Terug
Gepubliceerd op 09/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 22/02/2024 - 19:30 Glazen zaal
Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
Terry Horckmans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 22/02/2024 om 19:27.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 18 januari 2024 - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 32.

        Feiten en beoordeling

        Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 18 januari 2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 18 januari 2024 goed.


    • Financiële zaken

      • Technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.

        Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.

        Feiten en beoordeling

        Het lokaal bestuur meldde de publicatie op de webtoepassing van de gemeente van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld op 21 december 2023. Dit dossier werd bij het Agentschap Binnenlands Bestuur geregistreerd als LF-MJPBBC-23.0584.

        Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen.  Er zijn wel enkele technische bemerkingen gemaakt.   In bijlage kan u een kopie terugvinden van de brief waarin deze opmerkingen beschreven worden.

        Het wegwerken van deze bemerkingen strekt tot de aanbeveling en zal de kwaliteit van de beleidsrapporten verder verhogen. Deze bemerkingen zullen worden opgevolgd bij de volgende beleidsrapporten.

        Technische bemerkingen:

        - Laattijdige melding aan toezichthoudende overheid: pdf-rapport

        Het beleidsrapport werd op 21 december 2023 vastgesteld / goedgekeurd, op 27 december 2023 gepubliceerd op de webtoepassing van het bestuur en pas op 7 januari 2024 via het digitale loket aan de toezichthoudende overheid gemeld.

        - Registraties i.k.v. de overdracht van het openbaar verlichtingsnet aan Fluvius: geen ramingen ingeschreven op de AR's 250..0, 2810, 1720 en 4220

        - Ontvangen werkingssubsidies: gebruik ESC


        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

    • Facilitaire zaken

      • Buitengewoon onderhoud bitumineuze verhardingen: uitvoeren van periodiek structureel onderhoud van de gemeentewegen 2024 - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41.
        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        Bestuursdecreet van 7 december 2018.
        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36.
        Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.


        Feiten en beoordeling

        In het kader van de opdracht “WEGEN - Buitengewoon onderhoud bitumineuze verhardingen: uitvoeren van periodiek structureel onderhoud van de gemeentewegen 2024” werd een bestek met nr. 2024027 opgesteld door team infrastructuur.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 247.777,60 euro excl. btw of 299.810,90 euro incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Het college van burgemeester en schepenen ging in zitting van 22 januari 2024 principieel akkoord.

        Financiële impact

        De kredieten voor de uitgave voor deze opdracht, geraamd 247.777,60 euro excl. btw of 299.810,90 euro incl. 21% btw, zijn voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 onder registratiesleutel 2024/ACT-18/0200-00/22400500/BESTUUR/JANB/0/IP-9.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2024027 en de raming voor de opdracht “WEGEN - Buitengewoon onderhoud bitumineuze verhardingen: uitvoeren van periodiek structureel onderhoud van de gemeentewegen 2024”, opgesteld door team infrastructuur goed.

        De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

        De raming bedraagt 247.777,60 euro excl. btw of 299.810,90 euro incl. 21% btw.

        Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder registratiesleutel 2024/ACT-18/0200-00/22400500/BESTUUR/JANB/0/IP-9 (ACT-18).

    • Omgeving

      • Verderzetting deelname project WarmNest - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41.
        Besluit van de gemeenteraad van 21 november 2019 over verlenging van de samenwerking met 3Wplus en deelname tot het klimaatproject sociale energierenovaties (WarmNest).
        Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 september 2022 over principiële goedkeuring verlenging deelname project WarmNest.
        Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2024 over verderzetting WarmNest 2.0.

        Feiten en beoordeling

        Het project WarmNest heeft als doel om leegstand, ongeschiktheid en onbewoonbaarheid van woningen aan te pakken door ze voordelig te renoveren via toeleiding naar sociaal verhuur. Hierdoor kunnen de eigenaars van de woningen aanspraak maken op hogere premies, fiscale voordelen, de Mijn VerbouwLening, etc. Aangevuld met een ontzorgingstraject op technisch en administratief vlak, dat verzorgd wordt door 3Wplus, moet dit eigenaars overhalen om de woningen energetisch te renoveren en toe te leiden naar de sociale huurmarkt. De overeenkomst betreft de verderzetting van het initiële WarmNest-project. Parallel aan WarmNest 2.0 zal er ook een onderzoektraject lopen naar het sociaal beheersrecht gefinancierd door de provincie Vlaams-Brabant.

        De samenwerkingsovereenkomst van WarmNest 2.0 is toegevoegd in bijlage.

        De overeenkomst gaat van kracht op datum van ondertekening tot het einde van het project, 31 december 2026.

        Financiële impact

        Het lokaal bestuur voorziet een jaarlijkse werkingssubsidie voor het project. Het bedrag zal vanaf 1 januari 2025 jaarlijks worden aangepast rekening houdend met de index van de consumptieprijzen met als referentie-index die van augustus 2022, namelijk 124, 05.

        De werkingssubsidie wordt voor alle deelnemende gemeenten bepaald in verhouding tot het aantal inwoners.
        Kampenhout had in 2023 volgens de provincie Vlaams-Brabant 12.448 inwoners.

        Daardoor komt de jaarlijkse bijdrage voor het lokaal bestuur op 2.500 euro.

        De eigenaar van het pand dient een bijdrage te betalen van 3,5% op de totale verbouwingskost, zonder een bepaald maximum.

        Het aangrenzende onderzoekstraject over de integratie van sociaal beheersrecht in WarmNest wordt gesubsidieerd door provincie Vlaams-Brabant en wordt waargenomen door dezelfde projectmedewerker en een medewerker van Klimaatpunt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad Gaat akkoord met de verderzetting van het project WarmNest 2.0 vanaf ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 31 december 2026, tegen beschreven jaarlijkse kostprijs.

        Art. 2: De samenwerkingsovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

      • Opstart Vlaams Handhavingsplatform (VHP) - samenwerkingsprotocol + annex protocol tussen gemeente en Vlaamse Overheid - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41.

        Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving 2023.

        Het Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid (DABM).

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).

        Feiten en beoordeling

        Eind vorig jaar werden de algemeen directeur en de burgemeester door de Vlaamse Overheid op de hoogte gesteld over de opstart van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP). Dit platform gaat op 25 maart 2024 van start voor het DABM en VCRO.

        Het VHP is een communicatieplatform waarop processen verbaal met het parket, Vlaamse Overheid (sanctionering) en overtreder worden gedeeld.

        De toetreding van de gemeenten is verplicht omdat na de opstart ervan alle processen verbaal op basis van DABM en VCRO enkel nog via dit platform mogen opgemaakt worden. Voor de toetreding dien(d)en volgende stappen genomen te worden:

        1. Inschrijven van de eigen gemeentelijke toezichthouders milieu en verbalisanten ruimtelijke ordening voor de informatiesessie en opleidingssessie voor het gebruik van het VHP;
        2. Ondertekenen van het samenwerkingsprotocol tussen gemeente en de Vlaamse Overheid (https://vo-ajh.atlassian.net/wiki/spaces/VH/pages/19759489/Protocol) + samenwerkingsprotocol op de gemeenteraad brengen. Een digitaal ondertekende versie dient door de gemeente bezorgd te worden aan vhp.support@vlaanderen.be;
        3. Onboardingssessie MAGDA (zie schuin gedrukt stukje hieronder).  Er zijn een aantal extra sessies ingelast waarop men zich nog kan inschrijven via deze link. Veel gestelde vragen via deze link https://vo-ajh.atlassian.net/wiki/spaces/VH/pages/19695813/Veelgestelde+vragen;
        4. Voor de gemeenten die een overeenkomst hebben met Haviland voor handhaving ruimtelijke ordening of milieu: ondertekenen addendum/annex samenwerkingsprotocol opdat Haviland kan inloggen op het platform wanneer het optreedt voor de gemeente. De voorlegging aan algemeen directeur en burgemeester + ondertekening en terugzending van dit document wordt door Haviland georganiseerd en opgevolgd.

        Stand van zaken op dit moment:

        1. De gemeentelijke toezichthouder milieu is ingeschreven voor de informatie- en opleidingssessie;
        2. Het samenwerkingsprotocol dient ondertekend te worden op de gemeenteraad van 22 februari 2024 - zie bijlagen;
        3. MAGDA: ICT dient na te gaan of er nog stappen dienen genomen worden om de werking met het VHP mogelijk te maken;
        4. Aangezien de gemeente een overeenkomst heeft met HAVILAND inzake handhaving m.b.t. ruimtelijke ordening en milieu, dient ook het addendum/annex op het samenwerkingsprotocol ondertekend te worden. - zie bijlagen

        Alvorens het samenwerkingsprotocol tussen Kampenhout en de Vlaamse Overheid te ondertekenen, diende de functionaris voor gegevensbescherming van de gemeente nog advies te geven m.b.t. het ontwerp van dit protocol.

        Op 19 januari 2024 werd desbetreffende advies gevraagd aan Dimitri Ceyssens - DPO van VERA.

        Op 22 januari 2024 ontving de gemeente een positief advies met betrekking tot het samenwerkingsprotocol. - (zie bijlage)

        Op 29 januari 2024 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de bepalingen van het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving en de bijhorende verplichting om het samenwerkingsprotocol tussen gemeente en Vlaamse Overheid te ondertekenen, evenals het addendum/annex op het samenwerkingsprotocol als gevolg van de overeenkomst inzake handhaving m.b.t. ruimtelijke ordening en milieu met HAVILAND - (IGS).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de opstart van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) en van de verplichtingen die hiermee gepaard gaan.

        Art. 2: De gemeenteraad gaat akkoord om het samenwerkingsprotocol tussen de gemeente Kampenhout en de Vlaamse Overheid evenals het addendum/annex (intergemeentelijke samenwerking) van het protocol, te ondertekenen.

        Art. 3: De bijlagen maken integraal deel uit van dit besluit.

        Art. 4: De milieudienst zal het ondertekende protocol over maken aan vhp.support@vlaanderen.be.

      • Goedkeuring tracé en nieuw ontworpen rooilijn, overdracht openbaar domein, verleggen van een voetweg ter hoogte van de Lepelstraat 8 in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen - referentie OMV_2023075659 _IN_1362 - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Het decreet van de Vlaamse regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

        Het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van ruimtelijke ordening.

        De Vlaamse codex ruimtelijke ordening 15 mei 2009 en latere wijzigingen.

        Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzigingen.

        Feiten en beoordeling

        Aanleiding en context

        Het decreet betreffende de omgevingsvergunning, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:

        “§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

        De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

        § 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

        Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende: 

        “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

        Volgens de toelichting bij bovengenoemd decreet betreffende de omgevingsvergunning  en omgevingsbesluit:

        “Art. 47. Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

        -de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;

        -de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;

        -beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;

        -de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;

        -de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”

        Argumentatie

        Op 20 juli 2023 werd de aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023075659_IN_1362 ingediend bij de gemeente Kampenhout voor de afbraak en herbouw van een zonevreemde woning met vrijstaande garage en hier aangebouwde stalling voor weidedieren en de verlegging van een voetweg te Lepelstraat 8, 1910 Kampenhout, kadastraal gekend als 4de afdeling, sectie B, nrs. 31C, 35G, 37K, 37L, 39L, 39M en 40G.

        Deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat ondermeer het wijzigen van Chemin n. 18 in de Atlas der Buurtwegen. Deze wijziging houdt in concreto een gedeeltelijke verplaatsing in. Hiervoor werd een rooilijnplan opgesteld.

        Het plan dat betrekking heeft op gemeentelijke rooilijn werd opgesteld door landmeter-expert Guy Michiels op datum van d.d. 24 november 2022.

        De getroffen of betrokken kadastrale percelen en onroerende goederen blijven beperkt tot 4de afdeling, sectie B, nrs. 35G, 37K, 37L, 39L, 39M en 40G.

        Het schattingsverslag van de waardevermindering/waardevermeerdering van landmeter-expert Guy Michiels d.d. 4 juli 2023, wordt als integraal deel van de plannen aanschouwd. 

        Chemin n. 18 dwarst volgens de Atlas der Buurtwegen de percelen in eigendom van de aanvrager (nagenoeg doormidden), en hypothekeert hierbij het genot van de zonevreemde woning.

        Het betreft hier een buurtweg die reeds sinds vele jaren overbouwd is, en dus niet meer zichtbaar is op terrein. De woning dateert volgens het kadaster van de periode tussen 1900-1918 en wordt in toepassing van art. 4.2.14, §1 VCRO vergund geacht te zijn. Op 14 februari 1979 werd door het college van burgemeester en schepenen een vergunning afgeleverd voor het aanbouwen van een garage (dossiernummer 19791150). Op dit plan is reeds te zien dat de feitelijke ligging van de buurtweg niet overeenkomt met het tracé zoals opgetekend in de Atlas der Buurtwegen.

