De voorzitter opent de zitting op 27/03/2025 om 19:30.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 32.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 27 februari 2025.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 27 februari 2025 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 445.
Het lokaal bestuur Kampenhout is lid van Regionaal Landschap Dijleland (RLD) vzw.
De statuten van Regionaal Landschap Dijleland (RLD) vzw.
Bij brief van 20 januari 2025 kregen wij de vraag om 2 effectieve en 2 plaatsvervangende vertegenwoordigers voor de (buitengewone) algemene vergadering alsook 1 kandidaat bestuurder aan te duiden. Deze brief is echter uit het oog verloren geraakt en daarom niet ter stemming gebracht op de gemeenteraad van 27 februari 2025. Vandaar deze bekrachtiging.
De nieuwe algemene vergadering zal voor de eerste maal samenkomen op woensdag 26 maart 2025 ( is 1 dag voor de gemeenteraad van 27 maart 2025). Op deze vergadering zal ook meteen het nieuwe bestuur verkozen worden.
Vandaar leggen we dit nu aan het college van burgemeester en schepenen en zal dit ter bekrachtiging worde voorgelegd aan de gemeenteraad van 27 maart 2025.
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen waarbij:
- Filip Van de Maele werd aangeduid als 1ste effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Regionaal Landschap Dijleland voor de legislatuur 2024 - 2030.
- Els Corbeels werd aangeduid als 2de effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Regionaal Landschap Dijleland voor de legislatuur 2024 - 2030.
- Helena Bischop werd aangeduid als 1ste plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Regionaal Landschap Dijleland voor de legislatuur 2024 - 2030.
- Ward Vanhecke werd aangeduid als 2de plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Regionaal Landschap Dijleland voor de legislatuur 2024 - 2030.
- Filip Van de Maele werd aangeduid als kandidaat bestuurder van Regionaal Landschap Dijleland voor de legislatuur 2024 - 2030.
De grondwet in het bijzonder artikel 162
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
De statuten van Providentia.
Gemeente Kampenhout is vennoot van Providentia en vertegenwoordigd in de algemene vergadering van Providentia.
Op 27 februari 2025 ontvingen wij de vraag van woonmaatschappij Providentia bv om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de (buitengewone) algemene vergadering.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Bart Crommelinck en 3 stemmen voor Gonda Smetsers.
Bij geheime stemming 14 stemmen voor Sarah Peeters en 7 stemmen voor Gonda Smetsers.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Bart Crommelinck en 3 stemmen voor Gonda Smetsers.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Bart Crommelinck, Maalderstraat 12 - 1910 Kampenhout aan als effectief vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Providentia bv gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 14 stemmen voor Sarah Peeters en 7 stemmen voor Gonda Smetsers.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Sarah Peeters, Balkestraat 13 - 1910 Kampenhout aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Providentia bv gedurende de legislatuur 2024-2030.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder de artikels 40, 41 en 445.
De statuten van Creadiv nv.
Creadiv nv is als naamloze vennootschap niet onderworpen aan het decreet lokaal bestuur.
De gemeente is aangesloten bij Creadiv nv.
Op 25 februari 2025 ontvingen wij een mail met de vraag om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden door de (buitengewone) algemene vergadering van Creadiv nv.
Tevens wenst het college van burgemeester en schepenen een kandidaat lid voor de raad van bestuur aan te duiden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Thomas Vanderick en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Kurt Schoevaerts en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Kris Leaerts en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Thomas Vanderick en 3 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Thomas Vanderick, Stationsstraat 8 A001 - 1910 Kampenhout aan als effectief vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Creadiv nv gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Kurt Schoevaerts en 3 stemmen onthouden.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Kurt Schoevaerts, Aarschotsebaan 133 A - 1910 Kampenhout aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Creadiv nv gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Kris Leaerts en 3 stemmen onthouden.
Art. 3: De gemeenteraad duidt Kris Leaerts, Aarschotsebaan 83 - 1910 Kampenhout aan als kandidaat lid van de raad bestuur van Creadiv nv gedurende de legislatuur 2024-2030.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De statuten van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De Gemeentelijk Holding nv in vereffening is als naamloze vennootschap niet onderworpen aan het decreet lokaal bestuur.
De gemeente Kampenhout is aandeelhouder bij de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
We dienen 1 effectief en 1 plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Stefan Imbrechts en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Laura Nevens en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Stefan Imbrechts en 3 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Stefan Imbrechts, Grootveldstraat 89 - 1910 Kampenhout aan als effectief vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Laura Nevens en 3 stemmen onthouden.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Laura Nevens, Haachtsesteenweg 155/3 - 1910 Kampenhout aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening gedurende de legislatuur 2024-2030.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder de artikels 40, 41 en 445.
De statuten van interlokale vereniging Kunstacademie Deeltijds Kunstonderwijs (ILV Kunstacademie DKO).
Ingevolgde de statuten dienen we nieuwe vertegenwoordigers af te vaardigen voor het beheerscomité.
Bij geheime stemming 19 stemmen voor Helena Molineaux en 2 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Edith Grauwels en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 19 stemmen voor Helena Molineaux en 2 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Helena Molineaux, Leuvensesteenweg 135 - 1910 Kampenhout aan als effectief vertegenwoordiger voor het beheerscomité van ILV Kunstacademie DKO gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Edith Grauwels en 3 stemmen onthouden.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Edith Grauwels, Heideweg 6 - 1910 Kampenhout aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van ILV Kunstacademie DKO gedurende de legislatuur 2024-2030.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikels 40, 41 en 445.
De statuten van Havicrem in het bijzonder de artikels 13, 24 en 32.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 waarbij Laura Nevens werd aangeduid aan als effectief vertegenwoordiger en Kurt Schoevaerts als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Havicrem tijdens de ganse legislatuur 2024-2030.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 waarbij Laura Nevens werd aangeduid als kandidaat stemgerechtigd bestuurder van Havicrem tijdens de ganse legislatuur 2024-2030.
Op 10 maart 2025 ontvingen wij een mail van Havicrem met de vraag om een ander effectief vertegenwoordiger aan te duiden omdat er een onverenigbaarheid is conform artikel 32 van de statuten en het decreet over het lokaal bestuur. Het mandaat van vertegenwoordiger in de AV is niet verenigbaar met een mandaat in de raad van bestuur.
Mevrouw Laura Nevens is door het regionaal politiek overleg én de gemeente voorgedragen als kandidaat-stemgerechtigd bestuurder. De gemeente heeft mevrouw Nevens ook voorgedragen als effectieve vertegenwoordiger in de AV. Er dient een keuze gemaakt te worden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Thomas Vanderick en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Kurt Schoevaerts en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Thomas Vanderick en 3 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Thomas Vanderick, Stationsstraat 8 A001 - 1910 Kampenhout aan als effectief vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Havicrem gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Kurt Schoevaerts en 3 stemmen onthouden.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Kurt Schoevaerts, Aarschotsebaan 133 A - 1910 Kampenhout aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Havicrem gedurende de legislatuur 2024-2030.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder de artikels 40, 41 en 445.
De gecoördineerde versie van de statuten van De Lijn.
Bij geheime stemming 19 stemmen voor Helena Molineaux en 2 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Stefan Imbrechts, 2 stemmen voor Jan Van Remoortel en 1 stem onthouden.
Bij geheime stemming 19 stemmen voor Helena Molineaux en 2 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Helena Molineaux, Leuvensesteenweg 135 - 1910 Kampenhout aan als effectief vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van De Lijn gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Stefan Imbrechts, 2 stemmen voor Jan Van Remoortel en 1 stem onthouden.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Stefan Imbrechts, Grootveldstraat 89 - 1910 Kampenhout aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van De Lijn gedurende de legislatuur 2024-2030.
EthiasCo bv is als coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid niet onderworpen aan het decreet lokaal bestuur.
De statuten van EthiasCo bv van18 november 2024.
De gemeente is aangesloten bij EthiasCo bv .
Bij geheime stemming 18 stemmen voor William Hanssens en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Kurt Schoevaerts en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor William Hanssens en 3 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad duidt William Hanssens, Heideweg 12 - 1910 Kampenhout aan als effectief vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van EthiasCo bv gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Kurt Schoevaerts en 3 stemmen onthouden.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Kurt Schoevaerts, Aarschotsebaan 133 A - 1910 Kampenhout aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van EthiasCo bv gedurende de legislatuur 2024-2030.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder de artikels 40, 41 en 445.
De statuten van de interlokale vereniging drugs- en alcoholpreventie Haacht - Kampenhout - Keerbergen -Rotselaar (H2KR).
De gemeente Kampenhout is lid van de interlokale vereniging drugs- en alcoholpreventie Haacht - Kampenhout - Keerbergen -Rotselaar (H2KR).
Voor de legislatuur 2024-2030 dienen we vertegenwoordigers in het beheerscomité aan te duiden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Marthe Debels en 3 stemmen voor Gonda Smetsers.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Edith Grauwels en 3 stemmen voor Gonda Smetsers.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Marthe Debels en 3 stemmen voor Gonda Smetsers.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Marthe Debels, Schildhovenstraat 29 B - 1910 Kampenhout aan als effectief vertegenwoordiger voor het beheerscomité van H2KR gedurende de legislatuur 2024-2030.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Edith Grauwels en 3 stemmen voor Gonda Smetsers.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Edith Grauwels, Heideweg 6 - 1910 Kampenhout aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van H2KR gedurende de legislatuur 2024-2030.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder de artikels 40, 41 en 445.
Samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Kampenhout en Haviland in het kader van het Tewerkstellingsloket waarbij Haviland het nodige zal doen om met ingang van 1 januari 2023 voor de deelnemende vennoten een aanvraagdossier in te dienen bij de Vlaamse Overheid voor het verkrijgen van subsidies voor het vervullen van de regierol Sociale Economie en Werk.
Als gevolg van de verkiezingen dienen we nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden in het beheerscomité van de cluster Haviland, regiegebied Halle-Vilvoorde i.h.k. van het Tewerkstellingsloket.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Edith Grauwels en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Anne Van Assche en 3 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Edith Grauwels en 3 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Edith Grauwels, Heideweg 6 - 1910 Kampenhout, aan als effectief afgevaardigde in het beheerscomité van de cluster Haviland, regiegebied Halle-Vilvoorde i.h.k. van het Tewerkstellingsloket.
Bij geheime stemming 18 stemmen voor Anne Van Assche en 3 stemmen onthouden.
Art. 2: De gemeenteraad duidt Anne Van Assche, Onze Lieve Vrouwstraat 24 - 1910 Kampenhout, als plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité van de cluster Haviland, regiegebied Halle-Vilvoorde i.h.k. van het Tewerkstellingsloket.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder de artikel 40, 41 en 285.
Tijdens het weekend van 29 en 30 maart 2025 verhuizen de volgende gemeentelijke diensten naar het kasteel Van Bellinghen, Gemeentehuisstraat 32:
Vanaf 1 april 2025 zullen deze diensten de burgers ontvangen op hun nieuwe locatie in kasteel Van Bellinghen.
Hierdoor wijzigt het officiële adres van de gemeente Kampenhout per 1 april 2025 van Gemeentehuisstraat 16 naar Gemeentehuisstraat 32, 1910 Kampenhout.
Art. 1: De gemeenteraad beslist om, met ingang van 1 april 2025, de zetel van de gemeente Kampenhout (ondernemingsnummer 0270 533 280) te verplaatsen van Gemeentehuisstraat 16, 1910 Kampenhout naar Gemeentehuisstraat 32, 1910 Kampenhout.
Art. 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website en gemeld aan de toezichthoudende overheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Art. 3: De wijziging van het adres zal eveneens gebeuren in de Kruispuntenbank der ondernemingen (KBO).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeente is aandeelhouder bij FINEG nv, zie besluit van de gemeenteraad van 20 mei 2010 met betrekking tot onze toetreding.
FINEG nv is niet onderworpen aan de decreet lokaal bestuur.
Toch wenst het college van burgemeester en schepenen de agenda van de buitengewone algemene vergadering te laten goedkeuren door de gemeenteraad alsook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
Besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 waarbij Stefan Imbrechts als effectief vertegenwoordiger en Kobe Claessens als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van FINEG nv gedurende de legislatuur 2024-2030.
Op 24 maart 2025 ontving de gemeente Kampenhout een mail van FINEG nv met de agenda voor de buitengewone algemene vergadering op donderdag 3 april 2025 in de kantoren van FINEG, Uitbreidingstraat 66 in 2600 Antwerpen -Berchem (Vergaderzaal Boardroom, op het 1ste verdiep van het Greenhouse Antwerp gebouw).
De agenda bevat volgend onderwerp :
1. Het ontslag van de huidige bestuurders en de benoeming van nieuwe bestuurders
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van FINEG op 3 april 2025 goed als volgt:
1. Het ontslag van de huidige bestuurders en de benoeming van nieuwe bestuurders
Art. 2: De gemeenteraad bepaalt het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op 3 april 2025 van FINEG nv.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 57.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, hoofdstuk 11, artikel 30, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2024.
Tijdens de gemeenteraadszitting van 19 december 2024 werden, conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, vier gemeenteraadscommissies opgericht. De bevoegdheden en werking van deze commissies zijn eveneens vastgelegd in dit reglement.
Vervolgens werden op de gemeenteraadszitting van 27 februari 2025 de leden van de verschillende commissies benoemd. De specifieke inhoudelijke invulling van de commissies dient echter nog te worden bepaald:
Alle gemeenteraadscommissies ondersteunen de gemeenteraad door dossiers grondig te evalueren en te bespreken. Ze worden samengesteld en samen geroepen conform artikels 30 en 31 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. De commissies hebben geen beslissingsbevoegdheid op zich, maar spelen een cruciale rol in de controle en beleidsvoorbereiding van het lokaal bestuur.
Al deze commissies worden opgericht om de transparantie en de inspraakmogelijkheden van de gemeenteraadsleden te verhogen en anderzijds om specifieke toelichtingen en verduidelijkingen vanuit de diensten kunnen over te maken. Dit heeft als doel om een positieve afstemming en wisselwerking te creëren tussen de diensten van de gemeente en het beleid. Het uiteindelijke doel is een gedragen beslissing.
Gemeenteraadscommissie financiën
Deze commissie houdt zich bezig met alle financiële zaken binnen een lokaal bestuur, met een bijzondere focus op de meerjarenplanning en financiële verantwoording, en met de bedoeling om dieper in te gaan op specifieke vragen en bezorgdheden van gemeenteraadsleden over de beleidsdoelstellingen.
Besprekingen kunnen gaan over:
Vanuit de administratie wordt een secretaris aangeduid voor de gemeenteraadscommissie financiën. Experten kunnen uitgenodigd worden voor een toelichting over een bepaald thema of agendapunt. Deze commissie wordt minstens 2 maal per jaar georganiseerd: één keer voor de bespreking van de jaarrekening van het voorbije jaar (mei-juni) en één keer voor de bespreking van de wijziging van de meerjarenplanning (november-december).
Gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
De commissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden houdt zich bezig met de samenwerking tussen het lokaal bestuur en andere organisaties. Ze zorgt ervoor dat het lokaal bestuur betrokken blijft bij de intergemeentelijke samenwerkingen en dat deze effectief en transparant worden beheerd.
Besprekingen kunnen gaan over:
Vanuit de administratie wordt een secretaris aangeduid voor de gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Experten kunnen uitgenodigd worden voor een toelichting over een bepaald thema of agendapunt. Deze commissie wordt minstens 2 maal per jaar georganiseerd: één keer voor de bespreking van de algemene vergadering voor de jaarrekening van het voorbije jaar (mei-juni) en één keer voor de bespreking van de begroting voor het volgende jaar (november-december).
Gemeenteraadscommissie personeel - samenwerking - dienstverlening
Deze commissie richt zich op het beheer en de organisatie van het personeel van het lokaal bestuur, toegankelijke dienstverlening aan inwoners en een sterke samenwerking tussen diverse partners zoals OCMW en gemeente, maar ook tussen het lokaal bestuur en lokale actoren.
De personeelsuitgaven van het lokaal bestuur vormen ongeveer 50% van onze totale uitgaven. Het getuigt van goed bestuur dat hier meer aandacht aan wordt besteed en hier zorgzaam mee wordt omgegaan. Uit de inspiratienota blijkt dat komende legislatuur 25% van ons personeelsbestand de pensioensleeftijd bereikt. Om deze reden willen we ons samen met de diensten en de gemeenteraadsleden voorbereiden om een goede dienstverlening te kunnen blijven garanderen.
Besprekingen kunnen gaan over:
Vanuit de administratie wordt een secretaris aangeduid voor de gemeenteraadscommissie personeel-samenwerking-dienstverlening. Experten kunnen uitgenodigd worden voor een toelichting over een bepaald thema of agendapunt. Deze commissie wordt minstens één keer per jaar georganiseerd.
Gemeenteraadscommissie woonbeleid
De commissie woonbeleid buigt zich over het woonbeleid binnen de gemeente Kampenhout en bespreekt de evoluties en beleidsmaatregelen die inspelen op de woonbehoeften van inwoners. Betaalbaar wonen is een terugkerend en prioritair actiepunt in alle partijprogramma’s en in de memoranda en inspiratienota van de diensten.
Besprekingen kunnen gaan over:
Vanuit de administratie wordt een secretaris aangeduid voor de gemeenteraadscommissie woonbeleid. Experten kunnen uitgenodigd worden voor een toelichting over een bepaald thema of agendapunt. Deze commissie wordt minstens één keer per jaar georganiseerd.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke invulling van de 4 gemeenteraadscommissies: financiën, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, personeel-samenwerking-dienstverlening en woonbeleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 39 en 127 met betrekking tot de oprichting van een deontologische commissie.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2020 met betrekking tot vaststelling van de deontologische code voor mandatarissen van de gemeente.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2023 met betrekking tot de wijziging van de deontologische code voor mandatarissen van de gemeente.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2025 met betrekking tot de wijziging van de deontologische code voor mandatarissen van de gemeente.
Een deontologische code is een krachtig middel om integriteit binnen een bestuur te bevorderen. Ze geeft mandatarissen duidelijke richtlijnen over bijvoorbeeld belangenvermenging, vertrouwelijke informatie en het gebruik van publieke middelen. Het gaat niet alleen om het vermijden van fouten, maar ook om het stimuleren van integer en zorgvuldig bestuur.
De gemeenteraad keurde in zitting van 27 februari 2025 de gewijzigde deontologische code voor mandatarissen van de gemeente (zie bijlage) goed. De deontologische code blijft ook na de start van de nieuwe bestuursperiode geldig. De deontologische commissie daarentegen dient opnieuw samengesteld te worden.
Oprichting
Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad moet de gemeenteraad een deontologische commissie samenstellen, conform artikel 53 van de deontologische code voor mandatarissen van de gemeente. De commissie is samengesteld uit gemeenteraadsleden.
De bevoegdheden van deze commissie worden als volgt bepaald:
Het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van een schending van de deontologische code door personen die door deze code gevat worden.
Het geven van adviezen en aanbevelingen aan de raad over de inhoud van de deontologische code met het oog op het bijsturen ervan. Dat kan op eigen initiatief van de commissie of minstens één keer per bestuursperiode op vraag van de raad.
Berekeningswijze
De gemeenteraad bepaalt het aantal leden. De mandaten worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens onderstaande berekeningswijze.
De mandaten dienen evenredig verdeeld te worden over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Teneinde de evenredige vertegenwoordiging te verwezenlijken, wordt er 1 afgevaardigde voorzien per beginnend 3-tal zetels in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie.
Zo heeft iedere fractie zeker 1 vertegenwoordiger in de commissie. Hierdoor wordt de participatie van alle gemeenteraadsfracties verzekerd en kan het werk van de gemeenteraad optimaal verlicht worden.
Op grond van resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de daaruit volgende zetelverdeling, wordt de deontologische commissie als volgt samengesteld:
Fractie | Raadsleden | Commissieleden |
Team Burgemeester | 15 | 5 |
N-VA | 5 | 2 |
SterK | 2 | 1 |
Vlaams Belang | 1 | 1 |
De deontologische commissie telt dus 9 gemeenteraadsleden.
Voordracht
Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, per mail gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur via burgemeester@kampenhout.be en algemeendirecteur@kampenhout.be.
De voorzitter heeft de uiterste datum en het uur voor het bezorgen van de voordrachtakten via e-mail vastgesteld op uiterlijk woensdag 26 maart 2025 om 12 uur.
Er werden 4 voordrachtakten voor 9 effectieve kandidaten bezorgd aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Toewijzing effectieve leden
Volgende leden worden voorgedragen als effectief lid en plaatsvervangend lid van de deontologische commissie:
Effectief lid | Plaatsvervangend lid |
Kris Leaerts (voorzitter) | Edith Grauwels |
Stefan Imbrechts | Helena Molineaux |
Marthe Debels | Anne Van Assche |
Bart Crommelinck | Sarah Peeters |
Els Corbeels | Rudy Peeters |
Korneel Lenaerts | / |
Nick Mannaerts | / |
Gonda Smetsers | / |
Thierry Rom | / |
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad stelt de samenstelling van de deontologische commissie als volgt vast:
Effectief lid | Plaatsvervangend lid |
Kris Leaerts (voorzitter) | Edith Grauwels |
Stefan Imbrechts | Helena Molineaux |
Marthe Debels | Anne Van Assche |
Bart Crommelinck | Sarah Peeters |
Els Corbeels | Rudy Peeters |
Korneel Lenaerts | / |
Nick Mannaerts | / |
Gonda Smetsers | / |
Thierry Rom | / |
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikel 37.
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 30, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2024.
Oprichting
De gemeenteraad richtte volgens artikel 30 van zijn huishoudelijk reglement 4 gemeenteraadscommissies, waaronder de gemeenteraadscommissie financiën, op. De commissies zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden maar kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De bevoegdheden van deze commissies worden als volgt bepaald:
Berekeningswijze
De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden. De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies.
De mandaten in iedere gemeenteraadscommissie dienen evenredig verdeeld te worden over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Teneinde de evenredige vertegenwoordiging te verwezenlijken, wordt er 1 afgevaardigde voorzien per beginnend 3-tal zetels in de gemeenteraad. Zo heeft iedere fractie zeker 1 vertegenwoordiger in de commissie. Hierdoor wordt de participatie van alle gemeenteraadsfracties verzekerd en kan het werk van de gemeenteraad optimaal verlicht worden.
Op grond van resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de daaruit volgende zetelverdeling, wordt de gemeenteraadscommissie als volgt samengesteld:
Fractie | Raadsleden | Commissieleden |
Team Burgemeester | 15 | 5 |
N-VA | 5 | 2 |
SterK | 2 | 1 |
Vlaams Belang | 1 | 1 |
Een gemeenteraadscommissie telt dus 9 leden.
Voordracht
Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, per mail gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur via burgemeester@kampenhout.be en algemeendirecteur@kampenhout.be.
De fracties Team Burgemeester, SterK en Vlaams Belang hebben hun voordrachtsakten ingediend voor de gemeenteraadszitting van 27 februari 2025.
De fractie N-VA heeft geen voordrachtsakten ingediend vanwege onduidelijkheid over de inhoudelijke invulling van de commissies.
Deze informatie is inmiddels gedeeld met de fractieleider van N-VA en werd ter kennisneming geagendeerd op de gemeenteraadszitting van 27 maart 2025.
Om de fractie N-VA alsnog de mogelijkheid te bieden leden voor te dragen voor de commissies, heeft de voorzitter de uiterste indieningsdatum verlengd. De voordrachtsakte kan per e-mail worden ingediend tot uiterlijk woensdag 26 maart 2025 om 12 uur.
Toewijzing effectieve leden
Volgende leden worden voorgedragen als effectief lid van de gemeenteraadscommissie financiën:
Fractie | Naam kandidaat |
N-VA | Stefan Vandevenne |
N-VA | Denise Van der Weyden |
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad stelt opnieuw de samenstelling van de gemeenteraadscommissie financiën als volgt vast:
Fractie | Naam kandidaat |
Team Burgemeester | Stefan Imbrechts |
Team Burgemeester | Thomas Vanderick |
Team Burgemeester | Rudy Peeters |
Team Burgemeester | Sarah Peeters |
Team Burgemeester | Bart Crommelinck |
N-VA | Stefan Vandevenne |
N-VA | Denise Van der Weyden |
SterK | Huguette Kemps |
Vlaams Belang | Thierry Rom |
Art. 2: De eerdere beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2025 tot vaststelling van de samenstelling van de gemeenteraadscommissie financiën wordt opgeheven.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikel 37.
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 30, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2024.
Oprichting
De gemeenteraad richtte volgens artikel 30 van zijn huishoudelijk reglement 4 gemeenteraadscommissies, waaronder de gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, op. De commissies zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden maar kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De bevoegdheden van deze commissies worden als volgt bepaald:
Berekeningswijze
De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden. De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies.
De mandaten in iedere gemeenteraadscommissie dienen evenredig verdeeld te worden over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Teneinde de evenredige vertegenwoordiging te verwezenlijken, wordt er 1 afgevaardigde voorzien per beginnend 3-tal zetels in de gemeenteraad. Zo heeft iedere fractie zeker 1 vertegenwoordiger in de commissie. Hierdoor wordt de participatie van alle gemeenteraadsfracties verzekerd en kan het werk van de gemeenteraad optimaal verlicht worden.
Op grond van resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de daaruit volgende zetelverdeling, wordt de gemeenteraadscommissie als volgt samengesteld:
Fractie | Raadsleden | Commissieleden |
Team Burgemeester | 15 | 5 |
N-VA | 5 | 2 |
SterK | 2 | 1 |
Vlaams Belang | 1 | 1 |
Een gemeenteraadscommissie telt dus 9 leden.
Voordracht
Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, per mail gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur via burgemeester@kampenhout.be en algemeendirecteur@kampenhout.be.
De fracties Team Burgemeester, SterK en Vlaams Belang hebben hun voordrachtsakten ingediend voor de gemeenteraadszitting van 27 februari 2025.
De fractie N-VA heeft geen voordrachtsakten ingediend vanwege onduidelijkheid over de inhoudelijke invulling van de commissies.
Deze informatie is inmiddels gedeeld met de fractieleider van N-VA en werd ter kennisneming geagendeerd op de gemeenteraadszitting van 27 maart 2025.
Om de fractie N-VA alsnog de mogelijkheid te bieden leden voor te dragen voor de commissies, heeft de voorzitter de uiterste indieningsdatum verlengd. De voordrachtsakte kan per e-mail worden ingediend tot uiterlijk woensdag 26 maart 2025 om 12 uur.
Toewijzing effectieve leden
Volgende leden worden voorgedragen als effectief lid van de gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden:
Fractie | Naam kandidaat |
N-VA | Denise Van der Weyden |
N-VA | Rudi Van Ingelgom |
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad stelt opnieuw de samenstelling van de gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als volgt vast:
Fractie | Naam kandidaat |
Team Burgemeester | Stefan Imbrechts |
Team Burgemeester | Sarah Peeters |
Team Burgemeester | Kurt Schoevaerts |
Team Burgemeester | Sonia De Wandeler |
Team Burgemeester | Els Corbeels |
N-VA | Denise Van der Weyden |
N-VA | Rudi Van Ingelgom |
SterK | Gonda Smetsers |
Vlaams Belang | Thierry Rom |
Art. 2: De eerdere beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2025 tot vaststelling van de samenstelling van de gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt opgeheven.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikel 37.
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 30, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2024.
Oprichting
De gemeenteraad richtte volgens artikel 30 van zijn huishoudelijk reglement 4 gemeenteraadscommissies, waaronder de gemeenteraadscommissie personeel/samenwerking/dienstverlening, op. De commissies zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden maar kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De bevoegdheden van deze commissies worden als volgt bepaald:
Berekeningswijze
De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden. De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies.
De mandaten in iedere gemeenteraadscommissie dienen evenredig verdeeld te worden over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Teneinde de evenredige vertegenwoordiging te verwezenlijken, wordt er 1 afgevaardigde voorzien per beginnend 3-tal zetels in de gemeenteraad. Zo heeft iedere fractie zeker 1 vertegenwoordiger in de commissie. Hierdoor wordt de participatie van alle gemeenteraadsfracties verzekerd en kan het werk van de gemeenteraad optimaal verlicht worden.
Op grond van resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de daaruit volgende zetelverdeling, wordt de gemeenteraadscommissie als volgt samengesteld:
Fractie | Raadsleden | Commissieleden |
Team Burgemeester | 15 | 5 |
N-VA | 5 | 2 |
SterK | 2 | 1 |
Vlaams Belang | 1 | 1 |
Een gemeenteraadscommissie telt dus 9 leden.
Voordracht
Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, per mail gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur via burgemeester@kampenhout.be en algemeendirecteur@kampenhout.be.
De fracties Team Burgemeester, SterK en Vlaams Belang hebben hun voordrachtsakten ingediend voor de gemeenteraadszitting van 27 februari 2025.
De fractie N-VA heeft geen voordrachtsakten ingediend vanwege onduidelijkheid over de inhoudelijke invulling van de commissies.
Deze informatie is inmiddels gedeeld met de fractieleider van N-VA en werd ter kennisneming geagendeerd op de gemeenteraadszitting van 27 maart 2025.
Om de fractie N-VA alsnog de mogelijkheid te bieden leden voor te dragen voor de commissies, heeft de voorzitter de uiterste indieningsdatum verlengd. De voordrachtsakte kan per e-mail worden ingediend tot uiterlijk woensdag 26 maart 2025 om 12 uur.
Toewijzing effectieve leden
Volgende leden worden voorgedragen als effectief lid van de gemeenteraadscommissie personeel/samenwerking/dienstverlening:
Fractie | Naam kandidaat |
N-VA | Stefan Vandevenne |
N-VA | Korneel Lenaerts |
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad stelt opnieuw de samenstelling van de gemeenteraadscommissie personeel/samenwerking/dienstverlening als volgt vast:
Fractie | Naam kandidaat |
Team Burgemeester | Bart Crommelinck |
Team Burgemeester | Kris Leaerts |
Team Burgemeester | Stefan Imbrechts |
Team Burgemeester | William Hanssens |
Team Burgemeester | Els Corbeels |
N-VA | Stefan Vandevenne |
N-VA | Korneel Lenaerts |
SterK | Huguette Kemps |
Vlaams Belang | Thierry Rom |
Art. 2: De eerdere beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2025 tot vaststelling van de samenstelling van de gemeenteraadscommissie personeel/samenwerking/dienstverlening wordt opgeheven.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikel 37.
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 30, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2024.
Oprichting
De gemeenteraad richtte volgens artikel 30 van zijn huishoudelijk reglement 4 gemeenteraadscommissies, waaronder de gemeenteraadscommissie woonbeleid, op. De commissies zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden maar kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De bevoegdheden van deze commissies worden als volgt bepaald:
Berekeningswijze
De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden. De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies.
De mandaten in iedere gemeenteraadscommissie dienen evenredig verdeeld te worden over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Teneinde de evenredige vertegenwoordiging te verwezenlijken, wordt er 1 afgevaardigde voorzien per beginnend 3-tal zetels in de gemeenteraad. Zo heeft iedere fractie zeker 1 vertegenwoordiger in de commissie. Hierdoor wordt de participatie van alle gemeenteraadsfracties verzekerd en kan het werk van de gemeenteraad optimaal verlicht worden.
Op grond van resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de daaruit volgende zetelverdeling, wordt de gemeenteraadscommissie als volgt samengesteld:
Fractie | Raadsleden | Commissieleden |
Team Burgemeester | 15 | 5 |
N-VA | 5 | 2 |
SterK | 2 | 1 |
Vlaams Belang | 1 | 1 |
Een gemeenteraadscommissie telt dus 9 leden.
Voordracht
Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, per mail gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur via burgemeester@kampenhout.be en algemeendirecteur@kampenhout.be.
De fracties Team Burgemeester, SterK en Vlaams Belang hebben hun voordrachtsakten ingediend voor de gemeenteraadszitting van 27 februari 2025.
De fractie N-VA heeft geen voordrachtsakten ingediend vanwege onduidelijkheid over de inhoudelijke invulling van de commissies.
Deze informatie is inmiddels gedeeld met de fractieleider van N-VA en werd ter kennisneming geagendeerd op de gemeenteraadszitting van 27 maart 2025.
Om de fractie N-VA alsnog de mogelijkheid te bieden leden voor te dragen voor de commissies, heeft de voorzitter de uiterste indieningsdatum verlengd. De voordrachtsakte kan per e-mail worden ingediend tot uiterlijk woensdag 26 maart 2025 om 12 uur.
Toewijzing effectieve leden
Volgende leden worden voorgedragen als effectief lid van de gemeenteraadscommissie woonbeleid:
Fractie | Naam kandidaat |
N-VA | Rudi Van Ingelgom |
N-VA | Nick Mannaerts |
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad stelt opnieuw de samenstelling van de gemeenteraadscommissie woonbeleid als volgt vast:
Fractie | Naam kandidaat |
Team Burgemeester | Kris Leaerts |
Team Burgemeester | Helena Molineaux |
Team Burgemeester | Kurt Schoevaerts |
Team Burgemeester | Laura Nevens |
Team Burgemeester | Thomas Vanderick |
N-VA | Rudi Van Ingelgom |
N-VA | Nick Mannaerts |
SterK | Gonda Smetsers |
Vlaams Belang | Thierry Rom |
Art. 2: De eerdere beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2025 tot vaststelling van de samenstelling van de gemeenteraadscommissie woonbeleid wordt opgeheven.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Wegen - buitengewoon onderhoud bitumineuze verhardingen: uitvoeren van periodiek structureel onderhoud van de gemeentewegen 2025” werd een bestek met nr. 2025001 opgesteld door team infrastructuur.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 251.970 euro incl. btw (0% btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2025, op registratiesleutel 0200-00/22400500/BESTUUR/JANB/0/IP-9 (ACT-18) van de investering.
Het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende wijziging van het meerjarenplan.
Art. 1: De gemeenteraad keurt met het bestek met nr. 2025001 en de raming voor de opdracht “Wegen - buitengewoon onderhoud bitumineuze verhardingen: uitvoeren van periodiek structureel onderhoud van de gemeentewegen 2025”, opgesteld door team infrastructuur goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 251.970 euro incl. btw 21% medecontractant.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2025, op registratiesleutel 0200-00/22400500/BESTUUR/JANB/0/IP-9 (ACT-18) van de investering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder art. 41.
Besluit van college van burgemeester en schepen van 24 februari 2025 over reglement promotieactie ''Maand van de Markt'' april 2025.
Provincie Limburg, Provincie Antwerpen, Provincie Oost-Vlaanderen, Provincie Vlaams-Brabant en Provincie West-Vlaanderen organiseren in 2025 in samenwerking met Kernpunt, de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel en met steun van VLAIO opnieuw de promotieactie 'Maand van de Markt'. De procedures van deze promotieactie worden in dit reglement uiteengezet.
Art. 1: De gemeenteraad stelt het reglement met betrekking tot de promotieactie "Maand van de Markt" april 2025 vast.
Art. 2: Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeente Kampenhout wil het grasveld aan de Visserijlaan in Berg, nu in gebruik door V.K. Berg-Op vervangen door een kunstgrasveld. De bedoeling is dat er ook door voetbalclub Sporting Kampenhout vzw gebruik kan gemaakt worden van het veld. Aan de clubs zal ook een bijdrage ten bedrage van 1/3e van het investeringsbedrag voor de aanleg van het kunstgrasveld gevraagd worden. De gemeente zelf zal de opdracht voeren voor de aanleg.
De gemeente zal aldus een gebruiksovereenkomst afsluiten met V.K. Berg-Op en Sporting Kampenhout vzw voor het toekomstig gebruik van het kunstgrasveld dat zal aangelegd worden aan de Visserijlaan in Berg waarin de modaliteiten verder uitgewerkt worden.
Een voorstel van gebruiksovereenkomst werd reeds opgemaakt en besproken tussen de drie partijen. De finale versie kan pas voorgelegd worden wanneer de juiste bedragen (na de aanleg) gekend zijn. Het college van burgemeester en schepenen legt het voorlopige ontwerp van gebruiksovereenkomst voor aan de gemeenteraad ter principiële goedkeuring.
De 'Gebruiksovereenkomst nieuw aan te leggen kunstgrasveld tussen gemeente Kampenhout en VK Berg-Op vzw en Sporting Kampenhout vzw' werd principieel goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 27 februari 2025, maar er dienden nog enkele zaken uitgeklaard te worden in overleg met beide clubs. Op maandag 10 maart 2025 vond een overleg plaats tussen schepenen en beide clubs (V.K. Berg-Op en Sporting Kampenhout vzw) waarbij enkele aanpassingen werden doorgevoerd. Deze aangepaste versie wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 27 maart 2025, waarbij de versie zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 februari 2025 ingetrokken wordt.
Art. 1: De gemeenteraad trekt de beslissing 'Gebruiksovereenkomst nieuw aan te leggen kunstgrasveld tussen gemeente Kampenhout en VK Berg-Op vzw en Sporting Kampenhout vzw - besluit' van de gemeenteraad van 27 februari 2025 in.
Art. 2: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aangepaste gebruiksovereenkomst tussen gemeente Kampenhout en VK Berg-Op en Sporting Kampenhout vzw die betrekking heeft op het aan te leggen kunstgrasveld te Berg.
Art. 3: De gebruiksovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De Grondwet, artikel 26;
De wet van 6 maart 1818 betreffende de straffen uit te spreken tegen de overtreders van algemene verordeningen op te stellen bij provinciale of plaatselijke reglementen, in het bijzonder de artikelen 1 en 2 gewijzigd door de wet van 5 juni 1934, en door de wet van 14 juni 1963 betreffende de overtredingen van administratieve reglementen;
De wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, de artikelen 11 tot en met 16;
De wet van 29 juli 1934 houdende het verbod op private milities;
Het Strafwetboek, artikel 406;
De omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 18 juli 2002 met betrekking tot gebeurtenissen die met de openbare orde samenhangen en die op de autosnelwegen plaatsvinden;
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134§1 en artikel 135§2.
Op 25 februari 2025 werd de burgemeester door de korpschef van de PZ KASTZE op de hoogte gebracht van de mogelijke plannen van de activisten van 'Code Rood'.
In de aangekondigde actieperiode van 28 februari tot en met 2 maart 2025 waren initiatieven van geweldloze en burgerlijke ongehoorzaamheid te verwachten. De acties gingen zich vooral richten naar de ‘agroindustrie’. Op het grondgebied van de gemeente Steenokkerzeel waren er kritieke punten gekend.
De burgemeester kondigde daarom een tijdelijke politieverordening af bij hoogdringendheid. Hij werd immers pas in kennis gesteld van een potentieel gevaar van deze actie vóór de zitting van de vorige gemeenteraad. De tijdelijke politieverordening wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad is bevoegd voor het afkondigen van een dergelijke tijdelijke politieverordening. Aangezien deze informatie nog niet gekend was op het moment van de vorige gemeenteraad was de burgemeester bevoegd om een tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid af te kondigen. Een tijdelijke politieverordening, genomen bij hoogdringendheid, wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester van 27 februari 2025 betreffende de tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: acties Code Rood van 28 februari 2025 tot en met 2 maart 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.
De Kampenhoutsebaan is al langer onderwerp van gesprek door de erbarmelijke en gevaarlijke staat van het wegdek, het voetpad, de bermen, het fietspad en de onduidelijke verkeerssituatie die leidt tot misverstanden en frustraties tussen bestuurders van kruisende voertuigen.
Door de smalle afmetingen van de rijbaan is men verplicht om uit te wijken.
Er zijn wel enkele uitwijkstroken voorzien maar deze worden niet duidelijk aangekondigd, of helemaal niet, aangegeven.
Wie moet uitwijken en waar?
Heel dikwijls kan het gezond verstand en goodwill van beide partijen een vlotte doorstroming garanderen maar ook heel dikwijls is dit niet het geval.
Uitwijken op een fietspad is volgens het verkeersreglement niet toegestaan dus moet de bestuurder, komende van de rode kapel voorrang verlenen aan de bestuurder komende van Elewijt.
Maar nergens is duidelijk aangegeven waar een uitwijkstrook zich bevindt.
Het onderscheid met het voetpad is niet steeds duidelijk.
Bestuurders rijden dan op privé-terrein van de omwonenden.
Niet zelden wordt een uitwijkstrook dan ook weer gebruikt om langdurig te parkeren.
Door het vele en soms zware vervoer ontstaan er letterlijk, ontelbare en heel diepe putten over de gehele lengte van de straat.
Ook mogelijke schade aan banden, wielen, ophangsystemen en onderkant van wagens tot gevolg.
Voor motorfietsers is zo’n uitwijkmanoeuver zelfs levensgevaarlijk.
Hopelijk moeten we niet wachten op een eerste zware val.
De bewoners van de Kampenhoutsebaan zijn het beu dat hun eigendom beschadigd wordt en bakenen op eigen initiatief hun perceel af door middel van paaltjes, grote stenen, bloembakken, struiken, hagen...enz. Hinderlijk en gevaarlijk bij het uitwijken.
Heel dikwijls is het zelfs niet duidelijk waar de grens rijbaan/voetpad/privé-terrein zich bevindt.
Wij stellen voor:
-Dat op zeer korte termijn de Kampenhoutsebaan veilig gemaakt wordt door het opvullen van de putten. Niet met steentjes maar wel op een duurzame manier.
-Dat op korte termijn door middel van grondmarkeringen, de rijbaan afgebakend wordt.
-Dat op korte termijn door middel van grondmarkeringen de uitwijkstroken duidelijk afgebakend worden.
-Dat op korte termijn door middel van verkeersborden de uitwijkstroken op voorhand aangekondigd worden.
-Dat op termijn het voetpad hernieuwd wordt en aangepast wordt aan de hand van de kadastrale plannen.
-Dat deze suggesties mee opgenomen worden bij de plannen die zich “in de pipeline” bevinden voor het vernieuwen van het fietspad en rijbaan in de toekomst.
Art. 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om onderstaande punten te behandelen op het eerstvolgende college:
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2025 om 21:38.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Verwulgen
plaatsvervangend algemeen directeur
Kris Leaerts
voorzitter