Terug
Gepubliceerd op 21/11/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 21/09/2023 - 19:30 Glazen zaal
Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
Terry Horckmans, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 21/09/2023 om 20:52.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
        Terry Horckmans, algemeen directeur

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2023 goed.

        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 74.

        Feiten en beoordeling

        De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, Veerle Verwulgen
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 goed.

    • Financiële zaken

      • Opvolgingsrapportering 2023 - meerjarenplan 2020-2025 - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
        Terry Horckmans, algemeen directeur

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023 van het meerjarenplan 2020-2025.

        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 263.
        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 artikel 6 en 29 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.

        Feiten en beoordeling

        Jaarlijks moeten alle gemeenten en OCMW’s een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het jaar.

        De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2). De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.

        Zoals de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur bepaalt, is de opvolgingsrapportering NIET zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.  Dat betekent dat het niet de bedoeling is om op een detaillistische manier de stand van de kredieten te rapporteren.  Anderzijds kan de opvolgingsrapportering een nuttige aanzet zijn voor de evaluatie van de projecten en voor de verschuiving en bijstelling van de kredieten in de aanloop naar de aanpassing van het meerjarenplan.

        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023 van het meerjarenplan 2020-2025.

    • Sociale zaken

      • Projectoproep noodwoningen 2023 - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
        Terry Horckmans, algemeen directeur

        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de renovatie van het pand, gelegen Haachtsesteenweg 276 te Kampenhout, wenst de investering te voorzien bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan en zal een subsidieaanvraag indienen in het kader van de projectoproep 'noodwoningen 2023' van de Vlaamse overheid.

        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77.
        Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 1.2., eerste lid, 87° vermeldt de definitie van een noodwoning.

        Feiten en beoordeling

        Met deze projectoproep stimuleert de Vlaamse Regering het bouwen, kopen, renoveren en inrichten van (al dan niet verplaatsbare) noodwoningen. De subsidieerbare kosten van een project worden beperkt tot 319.000 euro per gerealiseerde noodwoning. Het Vlaamse Gewest neemt 50% van de kosten voor haar rekening. Het subsidiebedrag voor een project is dus beperkt tot maximaal 159.500 euro per gerealiseerde noodwoning. Ook de renovatie en inrichting van bestaande noodwoningen komen in aanmerking voor subsidiëring. De projectoproep richt zich uitsluitend tot lokale besturen.
        De noodwoningen die in het kader van deze oproep worden verwezenlijkt, worden onder meer ingezet in functie van het lokale woningkwaliteitsbeleid en het beleid ter preventie van uithuiszettingen. De noodwoningen zijn niet bestemd voor het organiseren van uitstroom vanuit collectieve opvangsituaties (zoals bv. het verlaten van een LOI), met uitzondering van vluchthuizen. 

        Op 17 mei 2023 kocht het lokaal bestuur het pand gelegen te Haachtsesteenweg 276, met als doel het verder te gebruiken als noodwoning. De nodige renovatiewerken dringen zich op om de woning, bestaande uit een aantal studio's, te laten voldoen aan de minimale kwaliteits- en energienormen. Momenteel bestaat de noodwoning uit 6 entiteiten. In de verbouwing is voorzien om de bovenste 2 kleine zolderstudio's om te vormen tot 1 grotere studio met aparte slaapruimte. Zo zou de noodwoning uiteindelijk een opvangcapaciteit hebben van 5 wooneenheden (studio's).

        Door de energiebesparende investeringen zal de noodwoning voldoen aan de minimale kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen en minder energieverlies hebben. Voor de aangepakte constructieonderdelen (dak, schrijnwerk, muren) zal ook aan de langetermijndoelstelling van 2050 voldaan zijn. 

        Het projectvoorstel dient ten laatste op 30 september 2023 ingediend te worden. Het renovatieproject dient gerealiseerd te worden binnen een termijn van maximum 24 maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de minister het besluit neemt tot subsidiëring van het project.

        Een eerste subsidieschijf van 50 % wordt uitbetaald na de selectie van het project, op basis van een overzicht van de geraamde kosten.

        Het woonloket liet een analyse uitvoeren en maakte een renovatieplan op, evenals een raming van de onkosten en een opsomming van overige subsidiekanalen.

        Het is haalbaar om te voldoen aan de voorwaarden waaronder een subsidie kan worden verleend:

        1. De projectaanvrager heeft een eigendomsrecht.

        2. Het project wordt gerealiseerd binnen de 24 maanden bij renovatie.

        3. De projectaanvrager voorziet in woonbegeleiding van de bewoners.

        4. Elke gerealiseerde noodwoning in het project heeft een recent conformiteitsattest op het ogenblik dat het saldo van de subsidie wordt gevraagd, moet minimaal voor een termijn van 18 jaar als noodwoning dienen, wordt ter beschikking gesteld tegen een vergoeding die niet hoger ligt dan de markthuurprijs en wordt aangewend conform de doelstelling van deze oproep.

        5. De maximale subsidie bedraagt 50% van de werkelijke kosten, rekening houdend met het maximumbedrag. Indien de projectaanvrager van andere bronnen ook een subsidie ontvangt voor de realisatie van hetzelfde project en indien die subsidie van andere bronnen meer dan 50% van de werkelijke kosten financiert, zal het aandeel van de Vlaamse subsidie worden aangepast, zodat er geen dubbele subsidiëring mogelijk wordt. Dit kan reeds worden verrekend bij de vastlegging van het maximale Vlaamse subsidiebedrag, of bij de uitbetaling van het saldo van de tweede betalingsschijf na realisatie van het project.

        6. De projectaanvrager engageert zich mee te werken aan een evaluatie van deze projectoproep.

        7. De (geraamde) kosten die in aanmerking komen voor subsidiëring bedragen minimaal 3.000 euro per noodwoning.

        Financiële impact

        Op basis van de kostenraming wordt geschat dat de totale kost voor de renovatie van de noodwoning tot 5 studio's 340.854 euro zou bedragen.

        Na uitputting van alle subsidiemogelijkheden, zou hiervan 158.090 euro nog geïnvesteerd moeten worden door het lokaal bestuur.

        Totaal zonder subsidies

        € 340.854

        Subsidie noodwoning (max. 50%)

        - € 170.427

        Totaal na projectsubsidie noodwoning

         € 170.427

        Mijn VerbouwPremie

        - € 11.962

        Premie zonnepanelen Fluvius

        - € 375

        Investering door lokaal bestuur

        € 158.090

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, Veerle Verwulgen
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om het pand, gelegen Haachtsesteenweg 276 te Kampenhout, te renoveren en bijgevolg te laten voldoen aan de minimale kwaliteits- en energienormen.

        Art. 2: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de nodige kredieten te voorzien bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.

        Art. 3: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om voor deze renovatie een subsidieaanvraag in te dienen in het kader van de projectoproep 'noodwoningen 2023' van de Vlaamse overheid.

    • Ouderenzorg

      • Tariefreglement dranken cafetaria en drankautomaat woonzorgcentrum Molenstee - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
        Terry Horckmans, algemeen directeur

        De tarieven voor consumpties in de cafetaria en de drankenautomaat van woonzorgcentrum Molenstee worden door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd. De raad voor maatschappelijk welzijn geeft delegatie aan het vast bureau om de tarieven voor drank en versnaperingen aan te passen voor zover deze de grens van 20% ten opzichte van de bestaande tarieven niet overschrijden.

        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur, artikel 78, 78 17°/1 betreffende de bevoegdheden en niet-delegeerbare bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Feiten en beoordeling

        Dit tariefreglement heeft tot doel om de bewoners en bezoekers van het woonzorgcentrum drank en versnaperingen te kunnen aanbieden aan billijke prijzen, zowel in de cafetaria als via drankautomaten. De vorige beslissing over de prijslijst dateert van 21 september 2016 en is aan actualisatie toe. 

