De voorzitter opent de zitting op 23/12/2021 om 19:53.
Artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Het decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID19 te beperken en latere aanpassingen.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester d.d. 14 december 2021 m.b.t. de organisatie van de raadszitting van 23 december 2021.
Het decreet lokaal bestuur.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 25 november 2021.
Art. 1: De gemeenteraad keurt van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 25 november 2021 goed.
Vaccinaties
Nog steeds dwingt het COVID19 virus ons om zeer flexibel in te spelen op wijzigende reglementeringen in het belang van de algemene gezondheid. De boosterprik en mogelijks de vaccinatie van kinderen vanaf 6 jaar, maakten duidelijk dat ook na 31-12-2021 er verder diende gevaccineerd te worden.
Vrijdag 3 december 2021 beslisten de 6 betrokken gemeenten (penhouder Kampenhout, Steenokkerzeel, Zemst, Boortmeerbeek, Haacht en Keerbergen) samen met de 2 eerstelijnszones (BraViO en Leuven-Noord) samen verder te gaan en het vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas op dezelfde locatie verder te laten verder werken tot (minstens) 30 april 2022.
We zullen opnieuw bereikbaar zijn op het nummer 016/36 10 36, dagelijks tussen 9u en 13u of vaccinatiecentrum@kampenhout-sas.be. Onze inwoners kunnen vragen blijven stellen via covid@kampenhout.be
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van maatregelen m.b.t. COVID 19 van het vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas.
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door de wetten van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014, 21 april 2016 en 21 maart 2018;
De gemeenteraadsbeslissing dd. 17 mei 2018 betreffende vaststelling reglement vast camera toezicht;
Volgens de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (camerawet) werd grondig gewijzigd door de wet van 21
maart 2018 en legt ons, als bezitter van bewakingscamera’s, op om:
1. onze bewakingscamera’s aan te geven;
2. een register van de beeldverwerkingsactiviteiten bij te houden;
3. een pictogram aan te brengen aan de ingang van de bewaakte plaats;
Volgens de gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 mei 2018 betreffende vaststelling reglement vast camera toezicht wordt door artikel 3 bepaald dat de gemeenteraad in kennis wordt gesteld bij toevoeging van nieuwe locaties.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de ingebruikname van de vaste bewakingscamera's in de gemeenteloods - Neerstraat 20.
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid de artikelen 13, 14 en 15.
Mevrouw Leen Michiels bood op 4 oktober 2021 haar ontslag aan als gemeenteraadslid, wat van rechtswege ook het einde van haar mandaat als politieraadslid betekent.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Leen Michiels als lid van de Politieraad.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.
De Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 januari 2019 houdende de verkiezing van de vertegenwoordigers in de politieraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Mevrouw Leen Michiels bood op 4 oktober 2021 haar ontslag aan als gemeenteraadslid, wat van rechtswege ook het einde betekent aan haar mandaat als Politieraadslid.
Cedric Hoste werd tijdens de installatievergadering op 3 januari 2019 aangeduid als opvolger in de Politieraad.
Op 14 december 2021 bracht Cedric Hoste het lokaal bestuur op de hoogte te verzaken aan het mandaat als opvolger in de Politieraad.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de verzaking van Cedric Hoste d.d. 14 december 2021 als opvolger van ontslagnemend politieraadslid Leen Michiels.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.
De Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 januari 2019 houdende de verkiezing van de vertegenwoordigers in de politieraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere aanvullingen en/of wijzigingen
Tijdens de installatievergadering van 3 januari 2019 werd mevrouw Leen Michiels verkozen als effectief lid van de politieraad met als opvolger de heer Cedric Hoste.
Mevrouw Leen Michiels bood op 4 oktober 2021 haar ontslag aan als gemeenteraadslid, wat betekent dat haar mandaat als lid van de politieraad eveneens een einde neemt.
Op 14 december 2021 bracht Cedric Hoste lokaal bestuur Kampenhout op de hoogte te verzaken aan het mandaat als opvolger in de Politieraad.
Eveneens op 14 december 2021 werd aan de algemeen directeur en de burgemeester een voordrachtsakte overhandigd.
Deze voordrachtsakte draagt de heer Wim Vanhaverbeke voor als opvolgend effectief lid in de politieraad van de meergemeentezone KaStZe en als opvolgers:
1. Cedric Hoste
2. Nils Stuyckens
Artikel 19 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus stelt dat wanneer een lid van de politieraad
voor het verstrijken van zijn mandaat, ophoudt deel uit te maken van de politieraad en er geen opvolger werd voorzien, dan kunnen alle gemeenteraadsleden die de
oorspronkelijke voordracht hadden ondertekend gezamenlijk een nieuw kandidaat-lid voordragen. Louter door de indiening van een nieuwe voordrachtsakte, ondertekend door
enkel de gemeenteraadsleden die de oorspronkelijke akte van voordracht ondertekend hebben en die nog steeds hun mandaat uitoefenen, wordt het nieuwe lid automatisch
verkozen verklaard. Er hoeft dus geen stemming plaats te vinden.
Alvorens in functie te treden zal het verkozen lid van de Politieraad tot eedaflegging opgeroepen worden door de voorzitter van het politiecollege.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de verkiezing van de heer Wim Vanhaverbeke als effectief lid in de politieraad van de meergemeentezone KaStZe.
Art. 2: Een uittreksel van dit agendapunt wordt ter kennis gegeven aan de voorzitter van de politieraad van de meergemeentezone KaStZe.
Art. 3: Een uittreksel van dit agendapunt wordt voor passend gevolg bezorgd aan de deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Overeenkomstig artikel 4 van de statuten van Haviland, zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019, heeft Haviland tot doel haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder de gemeentelijke administratieve sancties. Deze dienstverlening kan volgens artikel 5 van deze statuten onder meer de vorm aannemen van diensten voor één of meer deelnemers waarvoor de exclusiviteit verleend wordt en dit op basis van een kosten- en expertisedelend principe.
Haviland kan, conform de statuten, diensten leveren in het belang van de aangesloten gemeenten. De aanduiding van een intergemeentelijk sanctionerend ambtenaar wordt ontegensprekelijk als een dergelijke dienst beschouwd.
De gemeente Kampenhout is in de mogelijkheid om als deelnemer van Haviland als dienstverlenende vereniging beroep te doen op de diensten van haar intercommunale, alsook om diensten in exclusiviteit te geven aan Haviland.
De gemeenteraad van Kampenhout heeft de samenwerkingsovereenkomst voor de dienstverlening van een sanctionerend ambtenaar goedgekeurd op 19 oktober 2017 en deze overeenkomst werd voor onbepaalde duur hernieuwd op 20 februari 2020.
Haviland wenst te allen tijde de dienstverlening aan de vennoten te verzekeren en voorziet aldus in bijkomende personeelsleden die de, in artikel 1, §4 en artikel 3 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, bedoelde opleiding hebben gevolgd.
Het advies van de procureur des konings werd ingewonnen en een gunstig advies werd verleend per schrijven van 24 november 2021.
Art. 1: Aanstelling van mevrouw Nikita Vanschaemelhout als sanctionerend ambtenaar voor de gemeente Kampenhout voor wat betreft de sanctionering GAS1-2-3 / GAS 4.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaar van Haviland, de korpschef van de politiezone KASTZE, de procureur des Konings van Halle-Vilvoorde en de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Als dat nodig is kunnen ze daarbij ook nog de kredieten van 2021 aanpassen.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota en een financiële nota, waarin de doelstellingen voor de periode van de huidige legislatuur zijn beschreven. In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren lokaal beleid op elkaar afgestemd en geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 omvat wijzigingen van de kredieten van 2021 en later.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:
Bij de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook de documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn. De documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het aangepaste meerjarenplan dat aan de raadsleden wordt voorgelegd. Ze moet ertoe bijdragen dat beter tegemoetgekomen wordt aan de informatiebehoeften van de raadsleden.
Art. 1: Vaststelling van aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor het deel gemeente.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Als dat nodig is kunnen ze daarbij ook nog de kredieten van 2021 aanpassen.
De gemeente moet het deel van het OCMW, nadat het door de OCMW raad is vastgesteld, goedkeuren.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota en een financiële nota, waarin de doelstellingen voor de periode van de huidige legislatuur zijn beschreven. In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren lokaal beleid op elkaar afgestemd en geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 omvat wijzigingen van de kredieten van 2021 en later.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:
Bij de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook de documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn. De documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het aangepaste meerjarenplan dat aan de raadsleden wordt voorgelegd. Ze moet ertoe bijdragen dat beter tegemoetgekomen wordt aan de informatiebehoeften van de raadsleden.
Art. 1: Goedkeuring van aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte van het OCMW.
Het decreet lokaal bestuur. Het besluit van de gemeenteraad van 23 januari 2020 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken,leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De uitgave valt onder het begrip dagelijks bestuur en het college is bevoegd tot goedkeuring van deze opdracht.
De wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten voor de samenaankoop van goederen en diensten, inzonderheid artikel 2, 6°a en 7°a en artikel 38.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 4 van haar statuten Haviland tot doel heeft haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder openbare werken;
Gelet op de mogelijkheid van Haviland om, conform hogervermelde statuten, diensten te leveren in het belang van de aangesloten gemeenten, dit onder meer inzake openbare werken, en het feit dat de aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen ontegensprekelijk als een dergelijke dienst dienen beschouwd te worden. Dat de gemeente Kampenhout als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid is om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging.De thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019.
De gemeente heeft een schrijven van Haviland ontvangen via e-mail, waarbij Haviland optreedt als aankoopcentrale voor “Onderhoudswerken aan gemeentewegen 2021-2024”.
Haviland treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°, a) en 7°, a) en artikel 38 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en verwerft leveringen en/of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten overeenkomstig de bepalingen van het bestek ‘Onderhoudswerken aan gemeentewegen 2021-2024" voor vennoten van Haviland IgSv.
In 2020 heeft Haviland de groepsaankoop "Onderhoudswerken aan gemeentewegen" herwerkt. Het grote verschil hierbij is dat er eerst een aannemer werd gekozen alvorens de dat de gemeenten intekenen. Deze werkwijze wordt behouden, en wordt uitgebreid naar een raamcontract van 4 jaar waarbij Haviland werkt met een systeem van verschillende afroepen. Dit heeft zowel voor de deelnemende gemeenten als de geselecteerde aannemers heel wat voordelen.
De groepsaankoop bestaat uit :
Vier percelen voor gewone onderhoudswerken :
1. Asfaltering
2. Herstelling van betonvakken
3. Bestrijkingen en slemafdichtingen
4. Voegvullingen van betonvakken en dichten van scheuren in asfaltverhardingen.
Een gezamenlijke aankoop van goederen, diensten of werken kan zowel een kwalitatieve als een financiële meerwaarde bieden gelet op de verbreding van de mededinging en de efficiëntere plaatsing van bestellingen. De gemeente kan bijgevolg bij de aankoop van de hierboven gedefinieerde goederen betere voorwaarden bekomen.
Voor de aankoop van hierboven gedefinieerde werken maakt Haviland dat de gemeente zal genieten van een kostenvoordeel en een beroep kan doen op de jarenlange ervaring en technische expertise van Haviland inzake overheidsopdrachten voor de aankoop van goederen.
De succesvolle en efficiënte afhandeling van deze taken kunnen gewaarborgd worden, door beroep te doen op een gespecialiseerde entiteit zoals Haviland die beschikt over de nodige ervaring, knowhow en inzetbare mankracht.
Artikel 47 § 2 van de wet van 17 juni 2016 voorziet bovendien dat een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De nodige kredieten betreffende de uitvoering van dit samenwerkingsakkoord met Haviland zullen ingeschreven worden en voorzien zijn in de meerjarenplanning.
Het artikel 2, 6°a en 7°a en artikel 38 van de wet van 17 juni 2016 voorziet in de mogelijkheid tot het oprichten van een “aankoopcentrale”, zijnde een aanbestedende overheid die goederen of diensten verwerft die eveneens bestemd zijn voor andere aanbestedende overheden, o.a. gemeenten.
