Terug
Gepubliceerd op 29/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 19/09/2024 - 19:30 Glazen zaal
Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
Terry Horckmans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/09/2024 om 19:29.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 20 juni 2024 - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen in het bijzonder artikel 32.

        Feiten en beoordeling

        Goedkeuring van de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 20 juni 2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Tegenstanders: Rudi Van Ingelgom, Stefan Vandevenne
        Onthouders: Machteld Soetemans
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 20 juni 2024 goed.


      • Goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV op 13 november 2024 - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Besluit van de gemeenteraad van 21 februari 2019 waarbij Leen Michiels werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en Rudy Peeters als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de huidige legislatuur voor Fluvius OV.

        Besluit van de gemeenteraad van 25 november 2021 waarbij Kelly Fillet werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de huidige legislatuur voor Fluvius OV.

        Feiten en beoordeling

        De gemeente Kampenhout is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging (OV).

        De gemeente Kampenhout werd per aangetekend schrijven van 2 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering  van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 om 18.30 uur op digitale wijze, met in bijlage de documentatiestukken.

        De agenda ziet eruit als volgt:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Kelly Fillet
        Onthouders: Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Stefan Vandevenne, Machteld Soetemans, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 13 november 2024 goed met volgende agendapunten:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.

        Art. 2: Gonda Smetsers wordt gemandateerd om op de digitale buitengewone algemene vergadering van 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.

    • Financiële zaken

      • Opvolgingsrapport 2024 - Meerjarenplan 2020-2025 - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 263.
        Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.

        Feiten en beoordeling

        Jaarlijks moeten alle gemeenten en OCMW’s een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het jaar.

        De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2). De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.

        Zoals de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur bepaalt, is de opvolgingsrapportering NIET zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.  Dat betekent dat het niet de bedoeling is om op een detaillistische manier de stand van de kredieten te rapporteren.  Anderzijds kan de opvolgingsrapportering een nuttige aanzet zijn voor de evaluatie van de projecten en voor de verschuiving en bijstelling van de kredieten in de aanloop naar de aanpassing van het meerjarenplan.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering.

    • Omgeving

      • Overeenkomst voor de productie en levering van stroom en concessieovereenkomst voor het zonneproject school en sporthal Berg te 1910 Kampenhout - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41.

        Besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2014 inzake de ondertekening Burgemeestersconvenant 2020.

        Besluit van de gemeenteraad van 19 april 2018 goedkeuring hernieuwbare energie in de gemeente Kampenhout: Burgerparticipatie.

        Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2020 inzake de ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 (Covenant of Mayors).

        Besluit van de gemeenteraad van 16 september 2021 inzake de goedkeuring Lokaal Energie en Klimaatpact  (LEKP) 1.0.

        Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 inzake de goedkeuring Lokaal Energie en Klimaatpact (LEKP) 2.0.

        Besluit van de gemeenteraad van 16 februari 2023 inzake goedkeuring Klimaatactieplan.

        SO dienstverlening HAVILAND - Gemeente ' Zonnepanelen met burgerparticipatie.

        Feiten en beoordeling

        Sinds 2014 ondertekende de gemeente Kampenhout achtereenvolgens de Burgemeesterconvenanten 2020 en 2030, en de Lokale Energie- en Klimaatpacten - LEKP 1.0 en 2.0.

        Met de ondertekening ervan engageerde de gemeente zich om de uitstoot van CO2 (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met tenminste met 40% terug te dringen ten opzichte van 2011, en dit door in een betere energie-efficiëntie te voorzien en door een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie).

        Daarnaast onderschreef de gemeenteraad reeds in 2018 het belang tot het verbeteren van de lokale energieautonomie door het potentieel voor de productie van hernieuwbare energie maximaal te valoriseren en door burgerparticipatie mogelijk te maken.

        Vervolgens ondertekende de gemeenteraad in zitting van 21 november 2020 de samenwerkingsovereenkomst met Haviland betreffende de dienstverlening 'Zonnepanelen met burgerparticipatie.

        Noordlicht cv is de regionale coöperatieve vennootschap die sinds juni 2021 burgers wenst samen te brengen om te investeren in projecten rond hernieuwbare energie, energiebesparing en rationaal energieverbruik, ten einde zo bij te dragen tot een vermindering van de broeikasgassen.

        Momenteel heeft de gemeente Kampenhout in samenwerking met de coöperatieve vennootschap Noordlicht reeds zonneprojecten lopen op het wzc Molenstee en de gemeentelijke loods.

        Het feit dat de gemeente Kampenhout nog over een groot potentieel aan daken beschikt die in aanmerking kunnen komen voor zonne-energie, evenals het feit dat de Vlaams overheid sinds 2022 energiedelen mogelijk heeft gemaakt, geeft de gemeente de mogelijkheid om:

        - deels zelf voorziend te zijn in eigen duurzame (zonne-)energie;

        - te besparen op haar energiefactuur;

        - en tevens gecreëerde energieoverschotten te delen met andere gemeentegebouwen.

        In zitting van 24 juni 2024 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de door Noordlicht cv (aangepaste) haalbaarheidsstudie voor een zonneproject op de school en sporthal Berg - zie bijlage.

        Ten einde van start te kunnen gaan met de uitwerking van dit zonneproject, wordt de gemeenteraad verzocht om de in bijlage gevoegde documenten goed te willen keuren:

        - overeenkomst voor de productie en levering van stroom op de school en sporthal Berg - eigendom van de gemeente Kampenhout, gelegen Torfbroeklaan 25 en

        - concessieovereenkomst Zonneproject op de school en sporthal Berg -  eigendom van de gemeente Kampenhout, gelegen Torfbroeklaan 25.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad verdaagd het besluit met betrekking tot de overeenkomst voor de productie en levering van stroom evenals de concessieovereenkomst voor het zonneproject op de school en sporthal Berg - Torfbroeklaan 25 te 1910 Kampenhout wordt omwille van een materiële fout. 

    • Sociale zaken

      • Dienst Aangepast Vervoer (DAV): bekrachtiging addendum overeenkomst - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40.

        Besluit college van burgemeester en schepenen van 8 juli 2024 over de goedkeuring van het addendum aan de overeenkomst met Dienst Aangepast Vervoer Grimbergen van 16 mei 2019.

        Feiten en beoordeling

        De Dienst Aangepast Vervoer (DAV) van Eigen Thuis vzw te Grimbergen biedt in onze regio vervoer aan voor personen met een mobiliteitsbeperking. Het is een mooie aanvulling op de werking van onze eigen Mobitwin-centrale aangezien DAV ook vervoer aanbiedt aan de rolstoelgebruikers uit onze gemeente. Ook Ons Tehuis Brabant en woonzorgcentrum Molenstee zijn reguliere gebruikers. Reeds verschillende jaren ondersteunt het lokaal bestuur de werking van DAV Halle-Vilvoorde door middel van een financiële bijdrage en heeft hiervoor op 16 mei 2019 een overeenkomst afgesloten met Havinet vzw - Eigen Thuis (inrichter van de werking DAV Halle-Vilvoorde). Hierdoor kunnen inwoners van Kampenhout rekenen op een korting op de te betalen gebruiksvergoeding.

        Op vraag van enkele bewoners en vrijwilligers van woonzorgcentrum Molenstee werd DAV gecontacteerd met de vraag of ze (één van) hun wagens in het weekend ter beschikking kunnen stellen van deze vrijwilligers voor vervoer van rolstoelgebruikers. DAV Halle-Vilvoorde gaat hiermee akkoord op voorwaarde dat de personen die de wagens gaan besturen zich inschrijven als vrijwilliger bij DAV (beperkt tot deze opdracht) en de door DAV georganiseerde opleiding volgen. De planning van de ritten wordt door de vrijwilligers zelf afgesproken met de gebruikers en de dispatching van DAV Halle-Vilvoorde.

        DAV Halle-Vilvoorde wenst de afspraken hierrond vast te leggen in een aanvulling op de overeenkomst van 16 mei 2019. Dit document is in bijlage te vinden.

        Om tijdens de zomermaanden al gebruik te kunnen maken van deze bijkomende dienstverlening besloot het college van burgemeester en schepenen op 8 juli 2024 het addendum al goed te keuren en ter bekrachtiging voor te leggen op de eerstvolgende gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 juli 2024 zijnde de goedkeuring van het addendum aan de overeenkomst van 16 mei 2019 met DAV Halle-Vilvoorde, betreffende het gebruik van wagens van DAV door vrijwilligers van wzc Molenstee.

        Art. 2: De overeenkomst met addendum in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

    • Strategisch team

      • Aankoop grond Kruisstraat - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Feiten en beoordeling

        De gemeente heeft de kans om een perceel landbouwgrond aan de Kruisstraat, kadastraal gekend Kampenhout, afdeling 3 sectie C nummer 246/L/2 P0000 (01ha 70a 50ca), aan te kopen.

        Het stuk is gelegen in waardevol agrarisch gebied. De gemeente wil het graag aankopen in kader van toekomstige uitbreidingsmogelijkheden van de school en het voorzien in nieuwe scoutslokalen voor scouts Nederokkerzeel.

        De gemeente liet reeds een schattingsverslag opmaken zonder rekening te houden met de gewenste toekomstige ontwikkelingen en dus eventuele waardevermeerdering. Dit schattingsverslag werd geactualiseerd op 27 juni 2024. Prijs schattingsverslag voor landbouwgrond = 105.710 euro. De verkopers stellen een vraagprijs van 135.000 euro, rekening houdend met het feit dat de gemeente er meer mee wil doen dan enkel als landbouwgrond behouden. De waarde van de grond is natuurlijk wat er mee kan doen. 

        De gemeente liet bijkomend een schattingsverslag opmaken rekening houdend met de gewenste toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden. Schattingsprijs: 138.683 euro. Er wordt dus een meerwaarde gerealiseerd indien de gemeente de site gedeeltelijk zou kunnen ontwikkelen. De vraagprijs van 135.000 euro kan aldus voldaan worden.

        Of de beoogde ontwikkelingen effectief kunnen doorgaan op basis van de stedenbouwkundige regelgeving is er vandaag geen zekerheid, wat ook een risico inhoudt voor de gemeente. Concreet is het voorstel aan de verkopers overgemaakt om akkoord te gaan met een initiële prijs van 105.710 euro en een bijkomende prijs van 29.290 euro wanneer er zekerheid is dat een vergunning voor de ontwikkeling kan verkregen worden. Zij zijn hiermee akkoord gegaan, op voorwaarde dat de gemeente zorgt voor tussenkomst van de pachter in de akte (voor het verzaken aan zijn recht van voorkoop, voor zover van toepassing) én de gemeente de eventuele ‘vedding’ ten laste neemt (vergoeding aan de pachter voor het vruchtbaar houden van de grond bij het beëindigen van de pacht). 

        Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om eerst principieel akkoord te gaan met de aankoop. Nadien kan de ontwerpakte opgemaakt worden en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Financiële impact

        De uitgave voor de aankoop van de grond bedraagt 135.000 euro exclusief notariële kosten. De kredieten voor de uitgave zijn voorzien in het meerjarenplan onder registratiesleutel 2024/GBB/0190-00/22000000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Onthouders: Rudi Van Ingelgom, Stefan Vandevenne
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad is principieel akkoord met de onderhandse aankoop van het onroerend goed (grond) gelegen te Nederokkerzeel, Kruisstraat en kadastraal gesitueerd Kampenhout, afdeling 3 sectie C nummer 246/L/2 P0000 (01ha 70a 50ca)  en eigendom van fam. Kestemont-Vanhauw voor zover de voorwaarden aanvaardbaar zijn.

        Art. 2: De ontwerpakte wordt opgemaakt door notariskantoor Vuylsteke en Bunkens en zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad. 

    • ILV Kastze

      • Samenwerkingsovereenkomst communicatie (D5) in het kader van noodplanning (Steenokkerzeel, Zemst, Kampenhout, Machelen) - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        KB van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning

        Ministeriële omzendbrief 2024 – intergemeentelijke samenwerking inzake noodplanning (artikel 2.5.3.4 & 2.5.3.5)

        Feiten en beoordeling

        Als gemeente dienen we volgens de ministeriële omzendbrief van 2024 te voorzien in een permanentie voor zowel de noodplanningscoördinator (NPC) de verantwoordelijke PSH (V-PSH) en de informatieambtenaar (D5).
        Voor de NPC en de V-PSH werden in het verleden al samenwerkingsovereenkomsten gemaakt. Voor de informatieambtenaar hebben alle gemeenten momenteel meerdere communicatiedeskundigen waarmee ze de permanentie kunnen verzekeren.
        Zoals de omzendbrief aangeeft volstaat één informatieambtenaar niet om een optimale informatieverstrekking aan de bevolking te garanderen tijdens een noodsituatie. Daarvoor voorziet de omzendbrief ook in een artikel 2.5.3.5 rond intergemeentelijk samenwerken.
        Onze communicatiedeskundigen van de noodplanningscluster (Steenokkerzeel, Zemst, Kampenhout, Machelen) werken momenteel al informeel samen op projecten rond rampenparaatheid en oefeningen. We willen deze samenwerking nu ook formeel vastleggen zodat ze elkaar intergemeentelijk kunnen ondersteunen bij grootschalige incidenten, zowel in backoffice als op het terrein.
        Naast deze ondersteuning biedt de samenwerkingsovereenkomst ook de mogelijkheid om de informatieambtenaar van een deelnemende gemeente te vervangen tijdens een incident wanneer in uitzonderlijke omstandigheden de eigen informatieambtenaar niet beschikbaar is. Zoals bij de andere samenwerkingsovereenkomsten in het kader van de noodplanning zal de eigen gemeente steeds voorrang krijgen indien er zich meerdere gelijktijdige incidenten zouden voordoen.

        Aangezien de samenwerking een meerwaarde betekent voor alle betrokkenen verloopt deze samenwerking tussen de respectievelijke clusters volgens het gesloten-beursprincipe.
        De respectievelijke informatieambtenaren verbinden zich ertoe een gelijkwaardige dienstverlening te bieden zodat de kwaliteit van de communicatie en het crisisbeheer te allen tijde gewaarborgd blijft.
        De respectievelijke gemeentelijke veiligheidscellen spraken zich positief uit over bovenbeschreven uitbreiding van de formele samenwerkingen:

        • Gemeentelijke veiligheidscel Steenokkerzeel – gunstig advies van 16 oktober 2023
        • Gemeentelijke veiligheidscel Zemst – gunstig advies van 30 november 2023
        • Gemeentelijke veiligheidscel Kampenhout – gunstig advies van 26 oktober 2023
        • Gemeentelijke veiligheidscel Machelen – gunstig advies van 10 januari 2024
        Financiële impact

        Deze samenwerking heeft geen impact op het budget. Elke gemeente blijft instaan voor de kosten van de eigen informatieambtenaar. Bij een ondersteuning aan een andere gemeente draagt de gemeente de loonkost van het eigen personeelslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de intergemeentelijke samenwerking van de informatieambtenaren van Kampenhout, Steenokkerzeel, Zemst en Machelen volgens de modaliteiten in bijlage.

        Art. 2: Deze samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.

      • Richtlijnen in verband met toelating evenementen met muziekactiviteiten in de gemeenten van de politiezone KASTZE - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de verbruikers op het stuk van de voedingsmiddelen en andere producten, art. 6 §6.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.

        Titel II van het VLAREM. Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1955 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, art. 5.32.3.10.

        Het algemeen zonaal politiereglement, goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 juni 2024.

        Feiten en beoordeling

        Op vraag van de burgemeesters tijdens het beheerscomité van de ILV Integrale Veiligheid van 26 januari 2023 werd een gemeenschappelijke richtlijn voor de toelating van evenementen met muziekactiviteiten binnen de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst opgemaakt.

        De richtlijn werd opgesteld in overleg met de diensten vrije tijd, preventie en milieu. De richtlijn werd vervolgens ook besproken met de lokale politie KASTZE.

        Op 2 oktober 2023 gaf het college van burgemeester en schepenen feedback op een eerste versie van de richtlijn. De opmerkingen van de drie zittingen werden samengebracht en besproken.

        De finale versie van de richtlijn werd besproken tijdens het beheerscomité van 18 juli 2024 in aanwezigheid van de drie burgemeesters en de korpschef. Het beheerscomité besliste om de versie ter goedkeuring voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen van de 3 gemeentes en ter kennisneming voor te leggen op de gemeenteraden.

