplanningscoördinator afgewerkt en ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de veiligheidscel. 
        Op 21 december 2022 keurde de veiligheidscel via mail het ANIP in zijn huidige en uiteindelijke vorm goed. 
        Vooraleer het ANIP ter goedkeuring kan worden voorgelegd aan de gouverneur, dient dit te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het 'algemeen nood- en interventieplan' goed.

      • Burenbemiddeling: deontologische code en goedkeuring reglement

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, 41.

        Besluit college van burgemeester en schepenen van 25 juli 2022: principiële goedkeuring opstart dienst burenbemiddeling.

        Feiten en beoordeling

        Het college van burgemeester en schepenen heeft op 25 juli 2022 principieel goedgekeurd dat er een dienst burenbemiddeling wordt opgestart. Deze dienst burenbemiddeling zal worden opgericht vanuit de interlokale vereniging (ILV) Integrale Veiligheid. De ILV Integrale Veiligheid is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst.

        Om de dienst burenbemiddeling op te starten is het noodzakelijk dat er een reglement wordt opgesteld. Er werd een gezamenlijk ontwerp van reglement voor burenbemiddeling voor de drie gemeenten opgesteld, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de respectievelijke gemeenteraden. In het reglement wordt het kader van burenbemiddeling omschreven. De planning is om de dienst operationeel te hebben vanaf 1 mei 2023. 

        Naast het reglement is er ook een deontologische code voor de vrijwillige burenbemiddelaars. Deze deontologische code is een leidraad en werkinstrument voor de burenbemiddelaar om proberen juist te handelen in situaties waar hij soms niet weet wat te doen en om ethisch te handelen. De deontologische code voor de gemeente Kampenhout is een licht herwerkte versie van de deontologische code die wordt gebruikt binnen het provinciaal netwerk burenbemiddelaars Vlaams-Brabant. Het college van burgemeester en schepenen keurde op 23 januari 2023 de deontologische code voor de vrijwillige burenbemiddelaars goed. Het document wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het reglement burenbemiddeling goed.

        Art. 2: De gemeenteraad neemt kennis van de deontologische code voor de burenbemiddelaars.

    • Raadsleden

      • Agendapunt ingediend door de Groen fractie: deelname aan de jaarlijkse campagne “30 dagen minder wagen” van het Netwerk Duurzame Mobiliteit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Edith Grauwels, schepen
        Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Feiten en beoordeling

        In juni organiseert het Netwerk Duurzame Mobiliteit de jaarlijkse campagne “ 30 dagen minder wagen”.
        Personen kunnen hier individueel aan deel nemen, maar de organisatie richt zich ook op groepsinschrijvingen.
        In ons Klimaatactieplan is ook veel aandacht voor mobiliteit. Naar de toekomst toe zal een mentaliteitswijziging, voorafgaand aan ons dagelijks gedrag, moeten plaats vinden om de impact van mobiliteit op het milieu en het klimaat in te dijken.
        Daarom vraagt GROEN aan het college om de gemeente Kampenhout als werkgever in te schrijven als deelnemer aan deze campagne.
        Het is de bedoeling om de personeelsleden van alle gemeentelijke diensten en de mandatarissen te sensibiliseren omtrent hun dagelijkse keuzes m.b.t. mobiliteit.
        Alle nodige informatie hiervoor is te vinden op de website van het Netwerk Duurzame Mobiliteit of via info@duurzame-mobiliteit.be.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Marleen Fannes
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om de gemeente Kampenhout als werkgever te laten inschrijven als deelnemer aan de campagne “30 dagen minder wagen” van het Netwerk Duurzame Mobiliteit.

De voorzitter sluit de zitting op 16/02/2023 om 20:28.

Namens Gemeenteraad,

Terry Horckmans
algemeen directeur

Kris Leaerts
burgemeester