De voorzitter opent de zitting op 17/02/2022 om 21:07.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van het besluit van de burgemeester d.d. 8 februari 2022 m.b.t. de organisatie van de raadszitting van 17 februari 2022.
Artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Het decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID19 te beperken en latere aanpassingen.
Omwille van de huidige Covid-maatregelen besliste de burgemeester om de raadszittingen van 17 februari 2022 digitaal te laten doorgaan.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de burgemeester d.d. 8 februari 2022 m.b.t. de organisatie van de raadszitting van 17 februari 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 december 2021 goed.
Het decreet lokaal bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 december 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 december 2021 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de definitieve vaststelling van de jaarrekening 2020.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
De jaarrekening van de gemeente wordt jaarlijks gecontroleerd door de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Kampenhout hebben op 16 september 2021 de jaarrekening 2020 vastgesteld met de volgende saldi:
Uit het nazicht blijkt dat in de toelichting van de jaarrekening een aantal onderdelen ontbreken:
Art. 1: Kennisname van de definitieve vaststelling van de jaarrekening 2020.
De raad voor maatschappelijk welzijn koos voor optie 1 en zal de zonnepanelen laten plaatsen binnen de huidige raamovereenkomst van Haviland.
Op 23 november 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen van Kampenhout binnen de Haviland-raamovereenkomst akkoord te gaan met de plaatsing door Noordlicht cv van zonnepanelen op het dak van WZC Molenstee.
Op 16 juni 2021 werden de zonnepanelen op de oostelijke kant van het nieuwe dak WZC Molenstee in gebruik genomen. Het gaat om 216 panelen van 540 W elk, hetzij een geïnstalleerd vermogen van 116,6 kWp. De opbrengst wordt geraamd op 94.500 kWh per jaar. Daarmee is de jaarlijks vermeden uitstoot ca. 25 ton C02 (equivalent aan 189.000 niet gereden autokilometers).
Uit bijgaand overzicht (zie bijlage) blijkt dat het eigen verbruik van de stroom opgewekt door de zonnepanelen sinds de start zoals voorzien ongeveer 85 % bedraagt van de totale geproduceerde stroom.
In 2018 bedroeg het totale elektriciteitsverbruik op de teller van het WZC Molenstee 340 MWh en in 2019 366 MWh. Voor de jaren 2018, 2019 en 2020 bedroeg het laagste tarief dat door de gemeente betaald werd voor de elektriciteit 119,6 euro/MWh. Noordlicht verkoopt de zonnestroom vanaf 16 juni 2021 aan 85 euro/MWh, zijnde een eenheidsprijs die 29 % lager is.
Daar de zonnepanelen 94,5 MWh/jaar produceren en het totale verbruik minstens 350 MWh/jaar bedraagt, is er nog heel wat ruimte voor bijkomende panelen. Deze kunnen gelegd worden op de westelijke kant van het nieuwe dak. (spiegelbeeld van de oostelijke dakkant). De prognose is dat dit dakdeel echter pas begin 2023 zal afgewerkt zijn.
Er zijn drie opties om ook op dit westelijk dakdeel zonnepanelen te leggen:
1. In het kader van het lopende Haviland-raamcontract kan de opdracht zonder verdere procedure opnieuw toegewezen worden aan Noordlicht cv. De huidige raamovereenkomst loopt echter slechts tot 9 april 2022. Concreet houdt dit in dat de contracten dienen getekend te zijn voor 9 april 2022. Het effectief leggen van de panelen kan op een latere datum gebeuren. Noordlicht is bereid om fase 2 eveneens uit te voeren. Er zijn echter een aantal elementen waardoor de verkoopprijs van de zonnestroom dient verhoogd te worden:
a. Voor fase 2 kan Noordlicht geen beroep meer doen op de groenestroomcertificaten zoals dat het geval was in fase 1.
b. Daar het effectief leggen van de panelen pas een jaar later kan gebeuren, heeft Noordlicht geen zicht welke de prijs van de installatie op dat moment zal zijn. Er is momenteel heel wat onzekerheid in de markt en de kans is vrij reëel dat deze hoger zal liggen dan in fase 1.
c. Het nieuwe tarief dat Noordlicht voorstelt ligt nog steeds lager dan de zonnestroomprijzen opgenomen in de voorwaarden van de Haviland raamovereenkomst.
d. Vandaar dat Noordlicht voorstelt voor fase 2 de zonnestroom te verkopen aan 95 euro/MWh. Dat betekent voor Molenstee nog steeds een vermindering van 20 % t.o.v. van het historische tarief van de netstroom van 119,6 euro/MWh. Dat laatste tarief is de voorbije maanden overigens sterk gestegen en de algemene verwachting is dat de netprijzen hoog zullen blijven. Daarenboven ligt dit tarief voor de zonnestroom behoudens een jaarlijkse indexering van 2 % vast voor de duur van 20 jaar.
e. In deze optie kan er snel een beslissing genomen worden.
2. Er wordt gewacht op de nieuwe Haviland-raamovereenkomst die momenteel wordt voorbereid. Hierbij zijn enkele bedenkingen te maken:
a. De verwachting is dat de nieuwe raamovereenkomst aanvang zal nemen na 9 april 2022.
b. Daar het een nieuwe gunning betreft is er geen absolute zekerheid dat de maatschap waarvan Noordlicht deel uitmaakt de nieuwe overeenkomst zal mogen uitvoeren.
c. Gelet op de stijgende elektriciteitstarieven is de kans groot dat de tarieven van het vernieuwde raamcontract hoger zullen uitvallen dan in het eerste raamcontract.
d. Bij een nieuwe raamovereenkomst zullen opnieuw instapkosten moeten worden betaald aan Haviland.
3. Er wordt gewerkt buiten de Haviland-raamovereenkomst.
a. Deze optie impliceert dat de gemeente Kampenhout zelf heel de procedure qua overheidsopdrachten zelf zal moeten doorlopen.
b. Ook in deze optie is het onzeker of de opdracht aan cv Noordlicht zal gegund worden.
c. Ook hier is de kans groot dat de gehanteerde tarieven een stuk hoger zullen liggen.
Optie 1 is de meest voordelige optie, in dat geval moeten de overeenkomsten wel voor 9 april 2022 ondertekend worden.
De PV-panelen worden geplaatst d.m.v. burgerparticipatie. De gemeente neemt enkel de stroom af. De prijs voor deze stroom ligt lager dan de marktprijs. Na 20 jaar is Kampenhout eigenaar van de zonnepanelen en wordt verwacht dat er nog minstens 8 jaar gratis stroom geproduceerd zal kunnen worden.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn kiest voor optie 1 en zal de zonnepanelen laten plaatsen binnen de huidige raamovereenkomst van Haviland.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester