Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16 maart 1968;
Het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel rondschrijven van 30 oktober 1998 betreffende de toepassing van het beperkt eenrichtingsverkeer;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Het mobiliteitsplan van de gemeente Kampenhout, conform verklaard op 10 november 2011.
Het kruispunt van de Vekestraat met de Oudestraat wordt gekenmerkt door een beperkte zichtbaarheid, mede door het ontbreken van duidelijke voorrangssignalisatie voor zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer. De Vekestraat sluit aan op de Oudestraat, een weg die door haar inrichting en verkeersfunctie door weggebruikers als hoofdweg wordt ervaren. De gemeentegrens tussen Kampenhout en Boortmeerbeek loopt via de centrale as van de weg.
Daarnaast zorgt het intensieve gebruik van de Vekestraat door fietsers voor bijkomende onveilige situaties, waarbij het gebrek aan visuele doorlopende fietsinfrastructuur en voorrangsborden leidt tot onduidelijkheid bij alle weggebruikers over de geldende voorrangsregels. Dit resulteert in risicovolle verkeerssituaties, zoals gemeld door buurtbewoners en bevestigd door de lokale politie.
Om de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling ter hoogte van dit kruispunt te verbeteren, wordt de Oudestraat ter hoogte van dit punt formeel aangeduid als voorrangsweg (B15) en wordt de Vekestraat voorzien van een bord B1 (voorrang verlenen). Ook wordt het fietspad visueel doorgetrokken over het kruispunt via wegmarkering. Deze ingrepen zorgen voor een eenduidige en duidelijke verkeerssituatie, verhogen de zichtbaarheid van het fietsverkeer en verminderen het risico op ongevallen.
Er wordt verwezen naar het verslag van de Verkeerscel van 27 februari 2025, waarin deze kwestie werd besproken door het bestuur, de administratie en de politie, en de voorgestelde maatregelen werden overeengekomen.
De situatie wordt ook verduidelijkt op bijgevoegd plan.
Art.1: De gemeenteraad keurt het wijzigen van de voorrangssituatie aan het kruispunt Vekestraat x Oudestraat, zoals beschreven en aangeduid op bijgevoegd plan, goed.
Art.2: Aan het betreffende kruispunt wordt de Oudestraat voor al het verkeer in de voorrang gebracht. Bestuurders in de Vekestraat verlenen voorrang aan het verkeer in de Oudestraat.
Art.3: Volgende verkeerssignalisatie wordt voorzien:
Art.4: Onderhavig besluit zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, de politierechtbank, de politie, de gemeente Boortmeerbeek en het provinciebestuur van Vlaams-Brabant.