De samenaankoop van goederen en diensten, waarbij Haviland als “aankoopcentrale” optreedt, is gebaseerd op het kostendelend principe. Een gezamenlijke aankoop van goederen, diensten of werken kan zowel een kwalitatieve als een financiële meerwaarde bieden gelet op de verbreding van de mededinging en de efficiëntere plaatsing van bestellingen.
Het aanstellen van Haviland ontlast de gemeente van het organiseren en plaatsen van een overheidsopdracht en de gemeente kan beroep doen op de expertise van Haviland inzake overheidsopdrachten voor de aankoop van goederen.
Artikel 47 § 2 van de wet van 17 juni 2016 voorziet dat een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale als bedoeld in artikel 2, 6°a en 7°a, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Haviland zal bij de uitvoering van deze opdracht er zelf toe gehouden zijn om de overheidsopdrachtenregelgeving toe te passen hieraan geen afbreuk doet, eveneens op grond van boven vermelde rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie en van de Raad van State.
Voorafgaand aan het ondertekenen van deze overeenkomst werden door HAVILAND reeds de in artikel 3, §1 t.e.m. §3 opgenomen prestaties verricht in het kader van de plaatsingsprocedure, meer bepaald:
• Het opstellen van het ontwerp;
• Het organiseren van de aanbestedingsprocedure onder de vorm van een raamcontract voor maximaal 4 jaar (2021 tot en met 2024);
• De veiligheidscoördinatie ontwerp.
Voor het uitvoeren van deze taken betaalt de GEMEENTE een forfaitaire vergoeding van 1.000,00 euro.
De opdracht zoals opgenomen in het bijzonder bestek 124002/2021-2024 van 28 september 2020 getiteld ‘wegenonderhoud dienstjaren 2021-2024’ (hierna genoemd ‘het bestek’) werd ingevolge de beslissing van 03/12/2020 gegund als volgt:
Perceel 1: Asfalteringswerken: [Van Robays NV, Rijksweg 131 te 9870 Zulte)]
Perceel 2: Herstellen van betonvakken:[De Meulemeester BVBA, Reukenstraat 20 te 9500 Geraardsbergen]
Perceel 3: Bestrijkingen en slemlagen: [Willemen Infra nv, Booiebos 4 te 9031 Drongen]
Perceel 4: Voegvullingen asfalt- en betonverhardingen: [Mobilmat NV, Pathoekeweg 400 te 8000 Brugge]
Met betrekking tot de deelopdracht bestaat een rechtstreekse contractuele band tussen de OPDRACHTNEMER en de GEMEENTE, en dit zonder enige tussenkomst van HAVILAND en los van de contractuele relatie tussen HAVILAND enerzijds en de GEMEENTE, respectievelijk de OPDRACHTNEMER, anderzijds.
Aldus zullen de facturatie en de betaling van deze werken rechtstreeks plaatsvinden tussen de OPDRACHTNEMER en de GEMEENTE, en is HAVILAND geenszins aansprakelijk bij eventuele betwistingen dienaangaande, noch voor achterstallige betalingen of interesten.
HAVILAND kan geen vergoeding verschuldigd zijn aan de GEMEENTE uit hoofde van de deelopdracht, noch bij beëindiging of verbreking ervan.
De GEMEENTE zal HAVILAND vrijwaren bij eventuele vorderingen vanwege de OPDRACHTNEMER van welke aard ook met betrekking tot de plaatsing of uitvoering van de deelopdrachten welke door de GEMEENTE geplaatst worden bij de OPDRACHTNEMER en zal op eerste verzoek van HAVILAND vrijwillig tussenkomen in eventuele gerechtelijke of administratieve procedures die in dat kader lastens HAVILAND zouden gevoerd worden.
HAVILAND is als enige bevoegd om ten aanzien van de OPDRACHTNEMER beslissingen te nemen met betrekking tot de aankoopcentrale.
Voor deze en andere bepalingen dient de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening met Haviland te worden ondertekend.
De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan op registratiesleutel 2021/ACT-18/0200-00/22400500/GEMEENTE/JANB/IP-9 : Wegen - buitengewoon onderhoud (asfaltering).
Art. 1: De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale Haviland voor onderhoudswerken aan gemeentewegen overeenkomstig het bijzonder bestek 124002/2021-2024 van 28 september 2020 getiteld ‘wegenonderhoud dienstjaren 2021-2024’, en dit voor volgende percelen:
• Perceel 1: Asfalteringswerken
• Perceel 2: Herstellen van betonvakken
• Perceel 3: Bestrijkingen en slemlagen
• Perceel 4: Voegvullingen asfalt- en betonverhardingen
Art. 2: De gemeenteraad geeft tevens opdracht aan Haviland voor het uitvoeren van aanvullende diensten overeenkomstig bijgevoegde overeenkomst, en keurt deze overeenkomst goed.
Art. 3: De gemeenteraad belast de dienst Openbare werken met de uitvoering van dit besluit, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van de overeenkomst en dit binnen de in het meerjarenplan voorziene budgetten.
Art. 31 Omgevingsvergunningsdecreet d.d. 25 april 2014
Aanleiding
In een verkavelingsvergunning d.d. 19 augustus 1980 (dossierkenmerk 78) voor drie bouwkavels met adres Kerkhoflaan 18 en 18A -Nieuwe laan 1 (afd. 4 sectie D nrs. 239H2, 239L2 en 239K2) is een strook grond ingetekend bestemd om af te staan aan de gemeente om in te lijven bij het openbaar domein (zie bijlagen).
Ambtshalve werd door de dienst omgeving vastgesteld dat de grondafstand nooit gerealiseerd werd, doch dat de drie bouwkavels wel bebouwd zijn en de verkavelingsvergunning werd uitgevoerd.
Beoordeling
Daarom wordt aangeraden om een kosteloze grondafstand te realiseren van deze strook grond die grenst aan het openbaar domein langs de Kerkhoflaan en Nieuwe laan met een niet nader bepaalde oppervlakte, en bestemd is om in te lijven bij het openbaar domein, waarop reeds gedeeltelijk een fietspad werd aangelegd ter hoogte van Kerkhoflaan 18 en 18A.
Thans is de strook grond nog in mede-eigendom van 5 natuurlijke personen.
Indien de mede-eigenaars instemmen met de kosteloze grondafstand en er goedkeuring is van de gemeenteraad kan de grondafstand alsnog gerealiseerd worden, zodat de bestaande toestand in overeenstemming wordt gebracht met de vergunde toestand.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de gratis grondafstand goed zoals bepaald in het plan bij de verkavelingsvergunning d.d. 19 augustus 1980 met gemeentelijk dossierkenmerk 78.
Lokaal bestuur Kampenhout is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging PBE.
PBE doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
PBE heeft het aanbod gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS-aanbod heeft o.a. betrekking op de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij PBE zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten; het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente; operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing.
Naar aanleiding van het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van PBE, werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden. Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een langetermijngarantie kan worden gevonden.
Lokaal bestuur Kampenhout is van oordeel dat de GIS-activiteit een volwaardige activiteit betreft en wenst de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader. Lokaal bestuur Kampenhout is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.
Rekening houdend met bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en bovenvermelde visie van lokaal bestuur Kampenhout over de invulling van de GIS-activiteit, wordt voorgesteld om de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS te herroepen.
Lokaal bestuur Kampenhout verzoekt de Raad van Bestuur van PBE om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 ter aanvaarding te agenderen op de ek. Algemene Vergadering.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius GIS-activiteit goed en bijgevolg de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van lokaal bestuur Kampenhout bij de opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit Fluvius GIS en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.
Art. 2: De opdrachthoudende vereniging PBE wordt verzocht de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen op de eerstvolgende algemene vergadering.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 2.2.21 VCRO
Historiek
Op dit moment is volgens het geldende gewestplan de site van de onderhoudsgarage en het healthcenter gelegen in agrarisch gebied. De ondernemingen zijn bijgevolg zonevreemd gelegen. Omdat de laatste jaren vooral de garage zodanig is uitgebreid, dringt een planologische correctie via een gemeentelijk RUP zich op, zoals ook vooropgesteld in het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) Kampenhout. Het doel van het voorgenomen RUP bestaat erin bestaanszekerheid en herstructurering te creëren voor de ondernemingen op planologisch vlak en op het gebied van vergunningen. Met andere woorden, de activiteiten worden geoptimaliseerd binnen een vastgesteld correct juridisch kader.
In 2008 werd gestart met het sectoraal RUP ‘Zonevreemde bedrijven (vastgesteld in 2010). Het voornemen was om de onderhoudsgarage Pardon en het healthcenter GO-Fit hierin mee te nemen, tot besloten werd dat beide bedrijfsgebouwen opgenomen zouden worden in het in 2009 opgestarte RUP ‘Lokaal bedrijventerrein Kampenhout’. De procedure van het RUP ‘Lokaal bedrijventerrein’ werd echter niet tot het einde doorlopen. Daarom werd beslist het RUP Pardon op te maken. Het onderhavige nieuwe RUP handelt uitsluitend over de reeds ontwikkelde bedrijvenzone van de onderhoudsgarage en het healthcenter. Hierdoor wordt geen claim gelegd op het volledige binnengebied tussen Haachtsesteenweg, Stationsstraat, Van Beethovenlaan en de Rood-Kloosterstraat zoals wel voorzien was in het gemeentelijk RUP ‘Lokaal bedrijventerrein Kampenhout’.
Voorafgaande processtappen
Startnota in combinatie met publieke raadpleging en infomoment:
In kader van de opmaak van het RUP Pardon werd een procesnota en startnota opgemaakt. De startnota is de eerste stap in het planningsproces en heeft als doel de eerste planopties aan te geven en deze opties te onderbouwen en motiveren. De nota vormt de basis voor de eerste raadpleging van publiek en adviesvraag. De raadplegingsronde heeft plaatsgevonden van 22 april 2019 tot en met 20 juni 2019. Het infomoment heeft plaatsgevonden op 07 mei 2019.
Scopingnota
In de tweede fase werd een scopingnota opgemaakt, mede gebaseerd op opmerkingen gegeven tijdens de raadplegingsronde en het infomoment.
De opmerkingen van team MER werden in acht genomen en de scopingnota werd in die zin aangepast. Daarop bevestigde team MER dat geen plan-MER opgemaakt diende te worden.
Voorontwerp RUP
Op basis van de scopingnota werd een voorontwerp van het RUP opgemaakt. Dit voorontwerp was het voorwerp van de plenaire vergadering, die werd vervangen door een schriftelijke adviesronde (wegens covid19).
Korte omschrijving van het ontwerp
Onderhoudsgarage Pardon en het healthcenter zijn gelegen binnen de ‘zone voor bedrijventerrein voor historisch gegroeid bedrijf met nabestemming agrarisch gebied’, waarbij het healthcenter gesitueerd is binnen de overdrukzone A1 voor bestaande recreatieve functies. De volledige contour van het bedrijventerrein wordt voorzien van een overdruk voor een groenstrook.
Op termijn zullen de bedrijfsactiviteiten van de onderhoudsgarage geheroriënteerd worden naar de Van Beethovenlaan, waarbij ook de inrit aan de Stationsstraat zal vervallen.
De overdrukzone voor bestaande recreatieve functies komt te vervallen op het moment dat de activiteiten in het healthcenter ophouden te bestaan en er geen andere fitness-, ballet-, sport- of dansschool zich in het pand vestigt. Het gebied van de zone A1 zal dan wijzigen in ‘zone voor lokale bedrijvigheid’. De inrit naar het healthcenter zal dan eveneens vervallen. De ontsluiting van de ganse site verloopt vanaf dan enkel nog via de Van Beethovenlaan.
Verder wordt er aan de zuidzijde van het plangebied de woonzone uit het gewestplan overgenomen en zal er rond de zone van bedrijvigheid een groenbuffer van 3 meter worden voorzien.
Aanleiding
Naar aanleiding van het afronden van de schriftelijke adviesronde over het voorontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan werd het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt, waarbij rekening werd gehouden met de verleende adviezen.
Beoordeling
Thans dient het ontwerp van het RUP voorlopig vastgesteld te worden door de gemeenteraad.
In bijlage kunnen alle relevante stukken van het ontwerp geraadpleegd worden, bestaande uit:
Na de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het RUP kunnen volgende stappen in het proces plaatsvinden, met name de volgende:
-nieuwe adviesronde:
Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse Regering.
- openbaar onderzoek:
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. De start van het openbaar onderzoek wordt voorzien eind januari, begin februari.
Na de aankondiging worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten gedurende zestig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en worden de ontwerpen gepubliceerd op de website, zoals gespecificeerd door het college van burgemeester en schepenen.
- advies GECORO:
De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de GECORO bezorgd, zodat de GECORO een nieuw advies kan verlenen. De GECORO bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad. Het advies bevat de integrale adviezen van de deputatie en van het departement. Op hetzelfde ogenblik bezorgt de GECORO het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
- definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan door de gemeenteraad:
De gemeenteraad stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Pardon goed.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Voorgeschiedenis:
De gemeente Kampenhout plaatste in het verleden verschillende tractorsluizen op verschillende wegen met het oog op het weren van sluipverkeer.
Feiten en context:
Volgens de regelgeving kan een tractorsluis geplaatst worden om doorgaand autoverkeer te weren op bepaalde wegen. Fiets- en landbouwverkeer kunnen dit obstakel wel nog passeren. Autoverkeer dient gewaarschuwd te worden dat ze niet verder op de weg kunnen doorrijden. In sommige straten zoals bijvoorbeeld de Votvinkenstraat wordt opgemerkt dat bestelwagens en sommige personenwagens toch nog over die tractorsluizen kunnen. Die mogelijkheid veroorzaakt bij zwakke weggebruikers een vals gevoel van veiligheid. Bij een te gering hoogteverschil kunnen bestelwagens en sommige personenwagens nog altijd passeren.
Argumentatie:
Het is aangewezen om bij elke situatie te bekijken welke hoogte van tractorsluis voldoende is om sluipverkeer effectief te weren.
Daarbij moet rekening gehouden worden met de voertuigen die door landbouwers worden gebruikt.
In de gevallen waarbij voertuigen, andere dan landbouwvoertuigen toch nog over de tractorsluis kunnen moet er door het gemeentebestuur duidelijk aangegeven en gecommuniceerd worden dat de tractorsluis niet volledig effectief zal zijn om sluipverkeer tegen te gaan.
Art. 1: Gelet op de uitslag van de stemming beslist de gemeenteraad om geen evaluatie te maken van de effectiviteit van de bestaande tractorsluizen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Voorgeschiedenis:
De gemeente Kampenhout zette in het verleden enkele stappen om de site van de slippiste van de Federale politie aan het Hellebos om te vormen tot natuurgebied. Tot op heden bleken deze stappen niet voldoende effectief om de Belgische Staat ertoe te bewegen de site vrijwillig te verlaten. Er werd tussen partijen nog geen consensus bekomen.
Feiten en context:
Wanneer er tussen partijen geen overeenkomst kan bekomen worden voor het verwerven van onroerende goederen in het kader van werken voor openbaar nut rest
enkel nog het rechtsmiddel van de onteigening. Gemeentebesturen beschikken volgens het Vlaams onteigeningsdecreet over de mogelijkheid om via onteigening
gronden te verwerven in functie van het openbaar nut. Het gemeentebestuur van Kampenhout kan het rechtsmiddel van de onteigening perfect gebruiken om de
gronden van de Belgische Staat te verwerven.
Argumentatie:
Wanneer er geen consensus kan bereikt worden over het verwerven van onroerende goederen rest enkel nog het rechtsmiddel van de onteigening.
Art. 1: Gelet op de uitslag van de stemming beslist de gemeenteraad om niet in te gaan op het voorstel om het rechtsmiddel van de onteigening om de gronden van de Belgische Staat in en rond de Hellebosstraat te Kampenhout te verwerven om de site van de slippiste van de Federale politie in functie van het openbaar nut om te vormen tot natuurgebied.
De voorzitter sluit de zitting op 11/01/2022 om 12:58.
Namens Gemeenteraad,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester