De voorzitter opent de zitting op 22/06/2023 om 19:27.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2023 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 74.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2023 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van mevrouw Rina Vanosmael als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 90, 95 en 96.
Het mandaat van Rina Vanosmael eindigt omdat zij ontslag neemt. Zij deelde dit op 5 juni 2023 schriftelijk mee aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voordrachtsakte vermeldt Ward Van Hecke als opvolger in het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van mevrouw Rina Vanosmael als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geloofsbrieven van de heer Ward Van Hecke, kandidaat-lid in het bijzonder comité voor de sociale dienst, goed.
Het decreet lokaal bestuur van 17 december 2022, in bijzonder artikel 95, 96 en 103.
De akte van voordracht op basis waarvan het comitélid (van wie het mandaat eindigde) verkozen werd, vermeldt Ward Van Hecke als opvolger.
Wanneer de geloofsbrieven worden goedgekeurd, wordt de kandidaat verkozen verklaard.
Art. 1: De geloofsbrieven van Ward Van Hecke als kandidaat-lid in het bijzonder voor de sociale dienst, worden goedgekeurd.
Art. 2: De eedaflegging van Ward Van Hecke gebeurt ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur die hiervan een proces verbaal opmaakt en overhandigt aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van OFP Prolocus op 23 juni 2023 goed en bepaalt het mandaat van de afgevaardigden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De statuten van OFP (Organisme voor de financiering van pensioenen) Prolocus
Het lokaal bestuur is toegetreden tot OFP Prolocus
Het besluit van de gemeenteraad van 29 april 2022 houdende aanstelling van Daisy Vannuffelen als effectief vertegenwoordiger en Annik Berghmans als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 juni 2021 met betrekking tot de bekrachtiging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2021 houdende aanduiding vertegenwoordigers op de algemene vergaderingen van het Vlaams selectiecentrum voor overheidspersoneel Poolstok.
Op 2 juni 2023 ontvingen wij een uitnodiging voor de algemene vergadering van OFP Prolocus op 23 juni 2023 met volgende agendapunten:
1) Verwelkoming door de Voorzitter.
2) Plenaire Algemene Vergadering.
1. Goedkeuring verslag vorige Algemene Vergadering 29 juni 2022.
2. Aanstelling nieuwe bestuurders.
3) Toelichting jaarverslag.
4) Jaarlijks verslag erkende commissaris.
5) Deelvergadering Afzonderlijk Vermogen Groep Provant.
1. Jaarafsluiting 2022 “Afzonderlijk Vermogen Groep Provant”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
6) Deelvergadering Afzonderlijk Vermogen Groep VVSG.
1. Goedkeuring sleuteldocumenten fonds : SIP (gedeelte Afzonderlijk Vermogen Groep VVSG).
2. Jaarafsluiting 2022 “Afzonderlijk Vermogen Groep VVSG”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
7) Plenaire Algemene Vergadering.
1. Jaarafsluiting 2022 “Afzonderlijk kostenvermogen OFP Prolocus”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
2. Jaarafsluiting 2022 “Geconsolideerd OFP Prolocus”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
3. Kwijting aan de bestuurders voor het boekjaar 2022.
4. Kwijting aan de erkende commissaris voor het boekjaar 2022.
5. Globale financiële rapportering fonds.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van OFP Prolocus van 23 juni 2023 goed zijnde:
1) Verwelkoming door de Voorzitter.
2) Plenaire Algemene Vergadering.
1. Goedkeuring verslag vorige Algemene Vergadering 29 juni 2022.
2. Aanstelling nieuwe bestuurders.
3) Toelichting jaarverslag.
4) Jaarlijks verslag erkende commissaris.
5) Deelvergadering Afzonderlijk Vermogen Groep Provant.
1. Jaarafsluiting 2022 “Afzonderlijk Vermogen Groep Provant”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
6) Deelvergadering Afzonderlijk Vermogen Groep VVSG.
1. Goedkeuring sleuteldocumenten fonds : SIP (gedeelte Afzonderlijk Vermogen Groep VVSG).
2. Jaarafsluiting 2022 “Afzonderlijk Vermogen Groep VVSG”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
7) Plenaire Algemene Vergadering.
1. Jaarafsluiting 2022 “Afzonderlijk kostenvermogen OFP Prolocus”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
2. Jaarafsluiting 2022 “Geconsolideerd OFP Prolocus”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
3. Kwijting aan de bestuurders voor het boekjaar 2022.
4. Kwijting aan de erkende commissaris voor het boekjaar 2022.
5. Globale financiële rapportering fonds.
Art. 2: De gemeenteraad bepaalt het mandaat van de afgevaardigde, Daisy Vannuffelen, voor de algemene vergadering van OFP Prolocus op 23 juni 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2022 van het OCMW vast.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, §2, 3° en artikel 260.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening 2022 van lokaal bestuur Kampenhout is opgemaakt volgens de vormelijke vereisten omschreven in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De jaarrekening 2022 bestaat uit volgende delen:
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
De jaarrekening 2022 van de gemeente en het OCMW eindigt met een negatief budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van 1.859.064 euro.
Zodoende wordt het beschikbaar budgettair resultaat 12.372.986 euro en de autofinancieringsmarge 2.385.633 euro.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de jaarrekening 2022 vast.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing van 2022.
Decreet lokaal bestuur, artikel 219, tweede lid.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing van 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het algemeen kader voor het organisatiebeheersingssysteem, gebaseerd op de leidraad van Audit Vlaanderen, goed. Dit kader wordt vanaf heden gehanteerd.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 217 tot en met 220.
Met het oog op het faciliteren van de realisatie van doelstellingen binnen lokale besturen heeft de Vlaamse Overheid het thema "organisatiebeheersing" ontwikkeld en expliciet opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. Conform de bepalingen in het decreet wordt het organisatiebeheerssysteem vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
In 2022 werd in overleg met management- en coördinatieteam beslist om een nieuw kader voor organisatiebeheersing te hanteren. Er wordt gekozen voor de 'leidraad organisatiebeheersing' van Audit Vlaanderen. Voor Audit Vlaanderen krijgt deze leidraad de functie van auditinstrument voor het uitvoeren van de organisatie-audits bij lokale besturen. De leidraad kan daarenboven gezien worden als een gids die de organisatie ondersteunt bij het op punt stellen van haar organisatiebeheersingssysteem. Het geheel van inspanningen en maatregelen om de diverse aspecten te bewaken, stemt overeen met de definitie van organisatiebeheersing uit het decreet lokaal bestuur. Tegelijk kan de organisatie de leidraad gebruiken als zelfevaluatie-instrument om een beeld te krijgen waar ze staat op het vlak van organisatiebeheersing, welke zaken goed zitten en waar verbetering mogelijk is. De leidraad is opgebouwd rond tien thema's waarvoor telkens onderliggende doelstellingen, mogelijke risico's en potentiële beheersmaatregelen geformuleerd worden. Het model is goed onderbouwd en bovendien zijn de nodige werkinstrumenten voorhanden. Om die reden wordt dan ook voorgesteld om deze leidraad vanaf heden toe te passen als kader voor organisatiebeheersing voor lokaal bestuur Kampenhout.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks voor 30 juni aan de raad over de stand van zaken inzake organisatiebeheersing.
Art. 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het algemeen kader voor het organisatiebeheersingssysteem, gebaseerd op de leidraad van Audit Vlaanderen, goed. Dit kader wordt vanaf heden gehanteerd.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2022 betreffende informatieveiligheid voor lokaal bestuur Kampenhout.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 77.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet van 8 juni 2018 betreffende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 1016/679.
Informatiebeveiliging is niet alleen van belang om te voldoen aan de eisen van de geldende wetgeving, maar bovendien is het een belangrijke randvoorwaarde voor het functioneren van lokale overheden. Het kunnen beschikken over juiste en actuele informatie is een belangrijke voorwaarde voor de goede uitvoering van doelstellingen en taken. Om informatieveiligheid op orde te brengen, zijn er normen (ISO27k) ontwikkeld waaraan moet worden voldaan om de basisprincipes (beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit) te implementeren.
In het verslag als bijlage beschrijven we voor elk onderdeel welke acties werden ondernomen, resultaten werden behaald… zoals ook opgenomen in de door de overheid (Gegevensbeschermingsautoriteit, Vlaamse Toezichtcommissie, Kruispuntbank Sociale Zekerheid, …) gepubliceerde richtsnoeren/minimale normen. Op 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht gegaan en zijn de verplichtingen ook opgenomen binnen dezelfde opdracht. Het nieuw decreet van 8 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens, bepaalt dat de verplichtingen opgevolgd worden door de functionaris voor gegevensbescherming. De functie veiligheidsconsulent werd vervangen door DPO / Functionaris Gegevensbescherming en deze vervult nu zowel de verplichtingen qua informatieveiligheid als privacy van de burger voor het lokale bestuur.
Lokaal bestuur Kampenhout is verplicht om jaarlijks een schriftelijk verslag van alle uitgevoerde en nog uit te voeren zaken, adviezen en analyses betreffende informatieveiligheid ter goedkeuring voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen en ter kennisname aan de gemeenteraad van 23 juni 2022. Dit jaarverslag kadert binnen de wettelijke opdracht van de functionaris voor gegevensbescherming (FG of DPO) en betreft de actuele stand van zaken m.b.t. de informatieveiligheid.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2022 betreffende informatieveiligheid voor lokaal bestuur Kampenhout.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het informatieveiligheidsplan van lokaal bestuur Kampenhout voor de periode van 2023-2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 77.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet van 8 juni 2018 betreffende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 1016/679.
Het OCMW is wettelijk verplicht om een informatieveiligheidsbeleid te voeren. Informatieveiligheid betreft de bescherming van informatie en informatiesystemen tegen ongeautoriseerde toegang, gebruik, bekendmaking, wijziging of vernietiging met het oog op het verzekeren van vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informatie.
Om een goed informatiebeveiligingsbeleid te kunnen uitbouwen, is het nuttig om eerst zicht te hebben op de risico’s waar het bestuur mee geconfronteerd wordt en op de al bestaande beheersmaatregelen. Een aantal keer per jaar komt de informatieveiligheidscel samen om de prioriteiten en taken omtrent informatieveiligheid te bespreken en op te volgen. Er werd door de informatieveiligheidscel, een nieuw, geactualiseerd ontwerp van het informatieveiligheidsplan 2023-2025 opgemaakt.
Dit plan wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan het vast bureau en ter kennis gebracht aan de raad.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het informatieveiligheidsplan van lokaal bestuur Kampenhout voor de periode van 2023-2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag van klachtenbehandeling van 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 302 en 303 bepalen dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling organiseert, op het ambtelijke niveau van het lokaal bestuur en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben;
In uitvoering van deze decretale bepalingen, heeft de raad voor maatschappelijk welzijn van Kampenhout op 19 december 2019 een reglement voor klachtenbehandeling vastgesteld, met de bijhorende klachtenprocedure en klachtenformulier.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het vast bureau en schepenen en de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het lokaal bestuur.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag van de klachtenbehandeling van 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het punt van de 'Groen-fractie' over het stoppen van de livestreaming van de raden. Het vast bureau zal dit punt verder onderzoeken. Het punt zal in een latere vergadering opnieuw aan de raad voor maatschappelijk welzijn worden voorgelegd ter beslissing.
Goed bestuur bestaat uit een goede omgang met de beschikbare middelen. Voor Groen is het belangrijk uitgaven van tijd tot tijd te herbekijken en te gaan of ze nog opportuun zijn.
Sinds 25 juni 2020 wordt de gemeente-en OCMW-raad live gestreamd. Deze streaming kost 1500€ per raad. Er zijn 10 raden per jaar à rato van 1500€ dus een kostprijs 15000€ per jaar.
De gemeente -en OCMW-raad zijn terug publiek toegankelijk.
Het lijkt ons daarom niet meer opportuun om de gemeente -en OCMW-raad live te streamen en deze budgetten anders aan te wenden. We stellen dan ook voor de livestream te stoppen en terug over te gaan naar audio-opnames.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het punt van de 'Groen-fractie' over het stoppen van de livestreaming van de raden.
Art. 2: Het vast bureau zal dit punt verder onderzoeken. Het punt zal in een latere vergadering opnieuw aan de raad voor maatschappelijk welzijn worden voorgelegd ter beslissing.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester