De voorzitter opent de zitting op 26/06/2025 om 19:29.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 74.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag van de klachtenbehandeling in 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 302 en 303 bepalen dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling organiseert, op het ambtelijke niveau van het lokaal bestuur en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben;
In uitvoering van deze decretale bepalingen, heeft de raad voor maatschappelijk welzijn van Kampenhout op 23 juni 2022 een reglement voor klachtenbehandeling vastgesteld, met de bijhorende klachtenprocedure en klachtenformulier.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de geregistreerde klachten.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag van de klachtenbehandeling in 2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2024 betreffende informatieveiligheid voor lokaal bestuur Kampenhout.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet van 8 juni 2018 betreffende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 1016/679.
Informatiebeveiliging is niet alleen van belang om te voldoen aan de eisen van de geldende wetgeving, maar bovendien is het een belangrijke randvoorwaarde voor het functioneren van lokale overheden. Het kunnen beschikken over juiste en actuele informatie is een belangrijke voorwaarde voor de goede uitvoering van doelstellingen en taken. Om informatieveiligheid op orde te brengen, zijn er normen (ISO27k) ontwikkeld waaraan moet worden voldaan om de basisprincipes (beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit) te implementeren.
In het verslag als bijlage beschrijven we voor elk onderdeel welke acties werden ondernomen, resultaten werden behaald… zoals ook opgenomen in de door de overheid (Gegevensbeschermingsautoriteit, Vlaamse Toezichtcommissie, Kruispuntbank Sociale Zekerheid, …) gepubliceerde richtsnoeren/minimale normen. Op 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht gegaan en zijn de verplichtingen ook opgenomen binnen dezelfde opdracht. Het nieuw decreet van 8 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens, bepaalt dat de verplichtingen opgevolgd worden door de functionaris voor gegevensbescherming. De functie veiligheidsconsulent werd vervangen door DPO / Functionaris Gegevensbescherming en deze vervult nu zowel de verplichtingen qua informatieveiligheid als privacy van de burger voor het lokale bestuur.
Lokaal bestuur Kampenhout is verplicht om jaarlijks een schriftelijk verslag van alle uitgevoerde en nog uit te voeren zaken, adviezen en analyses betreffende informatieveiligheid voor te leggen aan het vast bureau en aan de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit jaarverslag kadert binnen de wettelijke opdracht van de functionaris voor gegevensbescherming (FG of DPO) en betreft de actuele stand van zaken m.b.t. de informatieveiligheid.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2024 betreffende informatieveiligheid voor lokaal bestuur Kampenhout.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het geactualiseerd informatieveiligheidsplan van lokaal bestuur Kampenhout voor de periode van 2025-2027.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet van 8 juni 2018 betreffende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 1016/679.
Het lokaal bestuur is wettelijk verplicht om een informatieveiligheidsbeleid te voeren. Informatieveiligheid betreft de bescherming van informatie en informatiesystemen tegen ongeautoriseerde toegang, gebruik, bekendmaking, wijziging of vernietiging met het oog op het verzekeren van vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informatie.
Om een goed informatiebeveiligingsbeleid te kunnen uitbouwen, is het nuttig om eerst zicht te hebben op de risico’s waar het bestuur mee geconfronteerd wordt en op de al bestaande beheersmaatregelen. Een aantal keer per jaar komt de informatieveiligheidscel samen om de prioriteiten en taken omtrent informatieveiligheid te bespreken en op te volgen. Er werd door de informatieveiligheidscel, een nieuw, geactualiseerd ontwerp van het informatieveiligheidsplan 2025-2027 opgemaakt.
Dit plan wordt jaarlijks voorgelegd aan het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het geactualiseerd informatieveiligheidsplan van lokaal bestuur Kampenhout voor de periode van 2025-2027.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het informatieveiligheidsbeleid en privacybeleid voor de periode 2025-2030.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet van 8 juni 2018 betreffende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 1016/679.
Het doel van een informatieveiligheidsbeleid en privacybeleid is om een gecoördineerde en effectieve aanpak te bieden voor de bescherming van informatie en de naleving van privacywetgeving binnen de organisatie, met specifieke focus op informatieveiligheid, cyberveiligheid en gegevensbescherming. De uitvoering hiervan gebeurt in het jaarlijks bij te stellen veiligheidsplan, waarin concrete maatregelen en activiteiten worden vastgelegd. Het beleid ondersteunt het bestuur, management en de organisatie bij het effectief beheren van zowel informatieveiligheid als privacy.
Een geïntegreerd informatieveiligheid- en cybersecuritybeleid is geen keuze, maar een noodzaak. De bescherming van gevoelige informatie, de naleving van privacywetgeving en de verdediging tegen cyberdreigingen zijn nauw met elkaar verbonden. Het gescheiden behandelen van deze domeinen leidt tot inefficiëntie, hogere kosten en verhoogde risico's. Daarom is het van cruciaal belang om deze gebieden in samenhang te benaderen.
Door deze domeinen als één geheel te benaderen, wordt zowel effectiviteit als efficiëntie vergroot. Een integrale aanpak zorgt voor consistente bescherming, optimale inzet van middelen en betere naleving van wet- en regelgeving. Dit biedt een robuust fundament voor informatieverwerking en -bescherming, waardoor snel kan worden gereageerd op complexe dreigingen en de naleving van veranderende wetgeving efficiënter wordt.
Het beleid werd als bijlage toegevoegd bij dit agendapunt.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het informatieveiligheidsbeleid en privacybeleid voor de periode 2025-2030.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing van 2024.
Decreet lokaal bestuur, artikels 217 tot en met 219.
Decreet lokaal bestuur, artikel 219, tweede lid.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing van 2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2024 van het OCMW Kampenhout vast.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, §2, 3° en artikel 260.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening 2024 van het lokaal bestuur Kampenhout is opgemaakt volgens de vormelijke vereisten omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De jaarrekening 2023 bestaat uit volgende delen:
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
De jaarrekening 2024 van de gemeente en het OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van - 4.325.106 euro.
Zodoende wordt het beschikbaar budgettair resultaat 7.074.084 euro en de autofinancieringsmarge 4.521.302 euro.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de jaarrekening 2024 vast.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het gewijzigde organogram vast, dat ingaat vanaf 1 juli 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40-41.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 161.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 171.
Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2024 over de vaststellingen van het organogram.
Op 19 december 2024 werd het gezamenlijk organogram voor gemeente- en OCMW-personeel van het lokaal bestuur Kampenhout vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit nieuwe organogram trad in werking op 1 januari 2025.
De algemeen directeur, in samenwerking met het managementteam en de clustercoördinatoren, maakte na evaluatie van het huidige organogram een voorstel tot beperkt wijzigen van het organogram op. In bijlage is een overzicht en motivatie van de wijzigingen terug te vinden.
Op 5 mei 2025 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. Het advies van ACOD is toegevoegd in bijlage. Op heden werd geen advies van ACV en VSOA lrb ontvangen. Adviezen die voor de zitting ontvangen worden, zullen worden toegevoegd. De overlegtermijn loopt ten einde op 19 juni, waardoor de raad voor maatschappelijk welzijn ongeacht het ontvangst van deze adviezen rechtsgeldig kan beslissen.
De jaarlijkse loonkosten gelinkt aan de wijzigingen werden voorzien in het meerjarenplan.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het gewijzigde organogram vast, dat ingaat vanaf 1 juli 2025.
Art. 2: Het gewijzigde organogram maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 3: De voorgaande versie van het organogram voor het gemeente- en OCMW personeel wordt met ingang van 1 juli 2025 opgeheven.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de "Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout" goed.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 40 en 41, art. 171, §4, 2°, art. 186, art. 194/1 en 194/2 en art. 195.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 tot goedkeuring van de rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout.
Rechtspositieregeling goedgekeurd op 22 februari 2024, van kracht op 1 maart 2024, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout.
Op 27 februari 2024 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout goed. Deze nieuwe rechtspositieregeling trad in werking op 1 maart 2024.
In het licht van de voorziene aanstelling van een kabinetsmedewerker (via interne dienstaanwijzing) wordt onderstaande kabinetspersoneel toegevoegd aan het toepassingsgebied van deze rechtspositieregeling.
De door het eigen bestuur via interne dienstaanwijzing tewerkgestelde personeelsleden, en desbetreffend de contractueel geworven kabinetsmedewerker, zijn onderworpen aan de gemeentelijke personeelsreglementering voor wat niet uitdrukkelijk is geregeld in het reglement ‘tewerkstelling van kabinetspersoneel’.
Overigens worden in hetzelfde artikel (titel 1, artikel 1: toepassingsgebied) de benamingen van de clusters binnen de organisatie geüpdatet, in lijn met het geldende organogram.
In bijlage wordt het gewijzigde artikel, met markering en toelichting van de wijziging toegevoegd. Ook in bijlage wordt de geconsolideerde versie van de rechtspositieregeling toegevoegd, eenmaal met markering van de wijziging, eenmaal zonder markeringen.
Op 5 mei 2025 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. Het advies van ACOD is toegevoegd in bijlage. Op heden werd geen advies van ACV en VSOA lrb ontvangen. Adviezen die voor de zitting ontvangen worden, zullen worden toegevoegd. De overlegtermijn loopt ten einde op 19 juni, waardoor de Gemeenteraad ongeacht het ontvangst van deze adviezen rechtsgeldig kan beslissen.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan de "Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout" goed, voor het toepassingsgebied OCMW-personeel.
Art. 2: De nieuwe rechtspositieregeling in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt vastgesteld en treedt in werking op 1 juli 2025.
Art. 3: De voorgaande versie van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, van kracht sinds 1 maart 2024, wordt met ingang van 1 juli 2025 opgeheven.
De voorzitter sluit de zitting op 26/06/2025 om 20:49.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Veerle Verwulgen
waarnemend algemeen directeur
Kris Leaerts
voorzitter