        Dit wil ook zeggen dat de gebouwen correct volgens ‘vergunning’ gebouwd zijn destijds (waarbij de overheid destijds geen acties heeft ondernomen om de buurtweg te verleggen of af te schaffen gezien het huis met garage is er bovenop gebouwd). Artikel 28 van het decreet betreffende de gemeentewegen kan hierbij toegepast worden.

        De huidige aanvraag tot omgevingsvergunning voorziet in het verleggen van zowel de juridische als  feitelijke buurtweg naar nog een andere locatie, aan de zijkant van het perceel in eigendom van de aanvrager en er niet midden doorheen. Deze verlegging zorgt voor een ontsnippering van percelen in eigendom van de aanvrager.

        Gezien de overheid meerdere keren het bestaan van de buurtweg heeft genegeerd, kan de verlegging gemotiveerd worden. Daarnaast moet opgemerkt worden dat doorheen de jaren de zate van de feitelijke buurtweg naar het openbaar domein gegaan is. De feitelijke buurtweg dient dus bijkomend onttrokken te worden aan het openbaar domein.

        Het voorliggend rooilijnplan geeft verdere uitvoering aan artikel 3 en artikel 4 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019:

        (1)De voorliggende verlegging van Chemin n. 18 heeft geen nadelige gevolgen voor het bestaande en toekomstige tragewegennetwerk.

        (2)Het behoud van de huidige (feitelijke) ligging kan niet geopteerd worden, gezien het een blijvende hypotheek zou vormen op het genot van de zonevreemde woning. Bovendien heeft de originele (juridische)  ligging van de buurtweg geen toegevoegde waarde in het tragewegennetwerk gezien deze reeds sinds lange tijd ontoegankelijk was. Deze situatie wordt in dit dossier rechtgetrokken.

        (3)De ontsluiting van omliggende of aanpalende percelen komt niet in gedrang.

        (4)Het algemeen belang wordt niet geschaad door de gedeeltelijke verlegging, gezien het tracé niet afgeschaft wordt, maar verlegd.

        Het openbaar onderzoek betrekkende de omgevingsvergunning, inclusief het rooilijnplan, vond plaats van 29 september 2023 tot en met 28 oktober 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de voorliggende beslissing over de verlegging van Chemin n.18 in de Atlas van de Buurtwegen, zoals weergegeven op het bijgevoegde rooilijnplan, opgesteld door landmeter-experten Guy Michiels op datum van 24 november 2022, in het kader van omgevingsvergunningaanvraag met dossiernummer OMV_2023075659_IN_1362, goed.

        Art. 2: De gemeenteraad keurt het schattingsverslag met een waardevermeerdering van 23.760 euro ten voordele van de gemeente, van landmeter-expert Guy Michiels d.d. 4 juli 2023, goed.

        Art. 3: De rooilijnen van een deel van de Chemin n.18 in de Atlas van de Buurtwegen, zoals weergegeven op bijgevoegd rooilijnplan en opgesteld door de hoekpunten 11, 30 tem 35  (groene opvulling), worden vastgesteld. De juridische rooilijnen opgesteld door de hoekpunten 1 tem 18 (rode opvulling) worden afgeschaft. De feitelijk rooilijnen opgesteld door de hoekpunten 11, 12, 19 tem 29 (oranje opvulling) worden afgeschaft.

        Art. 4: De onttrekking uit het openbaar domein (desaffectatie) van de zate van de feitelijke buurtweg wordt goedgekeurd.

        Art. 5: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning. 

        Art. 6: Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

        (1)wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023075659, op 20 juli 2023 ingediend  bij de gemeente Kampenhout, voor de afbraak en herbouw van een zonevreemde woning met vrijstaande garage en hier aangebouwde stalling voor weidedieren en de verlegging van een voetweg te Lepelstraat 8, 1910 Kampenhout, kadastraal gekend als 4de afdeling, sectie B, nrs. 31C, 35G, 37K, 37L, 39L, 39M en 40G, niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;

        (2)wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.

      • Overeenkomst voor de productie en levering van stroom en van de concessieovereenkomst voor het zonneproject op de gemeentelijke loods - Neerstraat 20 te 1910 Kampenhout - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41.

        Besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2014 inzake de ondertekening Burgemeestersconvenant 2020.

        Besluit van de gemeenteraad van 19 april 2018 goedkeuring hernieuwbare energie in de gemeente Kampenhout: Burgerparticipatie.

        Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2020 inzake de ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 (Covenant of Mayors).

        Besluit van de gemeenteraad van 16 september 2021 inzake de goedkeuring Lokaal Energie en Klimaatpact  (LEKP) 1.0.

        Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 inzake de goedkeuring Lokaal Energie en Klimaatpact (LEKP) 2.0.

        Besluit van de gemeenteraad van 16 februari 2023 inzake goedkeuring Klimaatactieplan.

        Feiten en beoordeling

        Sinds 2014 ondertekende de gemeente Kampenhout achtereenvolgens de Burgemeesterconvenanten 2020 en 2030, en de Lokale Energie- en Klimaatpacten - LEKP 1.0 en 2.0.

        Met de ondertekening ervan engageerde de gemeente zich om de uitstoot van CO2 (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met tenminste met 40% terug te dringen ten opzichte van 2011, en dit door in een betere energie-efficiëntie te voorzien en door een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie).

        Daarnaast onderschreef de gemeenteraad reeds in 2018 het belang om de lokale energieautonomie te verbeteren door het potentieel voor de productie van hernieuwbare energie maximaal te valoriseren en door burgerparticipatie mogelijk te maken.

        Noordlicht cv is de regionale coöperatieve vennootschap die sinds juni 2021 burgers wenst samen te brengen om te investeren in projecten rond hernieuwbare energie, energiebesparing en rationaal energieverbruik, ten einde zo bij te dragen tot een vermindering van de broeikasgassen.

        Momenteel heeft de gemeente Kampenhout in samenwerking met de coöperatieve vennootschap Noordlicht reeds een zonneproject lopen op het wzc Molenstee.

        De resultaten van de 1ste fase (na 2 jaar werking) van het zonneproject wzc Molenstee zijn dusdanig gunstig dat een verdere optimalisering van de gemeentelijke energievoorziening nuttig is en tot aanbeveling strekt.

        Het feit dat de gemeente Kampenhout nog over een groot potentieel aan daken beschikt die in aanmerking kunnen komen voor zonne-energie, evenals het feit dat de Vlaams overheid sinds 2022 energiedelen mogelijk heeft gemaakt, geeft de gemeente de mogelijkheid om, deels zelf voorziend te zijn in eigen duurzame (zonne-)energie, te besparen op haar energiefactuur en tevens gecreëerde energieoverschotten te delen met andere gemeentegebouwen.

        In zitting van 28 december 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de resultaten van de 1ste fase Zonneproject wzc Molenstee, en gaf ze haar akkoord aan de haalbaarheidsstudie van Noordlicht cv voor een zonneproject op de gemeentelijke loods - Neerstraat 20 - zie bijlage.

        Ten einde van start te kunnen gaan met de uitwerking van dit zonneproject, wordt de gemeenteraad verzocht om de in bijlage gevoegde documenten goed te willen keuren:

        - overeenkomst voor de productie en levering van stroom op de loods eigendom van de gemeente Kampenhout, gelegen Neerstraat 20 en

        - concessieovereenkomst Zonneproject op de loods eigendom van de gemeente Kampenhout, gelegen Neerstraat 20.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de overeenkomst voor de productie en levering van stroom voor het zonneproject op de gemeentelijke loods - Neerstraat 20 goed. 

        Art. 2: De gemeenteraad keurt de concessieovereenkomst voor de productie en levering van stroom voor het zonneproject op de gemeentelijke loods - Neerstraat 20 goed.

        Art. 3: De overeenkomst en de concessieovereenkomst voor het zonneproject op de gemeentelijke loods - Neerstraat 20 maken integraal deel uit van dit besluit.

    • Personeelszaken

      • Gewijzigd organogram lokaal bestuur Kampenhout - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56.

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 161.

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 171.

        Besluit van de gemeenteraad van 15 december 2022 over de vaststellingen van het organogram.

        Feiten en beoordeling

        Op 15 december 2022 werd het gezamenlijk organogram voor gemeente- en OCMW-personeel van het lokaal bestuur Kampenhout vastgesteld door de gemeenteraad. Dit nieuwe organogram trad in werking op 1 januari 2023.

        De algemeen directeur, in samenwerking met het managementteam en de clustercoördinatoren, maakte na een grondige evaluatie van het huidige organogram een voorstel tot beperkt wijzigen van het organogram op. 

        Op 28 december 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het ontwerp van gewijzigde  organogram en verklaarde zich hiermee principieel akkoord.

        Op 16 januari 2024 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. 

        We ontvingen een positief advies van ACOD en ACV.

        Financiële impact

        De wijzigingen aan het organogram brengen geen extra uitgaande netto kasstroom met zich mee.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Tegenstanders: Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 stem tegen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad stelt het gewijzigde organogram vast, dat ingaat vanaf 1 maart 2024.

        Art. 2: Het gewijzigde organogram maakt integraal deel uit dit besluit.

        Art. 3: De voorgaande versie van het organogram voor het gemeente- en OCMW personeel wordt met ingang van 1 maart 2024 opgeheven.

      • Aangepaste rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 40 en 41, art. 171, §4, 2°, art. 186, art. 194/1 en 194/2 en art. 195.

        Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid, in het bijzonder hoofdstuk 3.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.

        Gemeenteraadsbesluit van 15 december 2022 tot goedkeuring van de rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout.

        Rechtspositieregeling goedgekeurd op 15 december 2022, van kracht op 1 januari 2023, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout.

        Feiten en beoordeling

        Op 15 december 2022 keurde de gemeenteraad de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van lokaal bestuur Kampenhout goed.  Deze nieuwe rechtspositieregeling trad in werking op 1 januari 2023.

        Wijzigingen in de regelgeving maken een aanpassing van de rechtspositieregeling noodzakelijk.  Onder begeleiding van externe partner A&S Solutions, bereidde de administratie een ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, voor. 

        Op 28 december 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van voormelde ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling en verklaarde zich hiermee principieel akkoord.

        Op 16 januari 2024 vond de onderhandeling met de vakorganisaties plaats.  Deze onderhandeling leidde tot een protocol van akkoord met ACV en een protocol van niet akkoord met ACOD.  Het ACOD gaat niet akkoord met alle wijzigingen ten gevolge van het ontslagdecreet.  Het lokaal bestuur Kampenhout kan echter niet anders dan de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel aan te passen aan de hogere regelgeving.

        *Het VSOA bezorgde ons nog geen protocol van akkoord of niet akkoord of niet. Indien dit protocol nog voor de samenkomst van de gemeenteraad toekomt, wordt het bijgevoegd.

        De ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, is opgenomen in de bijlage, samen met een overzicht van alle wijzigingen aan de rechtspositieregeling.

        Een algehele herziening van de rechtspositieregeling, gebaseerd op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023, wordt ingepland in 2024-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan de "Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout" goed, voor het toepassingsgebied gemeentepersoneel.

        Art. 2: De nieuwe rechtspositieregeling in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt vastgesteld en treedt in werking op 1 maart 2024.

        Art. 3: De voorgaande versie van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, van kracht sinds 1 januari 2023, wordt met ingang van 1 maart 2024 opgeheven.

      • Aangepast arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel van het lokaal bestuur Kampenhout - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Juridische context

        Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, en latere wijzigingen.

        Wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 april 1978, en latere wijzigingen.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 40 en 41.

        Gemeenteraadsbesluit van 15 december 2022 over de goedkeuring van het arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel.

        Arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout van kracht vanaf 1 januari 2023.

        Feiten en beoordeling

        Op 15 december 2022 keurde de gemeenteraad de aanpassing van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout goed.  Dit aangepaste arbeidsreglement trad in werking op 1 januari 2023.

        Na evaluatie dienen een aantal zaken aangepast of meer op punt gezet te worden.  Onder begeleiding van externe partner A&S Solutions, bereidde de administratie een ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, voor.

        Op 28 december 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van voormelde ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement en verklaarde zich hiermee principieel akkoord

        Op 16 januari 2024 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. Er werd een positief advies gegeven door ACOD en ACV. 

        De ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, is opgenomen in bijlage, samen met een overzicht van alle wijzigingen aan het arbeidsreglement.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, voor het toepassingsgebied gemeentepersoneel, goed.

        Art. 2: Het geactualiseerde arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout in bijlage, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit,  wordt vastgesteld en treedt in werking op 1 maart 2024.

        Art. 3: De voorgaande versie van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, wordt met ingang van 1 maart opgeheven.

    • Mobiliteit

      • Evaluatie actieplan Save-Charter Steden & Gemeenten van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Feiten en beoordeling

        Op de gemeenteraad van 21 maart 2019 werd de ondertekening van het Save-Charter Steden & Gemeenten van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen goedgekeurd. Met het Save-Charter Steden & Gemeenten wil de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) de Belgische steden en gemeenten betrekken bij haar strijd tegen de (nog steeds) te grote verkeersonveiligheid in ons land. De gemeente Kampenhout heeft hiervoor een actieplan uitgewerkt.
        De gemeentebesturen van Zemst, Steenokkerzeel, Kampenhout en politiezone Kastze hebben dit charter samen ondertekend. Hiermee onderstrepen zij hun engagement om samen werk te maken van veiliger verkeer.
        Tijdens de verkeerscommissie van 1 oktober 2019 heeft Roel De Cleen van OVK een presentatie en introductiegesprek gehouden voor alle leden van de verkeerscommissie (zowel de afgevaardigden als de plaatsvervangers).
        De volgende stap was de opmaak van het actieplan door de dienst mobiliteit en op 30 juli 2023 door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd.
        De dienst mobiliteit heeft het actieplan volledig uitgewerkt telkens in overleg met Roel De Cleen van OVL in oktober 2019, oktober 2020, maart 2021 en oktober 2022. 

        Na goedkeuring door de SAVE stuurgroep op 10 november 2022 werd het definitieve actieplan ook aan het college van burgemeester en schepenen ter kennis gebracht op 28 november 2022.

        Naast uitgevoerde acties, waren er ook nog uit te voeren acties o.a. samenwerking met AWV (agentschap wegen en verkeer), de scholen tijdens het scholenoverleg, scholen in het kader van Route2School, Kastze. die allemaal werden opgenomen door dienst mobiliteit.
        Op 5 oktober 2023 volgde een laatste om het document te bespreken en dit in aanwezigheid van Roel De Cleen (OVK), Peter Heymans (OVK), Stefan Imbrechts (schepen van mobiliteit), Ann Verhelst (dienst mobiliteit).

        Op de stuurgroep OVK van 19 oktober 2023 werd het document positief geëvalueerd. De gemeenten Zemst en Steenokkerzeel hun laatste overleg met OVK ging door in november en december 2023. Ieders actieplan werd positief geëvalueerd door OVK.

        Het college van burgemeester en schepenen keurde dit document goed op 28 december 2023.

        Omdat de gemeentebesturen van Zemst, Steenokkerzeel, Kampenhout en politiezone Kastze samen dit charter hebben ondertekend zal de uitreiking van het SAVE label gezamenlijk gebeuren op maandag 25 maart 2024, 9u in het verkeerspark van Steenokkerzeel. Het lokaal bestuur Kampenhout zal naast de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst, de politiezone Kastze en OVK aanwezig zijn op deze uitreiking.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de positieve evaluatie van het actieplan SAVE-Charter Steden & Gemeenten van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen.

    • Raadsleden

      • Agendapunt ingediend door de Groen fractie: deelname aan de jaarlijkse campagne "30 dagen minder wagen" van het Netwerk Duurzame Mobiliteit - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Margo Verbist, Laura Nevens, Cedric Hoste, raadsleden
        Feiten en beoordeling

        In juni organiseert het Netwerk Duurzame Mobiliteit de jaarlijkse campagne “ 30 dagen minder wagen”.
        Personen kunnen hier individueel aan deelnemen, maar de organisatie richt zich ook op groepsinschrijvingen.
        In ons Klimaatactieplan is ook veel aandacht voor mobiliteit. Naar de toekomst toe zal een mentaliteitswijziging, voorafgaand aan ons dagelijks gedrag, moeten plaatsvinden om de impact van mobiliteit op het milieu en het klimaat in te dijken.

        Daarom vraagt GROEN aan het college om de gemeente Kampenhout als werkgever opnieuw, net zoals in 2023,  in te schrijven als deelnemer aan deze campagne.

        Het is de bedoeling om de personeelsleden van alle gemeentelijke diensten en de mandatarissen te sensibiliseren omtrent hun dagelijkse keuzes m.b.t. mobiliteit.
        Alle nodige informatie hiervoor is te vinden op de website van het Netwerk Duurzame Mobiliteit of via info@duurzame-mobiliteit.be.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om de gemeente Kampenhout als werkgever te laten inschrijven als deelnemer aan de campagne “ 30 dagen minder wagen” van het Netwerk Duurzame Mobiliteit.

De voorzitter sluit de zitting op 22/02/2024 om 20:15.

Namens Gemeenteraad,

Terry Horckmans
algemeen directeur

Kris Leaerts
burgemeester