        Op dit moment heeft elke gemeente binnen de politiezone KASTZE eigen voorwaarden om een evenement met muziekactiviteiten toe te laten. Dit zorgt er voor dat niet elke organisatie aan dezelfde voorwaarden moet voldoen bij het organiseren van een evenement met muziekactiviteiten. Het doel van de richtlijn is om een uniform kader te creëren waaraan alle organisatoren van evenementen met muziekactiviteiten, zoals omschreven in de richtlijn, aan moeten voldoen.

        Binnen de politiezone KASTZE wensen de burgemeesters op een uniforme manier om te gaan met het verlenen van toelatingen voor evenementen met muziekactiviteiten. In de richtlijn wordt een evenement met muziekactiviteiten gedefinieerd als: Elk evenement dat voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:

        • Het evenement moet publiek toegankelijk zijn
        • Er wordt drank geserveerd
        • Er wordt versterkte muziek gespeeld
        • Het evenement is voor een overwegend staand publiek
        • Het evenement eindigt na 22 uur.

        De richtlijn zorgt ervoor dat het voor iedere organisator binnen de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst duidelijk is aan welke voorwaarden ze moeten voldoen om een toelating voor een evenement met muziekactiviteiten te verkrijgen. De burgemeester houdt namelijk rekening met deze richtlijnen bij het toekennen van de vergunning voor de evenementen met muziekactiviteiten.

        Het doel van de richtlijn is om de voorwaarden voor het toelaten van evenementen met muziekactiviteiten in de politiezone KASTZE gelijk te trekken. De burgemeesters van de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst zijn vragende partij om dit te uniformiseren. Op deze manier moeten de organisatoren van de evenementen zoals omschreven in de richtlijn, binnen de zone KASTZE aan dezelfde voorwaarden voldoen.

        De jeugdraad heeft advies gegeven op 27 mei 2024 over de richtlijnen. De jeugdraad had volgende opmerkingen:

        • Aanvraag via Eaglebe + minimale aanvraagstermijn: 4 weken in plaats van 8 weken, anders zijn er geen ‘spontane’ organisaties meer mogelijk
        • 4 maanden in plaats van 6 maanden. Een halfjaar op voorhand is voor sommige evenementen echt heel vroeg, in jeugdwerk is dit niet realistisch.
        --> Deze opmerkingen werden niet weerhouden, aangezien deze termijnen zo staan beschreven in het algemeen zonaal politiereglement. De verschillende diensten hebben ook tijd nodig om de toelating voor een evenement met muziekactiviteiten goed te keuren en een veiligheidsoverleg in te plannen indien nodig.
        • Geluidsniveau muziek: de geluidsnormen voor binnen en buiten zijn totaal anders. Hier wordt die onderverdeling niet gemaakt.
        • Momenteel weet de DJ niet hoe luid hij speelt, de geluidsmeter ligt niet in zijn zicht. Voor het jeugdhuis Tonzent zouden er begrenzers moeten aangekocht worden voor alle boxen en subwoofers, wat een kostelijke zaak is. Om die reden vragen zij om de registratie enkel door te sturen indien er problemen zijn.

         --> De richtlijn maakt geen onderscheid tussen binnen en buiten. De richtlijn geeft aan dat het college van burgemeester en schepenen kan afwijken van het geluidsniveau op basis van de specifieke aanvraag. Daarnaast behouden we de richtlijn dat de registratie elke keer moet doorgestuurd worden.

        • Uitdoofbeleid: “Op het (toegelaten) einduur van het evenement worden onmiddellijk de lichten aangezet en wordt de muziek uitgezet.” Onmiddellijk er uit halen.
        --> Deze opmerking wordt niet weerhouden. Het toevoegen van het woord "onmiddellijk" benadrukt extra dat op het einduur de lichten aan moeten en de muziek uit.
        • Security: is er een verschil tussen stewards en vrijwillige toezichters (zie definitie stewards). Mogen vrijwillige toezichters mensen van eigen organisatie zijn?
        • Vallen deze vrijwillige toezichters onder vrijwilligersverzekering of burgerlijke aansprakelijkheid van de vereniging?
        --> Er is inderdaad een verschil tussen stewards en vrijwillige toezichters. Om dit verschil duidelijk te stellen, werd in de richtlijnen een alinea toegevoegd waarin beide rollen worden toegelicht.
         
        Vrijwillige toezichters mogen inderdaad mensen van de eigen organisatie zijn. Dit wordt eveneens verduidelijkt in de toegevoegde alinea. 
        De organisatie dient zelf bij zijn verzekeraar na te vragen onder welke verzekering de vrijwillige toezichters vallen. 
        • Aanduiding veiligheidsverantwoordelijke: mogen jeugdhuizen meerdere mensen sturen naar opleiding fuifcoach? Zij organiseren veel vaker evenementen, het is niet haalbaar om telkens één van die twee mensen aanwezig te laten zijn.
        --> In de richtlijn staat dat de organisatoren één veiligheidsverantwoordelijke per evenement moeten aanduiden. Bij evenementen voor en door jongeren dient deze veiligheidsverantwoordelijke de opleiding tot fuifcoach te hebben gevolgd. Het is toegelaten dat meerdere leden deelnemen aan de opleiding fuifcoach. 
        • Sensibilisering: We zouden de promo willen verlaten naar 00.30 uur Anders kunnen we met oudjaar geen actie meer doen om middernacht.
        • Kampenhout heeft geen evenementenkoffer, heeft de dienst preventie recente banners?
        --> De richtlijn wil voorkomen dat aanwezige feestvierders te dronken worden. Dit beogen we met de beperking op promo's vanaf 23 uur.
        Er zal een evenementenkoffer voorzien worden waarin de banners aanwezig zullen zijn.
        • Polsbandjes: Wat bij open evenementen waarbij geen duidelijke inkom is? Of op startdagen? Daar is het niet evident om polsbandjes uit te delen. (Voorbeeld: Bon Hiver of Kerstboomversiering).
        --> De opmerking werd niet weerhouden. Er zijn verschillende mogelijke manieren om polsbandjes uit te delen bij evenementen met geen duidelijke inkom, bv. aan of naast de bonnetjesstand. 
        • Vrijwilliger voorzien in de fietsenstalling: zichtbaarheid fietsers via sensibilisering i.p.v. vrijwilliger?
        • Heel veel werk qua organisatie, moeilijk om hiervoor nog extra persoon te voorzien
        • Veiligheidsaspect (’s nachts alleen op een fietsenparking staan)
        • Er is vaak geen officiële fietsenparking, wordt dit ook verwacht op plaatsen die niet werden aangeduid als fietsstalling?
        --> Op basis van het advies van de jeugdraad van Kampenhout werd in de richtlijnen toegevoegd dat de aanwezigheid van een vrijwilliger aan de fietsenstalling pas verplicht is vanaf 150 aanwezigen. 
         
        • Brief/flyer: jeugdhuis Tonzent heeft een standaard vergunning voor woensdag, vrijdag en zaterdag. Als er op die dagen evenementen zijn wordt dit op de sociale media vermeld. Als er een evenement wordt aangevraagd, dan brengen zij de buren wel op de hoogte met briefjes.

        --> Indien het jeugdhuis Tonzent haar reguliere werking heeft op woensdag, vrijdag en zaterdag dienen zij niet telkens de buren te verwittigen. Indien het gaat om evenementen van een grotere orde en die de reguliere werking overstijgen, dan dient het jeugdhuis wel de buurt te informeren en een toelating voor evenement aan te vragen.

        • Grensoverschrijdend gedrag: er is geen evenementenkoffer.
        -->  Zie hierboven. Er wordt nog een evenementenkoffer voorzien. 
        • Herbruikbaar catering materiaal: waarom is dit strenger dan de huidige regelgeving (tot 2025 is het tot bepaald percentage recycleren)? Of willen jullie meteen voldoen aan de regels vanaf januari 2025?

        --> De richtlijn focust eveneens op de toekomst. Tot en met januari 2025 is het voldoende indien de huidige regels rond herbruikbaar catering materiaal worden gerespecteerd.

        Op 26 augustus 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de richtlijnen in verband met toelating evenementen met muziekactiviteiten binnen de gemeenten van de politiezone KASTZE goed.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de richtlijnen in verband met toelating evenementen met muziekactiviteiten in de gemeenten van de politiezone KASTZE.

      • Politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de Wegverkeerswet), meer in het bijzonder artikel 29quater.
        Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 juni 2023.

        Feiten en beoordeling

        Onlangs werd artikel 29quater van de wegverkeerswet aangepast. Deze aanpassing heeft een lichte wijziging in het regelgevende kader omtrent GAS 5 tot gevolg. De wijziging heeft betrekking op de toepassing van GAS 5 bij rechtspersonen. Oorspronkelijke stond in artikel 3 van het GAS5 reglement: ‘de snelheidsovertredingen worden begaan door meerderjarige natuurlijke personen of door rechtspersonen. Dit wordt aangepast naar  ‘de snelheidsovertreding wordt begaan door meerderjarige natuurlijke personen, vermoed of aangeduid overeenkomstig artikel 67bis en 67ter’.

        Volgens de hiërarchie der normen gaat hogere wetgeving steeds voor op lagere wetgeving. Om conflicten te vermijden wordt de lagere wetgeving best aangepast naar de bepalingen van de hogere rechtsnorm. Aangezien de wegverkeerswet wijzigt, dient eveneens het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen aangepast te worden.

        Tot op heden wordt het toepassingsgebied in het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) beperkt tot de overtredingen begaan door houders van een Belgische kentekenplaat. Echter heeft Haviland ingezet op de uitbreiding van haar dienstverlening GAS 5 tot overtredingen begaan door buitenlandse overtreders. Om over te gaan tot de effectieve handhaving van de beperkte snelheidsovertredingen begaan door buitenlanders, dient artikel 4 van het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 juni 2023, verwijderd te worden.

        Door ook buitenlanders op te nemen in het toepassingsgebied van GAS 5 worden alle overtreders op dezelfde manier gesanctioneerd.

        Financiële impact

        De kredieten voor de uitgaven en ontvangsten zijn op dit ogenblik nog niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
        De nodige registratiesleutels en acties in kader van verkeersveiligheid zullen voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
        Haviland vraagt per dossier een forfaitair tarief van 24 euro per dossier.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), zoals opgenomen in bijlage, goed.

        Art. 2: Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen treedt in werking op 1 oktober 2024.

        Art.3: Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 22 juni 2023, wordt opgeheven.

    • Raadsleden

      • Agendapunt ingediend door de Groen fractie: Parkeerplaats voor medische hulpverleners - besluit

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikels 21 en 40.

        Feiten en beoordeling

        De voorbije maanden werden er door burgers geregeld klachten en frustraties verwoord omtrent parkeerproblemen in het centrum van Kampenhout. Dit kwam reeds eerder in de gemeenteraad ter sprake, waarbij een gedeeltelijke oplossing werd gevonden in de aanleg van extra parkeerplaats achter Molenstee en het kinderdagverblijf Infano.

        Groen wil, in afwachting van een grondige evaluatie en aanpak door het volgende gemeentebestuur, alvast een antwoord bieden aan medische hulpverleners. Thuisverpleegkundigen, huisartsen, kinesitherapeuten, pedicures , … , verliezen kostbare tijd wanneer zij in het centrum zorgvragers aan huis willen bezoeken.

        Dit valt eenvoudig op te lossen door in het centrum twee parkeerplaatsen exclusief voor te behouden aan medische zorgverstrekkers, waar zij tijdelijk kunnen van gebruik maken door de blauwe kaart te verplichten bij inname van deze plaats. Het lijkt ons logisch dat deze nabij de serviceflats De Waaier en/of het woonzorgcentrum Molenstee toegewezen wordt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, Terry Horckmans
        Voorstanders: Kris Leaerts, Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord om ter hoogte van de Glazen zaal aan de bestaande verbodsborden 'verboden te parkeren' aan het onderbord 'uitgezonderd diensten' bijkomend toe te voegen 'medische hulpverleners'.

      • Agendapunt ingediend door gemeenteraadslid Stefan Vandevenne van de N-VA fractie: Kampenhout POPT-UP – Stand van zaken- kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.

        Feiten en beoordeling

        In gemeenteraadszitting van 18 april 2024 keurde de gemeenteraad de opgemaakte handelshuurovereenkomst, plaatsbeschrijving in- en uittrede en de overeenkomst bezetting ter bede voor het project Kampenhout Popt-Up goed.

        Tijdens de gemeenteraadszitting werd aan de gemeenteraadsleden gemeld dat er voor het plaatsen van de container-units een omgevingsvergunningsaanvraag ging gebeuren en dat er ook een voorafgaand advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed gevraagd ging worden.

        Ondertussen werden er naast de kerk van Kampenhout verschillende metalen constructies geplaatst en werd er door een aannemer ook een riolering aangelegd.

        Het college van burgemeester en schepenen besliste na de eerdere aankoop van de container-units ook tot een bijkomende aankoop van een terras voor de containers.

        Argumentatie:

        Er werden de voorbije maanden door het college van burgemeester en schepenen verschillende beslissingen genomen inzake het project Kampenhout Popt-Up. Het is aangewezen dat de gemeenteraadsleden een duidelijke stand van zaken krijgen over het verloop van het project en een zicht krijgen op de financiële implicaties.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van het project Kampenhout POPT-UP.

      • Agendapunt ingediend door gemeenteraadslid Stefan Vandevenne van de N-VA fractie: SPORT – ERFGOED – Wegname van de staande wippen aan de Zeype – Optimalisering van de staande wippen aan de Sporthal te Berg - kennisneming

        Aanwezig: Kris Leaerts, burgemeester
        Gwenny De Vroe, Stefan Imbrechts, Edith Grauwels, Hilaire Vanhove, Greet Willems, schepenen
        Rudi Van Ingelgom, Marleen Fannes, Gonda Smetsers, Stefan Vandevenne, Rudy Peeters, Margo Verbist, Laura Nevens, Bart Crommelinck, Danielle Van Meldert, Cedric Hoste, Nils Stuyckens, Machteld Soetemans, Kelly Fillet, Marc Van Ingelgom, raadsleden
        Terry Horckmans, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marleen Van de Wiele, raadslid
        Juridische context

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.

        Feiten en beoordeling

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 1 juli 2024 om de staande wippen aan het gemeentelijk sportcomplex aan De Zeype “af te stoten”. Het college besliste om deze staande wippen gratis over te maken aan een vereniging uit Frankrijk.

        In de week van 15 augustus 2024 werden de twee staande wippen ook effectief weggenomen. Daarbij werd ook de zogenaamde “blokvogel”, eigendom van schuttersvereniging Concordia, die op de site aan de Zeypestraat, haar thuisbasis had, meegenomen.

        Argumentatie:

        Schuttersvereniging Concordia werd opgericht in 1870 en is één van de oudste verenigingen van Kampenhout. Het staande wipschieten is één van de meest verspreide sporten in Vlaanderen. Er worden in Vlaanderen heel veel inspanningen geleverd om deze vorm van immaterieel erfgoed levendig te houden. Onder meer in Leefdaal, deelgemeente van Bertem, is de koningsschieting op de staande wip een eeuwenoude traditie die uitgegroeid is tot een jaarlijks weerkerend evenement waar heel het dorp aan deelneemt.  In buurgemeente Zemst werd een standbeeld onthuld ter ere van Hubert Van Innis, veelvuldig Olympisch kampioen in het boogschieten.

        Door het wegnemen van de staande wippen aan de Zeype moet de vereniging Concordia noodgedwongen uitwijken naar de staande wippen aan de Sporthal van Berg. Blijkbaar zijn deze wippen niet meer in al te beste staat waardoor de pijlen van de schutters op de openbare weg terechtkomen. Het is aangewezen dat de leden van de schuttersvereniging vrije toegang krijgen tot de wippen en dat deze wippen zich ook in een goede en veilige toestand bevinden zodat de wipschutters hun sport op een veilige en aangename manier kunnen beoefenen.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de toestand van de staande wippen zoals uiteengezet door schepen Hilaire Vanhove.

De voorzitter sluit de zitting op 19/09/2024 om 20:22.

Namens Gemeenteraad,

Terry Horckmans
algemeen directeur

Kris Leaerts
burgemeester