Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010. Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens. Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen. Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald. De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Naar aanleiding van de verkeersveiligheidsproblematiek op de Haachtsesteenweg (N21) werd door het lokaal bestuur Kampenhout aan het Agentschap Wegen en verkeer voorgesteld om de snelheid ter hoogte van Kampenhout centrum te verlagen van 70 km/u naar 50 km/u. Door de herhaaldelijk verschillende verkeersongevallen (sommige zelfs met dodelijke afloop) op de Haachtsesteenweg te Kampenhout werd er 30 januari 2020 een participatieavond georganiseerd om samen met de burgers naar oplossingen te zoeken.
Eén van de voorstellen was om de snelheid op de Haachtsesteenweg ter hoogte van Kampenhout Centrum te verlagen.
Tijdens het structureel overleg met AWV op 26 februari 2020 werd de vraag gesteld wat hun visie is op een eventuele snelheidsverlaging.
Agentschap Wegen en Verkeer heeft een provinciale commissie voor verkeersveiligheid georganiseerd waar de vraag van de gemeente Kampenhout besproken werd. Op 18 mei 2020 werden de voorbereidende documenten door het college van burgemeester en schepenen besproken: "Goedkeuring voorbereidende documenten PCV 26 mei 2020, dossier VB-227 (2182) N21 van Stationsstraat tot Kerkstraat (referentiepunten 17,500/16,825), aanpassing snelheidsregime".
Op 10 augustus 2020 werd het besluit van het Agentschap Wegen en verkeer aan het college verduidelijkt : Kennisname verslag PCV 26 mei 2020, dossier VB-227 (2182) N21 van Stationsstraat tot Kerkstraat (referentiepunten 17,500/16,825), aanpassing snelheidsregime.
Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer om gedeeltelijk in te gaan op de vraag van de gemeente namelijk op het wegvak tussen de F. Wouterslaan en de Stationsstraat om de snelheid te reduceren naar 50 km/u.
Een uitbreiding tot de Kerkstraat kon overwogen worden na aanleg van een aanzienlijke P+R parking.
Lokaal bestuur zag liever onmiddellijk het volledige stuk tussen Kerkstraat en Stationsstraat naar 50km/u verlagen.
Ter hoogte van de kruising met de Kerkstraat (toekomstige Hoppinpunt) zijn in het verleden reeds verschillende ongevallen op de oversteekplaats gebeurd.
Dit gedeelte van de Haachtsesteenweg is een grens tussen 2 delen van de gemeente, alsook gelegen tussen 2 lagere scholen.
Op 30 november 2020 werd op de gemeenteraad de vaststelling aanvullend reglement : snelheidsverlaging van 70 km/u naar 50 km/u op de N21 te Kampenhout, tussen kmp. 17.0 en kmp 17.6 goedgekeurd. Ondertussen zijn aan beide zijden van de Haachtsesteenweg de Park en Ride parkings zowel op grondgebied Kampenhout als grondgebied AWV afgewerkt. Om de 6 maanden wordt een overleg tussen AWV en lokaal bestuur Kampenhout georganiseerd om de stand van zaken, problemen, openstaande punten op onze gewestwegen N21 en N26 te bespreken.
Ook de verkeersveiligheid is een belangrijk punt tijdens dit overleg. De vragen die binnen de verkeerscel of de verkeerscommissie gesteld worden, komen hier ook ter bespreking.
Op vrijdag 18 februari 2022 kreeg de dienst mobiliteit via mail van AWV de laatste stand van zaken over de openstaande actiepunten die tijdens ons laatste structureel overleg van 18 oktober 2021 aan bod zijn gekomen.
Betreffende zone 50 : uitbreiding en aanduiding Onze afdeling gaat akkoord met de uitbreiding van de zone 50 tot de Kerkstraat. De gemeente dient hiervoor een Aanvullend Reglement op te maken.Deze uitbreiding werd voorgelegd op de verkeerscommissie van 30 maart 2022.
Positief advies van de verkeerscommissie.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 11 april 2022 kennis van het verslag van de verkeerscommissie van 30 maart 2022.
Het bestaande aanvullend reglement zal vervangen worden door vaststelling aanvullend reglement: uitbreiding snelheidsverlaging van 70 km/u naar 50 km/u op de N21 vanaf de Stationsstraat tot de Kerkstraat te Kampenhout, tussen referentiepunt 16.8 en 17.6.
Dit voorstel tot aanvullend reglement zal overgemaakt worden aan het beleid mobiliteit en verkeersveiligheid. Beleid mobiliteit en verkeersveiligheid zorgt ervoor dat het ontwerp van besluit tijdig getekend wordt door de Secretaris-generaal van het Departement MOW, in delegatie van de minister bevoegd voor Mobiliteit. Deze hele procedure wordt doorlopen binnen een termijn van 60 dagen. Als er geen beslissing volgt binnen een termijn van 60 dagen, wordt het aanvullend reglement geacht te zijn goedgekeurd wegens termijnoverschrijding.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het aanvullend reglement vast: op de Haachtsesteenweg (N21) wordt het snelheidsregime van 50 km/u uitgebreid vanaf de Stationsstraat tot de Kerkstraat (tussen referentiepunten 16.8 en 17.6).
Art. 2: In beide richtingen geldt het verbod voor bestuurders om sneller te rijden dan 50 km/uur.
Art. 3: Deze reglementering wordt gesignaleerd door het plaatsen van de borden C43 en C45.
Art. 4: Het aanvullende reglement snelheidsverlaging van 70 km/u naar 50 km/u op de N21 te Kampenhout, tussen kilometerpunt 17.0 en kilometerpunt 17.6 vastgesteld op de gemeenteraad van 17 december 2020 wordt opgeheven.
Art. 5: Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur en overgemaakt aan het Departement Mobiliteit.
Art. 6: Agentschap Wegen en Verkeer wordt door de dienst mobiliteit in kennis gesteld van de beslissing.
Art. 7: Lokaal bestuur Kampenhout vraagt aan Agentschap Wegen en Verkeer om 2 weken voor de uitvoering het lokaal bestuur en de dienst mobiliteit op de hoogte te brengen en oranje borden met melding 'gewijzigde verkeerssituatie vanaf (startdatum)' te plaatsen ter hoogte van het kruispunt N21 met de Kerkstraat.