De voorzitter opent de zitting op 21/09/2023 om 19:30.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 32.
Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 22 juni 2023.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 22 juni 2023 goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 263.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 artikel 6 en 29 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
Jaarlijks moeten alle gemeenten en OCMW’s een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het jaar.
De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2). De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.
Zoals de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur bepaalt, is de opvolgingsrapportering NIET zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen. Dat betekent dat het niet de bedoeling is om op een detaillistische manier de stand van de kredieten te rapporteren. Anderzijds kan de opvolgingsrapportering een nuttige aanzet zijn voor de evaluatie van de projecten en voor de verschuiving en bijstelling van de kredieten in de aanloop naar de aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023 van het meerjarenplan 2020-2025.
Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, artikel 31
Aanleiding
In een verkavelingsvergunning van 10 februari 2010 (dossierkenmerk 720) beslissing van de Vlaamse regering voor een aanvraag nieuwe verkaveling (19 loten) met adres Witloofstraat (afd. 3 sectie C nrs. 458C, 458B en 458F2) is een strook grond ingetekend bestemd om af te staan aan de gemeente om in te lijven bij het openbaar domein, gemeenteraadsbeslissing van 12 juni 2008 (zie bijlage).
De huidige aanvraag betreft een aanpassing van deze strook omdat de aanpalende eigenaar (kadastraal perceel 416L), die oorspronkelijk akkoord was met de verkoop, het gedeelte van het perceel niet meer wil afstaan aan het openbaar domein.
Het is louter een aanpassing naar de huidige bestaande situatie.
De loten 1-19 uit de oorspronkelijke vergunning blijven wel ongewijzigd.
Beoordeling
Er wordt aangeraden om de rooilijn aan te passen naar de bestaande toestand en de rooilijn goedgekeurd op de gemeenteraad van 12 juni 2008 te herzien.
Bij goedkeuring van de gemeenteraad en het vergunnen van de verkavelingswijziging wordt de bestaande toestand in overeenstemming gebracht met de vergunde toestand.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de nieuwe rooilijn goed zoals bepaald in het plan bij de omgevingsaanvraag tot bijstelling van een verkaveling OMV_2022171898; intern V1102.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 2 en 41, 9° en 11°
Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 , art. 31
Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015, art. 47
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Er werd een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor de reconversie van de voormalige veilingsite tot woonboulevard met leisure-activiteiten, gekend onder omgevingsnummer OMV_2022125473, voor de locatie gelegen te Kampenhout, Leuvensesteenweg 22, kadastraal gekend onder de 1ste afdeling, sectie A, nrs. 197V3, 197G3, 197K3, 197R3, 197H3, 197S3 en 197T3.
De aanvraag voorziet voor de toegang tot de site in een verbreding van de Bosstraat met 6m over een gemiddelde lengte van ongeveer 30,60m.
De Bosstraat is in het verleden aangewezen als buurtweg nr. 28 onder het regime van de buurtwegenwet van 10 april 1841.
Voor de Bosstraat werd een rooilijn vastgesteld door de bestendige deputatie op 26 januari 2006, in het kader van riolerings- en wegenwerken.
Artikel 85 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt het volgende: “Alle gemeentelijke wegen en buurtwegen in de zin van de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen die bestaan op 1 september 2019, worden voor de toepassing van dit decreet geacht een gemeenteweg te zijn.”
In toepassing van artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning zijn volgende documenten toegevoegd met betrekking tot de wijziging van rooilijn:
Het rooilijnplan geeft de volgende wijzigingen van de rooilijn weer:
Het rooilijnplan is opgesteld conform de eisen van artikel 16 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Na de goedkeuring van het tracé van de wegenis zal de kosteloze grondafstand hieruit voortvloeien. De kosteloze grondafstand zal uitgevoerd worden bij notariële akte, nadat de ontwerpakte door de gemeenteraad is goedgekeurd. De grondafstand is in principe kosteloos voor de gemeente, wat impliceert dat alle kosten die voortvloeien uit de notariële overdracht door de aanvrager van de verkaveling zullen gedragen worden. Immers zal dit als last in de verkavelingsvergunning worden opgenomen.
Het schattingsverslag van de meer- en minwaarde ten gevolge van de rooilijnplanwijziging bepaalt dat:
Art. 1: De gemeenteraad keurt het tracé en de nieuwe rooilijn goed van de Bosstraat aan het terrein met als kadastrale omschrijving afd. 1 sectie A nrs. 197H3, 197T3 en 197R3, zoals voorgesteld op het ingediende rooilijnplan.
Art. 2 : Een kosteloze grondaffectatie aan het openbaar domein zoals aangeduid als inneming 124b met een totale oppervlakte van 184m² hoort bij deze aanvraag.
Art. 3: De gemeenteraad keurt het voorstel van kosteloze grondafstand in de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV_2022125473 goed. De kosteloze grondafstand zal uitgevoerd worden bij notariële akte. Er zijn hierbij geen kosten aan verbonden voor de gemeente. Het ontwerp van notariële akte zal aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd worden.
Art. 4: In geval van goedkeuring van de aanvraag tot omgevingsvergunning zal de kosteloze grondafstand als last in de omgevingsvergunning opgelegd worden. De kosten verbonden aan de kosteloze grondafstand zullen dan gedragen moeten worden door de aanvrager van de omgevingsvergunning.
Art. 5: De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente, voor een bedrag van 5.000,00 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
Na de eerste weken van de vluchtelingencrisis in 2022, werd voorzien in de nodige ondersteuning op vlak van taal. Vanuit CVO Semper werd snel geschakeld en in samenspraak met de schepen van welzijn (tevens bevoegd voor integratie en gelijke kansen) werd een lesplaats gecreëerd in een voorziene ruimte van lokaal bestuur Kampenhout.
Sindsdien zijn er bijgevolg taallessen aan de gang die in de eerste plaats vooral door oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne gevolgd werden, maar nu ook meer algemeen een unieke kans bieden om op laagdrempelige wijze een taalaanbod voor anderstaligen verder te zetten. Vanaf september wordt er gestart met een nieuwe cursus voor beginners.
Formeel gezien is het wenselijk om de verlenging van de overeenkomst voor tijdelijk gebruik op te maken en voor te leggen aan de gemeenteraad. De verlenging van de overeenkomst kon niet eerder worden voorgelegd aangezien er op basis van het aantal inschrijvingen dient te worden bepaald hoeveel lesmomenten er effectief door het CVO kunnen worden ingericht.
Het verderzetten van taallessen Nederlands aan anderstaligen is een uitwerking van de meerjarenplan actie 26: 'Het lokaal bestuur voorziet in nieuwe samenwerkingsverbanden om blinde vlekken in de hulp- en dienstverlening op te vullen'.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de verlenging van de overeenkomst voor het tijdelijk gebruik van ruimtes van lokaal bestuur Kampenhout voor het aanbieden van taallessen voor anderstaligen door CVO Semper goed.
Decreet lokaal bestuur, art. 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Besluit gemeenteraad van 23 maart 2023: principieel akkoord ter beschikking stellen lokalen dienst omgeving en infrastructuur en kartonnage aan de politiezone KaStZe.
Decreet lokaal bestuur art. 293 over de principes van de vervreemding van de onroerende goederen van de gemeente.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Eind augustus 2023 zijn de diensten omgeving en infrastructuur verhuisd naar de Grote pastorie. In zitting van 23 maart 2023 ging de gemeenteraad principieel akkoord om de leeggekomen lokalen van de cluster ruimte en een gedeelte van de kartonnage aan de politiezone ter beschikking te stellen. Op die manier kan, in afwachting van de finalisatie van het nieuwe politie hoofdkantoor in Steenokkerzeel, de zone haar hoofdkantoor tijdelijk onderbrengen in Kampenhout. Een gedeelte van de diensten blijft in Steenokkerzeel.
Artikel 293 van het decreet lokaal bestuur stelt dat onroerende goederen van de gemeente steeds dienen ontvreemd te worden volgens de principes van mededinging en transparantie, tenzij een motivering gegeven wordt voor de afwijking daarvan. Dit wordt verder geconcretiseerd in de omzendbrief KB/ABB 2019/3: alleen om redenen van algemeen belang kan aanvaard worden dat een motivering wordt gegeven voor de afwijking daarvan. De lokalen worden door de politiezone verder gebruikt i.f.v. het algemeen belang, namelijk het onderbrengen van politiediensten. Daarenboven is er voor de terbeschikkingstelling van de infrastructuur voor politionele diensten slechts één potentiële kandidaat.
Daarnaast dient voor onroerende transacties een schattingsverslag te worden opgemaakt om een objectieve marktconforme vergoeding te bepalen. Het schattingsverslag is terug te vinden in bijlage bij dit besluit. Het bestuur kan gemotiveerd afwijken van deze vergoeding als zij daar objectieve redenen voor aanhaalt. In dit geval zal geen vergoeding aangerekend worden aan de politiezone daar zij zelf de kosten zullen dragen voor de inrichting en het functioneel maken van de ruimtes. Zij zal hiervoor enkele noodzakelijke verbouwingswerken uitvoeren waardoor de kosten aardig oplopen. Er is overeengekomen dat de gemeente Steenokkerzeel eveneens geen vergoeding zal aanrekenen voor het gebruik van infrastructuur daar door de politiezone.
Bovendien betreft het hier een tijdelijk karakter, in afwachting van de finalisatie van het nieuwe politiehoofdkantoor voor de zone in Steenokkerzeel.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomst tussen lokaal bestuur Kampenhout en de politiezone KaStZe voor het gebruik van infrastructuur goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°.
Het betreft de definitieve toekenning van een nominatieve subsidie voor algemene jaarwerking voor de jaren 2023-2024-2025 aan Repair Café Kampenhout ten bedrage van 2.000 euro, die nominatief zal worden opgenomen bij aanpassing van de meerjarenplanning 2020-2025 eind 2023.
Repair Café Kampenhout is een soort werkplaats waar vrijwilligers kapotte spullen repareren van mensen die er mee langskomen. De doelstelling van het Repair Café is enerzijds een duurzaam initiatief zijn door mee te helpen aan het recycleren van 'oude' spullen en zo de afvalberg te verkleinen, en anders een sociaal initiatief doordat het mensen samenbrengt en zo de cohesie binnen de maatschappij bevordert.
De subsidie dient te worden gebruikt voor de algemene jaarwerking. De begunstigde van de subsidie dient elke wijziging van het rekeningnummer schriftelijk mee te delen aan het lokaal bestuur. Overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, dient een subsidie gebruikt te worden voor het doel waarvoor ze wordt toegekend en dient het gebruik ervan gerechtvaardigd, zo niet dient de subsidie terugbetaald te worden.
Het bedrag van de nominatieve subsidie bedraagt 2.000 euro en zal worden toegekend voor de jaren 2023, 2024 en 2025. Deze uitgave zal nominatief opgenomen worden in het meerjarenplan 2020-2025, bij wijziging eind 2023.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de toekenning van een nominatieve subsidie van 2.000 euro voor de jaren 2023, 2024 en 2025 aan Repair Café Kampenhout goed.
Art. 2: De gemeenteraad verbindt zich er toe de uitgave voor de nominatieve subsidie op te nemen in het meerjarenplan 2023-2025 bij de eerstvolgende wijziging ervan.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 21.
In het verslag van het college van burgemeester en schepenen d.d. 26 juni 2023 lezen we dat er “kennis wordt genomen van het verslag ‘Evaluatie carnavalweekend editie 2023’ ( d.d. 19 juni 2023 )“.
Er wordt daarbij ook meteen verwezen naar de editie van 2024, die gepland wordt van vrijdag 22 maart t.e.m. zondag 24 maart 2024.
Op het college van burgemeester en schepenen d.d. 4 april 2023 werden reeds een aantal reacties genoteerd, stuk voor stuk samen te vatten als “klachten” en “ onduidelijkheden”, zo lezen we in dit verslag.
Omwonenden verwoorden in een e-mail (d.d. 15 juni 2023 – 19 juni 2023) hun bedenkingen.
Daarbij is er sprake van hinder, parkeerproblemen, wildplassers, afval, geluidsoverlast en een gebrek aan meerwaarde voor de gemeente.
Ook in de evaluatievergadering d.d. 19 juni 2023 komen deze bedenkingen terug, aangevuld met opmerkingen over politie interventies. Er wordt in vraag gesteld of het gemeenteplein wel een geschikte locatie is voor een dergelijk evenement.
Vanuit GROEN delen we de bezorgdheden van de omwonenden, niet alleen van het gemeenteplein, maar ook van het afgelegde parcours van de bijhorende carnavalsstoet. Daarover lezen we niets in het verslag, maar ontvingen wij mondeling toch wel wat misnoegde reacties.
Het verbaast ons dan ook dat het verslag van de evaluatie besluit dat de data voor 2024 vast gelegd worden.
In het begin van het verslag staat genoteerd dat “de hieruit vloeiende voorstellen worden meegenomen naar de voorbereiding van de carnavalsfeesten editie 2024 “.
De voorstellen worden meegenomen, maar de vraag stelt zich of er ook effectief iets aan het hele concept zal wijzigen. De suggestie om een andere locatie te kiezen werd bijvoorbeeld tijdens deze vergadering al onmiddellijk in de kiem gesmoord.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de bezorgdheden van GROEN omtrent de organisatie van het carnavalsweekend 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Met de aanleg van de turborotondes op de N26/N21 aan Kampenhout-Sas verdwenen de kunstwerken die er al jaren op stonden. Op de “Noordelijke rotonde” stond het kunstwerk “Jupiter” van kunstenaar Tim Roosen. Dat kunstwerk werd gemaakt in het kader van het project “Ruimte voor Muco” van de Belgische Vereniging voor strijd tegen Mucoviscidose en is onderdeel van de grootste schaalvoorstelling van het zonnestelsel. Elf creaties staan op 10 verschillende plaatsen in België.
Op de rotonde “Witloofsite” stond de “Witlooflaag”. Die werd jaren geleden geplaatst om Kampenhout als witloofgemeente in de kijker te zetten. De “Witlooflaag” was een ode aan het rijke witloofverleden van de gemeente Kampenhout en sloot nauw aan bij de aanwezigheid van het nabijgelegen witloofmuseum. De vraag kan evenwel gesteld worden of de “Witlooflaag” de boodschap van “Witloofgemeente” voldoende overbrengt/beklemtoont. De jongere generatie en vele inwoners van andere gemeenten weten immers niet wat men zich bij die gebogen ijzeren platen moet voorstellen.
Teneinde de Belgische Vereniging voor strijd tegen Mucoviscidose te steunen en de gemeente Kampenhout als dé Witloofgemeente in de kijker te blijven zetten is het aangewezen dat de kunstwerken terug geplaatst worden of dat er nieuwe kunstwerken met hetzelfde oogmerk geplaatst worden.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het kunstwerk 'Jupiter' aan de de turborotonde op de N26/N21 momenteel in herstelling is en kortelings zal teruggeplaatst worden.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om in het kader van de promotie van het witloof te onderzoeken of een nieuw eigentijds kunstwerk kan gecreëerd worden als landmark op de turborotonde “Witloofsite”.
Kaderrichtlijn Water (2000/60/EG).
Vlaams decreet Integraal Waterbeleid.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
2027 is voor veel gemeenten de deadline waarbij een groot aantal waterlopen een goede toestand moeten behalen. De rioleringsgraad en de zuiveringsgraad kan in Kampenhout zeker nog verhoogd worden. Toch zien we in het Gemeentelijk Investering Programma (GIP) dat door de VMM wordt opgemaakt nauwelijks gesubsidieerde projecten in de gemeente Kampenhout verschijnen. Op die manier riskeert de gemeente Kampenhout de reductiedoelstellingen niet te halen. Daarnaast toont de wateroverlast in Nederokkerzeel naar aanleiding van één enkele stortbui op vrijdag 1 september 2023 ook aan dat er tot op heden nog geen effectieve maatregelen tegen erosie werden genomen.
De regelgeving noopt er de gemeente toe om de waterlopen op haar grondgebied in een goede staat te brengen. Daarnaast moeten er anti-erosiemaatregelen genomen worden om mogelijke wateroverlast in de gemeente te vermijden.
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van het meerjarenprogramma riolering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Meer en meer kan men de plant Jacobskruiskruid in onze gemeente waarnemen in wegbermen, graslanden, en leegstaande percelen.
Ondanks dat Jacobskruiskruid belangrijk is voor de biodiversiteit is het een giftige plant die Pyrrolizidine Alkaloïden (PA) bevat, een groep van stoffen dat een zeer toxische werking heeft na orale opname via voeding, medicijnen en voedingssupplementen, maar ook na opname via de huid. Deze giftige werking geldt zowel voor mens en dier. Vooral paarden en runderen zijn zeer gevoelig voor PA’s. Door de bittere smaak hebben de grazers wel een afkeer van de plant in rozet- en bloeistadium maar eenmaal gedroogd wordt de plant wel opgegeten, dus voornamelijk in hooi. Het probleem schuilt vooral in de manier waarop het werkt: het gif hoopt zich beetje bij beetje op in de lever, chronisch met andere woorden. Vergiftiging is pas te herkennen wanneer 70% van de lever is afgestorven met een langzame dood tot gevolg. Maar ook voor de bijen zijn de giftige stoffen PA’s mogelijks problematisch omdat ze zowel in honing als in stuifmeel konden teruggevonden worden. Stuifmeel bevat meer PA’s dan honing (dat een bittere smaak krijgt) en vormt daardoor een potentieel gevaar en dan voornamelijk voor de larven en de jonge bijen.
Het is aan de gemeente om toe te zien op de verdere uitbreiding van deze giftige plant alvorens het echt problematisch wordt daar het een onkruid is dat zich zeer snel voortplant. De plant is tweejarig en duidelijk herkenbaar aan de rozet (het eerste jaar) en de opgeschoten plant met harde stengel en gele bloempjes, niet te verwarren met boerenwormkruid waar de krans van lintbloemen langs de buiten van het bloemhoofdje ontbreekt en Sint-Janskruid waar de bloeiwijze een pluim is.
De angst is tevens dat bij het maaien van de wegbermen het gras aan een compostbedrijf wordt geleverd en dat de gedroogde plant met de zaadbloemen in de compost terecht komt en daardoor nog meer verspreid wordt.
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van het gevaar van Jacobskruiskruid voor paarden en rundvee, maar ook voor de mens via honing en melk.
Art.2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om herhaalde communicatieve en sensibiliserende maatregelen te nemen om de verspreiding van Jacobskruiskruid tegen te gaan.
De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2023 om 20:52.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Verwulgen
plaatsvervangend algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester