De voorzitter opent de zitting op 22/02/2024 om 20:16.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 januari 2024 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 74.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 januari 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 januari 2024 goed.
De gemeenteraad duidt Kelly Fillet aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van de Welzijnskoepel West-Brabant.
Het huishoudelijke reglement van de Welzijnskoepel West-Brabant
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 februari 2019 waarin de afgevaardigden in de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant werden aangeduid zijnde Greet Willems, Leen Michiels en Daniëlle Van Meldert.
Op 21 oktober 2021 nam de gemeenteraad kennis van het ontslag van Leen Michiels als raadslid.
Leen Michiels was vertegenwoordiger in algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant voor de gemeente Kampenhout.
Bijgevolg dient de gemeenteraad een nieuwe vertegenwoordiger in de algemene vergadering aan te duiden.
Bij geheime stemming met 13 stemmen Kelly Fillet, 2 stemmen Marc Van Ingelgom en 1 blanco stem.
Art. 1: De gemeenteraad duidt Kelly Fillet aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur(ABB) betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Het lokaal bestuur meldde de publicatie op de webtoepassing van de gemeente van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld op 21 december 2023. Dit dossier werd bij het Agentschap Binnenlands Bestuur geregistreerd als LF-MJPBBC-23.0584.
Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen. Er zijn wel enkele technische bemerkingen gemaakt. In bijlage kan u een kopie terugvinden van de brief waarin deze opmerkingen beschreven worden.
Het wegwerken van deze bemerkingen strekt tot de aanbeveling en zal de kwaliteit van de beleidsrapporten verder verhogen. Deze bemerkingen zullen worden opgevolgd bij de volgende beleidsrapporten.
Technische bemerkingen:
- Laattijdige melding aan toezichthoudende overheid: pdf-rapport
Het beleidsrapport werd op 21 december 2023 vastgesteld / goedgekeurd, op 27 december 2023 gepubliceerd op de webtoepassing van het bestuur en pas op 7 januari 2024 via het digitale loket aan de toezichthoudende overheid gemeld.
- Registraties i.k.v. de overdracht van het openbaar verlichtingsnet aan Fluvius: geen ramingen ingeschreven op de AR's 250..0, 2810, 1720 en 4220
- Ontvangen werkingssubsidies: gebruik ESC
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het gewijzigde organogram vast, dat ingaat vanaf 1 maart 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 161.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 171.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 over de vaststelling van het organogram.
De wijzigingen werden aangeduid op het aangepast organogram in bijlage.
Op 15 december 2022 werd het gezamenlijk organogram voor gemeente- en OCMW-personeel van het lokaal bestuur Kampenhout vastgesteld door de gemeenteraad. Dit nieuwe organogram trad in werking op 1 januari 2023.
De algemeen directeur, in samenwerking met het managementteam en de clustercoördinatoren, maakte na een grondige evaluatie van het huidige organogram een voorstel tot beperkt wijzigen van het organogram op.
Op 28 december 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het ontwerp van gewijzigde organogram en verklaarde zich hiermee principieel akkoord.
Op 16 januari 2024 vond het overleg met de vakorganisaties plaats.
We ontvingen een positief advies van ACOD en ACV.
De wijzigingen aan het organogram brengen geen extra uitgaande netto kasstroom met zich mee.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het gewijzigde organogram vast, dat ingaat vanaf 1 maart 2024.
Art. 2: Het gewijzigde organogram maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 3: De voorgaande versie van het organogram voor het gemeente- en OCMW personeel wordt met ingang van 1 maart 2024 opgeheven.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de "Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout" goed, voor het toepassingsgebied OCMW-personeel.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 77 en 78, art. 171,§4,2°, art. 186, art. 194/1 en 194/2 en art. 195.
Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid, in het bijzonder hoofdstuk 3.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 tot goedkeuring van de rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout;
Rechtspositieregeling goedgekeurd op 15 december 2022, van kracht op 1 januari 2023, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout.
Op 15 december 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout goed. Deze nieuwe rechtspositieregeling trad in werking op 1 januari 2023.
Wijzigingen in de regelgeving maken een aanpassing van de rechtspositieregeling noodzakelijk. Onder begeleiding van externe partner A&S Solutions, bereidde de administratie een ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, voor.
Op 28 december 2023 nam het vast bureau kennis van voormelde ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling en verklaarde zich hiermee principieel akkoord.
Op 16 januari 2024 vond de onderhandeling met de vakorganisaties plaats. Deze onderhandeling leidde tot een protocol van akkoord met ACV en een protocol van niet akkoord met ACOD. Het ACOD gaat niet akkoord met alle wijzigingen ten gevolge van het ontslagdecreet. Het lokaal bestuur Kampenhout kan echter niet anders dan de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel aan te passen aan de hogere regelgeving.
De ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, is opgenomen in de bijlage, samen met een overzicht van alle wijzigingen aan de rechtspositieregeling.
Een algehele herziening van de rechtspositieregeling, gebaseerd op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023, wordt ingepland in 2024-2025.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan de "Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout" goed, voor het toepassingsgebied OCMW-personeel.
Art. 2: De nieuwe rechtspositieregeling in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt vastgesteld en treedt in werking op 1 maart 2024.
Art. 3: De voorgaande versie van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, van kracht sinds 1 januari 2023, wordt met ingang van 1 maart 2024 opgeheven.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan de "Rechtspositieregeling voor OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster Zorg) van lokaal bestuur Kampenhout" goed.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 77 en 78, art. 171,§4,2°, art. 186, art. 194/1 en 194/2 en art. 195.
Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid, in het bijzonder hoofdstuk 3..
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 tot goedkeuring van de rechtspositieregeling voor OCMW-personeel verbonden aan de cluster zorg van lokaal bestuur Kampenhout.
Rechtspositieregeling goedgekeurd op 15 december 2022, van kracht op 1 januari 2023, voor OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout.
Op 15 december 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de rechtspositieregeling voor OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout, goed. Deze nieuwe rechtspositieregeling trad in werking op 1 januari 2023.
Wijzigingen in de regelgeving maken een aanpassing van de rechtspositieregeling noodzakelijk. Onder begeleiding van externe partner A&S Solutions, bereidde de administratie een ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling, voor het OCMW-personeel verbonden aan de cluster Zorg, voor.
Op 28 december 2023 nam het vast bureau kennis van voormelde ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling en verklaarde zich hiermee principieel akkoord.
Op 16 januari 2024 vond de onderhandeling met de vakorganisaties plaats. Deze onderhandeling leidde tot een protocol van akkoord met ACV en een protocol van niet akkoord met ACOD. Het ACOD gaat niet akkoord met alle wijzigingen ten gevolge van het ontslagdecreet. Het lokaal bestuur Kampenhout kan echter niet anders dan de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel aan te passen aan de hogere regelgeving.
De ontwerptekst van aangepaste rechtspositieregeling, voor OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout, is opgenomen in de bijlage, samen met een overzicht van alle wijzigingen aan de rechtspositieregeling.
Een algehele herziening van de rechtspositieregeling, gebaseerd op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023, wordt ingepland in 2024-2025.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan de "Rechtspositieregeling voor OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout" goed.
Art. 2: De nieuwe rechtspositieregeling in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt vastgesteld en treedt in werking op 1 maart 2024.
Art. 3: De voorgaande versie van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel verbonden aan de cluster zorg, van kracht sinds 1 januari 2023, wordt met ingang van 1 maart 2024 opgeheven.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, voor het toepassingsgebied OCMW-personeel, goed.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, en latere wijzigingen.
Wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 april 1978, en latere wijzigingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 77 en 78.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 over de goedkeuring van het arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel.
Arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout van kracht vanaf 1 januari 2023.
Op 15 december 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassing van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout goed. Dit aangepaste arbeidsreglement trad in werking op 1 januari 2023.
Na evaluatie dienen een aantal zaken aangepast en meer op punt gezet te worden. Onder begeleiding van externe partner A&S Solutions, bereidde de administratie een ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, voor.
Op 28 december 2023 nam het vast bureau kennis van voormelde ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement en verklaarde zich hiermee principieel akkoord
Op 16 januari 2024 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. Er werd een positief advies gegeven door ACOD en ACV.
De ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement, voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, is opgenomen in bijlage, samen met een overzicht van alle wijzigingen aan het arbeidsreglement.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, voor het toepassingsgebied OCMW-personeel, goed.
Art. 2: Het geactualiseerde arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout in bijlage, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt vastgesteld en treedt in werking op 1 maart 2024.
Art. 3: De voorgaande versie van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van lokaal bestuur Kampenhout, wordt met ingang van 1 maart opgeheven.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout, goed.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, en latere wijzigingen.
Wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 april 1978, en latere wijzigingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 77 en 78.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 over de goedkeuring van het arbeidsreglement voor OCMW-personeel verbonden aan de cluster zorg.
Arbeidsreglement voor OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster Zorg) van lokaal bestuur Kampenhout
van kracht vanaf 1 januari 2023.
Op 15 december 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassing van het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout goed. Dit aangepaste arbeidsreglement trad in werking op 1 januari 2023.
Na evaluatie dienen een aantal zaken aangepast en meer op punt gezet te worden. Onder begeleiding van externe partner A&S Solutions, bereidde de administratie een ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement, voor het OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout, voor.
Op 28 december 2023 nam het vast bureau kennis van voormelde ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement en verklaarde zich hiermee principieel akkoord.
Op 16 januari 2024 vond het overleg met de vakorganisaties plaats. Er werd een positief advies gegeven door ACOD en ACV.
De ontwerptekst van aangepast arbeidsreglement, voor OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout, is opgenomen in bijlage, samen met een overzicht van alle wijzigingen aan het arbeidsreglement.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout, goed.
Art. 2: Het geactualiseerde arbeidsreglement voor het OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout in bijlage, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing, wordt vastgesteld en treedt in werking op 1 maart 2024.
Art. 3: De voorgaande versie van het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel verbonden aan de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen (cluster zorg) van lokaal bestuur Kampenhout in bijlage, wordt met ingang van 1 maart opgeheven.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de resultaten van de ervaringsmeting door het Vlaams Instituut Kwaliteit van de Zorg in woonzorgcentrum Molenstee.
Woonzorgdecreet 15 februari 2019.
Kwaliteitsdecreet 17 oktober 2003.
Vanaf 2024 kunnen Vlaamse woonzorgcentra deelnemen aan een meting van kwaliteit van leven, wonen en zorg bij bewoners in woonzorgcentra.
In januari 2023 lanceerde het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ) een oproep om deel te nemen aan een pilootmeting. Woonzorgcentrum Molenstee schreef hierop in en werd geselecteerd.
Het doel is een wetenschappelijk verantwoord beeld krijgen van wat bewoners goed vinden en wat volgens hun mening beter kan. Het internationaal gevalideerd instrument Inter-Rai self-reported Quality of Life is de vragenlijst die werd gebruikt.
Externe enquêteurs, geselecteerd en opgeleid via de Vlaamse Ouderenraad, interviewden de bewoners. Het gaat het om bewoners die de vragen nog voldoende begrijpen en antwoorden kunnen formuleren. Het aantal geselecteerde respondenten moest voldoende groot zijn om representatief te zijn voor het geheel van het woonzorgcentrum. In concreto werden voor wzc Molenstee 20 bewoners uitvoerig bevraagd (55 vragen). Deze groep werd als representatief beschouwd en de bevraging ging door in mei en juni 2023.
Het is belangrijk om op te merken dat bij elke vraag ook naar het belang gevraagd werd. Hoe belangrijk is een bepaald item voor de bewoner. De resultaten werden ons bezorgd eind september en werden in een pilootgroep onder leiding van het VIKZ besproken.
De belangrijkste resultaten:
1. Privacy: bewoners ervaren sterk de mogelijkheid om alleen te zijn als ze dat willen (100% meestal tot altijd). Dit wordt als belangrijk ervaren.
2. Maaltijden: 100% van de groep geeft aan lekker eten te krijgen en dit wordt als zeer belangrijk ervaren. Het item 'Ik kan eten wanneer ik wil' wordt als werkpunt aangereikt maar tezelfdertijd geven bewoners aan dit niet zo belangrijk te vinden.
3. Veiligheid: bewoners geven 100% aan meestal tot altijd snel hulp te krijgen als dat nodig is. Ook dit punt wordt als zeer belangrijk ervaren.
4. Comfort: bewoners geven 100% aan meestal tot altijd de zorg te krijgen die ze nodig hebben én vinden dit erg belangrijk. Meer dan 75% van de bevraagde bewoners geven aan zich hier thuis te voelen en ze vinden dit ook erg belangrijk.
5. Dagelijks kiezen: Hier zien we een uiteenlopende score. Van erg positief als het gaat over "ik kan gaan en staan waar ik wil" en "ik kan kiezen wanneer ik naar bed ga" tot "slechts" de helft van de bewoners die aangeeft dat ze altijd zo vaak als ze willen in bad of douche kunnen. Tegelijkertijd wordt dit als iets minder belangrijk ervaren.
6. Respect: Respectvol behandeld worden wordt als zeer belangrijk omschreven en scoort ook zeer hoog. Uitgezonderd 1 bewoner die aangeeft dat dit 'soms het geval is".
7. Reacties van medewerkers: Hoewel deze items als iets minder belangrijk omschreven worden scoren we ook hier zeer hoog. Bewoners ervaren geen tijdsgebrek bij medewerkers, krijgen de hulp en steun die ze willen en er wordt snel gereageerd.
8. Bewoners voelen minder een "band" met wie in Molenstee werkt. Ze vinden dat ook niet zo belangrijk én je kan je afvragen of dit zelfs helemaal ok zou zijn. Bewoners geven ook aan niet altijd door dezelfde persoon verzorgd te worden. Dat is ook niet haalbaar binnen de setting van een wzc.
9. Wat activiteiten betreft zien we wat verrassende resultaten. Een aantal bewoners geven aan 's avonds en tijdens het weekend activiteiten te willen maar vinden dit niet zo belangrijk. Wat de overige activiteiten betreft vragen we ons af of bijvoorbeeld individuele activiteiten (gesprekken met bewoners of echte activiteiten zoals TV, lezen en puzzelen) mee opgenomen zijn in de score.
10. Wat persoonlijke relaties betreft zien we dat dit algemeen als vrij onbelangrijk gescoord wordt. De resultaten zijn dan ook in die zin te interpreteren.
11. Als laatste item wordt de vraag gesteld of de bevraagde bewoners Molenstee zouden aanbevelen. Een gekende vraag voor iedereen die al een tevredenheidsenquête invulde. Hierop scoren we 100% ja.
Het mag duidelijk zijn:
- dat we als team, als huis bijzonder fier zijn op deze resultaten;
- dat we heel wat dingen juist doen en vaak de juiste dingen doen;
- dat we streven naar tevreden bewoners, inspraak, een fijn maaltijdgebeuren, keuzemogelijkheden, het respecteren van bewoners en hun autonomie;
- dat we streven naar een warme inzet van al onze medewerkers. Het zijn zij die hier alle waardering voor verdienen. Door dag na dag met heel veel inzet te zorgen voor het wonen, leven en de zorg van onze bewoners. Dit zelfs in moeilijke tijden waarin een volledige personeelsbezetting quasi nooit meer gehaald wordt;
- dat we verder gaan op het ingeslagen pad en vasthouden waar we sterk in zijn en inzetten op wat beter kan (o.a. versterken van het sociale weefsel in Molenstee).
Samenvattend: dit is een sterk resultaat in de pilootgroep. De effectieve ruimer opgezette benchmark volgt nog dit jaar.
De volledige resultaten werden in de bijlage toegevoegd.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de resultaten van de ervaringsmeting kwaliteit van leven, wonen en zorg in woonzorgcentrum Molenstee.
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de korting op de dagprijs van woonzorgcentrum Molenstee van 3,04 euro beslist door het vast bureau d.d. 22 januari 2024. Dit uitsluitend voor Kampenhoutenaren die in de procedure van stapsgewijze dagprijsverhoging zitten na ingebruikname van een nieuwe kamer op 24 januari 2024 en dit voor de periode van 25 januari 2024 tot en met 24 juli 2024. Concreet gaat het om 9 bewoners.
Woonzorgdecreet 15 februari 2019.
Beslissing vast bureau d.d. 22 januari 2024.
In januari 2023 verhuisde de laatste groep bewoners (op dit moment nog 9 bewoners) naar een nieuwe kamer.
We kregen van de Vlaamse overheid de toelating om een dagprijsverhoging door te voeren maar dat mag maar per schijf van 5,00 euro en per 6 maanden:
De dagprijs op een oude kamer was echter een effectieve dagprijs voor een inwoner van Kampenhout.
In de nieuwe kamers starten we van een basisdagprijs (van 81,54 euro) waar we van aftrekken:
De dagprijs voor:
Als we dit nu al toepassen, zouden de 9 betrokken bewoners een dagprijsverhoging van 5,00 euro krijgen én een verlaging van 9,30 euro waardoor ze minder dan de andere Kampenhoutenaren zouden moeten betalen.
Het is ook niet mogelijk om geen korting toekennen want, dan betalen deze 9 bewoners:
De enige oplossing is om voor deze specifieke 9 bewoners:
Deze berekening moeten we opnieuw maken op 25 juli 2024 en op 25 januari 2025 om een evenwicht in de dagprijs voor alle Kampenhoutenaren te bewaken en te garanderen.
Dit kan nog niet op dit moment aangezien het infrastructuurforfait indexgebonden is en dus kan wijzigen.
Het vast bureau keurde dit goed in zitting op 22 januari 2024.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de korting op de dagprijs van woonzorgcentrum Molenstee van 3,04 euro beslist door het vast bureau dd. 22 januari 2024. Dit uitsluitend voor Kampenhoutenaren die in de procedure van stapsgewijze dagprijsverhoging zitten na ingebruikname van een nieuwe kamer op 24 januari 2024 en dit voor de periode van 25 januari 2024 tot en met 24 juli 2024. Concreet gaat het om 9 bewoners.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt zowel de dadingsovereenkomst tussen Algemeen Aannemingsbedrijf De Coninck in faling en Bouwbedrijf Vandersmissen met betrekking tot "Renovatie WZC Molenstee- perceel 1: ruwbouw, technieken, afwerking en omgevingsaanleg en de overeenkomst tussen OCMW Kampenhout en Bouwbedrijf Vandersmissen nv met betrekking tot de "Renovatie WZC Molenstee- perceel 1: ruwbouw, technieken, afwerking en omgevingsaanleg - fase 5", goed.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 77, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 2° (onregelmatige of onaanvaardbare inschrijvingen in het kader van een openbare of niet-openbare procedure).
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Beslissing raad voor maatschappelijk welzijn van 21 februari 2017 met betrekking tot renovatie en uitbreiding woonzorgcentrum Molenstee - stopzetting gunningsprocedure.
Beslissing raad voor maatschappelijk welzijn van 21 februari 2017 met betrekking tot renovatie en uitbreiding woonzorgcentrum Molenstee - onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
Beslissing raad voor maatschappelijk welzijn 19 september 2017 met betrekking tot renovatie en uitbreiding woonzorgcentrum Molenstee - toewijzing.
De nieuwbouw en renovatiewerken aan woonzorgcentrum Molenstee liggen al geruime tijd stil. De uitvoerende partner van de T.H.V. De Coninck-Vandersmissen, met name N.V. De Coninck ging in faling.
Om de werken weer vlot te krijgen ging voor OCMW Kampenhout Sofie Logie, advocate bij Publius advocaten, in onderhandeling met de curatoren van het faillissement en met N.V. Vandersmissen, de tweede partner in de T.H.V.
Dit leidde nu uiteindelijk tot een dading met de T.H.V. enerzijds en een overeenkomst met de N.V. Vandersmissen anderzijds. Deze laatste is bereid om de werken verder te zetten.
Beide documenten worden als bijlage toegevoegd.
De kredieten voorzien voor de uitgave van deze opdracht zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder registratiesleutel 2024/GBB/0953-00/22100007/OCMW/VB/IP-2.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de dadingsovereenkomst tussen T.H.V. De Coninck - Vandersmissen nv, Terbermenweg 64, 3540 Herk-De-Stad en OCMW Kampenhout aangaande de opdracht "renovatie wzc Molenstee - perceel 1: ruwbouw, technieken, afwerking en omgevingsaanleg' - fase 5 ” goed.
Art. 2: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de overeenkomst tussen OCMW Kampenhout en Bouwbedrijf Vandersmissen nv, Terbermenweg 64, 3540 Herk-De-Stad met betrekking tot de "Renovatie wzc Molenstee- perceel 1: ruwbouw, technieken, afwerking en omgevingsaanleg - fase 5" goed.
Art. 3: Maken integraal deel uit van dit besluit:
- de dadingsovereenkomst tussen Algemeen Aannemingsbedrijf De Coninck in faling en Bouwbedrijf Vandersmissen met betrekking tot "Renovatie wzc Molenstee- perceel 1: ruwbouw, technieken, afwerking en omgevingsaanleg;
- de overeenkomst tussen OCMW Kampenhout en Bouwbedrijf Vandersmissen nv met betrekking tot de "Renovatie wzc Molenstee- perceel 1: ruwbouw, technieken, afwerking en omgevingsaanleg - fase 5"
Art. 4: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden namens de raad voor maatschappelijk welzijn gemachtigd om de dadingsovereenkomst en de overeenkomst met Bouwbedrijf Vandersmissen te ondertekenen.
De raad voor maatschappelijk welzijn hernieuwt de samenwerkingsovereenkomst met vzw Jeugddorp - afdeling Kaizen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 84.
Vzw Jeugddorp (De Bergen 38, 2820 Bonheiden) is een jeugdzorgvoorziening in de Mechelse regio. Ze staan in voor 65 begeleidingen van kinderen, jongeren, jongvolwassenen en hun context: 45 jongeren verblijven in 8 huizen (1 in Puurs, 1 in Willebroek en 6 in Bonheiden) en 20 jongeren worden ambulant begeleid in hun context, onder Context Begeleiding Autonoom Wonen of met ondersteuning van hun OCMW's.
Volgende afdelingen ressorteren onder vzw Jeugddorp:
- de Holleblok: gemengde residentiële leefgroep voor tien kinderen tussen 3 en 12 à 14 jaar met een opnameleeftijd tot 12 jaar;
- de Stroming: residentiële voorziening voor twaalf jongeren van 12 tot 25 jaar in verschillende leefvormen, namelijk een leefgroep en drie studio's;
- de Passant: een gemengde residentiële leefgroep voor tien kinderen en jongeren tussen 3 en 18 jaar met een opnameleeftijd tot 12 jaar;
- mobiel aanbod: omvat zowel thuisbegeleiding, gezinsbegeleiding, netwerkbegeleiding, hetzij in de thuissituatie hetzij in de organisatie;
- gezinswerking: voor kinderen en jongeren tussen 0 en 25 jaar die bij gezinshuisouders verblijven, waarvan één van beiden of beiden werkzaam zijn in Jeugddorp;
- Studio 16: een Trainingscentrum voor Kamerbewoning voor acht meisjes tussen 16 en 18 jaar (eventueel verlengbaar tot 25 jaar);
- en Kaizen: werking voor jongvolwassenen met begeleiding om zelfstandig te kunnen leven.
Het is deze laatste afdeling, Kaizen, waarmee OCMW Kampenhout reeds een jarenlange samenwerkingsovereenkomst heeft. De laatste begeleiding die Kaizen opnam voor OCMW Kampenhout dateert van augustus 2021 en liep af in november 2021. Bijgevolg is de samenwerkingsovereenkomst aan hernieuwing toe.
Kaizen verzorgt de begeleiding, zowel residentieel als ambulant, en opvang van jongeren tussen 18 en 25 jaar die zich in complexe leefsituaties bevinden met het oog op het verhogen van de zelfstandigheid van jongeren. Het begeleidingsaanbod wordt op maat bepaald, afhankelijk van de doelstellingen en kan volgende onderdelen omvatten:
- leveren van administratieve bijstand;
- opvolgen en begeleiden van de budgetbesteding;
- omgaan met schulden;
- opvolgen en ondersteunen van hygiëne;
- ondersteunen bij het invullen van schoolgaan/tewerkstelling;
- zoeken naar een dagbesteding;
- ondersteunen in de zoektocht naar passende medische hulpverlening;
- ondersteunen in de zoektocht naar passende huisvesting op de sociale of regulieren huurmarkt;
- verhogen van het psychisch welbevinden;
- ondersteunen in het ontwikkelen van huishoudelijke vaardigheden;
- inzet op uitbreiden/versterken van het (in)formeel netwerk van de jongere.
Het begeleidingsaanbod wordt gerealiseerd door een team van vrijwilligers, stagiairs en professioneel opgeleide hulpverleners.
De kostprijs voor de intensieve begeleiding van een jongere door Jeugddorp wordt, zowel bij residentiële als ambulante begeleiding, vastgesteld op 500 euro per maand en dit voor de duur van het hele begeleidingstraject. De kostprijs voor minder intensieve begeleiding in het nazorgtraject van een jongere door Jeugddorp wordt bij ambulante begeleiding vastgesteld op 250 euro per maand en dit voor de duur van het hele begeleidingstraject. Het OCMW neemt de kosten van deze begeleiding ten laste, na individueel sociaal onderzoek, en betaalt deze kosten rechtstreeks aan Jeugddorp, na voorlegging van de factuur. Een begeleidingstraject wordt opgestart voor zes maanden, en kan, na evaluatie en motivatie worden verlengd.
Deze samenwerkingsovereenkomst kadert in actie 26 van het huidige meerjarenplan: het lokaal bestuur voorziet in nieuwe samenwerkingsverbanden om blinde vlekken in de hulp- en dienstverlening op te vullen. Er is hiervoor budget voorzien op sleutel 2024/ACT-26/0900-00/64990000/OCMW/WELZIJN/IP-GEEN.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn hernieuwt de samenwerkingsovereenkomst met vzw Jeugddorp - afdeling Kaizen.
De raad maatschappelijk welzijn gaat akkoord om een samenwerkingsovereenkomst met DYZO vzw af te sluiten volgens de all-in samenwerkingsformule met maandelijkse zitdag en deze met terugwerkende kracht te laten ingaan vanaf 1 februari 2024.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 77.
DYZO vzw is een onafhankelijke organisatie die werd opgericht in 2015 en ondernemers in moeilijkheden ondersteunt. Sinds de oprichting hebben inmiddels meer dan 20.000 ondernemers een beroep gedaan op DYZO. Hun aanbod bestaat uit het geven van bedrijfseconomische, juridische en psychologische begeleiding. De organisatie bestaat uit 12 vaste medewerkers en een 30-tal vrijwilligers. Het gaat hierbij om specialisten in hun vak: gewezen boekhouders, bankiers, juristen, ondernemers, psychologen,...
Er zijn 4 manieren om met DYZO samen te werken:
Deze samenwerkingsovereenkomst kadert in actie 26 van het huidige meerjarenplan: het lokaal bestuur voorziet in nieuwe samenwerkingsverbanden om blinde vlekken in de hulp- en dienstverlening op te vullen. Er is hiervoor budget voorzien op sleutel 2024/ACT-26/0900-00/64990000/OCMW/WELZIJN/IP-GEEN.
De werkingstoelage vanwege het OCMW Kampenhout bedraagt voor het kalenderjaar 2024 in totaal 1252,70 euro (gebaseerd op 12.527 inwoners (stand op 1 december 2023 zoals vermeld op www.ibz.rrn.fgov.be) zonder maandelijkse zitdag. Bij ingang van de overeenkomst op 1 februari 2024 komt dit op een bedrag van 1148,30 euro (namelijk 11/12e van een jaar). Mét maandelijkse zitdag komt dit in totaal op een bedrag van 2148,30 euro.
Art. 1: De raad maatschappelijk welzijn gaat akkoord om een samenwerkingsovereenkomst met DYZO vzw af te sluiten volgens de all-in samenwerkingsformule met maandelijkse zitdag en deze met terugwerkende kracht te laten ingaan vanaf 1 februari 2024.
Art. 2: De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De raad maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst en het bijhorend actieplan tussen VDAB en het Tewerkstellingsloket H5 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 77.
Besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van Sociale Economie & Werk.
Decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Tussentijdse oproep Regierol voor steden en gemeenten op het vlak van de sociale economie voor de periode 2023-2025.
Aanleiding & context
De Vlaamse regering streeft naar een werkzaamheidsgraad van 80% en wil hiervoor de volgende jaren 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een versterkte samenwerking tussen VDAB en de lokale besturen wordt naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie. We stellen daarom de samenwerkingsovereenkomst voor tussen VDAB en de gemeenten van het Tewerkstellingsloket H5 met gedeelde doelstellingen en acties die een antwoord bieden op de uitdagingen op de arbeidsmarkt in de regio Kapelle-op-den-Bos, Zemst, Kampenhout, Steenokkerzeel en Lennik. Het betreft de formalisering van de samenwerking die tussen juni & september 2022 door elk lokaal bestuur werd goedgekeurd. Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen VDAB Vlaams-Brabant en de eerdergenoemde gemeenten waarbij deze de regisseursrol hebben toegewezen aan de intercommunale Haviland.
Korte samenvatting actieplan
Met het actieplan willen we samen de werkzaamheidsgraad op ons grondgebied (Kapelle-op-den-Bos, Zemst, Kampenhout, Steenokkerzeel en Lennik) binnen de ruime regio van Halle-Vilvoorde helpen verhogen. We doen dit door acties op te zetten rond de volgende drie thema's.
1. Meer mensen aan de slag:
2. Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt:
3. Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat:
Er is geen financiële input voor de periode van 2023-2025 (duurtijd oproep Regierol) vereist.
Art. 1: De raad maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst en het bijhorend actieplan tussen VDAB en het Tewerkstellingsloket H5 goed.
Art. 2: De samenwerkingsovereenkomst en het bijhorend actieplan maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter sluit de zitting op 22/02/2024 om 21:05.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Terry Horckmans
algemeen directeur
Kris Leaerts
burgemeester