Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: art. 77 en 78
Principieel besluit college van burgemeester en schepenen van 31 maart 2025: Afsprakennota voor communicatie - besluit
Met het oog op het richten, inrichten en stroomlijnen van de communicatiewerking van het lokaal bestuur, ontwikkelde team communicatie de bijgevoegde afsprakennota. Die heeft tot doel om de consistentie, kwaliteit en effectiviteit van de communicatie te garanderen en te verbeteren.
Als lokaal bestuur communiceren we in de allereerste plaats om de democratie en de dienstverlening te versterken. Cruciaal daarin is een autonome communicatiedienst, die het vertrouwen van de organisatie en het bestuur krijgt om kwalitatieve communicatie te verzorgen die aan de noden van de burger en de organisatie beantwoordt. Goede afspraken vormen de fundamenten van een geoliede communicatiewerking.
Naast algemene communicatieafspraken (over kwaliteitszorg, neutraliteit, ...) bevat de nota, onder meer, afspraken rond de sociale media van het lokaal bestuur, perscommunicatie, het gemeentelijke infomagazine Hier en de website. Ook de rol van politieke mandatarissen en de wisselwerking met team communicatie werden in de afsprakennota opgenomen.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de afsprakennota voor communicatie.