Terug
Gepubliceerd op 09/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 17/02/2022 - 19:30 Raadszaal
Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
Terry Horckmans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
Rudi Van Ingelgom, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 17/02/2022 om 19:29.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Kennisneming besluit van de burgemeester van 8 februari 2022 m.b.t. de raadszitting op 17 februari 2022

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet.

        Het decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID19 te beperken en latere aanpassingen.

        Feiten en beoordeling

        Omwille van de huidige Covid-maatregelen besliste de burgemeester om de raadszittingen van 17 februari 2022 digitaal te laten doorgaan.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester d.d. 8 februari 2022 m.b.t. de organisatie van de raadszitting van 17 februari 2022.

      • Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 20 januari 2022

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur.

        Feiten en beoordeling

        Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 20 januari 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet
        Tegenstanders: Marleen Fannes
        Onthouders: Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 1 stem tegen, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 20 januari 2022 goed.


      • Aanstelling waarnemend financieel directeur tijdens de afwezigheden van de financieel directeur

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur artikel 166 dat luidt als volgt:  Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.

        Er wordt in elk geval in een waarneming van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur of financieel directeur langer dan honderdtwintig dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard.

        De waarnemend algemeen directeur en de waarnemend financieel directeur oefenen alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.

        De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur of  financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.

        Gemeenteraad van 20 juni 2020 tot aanstelling van een algemeen directeur waarnemend en financieel directeur waarnemend tijdens de afwezigheden van respectievelijk de algemeen directeur en/of de financieel directeur waarbij artikel 2 luidt als volgt: In geval van afwezigheid of verhindering van de financieel directeur worden volgende personeelsleden aangeduid als plaatsvervangend financieel directeur, in volgende rangorde: 

        - Ingeborg Vanthienen, dienst financiën;

        - Annik Bergmans, dienst financiën.

        Feiten en beoordeling

        Op het college van burgemeester en schepenen van 29 november 2021 werd de bevordering van mevr. Annik Berghmans naar statutair hoofddeskundige (100%, statutair, B4-B5), team financiële zaken, cluster organisatie goedgekeurd en dit vanaf 1 december 2021.

        Door deze bevordering/aanstelling is het een logische stap dat mevr. Annik Berghmans de functie van waarnemend financieel directeur zal waarnemen bij afwezigheid van de financieel directeur .

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad past artikel 2 van het besluit van de gemeenteraad van 20 juni 2019 aan als volgt: In geval van afwezigheid of verhindering van de financieel directeur wordt mevr. Annik Bergmans aangeduid als waarnemend financieel directeur.

      • Stand van zaken vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Feiten en beoordeling

        Op zaterdag 5 februari 2022 werd er een persbericht verstuurd m.b.t. het toedienen van het verkeerde vaccin aan 21 minderjarige kinderen. Er werd een Modernavaccin in plaats van een Pfizer-vaccin toegediend.

        Het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) bevestigt dat er geen gezondheidsrisico’s verbonden zijn aan de toediening van het vaccin van Moderna.

        Op woensdag 2 februari 2022 tussen 14u44 en 15u44 kregen in vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas door een menselijke vergissing 21 kinderen -  in 2 verschillende lijnen - een halve dosis van het vaccin van Moderna in plaats van de voorziene dosis van Pfizer.

        De verantwoordelijken van het vaccinatiecentrum hebben meteen het nodige gedaan om in eerste instantie de betrokken ouders te informeren over deze situatie. Op zaterdag had men 19 van de 21 kinderen - de ouders kunnen bereiken. Op maandag 7 februari alle 21.

        De programmamanager, centrumverantwoordelijke, verantwoordelijken van de Eerstelijnszone BRaViO (ELZ)  en de 6 lokale besturen nemen deze situatie zeer ernstig en brachten de Vlaamse en federale overheid en het AZG meteen op de hoogte. Intussen heeft AZG, in samenspraak met de producent en het Federaal Agentschap van Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG), bevestigd dat er geen gezondheidsrisico is voor de betrokken kinderen. De toegediende dosis van het Moderna-vaccin geeft een gelijkaardige bescherming als het Pfizer-vaccin.

        De medewerkers van het vaccinatiecentrum zijn aangeslagen. Er dient benadrukt te worden dat alle voorzorgsmaatregelen steeds correct werden en worden toegepast door de medewerkers en dat er hierop een continue controle is.

        Ouders zijn hierover vanzelfsprekend ongerust zijn. Daarom werden er in het weekend van 5 februari 2022 en 6 februari 2022 contactmomenten voorzien van 13u tot 17u.

        De betrokken lokale besturen en de verantwoordelijken van het vaccinatiecentrum betreuren de situatie en zullen de situatie verder intern evalueren en de veiligheidsprocedures verscherpen waar nodig. Het gaat hier spijtig genoeg om een menselijke fout in combinatie met het uitvallen van het Docclr digitaal registratie systeem.

        Op maandag 7 februari 2022 werd er door AZG bevestigd dat er een schrijven wordt overgemaakt aan al de betrokken ouders en hun kinderen met de nodige medische geven van de vaccins.

        Ook het Covid Save Ticket dient aangepast te worden. Er zijn intense contacten vanuit de gemeente met de hogere overheid met vooral AZG geweest om dit zoveel mogelijk te duiden en zo veel mogelijk info en waar kon garanties te bieden.  

        Verdere verloop

        Op donderdag 10 februari 2022 komen de 12-17 jarigen aan de beurt voor hun boosterprik,  op vrijwillige basis en zonder oproep.

        Intussen zijn de meest vaccins gezet en wordt er korteling overleg gepleegd met de ELZ BRaViO en ELZ Leuven Noord voor de aanpak vanaf eind april 2022.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van maatregelen m.b.t. COVID 19 van het vaccinatiecentrum Kampenhout-Sas.

    • Algemeen directeur

      • Kennisname vooronderzoek n.a.v. melding over mogelijke willekeur bij toepassen van een gemeentelijk retributiereglement

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Art. 41, §2, 14° van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en beoordeling

        Audit Vlaanderen voerde een onderzoek uit naar aanleiding van een melding over mogelijke willekeur bij het toepassen van het gemeentelijk retributiereglement "Afkoppeling van regen- en afvalwater, berging en buffering op privédomein". De melding heeft betrekking op de facturatie van een retributie in 2021 op riolerings- en aansluitingswerken die plaatsvonden in 2015-2016. Audit Vlaanderen vroeg de gemeente Kampenhout om alle relevante documenten met betrekking tot dit onderwerp aan te leveren, aangevuld met bijkomende uitleg.

        Audit Vlaanderen analyseerde deze gegevens. De vaststellingen werden meegedeeld t.a.v.. het college van burgemeester en schepenen en de algemeen directeur. Een kopie van de brief met de vaststellingen vindt u terug in bijlage.

        Audit Vlaanderen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad ook de gemeenteraadsleden in kennis te stellen van deze brief.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de brief van Audit Vlaanderen betreffende het vooronderzoek naar aanleiding van een melding over mogelijke willekeur bij het toepassen van het gemeentelijk retributiereglement "Afkoppeling van regen- en afvalwater, berging en buffering op privédomein".

      • Voorstel tot afwijking van artikel 4 § 7 van het gemeentelijk retributiereglement 'Afkoppeling van regen- en afvalwater, berging en buffering op privédomein', goedgekeurd van het gemeenteraadsbesluit van 20 november 2008, om vrijstelling te verlenen aan de eigenaars die de woningen aangekocht hebben na uitvoering van de rioleringswerken maar voor datum facturatie

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Gemeentelijk reglement van 20 november 2008 betreffende afkoppeling van regen- en afvalwater, berging en buffering op privédomein.

        Feiten en beoordeling

        Audit Vlaanderen voerde een vooronderzoek uit n.a.v. een melding over mogelijke willekeur bij het toepassen van een gemeentelijk retributiereglement. De auditeur vermeldt dat de facturen weliswaar zeer laat werden verstuurd maar dat de inningen terecht zijn en dat de facturen moeten betaald worden. Daarnaast werd opgemerkt dat het niet de bevoegdheid van de schepen was om vrijstellingen toe te staan (het betreft dan de woningen die verkocht waren sinds 2015).

        De afspraak om geen verkochte panden meer te belasten, betrof een interne beslissing, eerder gestoeld op het rechtvaardigheidsgevoel. De brieven zijn zeer laat na uitvoeringsdatum verstuurd en het voelt heel zuur om belast te worden op iets waarvan je als nieuwe eigenaar geen weet had. Bij elke verkoop wordt door de notaris namelijk geïnformeerd of er nog openstaande rekeningen (schulden) zijn. Hier werd toen niets over vermeld aangezien de factuur op het ogenblik van verkoop niet bestond. Jaren na datum zou je dan een factuur krijgen als nieuwe eigenaar over werken (aansluitingen) die destijds gemaakt zijn maar waarover jij als koper niet bent geïnformeerd. Deze facturen zijn gemaakt op basis van het gemeenteraadsreglement van 20 november 2008 (retributie afkoppeling van regen- en afvalwater, berging en buffering op privéterrein). 
        Aangezien de gemeenteraad dit reglement goedgekeurd heeft, is het ook haar bevoegdheid om afwijkingen toe te staan.

        Artikel 4 § 7 bepaalt dat via de drinkwatermaatschappij De Watergroep er bij de eigenaars  éénmalig een retributie wordt geïnd voor de realisatie van de huisaansluitingen op openbaar domein ten bedrage van € 1000 (excl. 6 %) per aansluiting op een riool. Hiermee dient de gemeenteraad akkoord te gaan om vrijstelling te verlenen aan de personen die eigenaar zijn geworden na de uitgevoerde rioleringswerken. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet
        Tegenstanders: Marleen Fannes, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Onthouders: Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 : De gemeenteraad gaat akkoord om af te wijken van artikel 4 § 7 van het gemeenteraadsbesluit van 20 november 2008 en vrijstelling voor de retributie te verlenen aan de eigenaars die de woningen aangekocht hebben na uitvoering van de rioleringswerken maar voor datum facturatie, binnen het afkoppelingsproject Weesbeek fase I, waarop het gemeentelijk reglement van toepassing is.

    • Financiële zaken

      • Kennisname definitieve vaststelling jaarrekening 2020

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.

        Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.

        Feiten en beoordeling

        De jaarrekening van de gemeente wordt jaarlijks gecontroleerd door de toezichthoudende overheid.

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Kampenhout hebben op 16 september 2021 de jaarrekening 2020 vastgesteld met de volgende saldi:

        • budgettair resultaat boekjaar:  -4.231.418 euro
        • gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 16.286.284 euro
        • beschikbaar budgettair resultaat: 16.286.284 euro
        • balanstotaal: 95.604.210 euro
        • overschot van het boekjaar: 1.508.666 euro
        De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van het lokaal bestuur.  Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 24 september 2021 en bezorgde de digitale rapportering op 26 september 2021.
        Uit het nazicht blijkt dat in de toelichting van de jaarrekening een aantal onderdelen ontbreken:
        1. de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar;
        2. het overzicht van de gedeeltes van de kredieten voor investeringen en financiering voor het boekjaar waarop de jaarrekening (2020) betrekking heeft, die overgedragen werden (naar 2021);
        3. een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is.
        Er waren ook nog een aantal technische bemerkingen met betrekking tot het gebruik van de economische sectorcodes (ESC) en het foutief gebruik van beleidsvelden voor de belastingen met betrekking tot de onroerende voorheffing.
        Met deze vaststellingen zal rekening worden gehouden in de toekomst.
        Besluit

        Art. 1: Kennisname van de definitieve vaststelling van de jaarrekening 2020.

      • Vaststelling tarieven voor toeristische- en vrijetijdswerking

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        De Grondwet, artikel 173.

        Decreet over het lokaal bestuur, artikel 40  § 3 en artikel 41,14°.

        Gemeenteraad 19 december 2019: vaststelling toegangsbijdrage bij (podium)voorstellingen of deelnamekosten bij socio-culturele, vormende of sportieve activiteiten georganiseerd door de gemeente wordt opgeheven op heden.

        Gemeenteraad 24 juni 2021: vaststelling tariefreglement toeristische- en vrijetijdswerking.

        Feiten en beoordeling

        De Krop draait op volle toeren.  Uit de praktijk blijkt dat, gelet op de diverse activiteiten, een aanpassing van het tariefreglement noodzakelijk is.
        De tarieven die in het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2021 zijn vastgesteld, blijven ongewijzigd maar bijkomende tarieven moeten worden vastgesteld door de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet
        Onthouders: Marleen Van de Wiele, Wim Vanhaverbeke
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De tarieven voor het cultuur- en beleefcentrum De Krop (= Witloofmuseum, Brabants Centrum voor Muziektradities (BCM) en De Krop) worden als volgt vastgesteld:

        a) Het bezoek aan het Witloofmuseum en/of het BCM en/of een tentoonstelling in De Krop is gratis.
        b) De administratieve kost bij een groepsbezoek aan De Krop en/of georganiseerde daguitstappen is 12 euro per bezoek ongeacht het aantal bezoekers.
        c) Verhuur van de tablet of een ander multimedia-apparaat aan de balie voor gebruik in De Krop bedraagt 5 euro per apparaat.

            Indien de tablet of een ander multimedia-apparaat in zo'n mate wordt beschadigd waardoor het niet meer mogelijk is om deze nog verder te gebruiken, wordt de
            aankoopprijs doorgerekend.  Dit geldt ook bij het niet terug inleveren.
            Indien de tablet of een ander multimedia-apparaat kan worden hersteld, wordt de volledige herstellingskosten doorgerekend.

        Art. 2: De openingsuren voor het Witloofmuseum en het BCM worden als volgt vastgesteld: 

        • dinsdag open van 14 uur tot 18 uur
        • woensdag open van 13 uur tot 17 uur
        • zaterdag open van 10 uur tot 18 uur
        • zondag open van 10 uur tot 18 uur
        • gesloten op feestdagen
        Op afspraak en in overleg met de dienst toerisme kan ook op andere dagen en tijdstippen het Witloofmuseum en het BCM worden bezocht.
        Art. 3: Tarieven voor de  toegangsbijdrage voor (podium)voorstellingen zoals bijvoorbeeld film, dans, optreden, voordrachten enz. of deelnamekosten bij socio-culturele, vormende of sportieve activiteiten worden als volgt vastgesteld (naar gelang de uitkoopsom van desbetreffende artiest):
        a) kinderen jonger dan 12 jaar: gratis
        b) kinderen vanaf 12 jaar en studenten op vertoon van een studentenkaart: gratis of 2 of 5 euro
        c) volwassenen: gratis of 5 of 10 euro
        d) personen die voldoen aan de doelgroepbepaling van het reglement "maatschappelijke participatie" van kwetsbare groepen en kinderen van cliënten die een beroep doen op het OCMW van Kampenhout: gratis
        e) houders van een European Disability Card (EDC): gratis
        Art. 4: Tarief voor alle dranken (frisdranken en pils) die worden verkocht in De Krop wordt vastgesteld op 2 euro.
        Voor het aanbod dranken in De Krop die worden verkocht en/of verbruikt, wordt een forfaitaire kostprijs van 1 euro per consumptie aangerekend aan de verkoper/vereniging.
        Enkel de frisdranken en pils die zijn voorzien in en door De Krop mogen worden verkocht en/of verbruikt.  Het is bijgevolg niet toegestaan dat gebruikers van De Krop deze dranken zelf voorzien.  Voor de speciale bieren, bieren van hoge gisting en wijnen mag de vereniging zelf zorgen en bepalen de verenigingen zelf hun tarieven.
        Art. 5: Tarieven voor bezoeken en daguitstappen georganiseerd door het lokaal bestuur
        a) Vergoedingen aan gidsen (cfr. Gidsenbond Midden-Brabant)
        - gidsbeurt museum 1 uur: 35 euro
        - gidsbeurt museum 2 uren: 60 euro
        - gidsbeurt museum en bezoek witloofboer: 75 euro
        - gidsbeurt daguitstap 1/2 dag: 90 euro
        - gidsbeurt daguitstap 3/4 dag: 110 euro
        - gidsbeurt daguitstap hele dag: 130 euro
        Op andere gidsbeurten in het kader van de toeristische- en vrijetijdswerking (bijvoorbeeld gidsen Trage Wegen) gelden eveneens dezelfde tarieven.

        b) Week van de smaak,  Week van de Gezonde Voeding of een andere themaweek georganiseerd door het lokaal bestuur wordt 5 euro per leerling aangerekend.  Voor leerkrachten en/of begeleiders is het gratis. 

        c) Diensten uitgevoerd door derden (bijvoorbeeld restaurantbezoek, bezoek witloofboer, traiteur ...) in opdracht van het lokaal bestuur zullen worden doorgerekend aan kostprijs.
        Art. 6: Delegatiebevoegdheid
        a) De gemeenteraad geeft delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de tarieven indien nodig voor de volgende jaren vast te stellen.
        b) Het college van burgemeester en schepenen kan ook beslissen om een variabel tarief als volgt vast te stellen: de kostprijs van de voorstelling/activiteit wordt gedeeld door het aantal verwachte bezoekers/deelnemers.
        c) De tarieven onder 3a, 3d en 3e blijven altijd van toepassing.
        d) De gemeenteraad geeft delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de tarieven voor de consumpties vast te stellen voor zover deze de 20% niet overschrijden.
        e) De gemeenteraad geeft delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de openingsuren indien nodig voor de volgende jaren vast te stellen.
        Art. 7: Toeristisch promotiemateriaal (bijvoorbeeld wandelkaarten, brochures, lokale streekproducten, boeken ...) aangekocht bij andere gemeente- en provinciebesturen, organisaties/verenigingen worden doorverkocht aan de aankoopprijs.
        Indien wordt gevraagd om het promotiemateriaal per post te verzenden wordt er een forfaitaire verzend- en administratiekost van 5 euro aangerekend. 
        Art. 8: Er wordt een factuur gemaakt die moet betaald worden binnen de vooropgestelde termijn die wordt vermeld op de factuur.  Een verzend- en administratiekost van 20 euro zal worden aangerekend indien een aanmaning aangetekend moet worden verzonden. 
        Art. 9: Dit besluit treedt in werking op heden en blijft geldig tot en met 31 december 2025.  
        Art. 10: Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende de vaststelling toegangsbijdrage bij (podium)voorstellingen of deelnamekosten bij socio-culturele, vormende of sportieve activiteiten georganiseerd door de gemeente wordt opgeheven op heden.
        Het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2021 betreffende de vaststelling tariefreglement toeristische- en vrijetijdswerking wordt opgeheven op heden.
        Art. 11: Dit besluit wordt voor goedkeuring overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
    • Infrastructuur

      • Aanleg voetpaden en parkeerplaatsen op diverse locaties - Goedkeuring raming, lastvoorwaarden en gewijzigde plaatsingsprocedure (MPMO), 2019-183(bis)

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 85, betreffende het stopzetten of herbeginnen van de plaatsingsprocedure.
        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38 § 1, 2° betreffende het gebruik maken van mededingingsprocedure met bekendmaking.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten en beoordeling

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 17 oktober 2019 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Aanleg voetpaden en parkeerplaatsen op diverse locaties” toe te wijzen aan MESO BVBA, Jan Mulsstraat 132 bus 0201 te 1853 Grimbergen.
        In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2019-183 opgesteld door de ontwerper, MESO BVBA, Jan Mulsstraat 132 bus 0201 te 1853 Grimbergen.
        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 765.724,91 euro excl. btw of 926.527,14 euro incl. 21% btw (160.802,23 euro Btw medecontractant).
        De gemeenteraad verleende in zitting van 21 oktober 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
        De aankondiging van opdracht 2021-543327 werd gepubliceerd op 29 oktober 2021 op nationaal niveau.
        De offertes dienden het bestuur ten laatste op 7 december 2021 om 12.00 uur te bereiken.
        De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 6 april 2022.
        Er werden 2 offertes ontvangen:
        - Dekempeneer N.V., Zaventemsesteenweg 63 te 1831 Diegem (1.073.785,06 euro excl. btw of 1.299.279,92 euro incl. 21% btw);
        - N.V. DSV, Terheidelaan 69 te 3200 Aarschot (976.542,43 euro excl. btw of 1.181.616,34 euro incl. 21% btw);
        Er werd een verslag van de offertes opgemaakt door de ontwerper MESO op 20 januari 2022 waaruit blijkt dat de laagst regelmatige bieding 27,5% boven de raming is gelegen, de prijsanalyse en het zeer beperkt aantal inschrijvers (2) maakt dat de markt onvoldoende heeft gespeeld met uitzonderlijk hoge eenheidsprijzen tot gevolg.
        Rekening houdende met het voorgaande, was het aangewezen af te zien van de gunning van deze opdracht en de procedure stop te zetten.

        Bij collegebeslissing van 7 februari 2022 werd beslist om de procedure stop te zetten.

        Er wordt voorgesteld om, in toepassing van art 38 §1,2° van de wet op de overheidsopdrachten, de openbare procedure om te vormen naar een mededingingsprocedure met onderhandeling.

        Het bestek werd in functie van deze procedure aangepast door de ontwerper, MESO BVBA, Jan Mulsstraat 132 bus 0201 te 1853 Grimbergen, naar bestek nr. 2019-183(bis). De plannen blijven ongewijzigd.

        De uitgave voor deze opdracht blijft, zoals voorheen, geraamd op 765.724,91 euro excl. btw of 926.527,14 euro incl. 21% btw (160.802,23 euro Btw medecontractant).

        Financiële impact

        Uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2022 op registratiesleutel 2022/ACT-16/0200-00/22400007/GEMEENTE/JANB/IP-32 van de investering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet
        Onthouders: Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2019-183(bis) en aan de raming voor de opdracht “Aanleg voetpaden en parkeerplaatsen op diverse locaties”, opgesteld door de ontwerper, MESO BVBA, Jan Mulsstraat 132 bus 0201 te 1853 Grimbergen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 765.724,91 euro excl. btw of 926.527,14 euro incl. 21% btw (160.802,23 euro Btw medecontractant).

        Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

        Art. 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2022 op registratiesleutel 2022/ACT-16/0200-00/22400007/GEMEENTE/JANB/IP-32 van de investering.


    • Omgeving

      • Deelname klimaatproject 'Groenadvies 3Wplus' principiële goedkeuring

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Feiten en beoordeling

        Op 13 december 2021 heeft 3Wplus energie een voorstelling gegeven over twee nieuwe projecten, waaronder dit project. 

        3Wplus Energie vzw heeft een klimaatproject rond groenadvies uitgewerkt. Dit project werd door de provincie Vlaams-Brabant weerhouden als één van de duurzame klimaatprojecten voor de periode 2021-2023. Het doel van dit klimaatproject is het stimuleren van de aanleg van zowel groendaken als -gevels, als het nemen van onthardingsmaatregelen op particulier domein. De opzet van dit project is om een bovenlokale werking in te richten om mensen te steunen en te stimuleren richting vergroening op hun domein door middel van advies op maat. Mensen worden laagdrempelig geholpen bij het ontwerpen en inrichten van deze maatregelen én worden indien gewenst ontzorgd voor de verdere opvolging. Dit advies op maat beoogt dus om klimaat adaptief aan de slag te gaan op eigen domein, om zoals particulier een steentje bij te dragen aan de oplossing voor de klimaatproblematiek. 

        3Wplus Energie vzw staat in voor de coördinatie van het project:

        • In de gekozen wijk zal bij maximaal 140 woningen op vraag van de inwoner, een groenadviseur langsgaan om de opties voor een groendak, groene gevel of onthardingsmaatregelen te bekijken.
        • Nadien zal er een geïntegreerd advies verstuurd worden naar de particulier met de nodige informatie, besluiten en verdere stappen.
        • Indien gewenst kan de particulier daarna steunen op de groenadviseur voor de volledige opvolging en realisatie van het vergroeningsproject.
        • Er zal gerichte en wervende communicatie gebeuren naar inwoners en er zal ingezet worden op doorlopende sensibilisering rond deze problematiek en dit project in de vorm van folders, artikels in gemeentelijke infobladen, website, nieuwsbrief, sociale media, woon- en energieloketten, ...

        Ter uitvoering van deze taken voorziet 3Wplus 1 VTE.

        Financiële impact

        De subsidie aan 3Wplus Energie vzw bedraagt 3.000 euro bij 10 deelnemende gemeenten. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet
        Onthouders: Marleen Fannes
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met een deelname aan het project 'Groenadvies' van 3Wplus Energie vzw.

        Art. 2: De gemeenteraad keurt de voorliggende samenwerkingsovereenkomst goed.

      • Kennisneming wijziging afvaardiging N-VA fractie in de verkeerscommissie

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur.

        Feiten en beoordeling

        Op de gemeenteraad van 30 september 2019 is de samenstelling van de leden (afgevaardigden en vervangers) van de verkeerscommissie goedgekeurd. De statuten zijn nadien op gemeenteraad van 3 juni 2021 aangepast. Op 27 januari 2022 ontving de algemeen directeur een mail van Stefan Vandevenne, secretaris N-VA Kampenhout, met de melding dat er een wijziging van de plaatsvervanger zal plaatsvinden in de N-VA fractie van de verkeerscommissie.  Oorspronkelijk was mijnheer Kristof Van den Langenbergh plaatsvervanger namens de N-VA fractie; hij zal vervangen worden door mijnheer Rudi Van Ingelgom.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van de plaatsvervanger van de N-VA fractie, mijnheer Rudi Van Ingelgom, ter vervanging van mijnheer Kristof Van den Langenbergh.

    • Sociale zaken

      • Goedkeuring tariefreglement voor seniorenactiviteiten

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56 §3,3°.

        College van burgemeester en schepenen dd. 07 februari 2022: kennisname ontwerp tarieven seniorenactiviteiten.

        Feiten en beoordeling

        Om vereenzaming van de ouderen tegen te gaan is het belangrijk om socio-culturele activiteiten aan te bieden.
        Uit het ouderen behoefteonderzoek van 2018 bleek ook dat er nood was om senioren aan te sporen om hun uit hun isolement te halen en te stimuleren tot het gebruik van de moderne communicatiemiddelen (tablet/computer/smartphone/…) door aangepaste cursussen aan te bieden.

        Aangezien voor sommige activiteiten een kleine bijdrage aan de deelnemer wordt gevraagd, is het nodig hiervoor tarieven te laten vaststellen door de gemeenteraad.  De tarieven voor het jaarlijks seniorenfeest blijven ongewijzigd zoals werd vastgesteld in het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet
        Tegenstanders: Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke
        Onthouders: Marleen Fannes
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De tarieven voor inkom van seniorenactiviteiten worden als volgt vastgelegd:

        • senioren dansnamiddagen: gratis
        • vormende, sociaal-culturele en sportieve activiteiten: 5 euro per sessie en gratis voor houders van een European Disability Card (EDC)
        • personen die voldoen aan de doelgroepbepaling van het reglement "maatschappelijke participatie" van kwetsbare groepen en kinderen van cliënten die een beroep doen op het OCMW van Kampenhout: gratis

        Art. 2: Tarieven voor dranken die verkocht worden tijdens seniorenactiviteiten en geldig zijn bij extra muros activiteiten:

        • frisdrank, bieren en warme dranken: 2,50 euro per consumptie
        • sterke dranken en bieren van hoge gistingen: tussen de 3,50 euro en 4 euro per consumptie
        • taart en andere soortgelijke versnaperingen: 3,50 euro per stuk
        Art. 3.1: De tarieven voor de inkomkaarten voor het seniorenfeest worden als volgt vastgesteld:
        • 20 euro per persoon voor een middagmaal en het showprogramma
        • 10 euro per persoon voor enkel het showprogramma
        Art. 3.2: De tarieven voor de inkomkaarten van het seniorenfeest voor personen met een beperking (op vertoon van een European Disability Card), personen van het dagcentrum van Ons Tehuis Brabant en de bewoners, bezoekers van NOAH Kampenhout (dagverzorgingshuis van Familiehulp) en bewoners van het woonzorgcentrum Molenstee worden als volgt vastgesteld:
        • 10 euro per persoon voor een middagmaal en het showprogramma
        • 10 euro per begeleider voor een middagmaal en het showprogramma
        • 5 euro per persoon voor enkel het showprogramma en gratis voor de begeleider
        Art. 3.3: Er wordt een inkomkaart gratis aangeboden aan:
        • de personen die hun medewerking verlenen aan de kaartenverkoop
        • de vrijwilligers die zich inzetten tijdens het seniorenfeest

        Art. 4: Delegatiebevoegdheid

        • De gemeenteraad geeft delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de tarieven voor de inkom voor de volgende jaren vast te stellen.
        • De gemeenteraad geeft delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de tarieven voor de consumpties vast te stellen voor zover deze de 20% niet overschrijden.

        Art. 5: Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2022 en blijft geldig tot en met 31 december 2025. Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende tarieven voor het seniorenfeest wordt opgeheven op 1 maart 2022.

        Art. 6: Dit besluit wordt voor goedkeuring aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.

    • Cultuur

      • Bekrachtiging wedstrijdreglement "Trofee voor het Beste Souper"

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet Willems, schepen
        Rudi Van Ingelgom, raadslid
        Juridische context

        College van burgemeester en schepenen d.d.  31 januari 2022: Kookwedstrijd ‘Trofee voor het Beste Souper’ - RINGtv

        Feiten en beoordeling
        RINGtv organiseert dit voorjaar de Trofee voor het Beste Souper en ook Kampenhout doet mee. Om onze gemeente te vertegenwoordigen in deze kookwedstrijd zoeken we duo's uit het Kampenhoutse verenigingsleven die de messen, pollepels en deegrollen willen kruisen met hobbykoks uit vijf andere gemeenten.

        Deze editie zullen verenigingen uit Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Liedekerke, Overijse, Ternat en Wemmel hun kooktalent tegen elkaar uitspelen. Om te bepalen welke twee duo's de eer van onze eigenste gemeente zullen verdedigen op RINGtv, organiseren we preselecties op woensdag 23 februari 2022. En uiteraard speelt het Kampenhouts witloof daarin een glansrol.

        De preselecties verlopen als volgt:

        De keuken van het Park van Relst vormt het strijdtoneel voor de preselecties op 23 februari 2022 (vanaf 17 uur). Ieder ingeschreven duo, dat zowel uit leden van eenzelfde als van twee verschillende verenigingen kan bestaan, bereidt in één uur tijd een gerecht naar keuze met witloof als hoofdingrediënt. Voor de aankoop van de ingrediënten ontvangen de duo's een budget van maximaal 100 euro, dat uitgegeven wordt bij een of meer Kampenhoutse handelaars.

        Een zeskoppige Kampenhoutse jury zal de gerechtjes beoordelen en beslissen welke twee duo’s doorstoten naar de voorrondes op zaterdag 19 maart 2022. Het duo dat die voorrondes wint, verovert daarmee een plek in de grote finale op zaterdag 14 mei 2022.

        Het hieronder voorgestelde inschrijvingsreglement is van toepassing op de preselecties (georganiseerd door lokaal bestuur Kampenhout) om te bepalen welke verenigingen mogen deelnemen aan de wedstrijd ‘Trofee voor het Beste Souper’, een initiatief van RINGtv. Voor de preselecties bereiden de deelnemers een gerecht naar keuze, waarbij het witloof centraal staat.

        De tijdlijn ziet er als volgt uit: 

        Woensdag 16 februari 2022

        Deadline inschrijvingen

        Woensdag 23 februari 2022

        Preselecties - Park van Relst, Kampenhout - vanaf 17 uur

        Donderdag 17 maart 2022

        Aankoop ingrediënten - Albert Heijn, Sint-Pieters-Leeuw - 18 uur

        Zaterdag 19 maart 2022

        Voorrondes - AEG, Brussel - vanaf 8 uur

        Zaterdag 14 mei 2022

        Finale - Brouwerij Palm, Steenhuffel

        Aangezien deelname aan deze wedstrijd pas werd voorgesteld door de organisatie van Ringtv op donderdag 27 januari 2022 en dit reglement het eerstkomende college door het college van burgemeester en schepenen werd vastgesteld (d.d. 31 januari 2022), kon het dus niet eerder op een gemeenteraad geagendeerd worden. Aan de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd dit reglement te bekrachtigen. 

        Financiële impact

        Er wordt een bijdrage gevraagd aan de gemeente van 3.500 euro. 

        De nodige kredieten zijn beschikbaar in het meerjarenplan 2020-2025: 2022/ACT-44/0739-00/61599999/GEMEENTE/GERRY/IP-GEEN

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Wim Vanhaverbeke, Kelly Fillet
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De gemeenteraad bekrachtigt onderstaand reglement:

        Artikel 1: Wat houdt de wedstrijd in?

        • RINGtv organiseert een tweede editie van de kookwedstrijd ‘Trofee voor het Beste Souper’, waarbij verschillende verenigingen hun kooktalent tegen elkaar uitspelen.
        • Aan de wedstrijd nemen verenigingen uit de volgende zes gemeenten deel: Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Liedekerke, Overijse, Ternat en Wemmel.
        • Om te bepalen welke verenigingen naar de voorrondes doorstoten, organiseert lokaal bestuur Kampenhout preselecties op woensdag 23 februari 2022, waarvoor het huidige inschrijvingsreglement geldt.
        • In de voorrondes op zaterdag 19 maart 2022 zullen de twee winnende Kampenhoutse duo’s het tegen elkaar opnemen. Op die wedstrijd is een apart reglement van toepassing.
        • Op zaterdag 14 mei 2022 nemen de zes overgebleven duo’s uit de zes gemeenten deel aan de grote finale. Voor die wedstrijd volgt een apart reglement.

        Artikel 2: Wie kan deelnemen?

        • De preselecties staan open voor alle leden van Kampenhoutse verenigingen, ongeacht hun woonplaats of leeftijd.

        Artikel 3: Hoe deelnemen?

        • Om deel te nemen aan de preselecties richt je een e-mail aan toerisme@kampenhout.be, met vermelding van de onderstaande gegevens:
          • naam van de vereniging(en);
          • naam van de deelnemende leden;
          • leeftijd van de deelnemende leden;
          • adres;
          • telefoonnummer;
          • e-mailadres.
        • De deadline voor de inschrijvingen is woensdag 16 februari 2022.
        • De deelnemende leden ontvangen ten laatste donderdag 17 februari 2022 een inschrijvingsbevestiging via het opgegeven e-mailadres.

        Artikel 4: Hoe verloopt de wedstrijd?

        • Tijdens de preselecties bereidt ieder ingeschreven duo een gerecht naar keuze, met witloof als hoofdingrediënt.
        • Een duo kan gevormd worden door:
          • twee leden van dezelfde vereniging;
          • twee leden van twee verschillende verenigingen;
        • Indien je van meerdere verenigingen lid bent, bepaal je zelf welke vereniging je wenst te representeren tijdens de kookwedstrijd.
        • Voor de aankoop van de ingrediënten beschikt ieder duo over een budget van maximaal 100 euro, te spenderen bij een of meerdere Kampenhoutse handelaars.
          • De ingrediënten kopen de duo’s in hun eigen tijd aan.
          • Met het oog op de terugbetaling van de aankoopkosten dienen de duo’s een kopie van hun kassaticket(s) te bezorgen aan team Toerisme (toerisme@kampenhout.be).
        • De preselecties vinden plaats in de keuken van het Park van Relst (Aarschotsebaan 128, 1910 Kampenhout) op woensdag 23 februari 2022 vanaf 17 uur.
          • De bereidingstijd van het gerecht mag maximaal één uur bedragen.
          • De deelnemers staan in voor:
            • de ingrediënten voor zes personen (proevertjes)
            • speciaal keukenmateriaal.
        • De deelnemers zullen tijdens de preselecties individueel worden gefotografeerd en gefilmd tijdens de bereiding van hun gerecht. Het resultaat zal via diverse kanalen, waaronder sociale media, worden verspreid.
        • De gerechten worden beoordeeld door een Kampenhoutse jury bestaande uit zes leden, die onafhankelijk de twee winnende gerechten bepaalt. Dat gebeurt op basis van vooraf vastgelegde beoordelingscriteria.
        • De twee winnende duo’s mogen deelnemen aan de voorrondes van de wedstrijd ‘Trofee voor het Beste Souper’ van RINGtv.
        • De preselecties vinden plaats volgens de op dat moment geldende coronamaatregelen.

        Artikel 5: Welke prijzen zijn er bij de preselecties?

        • Per duo dat de preselecties wint, reikt lokaal bestuur Kampenhout twee Kampenhoutbonnen ter waarde van 50 euro uit. De overige deelnemers ontvangen een Kampenhoutbon ter waarde van 10 euro.
        • De twee winnende duo’s stoten door naar de voorrondes van de wedstrijd ‘Trofee voor het Beste Souper’.

Namens Gemeenteraad,

Terry Horckmans
algemeen directeur

Kris Leaerts
burgemeester