        De tarieven of retributies worden als volgt goedgekeurd:

        Cafetaria woonzorgcentrum:

        Waters, fruitsappen, cola, limonades, koffie, thee, lichte bieren, chips, chocoladerepen en alcoholvrije wijnen per glas: 1,50 euro.

        Zwaardere bieren (bijvoorbeeld Duvel en Leffe): 3,00 euro

        Speciale bieren (bijvoorbeeld fruitbieren): 2,00 euro.

        Kleine flesjes wijn: 4,00 euro.

        Kleine flesjes cava: 5,00 euro.

        Porto per glas: 2,50 euro.

        Ijsjes: 2,50 euro.

        Taart: 2,00 euro.

        Drankenautomaat woonzorgcentrum:

        Frisdranken voor medewerkers en bewoners: 1,50 euro, dit kan enkel via de aankoop van jetons.

        Frisdranken voor familieleden en bezoek: 2,00 euro.

        De raad kan beslissen om het aanpassen van de nominatief voorgedragen retributies aan het vast bureau te delegeren, binnen de machtiging en de voorwaarden die zij daarvoor oplegt. Door deze delegatie kan sneller ingespeeld worden op veranderende situaties in de prijszetting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, Veerle Verwulgen
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De tarieven voor consumpties in de cafetaria en de drankenautomaat van woonzorgcentrum Molenstee worden door de raad voor maatschappelijk welzijn als volgt goedgekeurd:

        Cafetaria woonzorgcentrum en buurtrestaurant Pure Goesting:

        Waters, fruitsappen, cola, limonades, koffie, thee, lichte bieren, chips, chocoladerepen en alcoholvrije wijnen per glas: 1,50 euro.

        Zwaardere bieren (bijvoorbeeld Duvel en Leffe): 3,00 euro

        Speciale bieren (bijvoorbeeld fruitbieren): 2,00 euro.

        Kleine flesjes wijn: 4,00 euro.

        Kleine flesjes cava: 5,00 euro.

        Porto per glas: 2,50 euro.

        Ijsjes: 2,5 euro

        Taart: 2,00 euro.

        Drankenautomaat woonzorgcentrum:

        Frisdranken voor medewerkers en bewoners: 1,50 euro, enkel via aankoop van jetons.

        Frisdranken voor familieleden en bezoek: 2,00 euro.

        Art. 2: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft delegatie aan het vast bureau om de tarieven voor drank en versnaperingen aan te passen voor zover deze de grens van 20% ten opzichte van de bestaande tarieven niet overschrijden.

      • Algemeen reglement en tariefreglement buurtrestaurant Pure Goesting - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
        Terry Horckmans, algemeen directeur

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het algemeen reglement en het tariefreglement van buurtrestaurant Pure Goesting goed. De raad voor maatschappelijk welzijn geeft delegatie aan het vast bureau om de tarieven vervat in het prijzenreglement voortaan vast te stellen voor zover deze de grens van 20% ten opzichte van de bestaande tarieven niet overschrijden.

        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78, 3°, 17°/1

        Feiten en beoordeling

        Dit reglement heeft tot doel alle algemene afspraken met betrekking tot het buurtrestaurant en de tarieven voor de maaltijden en dranken vast te leggen. Het buurtrestaurant is een initiatief van het OCMW om mensen op een laagdrempelige manier samen te brengen en toegang te geven tot een gezonde maaltijd. De focus ligt op de meest kwetsbare doelgroepen. Bedoeling is dat mensen een gezonde maaltijd kunnen nuttigen aan betaalbare prijzen.

        Het bestaande reglement voor buurtrestaurant Pure Goesting is aan actualisatie toe. Het aangepaste reglement werd opgemaakt in twee delen: een algemeen en een tariefreglement. (zie bijlage)

        De raad kan beslissen om het aanpassen van de nominatief voorgedragen tarieven of retributies aan het vast bureau te delegeren, binnen de machtiging en de voorwaarden die zij daartoe oplegt. Door deze delegatie kan sneller ingespeeld worden op veranderende situaties in de prijszetting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, Veerle Verwulgen
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het algemeen reglement van buurtrestaurant Pure Goesting, in bijlage bij dit besluit goed.

        Art. 2: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het tariefreglement van buurtrestaurant Pure Goesting, in bijlage bij dit besluit goed.

        Art. 3: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft delegatie aan het vast bureau om de tarieven vervat in het tariefreglement aan te passen voor zover deze de grens van 20% ten opzichte van de bestaande tarieven niet overschrijden.

      • Inspectieverslag Zorg- en Gezondheid woonzorgcentrum Molenstee op 12 april 2023 - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
        Terry Horckmans, algemeen directeur

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het inspectieverslag van het Agentschap Zorg en Gezondheid van 25 mei 2023 betreffende woonzorgcentrum Molenstee.

        Juridische context

        Woonzorgdecreet van 28 juni 2019, bijlage 11.

        Feiten en beoordeling

        Op 12 april 2023 ging er onaangekondigd een inspectie door het Agentschap Zorg en Gezondheid door in Woonzorgcentrum (WZC) Molenstee. Inspecties in woonzorg zijn per definitie onaangekondigd. Het rapport dat het Agentschap bezorgt, is een voorlopig verslag waarop vanuit het WZC mag gereageerd worden indien feiten niet correct zijn verwoord. Na opmerkingen vanuit het WZC, ontvingen we op 25 mei 2023 het definitieve verslag.

        Algemeen kan gesteld worden dat het een bijzonder positief verslag is. De inspectie geeft aan dat we voor veel aspecten van onze werking als voorbeeld kunnen dienen. Er werden een aantal opmerkingen geformuleerd die ondertussen werden aangepakt: 

        1. In twee gemeenschappelijke toiletten ontbraken handgrepen. Actie: handvaten werden onmiddellijk geplaatst. Opmerking: weggewerkt.

        2. In een aantal kamers ontbreken handgrepen aan de toiletten tgv. een nieuw ingestelde norm in 2023. Actie: er werden reeds 5 handgrepen besteld, nog 20 te bestellen. Dit wordt gespreid over een paar jaar gezien de kostprijs. Opmerking: lopende.

        3. Details m.b.t. het toedienen van medicatie ontbreken soms in het medisch dossier. Actie: nazicht door de hoofdverpleegkundige en bijgestuurd. Opmerking: opgelost.

        4. Eén medicatiepletter bevatte medicatieresten. Actie: gereinigd. Opmerking: opgelost.

        5. Instructies handhygiëne werden niet op alle gemeenschappelijke toiletten uitgehangen. Actie: de nieuwste versie van het Agentschap Zorg en Gezondheid werden geprint uitgehangen op 11 locaties. Opmerking: opgelost. 

        6. Medische anamnese (voorgeschiedenis) ontbreekt in het zorgdossier. Deze is meestal wel toegevoegd als bijlage in het dossier maar de inspectie ziet dit liever in het dossier zelf. Actie: samen met onze coördinerend raadgevend arts (CRA) een document opgesteld dat nu bij opname door de huisartsen moet ingevuld worden. Opmerking: opgelost. 

        7. Bij enkele wondzorgen ontbreekt in het dossier de beschrijving ervan. Het proces van de heling werd wel beschreven en met foto's gedocumenteerd. In concreto: de grootte van de wonde ontbrak in het verslag. Opmerking: bijgestuurd door de hoofdverpleegkundigen en opgelost. 

        8. Het reserve incontinentiemateriaal in de gemeenschappelijke toiletten mag niet zichtbaar zijn. Actie: kast werd voorzien waarin het materiaal opgeborgen worden. Opmerking: opgelost. 

        9. Er ontbreekt een oproepsysteem in de cafetaria, het rooklokaal, het kapsalon en de polyvalente ruimte. Actie: prijs gevraagd voor draadloos systeem bij onze leverancier. . Opmerking: lopende, bestelling is geplaatst. 

        Het is spijtig dat de ontvangen complimenten rond onze maaltijden, bewonersgerichte werking, inrichting, hygiëne en huiselijkheid niet in het verslag opgenomen worden. Daarvoor blijkt geen ruimte voorzien.

        Het verslag zal publiek gemaakt worden op de website van het Agentschap Zorg en Gezondheid en dit in het kader van openbaarheid.

        In bijlage: het inspectieverslag.

        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het inspectieverslag van het Agentschap Zorg en Gezondheid van 25 mei 2023 betreffende woonzorgcentrum Molenstee.

    • Sociale dienst

      • Afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met vzw Feestvarken - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
        Terry Horckmans, algemeen directeur

        De raad voor maatschappelijk welzijn verdaagt het besluit over de samenwerkingsovereenkomst met vzw Feestvarken om reden dat de overeenkomst nog aanpassingen vereist.

        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 77.

        Raad voor maatschappelijk welzijn van 23 december 2021: Vaststelling van het reglement 'maatschappelijke participatie voor kwetsbare personen, gezinnen en kinderen'.

        Feiten en beoordeling

        Vzw Feestvarken is een Belgische non-profitorganisatie die zich inzet voor kinderen die in armoede leven. De organisatie werd opgericht in 2007 en heeft als doel om verjaardagspakketten te verstrekken aan kinderen van gezinnen die het financieel moeilijk hebben.

        Het concept van vzw Feestvarken is gebaseerd op het idee dat elk kind het recht heeft om zijn of haar verjaardag te vieren, ongeacht de financiële situatie van het gezin. Veel gezinnen in armoede kunnen zich echter geen verjaardagscadeaus of feestjes veroorloven. Daarom stelt vzw Feestvarken verjaardagspakketten samen, die bestaan uit cadeaus, versieringen, traktaties en andere benodigdheden voor een verjaardagsfeestje.

        De organisatie werkt samen met scholen, sociale diensten en andere hulpverlenende instanties om de kinderen te identificeren die in aanmerking komen voor de verjaardagspakketten. Deze pakketten worden discreet geleverd, zodat de kinderen en hun gezinnen kunnen genieten van een verrassingsfeest zonder zich bezwaard te voelen. Door ervoor te zorgen dat elk kind zijn of haar verjaardag kan vieren, hoopt de organisatie een positieve impact te hebben op het leven van deze kinderen.

        Voor de verjaardagspakketten vraagt vzw Feestvarken 10 cent per inwoner. Voor Kampenhout betekent dit, met een inwonersaantal van 12.508 (op 1 september 2023) een bedrag van 1.250,80 euro (voor 12 maanden) zonder limiet op het aantal pakketten. Per jaar zullen er tussen de 30 en 40 pakketten nodig zijn.

        Financiële impact

        Voor 2023 betekent dit 3/12 van 1.250,80 euro, dus 312,70 euro.

        Voor alle acties vermeld in het reglement 'maatschappelijke participatie voor kwetsbare personen, gezinnen en kinderen' worden er jaarlijks middelen voorzien op de budgetsleutel 2023/GBB/0900-00/64810800/OCMW/BCSD/IP-GEEN. Voor 2023 is dit 7.727,26 euro.

        Er is ook een jaarlijkse toelage van de POD MI (Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding, Sociale Economie en Grootstedenbeleid), specifiek voor participatie en sociale activering. In de bijlage van het koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2023, staat het bedrag vermeld voor Kampenhout: 3.687,00 euro.

        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn verdaagt het besluit over de samenwerkingsovereenkomst met vzw Feestvarken om reden dat de overeenkomst nog aanpassingen vereist.

    • Wonen

      • Projectoproep Noodkoopfonds: verzaking dossiers call 1 - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Marleen Van de Wiele, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Kelly Fillet, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Veerle Verwulgen, plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Machteld Soetemans, raadslid
        Terry Horckmans, algemeen directeur

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beslissing van het vast bureau van de gemeente Grimbergen om aan 19 van de 24, door de Minister goedgekeurde kredietlijnen van de eerste projectoproep Noodkoopfonds, te verzaken.

        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84.
        Energiebesluit van 19 november 2010, artikels 7.2.21 tot en met 7.2.28.

        Ministerieel besluit van 31 januari 2020 tot uitvoering van diverse bepalingen van afdeling IV van titel VII, hoofdstuk II van het Energiebesluit van 19 november 2010 betreffende de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen. 

        Besluit van de Vlaamse Regering van 14 februari 2020 tot organisatie van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen.

        Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's, artikels 1, 71 en 101.

        Ministerieel besluit van 2 oktober 2020 houdende de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen.

        Besluit van het vast bureau van 22 juni 2020 houdende de Open oproep noodkoopfonds: kennisname en beslissing. 

        Besluit van het vast bureau van 14 december 2020 houdende de open oproep noodkoopfonds: Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst energiehuis. 

        Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 houdende de open oproep noodkoopfonds: Kennisname vraag tot goedkeuring samenwerkingsovereenkomst energiehuis.

        Besluit van het vast bureau van 16 januari 2023 over de goedkeuring projectaanvraag Call 3 Noodkoopfonds.

        Feiten en beoordeling

        Projectoproep 1 (2020):

        Project in samenwerking met OCMW's van Grimbergen, Kampenhout, Steenokkerzeel en Wemmel.

        Het OCMW van Grimbergen diende op 24 juni 2020 een dossieraanvraag in bij de Vlaamse Overheid voor de projectoproep Noodkoopfonds.
        Het project 'Mijn huis in nood' werd goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 oktober 2020.

        Via deze steunaanvraag kunnen OCMW's een renteloze kredietlijn krijgen voor het verstrekken van renteloze leningen (via het Energiehuis 3Wplus) aan noodkopers die niet in aanmerking komen voor een lening bij een private instelling of de Vlaamse Energielening voor de energetische renovatie van noodkoopwoningen.

        Per project bedraagt de maximale steun 900.000 euro, het maximumbedrag per te renoveren woning is 25.000 euro. Om het project meer slagkracht te geven dienen vier gemeenten van de interlokale vereniging Woonwinkel Noord (Grimbergen, Kampenhout, Steenokkerzeel en Wemmel) samen een dossier in bij het Vlaams Energieagentschap, waarbij Grimbergen de promotor zal zijn aangezien ze 10 van de in totaal 24 woningen (totaal van de 4 gemeenten) wensten te renoveren.
        Aantal goedgekeurde dossiers:
        • Grimbergen: 4 van de 10
        • Kampenhout: 1 van de 4
        • Steenokkerzeel: 1 van de 4
        • Wemmel: 4 van de 6

        Projectoproep 3 (2022):
        In 2022 lanceerde de Vlaamse Overheid een derde oproep waarbij het maximumbedrag per woning opgetrokken werd naar 50.000 euro en het OCMW een werkingssubsidie kreeg van 3.000 euro per woning. Uit de evaluatie van het project uit de eerste oproep werd beslist om 3Wplus aan te duiden als renovatiebegeleider en coördinator van het project. Op die manier werden er minder partners betrokken en werd het administratief eenvoudiger. Het OCMW van Kampenhout diende het project ook alleen in, zonder samenwerkend OCMW, voor 10 woningen. De projectaanvraag werd goedgekeurd door het Ministerieel Besluit van 13 december 2022.

        Door het verhoogde renovatiebudget per woning, werd beslist om 4 dossiers (3 dossiers OCMW Grimbergen en 1 dossier OCMW Wemmel) over te zetten naar de derde projectoproep. Eén dossier in Wemmel werd geannuleerd door de cliënt. Dit betekent dat er nog 19 kredietlijnen beschikbaar zijn. Aangezien deze kredietlijnen niet meer gebruikt zullen worden, dient het OCMW van Grimbergen (als promotor) deze kredieten te verzaken. Op die manier kan de Vlaamse Overheid deze middelen opnieuw aanwenden.

        Besluit

        Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beslissing van het vast bureau van de gemeente Grimbergen om aan 19 van de 24, door de Minister goedgekeurde kredietlijnen van de eerste projectoproep Noodkoopfonds, te verzaken.

De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2023 om 21:08.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Veerle Verwulgen
plaatsvervangend algemeen directeur

Kris Leaerts
burgemeester